Sök:

Sökresultat:

53 Uppsatser om Buddhism - Sida 1 av 4

Svenska buddhismbilden : En kvalitativ innehållsanalys av buddhism i läroböcker för Religionskunskap 1

Western scholars have long sought to grasp the essence of and explain Buddhism. Western representation of Buddhism has been in a manner that reflects their concerns and interests. In addition to this it is also known that Buddhism in Sweden is seen in a favorable way. This study tries to locate where this positive attitude toward Buddhism stems from and if it is represented in this manner in Swedish textbooks. Therefore three textbooks of upper secondary class of religion are to be examined, not only to see if there is a positive attitude towards it, but to see in what manner Buddhism is depicted in Swedish schools on the whole.

Buddhismen vs Spiritualismen, En studie om människan och världen

Buddhism vs Spiritualism A study aboute human and the world.


Målar författare till religionsläromedel med bred pensel? : - En kritisk undersökning av fyra gymnasieläromedels framställning av buddhism

This study is based on qualitative and hermeneutic methods. The investigation summarises how four textbooks present Buddhism in (school) subject Religion, such as texts and images. Two of them are used in Religious studies A, the rest is used in Religious studies 1. The study rests on the theories of orientalism and christocentrism, where both can be related to the concept of making secondary. In the research background there are descriptions of how the western world looks upon Buddhism in a historical perspective, but also how Buddhism in a modern age is represented.

Från Jingi till Shinto : En studie om den religiösa förändring som Jingi-kulten genomgick från 600- till 1500-talet

This essay is about the religious change that Jing-cult underwent 600-1500 A.D. It is a historical-critical essay based on literature studies, using Ha?kan Rydving?s theory of religious change. In chronological order, it will go through the religious change from ancient Japan to the late Muromachi-period when Shinto was created. It describes the early temple- cult, Buddhism's mission to Japan and how the Jingikan was created.

Frånvarande eller marginaliserade kvinnor: : Framställningar av buddhistiska kvinnor i läromedel för gymnasieskolan

Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken utsträckning och sammanhang som fem läromedel i religionskunskap behandlar kvinnorna i kapitlen om Buddhism. Undersökningen ämnar också presentera bakomliggande faktorer till det ämnesinnehåll och plats kvinnor ges i Buddhismkapitlet med utgångspunkt tidigare forskning. Materialet har analyserats utifrån en kvantitativ bildanalys och en kvalitativ innehållsanalys.                                 Resultatet av denna studie visar att läroboksförfattarna ägnar minimal uppmärksamhet åt kvinnorna när det gäller bild och textinnehåll. Resultatet visar också på läroboksförfattarna brist på kunskap att uppmärksamma kvinnliga perspektiv i Buddhism vilket medfört att läromedlen är genusmässigt bristfälliga..

Ahimsa är vad vi gör av det : En granskning av två läroböcker i religionskunskap för gymnasiet

The attacks of September 11, 2001 have done more to focus attention on the conjunction of religion and conflict than any other event in recent history. Although much international research has focused since then on the role of Islam, religiously inspired violence is also found in countries as diverse as Thailand, Burma, or Sri Lanka, where Buddhism plays a central role. This paper addresses how these realities are reflected in two Swedish high school textbooks on religion. The thesis calls into question the manner in which Buddhism is presented in schoolbooks as the most probable candidate to be a conflict-free religion.Using Fairclough?s discourse analysis theoretical framework and Hellspong?s structural analysis, the thesis critically examines the relationship between text, the discourse practice in which text is produced and the wider social practices.

Jaget en Kategoriserande Konstruktion : En grundundersökning rörande dhammas och jaget inom den tidiga Buddhismen utifrån ett subjektivt fenomenologist synsätt

Av ditt intryck, du inget vet, först när upplevelsen ter sig avsaktande, kan vi ställa frågan: vad är jag? Inget-ting min vän. Det beroendeuppkommandet av varat medför dess instabilitet, det finns ingen essens bara form. Alltet är en struktur, en universell struktur av dhammas. Ditt intryck och ditt frånvarande jag är opersonliga fenomen av garanterad upphörelse..

Jaget en Kategoriserande Konstruktion : Av Personfaktorer : En grundundersökning rörande dhammas och jaget inom den tidiga Buddhismen utifrån ett subjektivt fenomenologist synsätt

Av ditt intryck, du inget vet, först när upplevelsen ter sig avsaktande, kan vi ställa frågan: vad är jag? Inget-ting min vän. Det beroendeuppkommandet av varat medför dess instabilitet, det finns ingen essens bara form. Alltet är en struktur, en universell struktur av dhammas. Ditt intryck och ditt frånvarande jag är opersonliga fenomen av garanterad upphörelse..

Vi och dom : En granskning av hur hinduismen och buddhismen framställs i tre läroböcker för gymnasiet.

This paper examines how Hinduism and Buddhism are portrayed in three textbooks for an upper secondary school course in religion and is limited to a selection of books published in 2009. Based on a qualitative content analysis, the paper examines the extent to which there is an intentional division, that is to say a line between ?them and us? in the ways in which the religions are described, and to what extent the description of these religions in the textbooks are Eurocentric. The study focuses on whether or not there is a ?them and us? perspective in the different books and if so, the ways in which this approach is evident.The result of this study shows that traces of a ?them and us? perspective can be found in all three books.

Sociala mediers betydelse för medborgardeltagande : En studie om att uppnå deltagande hos ungdomar

Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken utsträckning och sammanhang som fem läromedel i religionskunskap behandlar kvinnorna i kapitlen om Buddhism. Undersökningen ämnar också presentera bakomliggande faktorer till det ämnesinnehåll och plats kvinnor ges i Buddhismkapitlet med utgångspunkt tidigare forskning. Materialet har analyserats utifrån en kvantitativ bildanalys och en kvalitativ innehållsanalys.                                 Resultatet av denna studie visar att läroboksförfattarna ägnar minimal uppmärksamhet åt kvinnorna när det gäller bild och textinnehåll. Resultatet visar också på läroboksförfattarna brist på kunskap att uppmärksamma kvinnliga perspektiv i Buddhism vilket medfört att läromedlen är genusmässigt bristfälliga..

Våldets väg : inställningar till våld och konflikt bland singalesiska buddhister

During the course of history, the world have come to see powerful nations rise and fall, religions spread and diminish ? and all too often there have been violent struggles between religious groups and secular forces, a fact that we still see in our world today. In the West, we often hear about the violent and fundamental dimensions of Islam. Buddhism is rarely a part of the equation in a western context, regarding violence. A common perception is the picture of Buddhism as a guardian of non-violent principles and values.

Homo religiosus ? den religiösa mannen? : en kvantitativ och diskursiv analys av kön och sexualitet i läromedels kapitel om buddhism och hinduism.

This study aims to analyse how sex and sexuality are presented in the Buddhism and Hinduism chapters of religious studies textbooks for upper secondary school. The chosen textbooks are all linked to the new curriculum Lgr 11 which was implemented in the Swedish school system in the spring of 2012. The textbooks were analysed by using two methods; content analysis and discourse analysis. Content analysis was used to examine with which frequency sexes and sexualities appear in the textbooks, while discourse analysis was used to find what discourses surround the two concepts. The discourse analysis used two theories in order to contextualize the several discourses about sex and sexuality.

Falun Gong i religionshistorisk kontext

Qigong was initiated by the Chinese government in the 1950´s as a domestic medical tradition to be included within a modern scientific framework. During the first decades it became popular among the élite. During the 70´s and 80´s scientific confirmation of the existence of qi contributed to its immense popularity among the population. Charismatic leaders with a traditional background were leading their groups in parks and the movement was booming. In 1992 Falun Gong was established by Li Hongzhi as qigong taken to a higher level.

Mindfulness . ? behandling, buddhism, meditation? En diskursanalys

Syftet med denna uppsats är att försöka förstå vad mindfulness är, vad det kommer ifrån och vart det är på väg. Det kan finnas ett behov av att förstå mer om mindfulness, dels för de som arbetar med det, dels för de som i framtiden kommer att stöta på mindfulness, då inte minst socionomer. Uppsatsen frågar vad som ligger bakom mindfulness, hur en viss aspekt av buddhistisk meditation nu i vår tid har fått ett sådant genomslag? Vad det är rent konkret, går det att definiera? Vilka människor kan ha behov av mindfulness, förutom de som redan är behjälpta? Vad blir de nya riktningarna för mindfulness, kanske mer in i socialt arbete?Texterna om mindfulness som är analyserade är hämtade ifrån olika källor för att få en bred överblick av fenomenet. Förutom ren mindfulnesslitteratur även litteratur om buddhistisk meditation med mindfulness som fokus.

1 Nästa sida ->