Sökresultat:
1408 Uppsatser om Branschen konsumentvaror och -tjänster - Sida 44 av 94
Anpassning av BIM-metodik för bättre mängdavtagning
Byggnadsinformationsmodellering (BIM) är det informationshanteringssystem som de flesta konsultföretag och beställare strävar att implementera. Många har redan tillämpat BIM-metodiken som en del av byggprocessen. Eftersom tekniken går framåt tvingar detta också individen att utvecklas. Svårigheter uppstår när tekniken går framåt utan att den implementeras på rätt sätt av branschen. Problem finns i överföringen av information mellan olika parter.
Jag är bara en helt vanlig tjej som väljer att bli lastbilschaufför
Andelen tjejer på Fordons- och transportprogrammet har mer än fördubblats under en tioårs period. Nyfikenhet väcktes över vad det är som gör att tjejer väljer ett gymnasieprogram med en manlig könsstämpel och hur de upplever sitt utbildningsval i förhållande till traditionella könsnormer. Den här studien syftar till att beskriva och analysera tjejers val till det manligt dominerade Fordons- och transportprogrammet. Som undersökningsmetod har vi använt oss av en kvalitativ metod där åtta tjejer på Fordons- och transportprogrammet mot inriktningen transport i årskurs 2 har intervjuats. För att analysera vårt empiriska material har begreppen modellinlärning, habitus, handlingshorisont, realistisk, normer och attityder tillämpats som teoretisk utgångspunkt.
Autenticitet i musik: En undersökning om gränsdragningen mellan musikbranschens spelregler och den autentiska upplevelseprodukten
Två upplevelseproducenter har i den här examensuppsatsen undersökt begreppet autenticitet, hur det ter sig och vad detta innebär i musik som sådan men även som en upplevelseprodukt i musikbranschen. Med ett hermeneutiskt synsätt har vi valt att göra fyra stycken kvalitativa intervjuer med musiker och andra nyckelpersoner inom musikbranschen.Vi har inte presenterat ett klart och tydligt svar, det skulle inte göra ett komplext ämne som detta rättvisa, utan istället utarbetat modeller som visar på ett förhållningssätt att arbeta efter. Den första handlar om ett förhållningssätt för att bibehålla autenticitet i bland annat olika processer. Den andra redovisar för hur ett sammansvetsat team som byggs upp likt en plattform kan vara ett hållbart alternativ för många, denna modell har vi valt döpa till KBM-plattformen, vilket står för Kreatör, Business och Management. Med denna modell vill vi visa hur dessa tre funktioner kan samspela.
Utbildningssimulator av funktioner i spa?rfordon : Ha?rdvarusimulator med felso?kning pa? do?rrsystem
I denna rapport beskrivs en utvecklad utbildningssimulator o?ver spa?rfordon och dess del- komponenter pa? ja?rnva?gen. Simulatorn a?r en ha?rdvarubaserad prototyp o?ver ett do?rrsystem pa? spa?rfordon. Prototypen ska anva?ndas av systemspecialister och tekniker inom ja?rnva?gs- branschen.
Tekniska arkitekter: Förutsättningar för en ny yrkesroll i en konservativ bransch
I mitten på 2000-talet startades utbildningar som förenar ingenjörskonst och teknik med arkitektur och formgivning. Universitetens tanke med undervisningen är att erbjuda en bredare kompetens där studenterna lär sig kommunicera och samarbeta med andra aktörer samt förstå människors, verksamheters och samhällets behov. Studenterna utvecklar ett helhetsgrepp över byggprocessen och kan även fungera som brobyggare mellan ingenjörs- och arkitektkulturerna. I detta arbete benämns denna nya yrkesroll för teknisk arkitekt.En del av studenterna som utbildar sig till tekniska arkitekter upplever dock osäkerhet över vad utbildningen ska ge och vad den kan leda till. Syftet med examensarbetet är att nå en ökad förståelse för vilka förutsättningar som finns för tekniska arkitekter i den svenska byggbranschen.
Item-level tagging och RFID : Förutsättningar för en ökad användning inom detaljhandel
RFID har sedan 80-talet vuxit fram inom industri- och transport-branschen som ett sätt att under-lätta spårning av tillgångar och övervakning av informationsflöden genom logistikkedjan. Tek-nologin har idag många olika applikationsområden och används inom en mängd olika verksam-heter. Item-level Tagging (ILT) är ett sätt att utnyttja tekniken genom att märka enskilda varor för att på så sätt ge dem unika identiteter, vilket erbjuder enorm potential inom detaljhandel. Givet potentialen med tekniken vill vi med vår studie undersöka vilka förutsättningar som kommer att krävas för en ökad användning av ILT och RFID inom detaljhandeln. Detta mål uppnås genom att undersöka de barriärer som tidigare har hindrat en ökad användning samt hur dessa barriärer uppfattas i dagsläget.
Gestaltning av ett passivhus anpassat för nordiskt klimat
Detta examensarbete ingår i kursen Y0009B vid Luleå Tekniska Universitet, där jag gjort en rapport med en övergripande jämförelse kring vägmodellering i Civil 3D 2015 och Novapoint 18.30 som idag är de två vanligaste vägprojekteringsprogrammen i branschen. Jämförelsen har skett utifrån den erfarenhet jag skaffat mig under min studietid då jag kommit i kontakt med de båda programmen. Genom att övergripande förklara hur vägmodellering går till och visualisera med hjälp av bilder, är tanken att detta ska bidra till att skapa förståelse för den som läser rapporten. Jämförelsen baserades på programmens respektive funktioner och hjälpmedel, som sedan ställdes mot varandra och där jag senare upptäckte att programmen visade sig ha många likheter men även en del olikheter. Utifrån jämförelsen och den uppfattning jag skapat mig kring programmen anser jag att Civil 3D ligger steget före i utvecklingen p.g.a.
Grön IT: en fallstudie av de viktigaste satsningarna inom Grön IT hos organisationer i IT-branschen
Idag är miljöfrågor och begreppet Grön IT hett debatterat. Finanskrisen har tvingat många företag att spara in på många områden i sin verksamhet. Frågan är om det lönar sig att satsa mot en grön policy, en Grön IT verksamhet. Kan grön IT hjälpa verksamheten i dessa tider? Grön IT är framförallt uppmärksammat gällande energiförbrukning och återvinning.
MT Alarms
Bygg- och fastighetssektorn står för närmare 40 procent av Sveriges energianvändning och miljöpåverkan. Därför har större fokus på energieffektiva och miljöcertifierade byggnader ökat det senaste decenniet inom branschen. För att fortsätta utvecklingen framåt kom EU med direktiv för medlemsländerna, där mål sattes för åren 2020 och 2050 gällande energianvändningen.Syftet med arbetet är att ta reda på vilken påverkan olika faktorer har när kunderna gör sina val av bostäder i framtiden. Faktorer som arbetet främst fokuserar på är energi, miljö och utformning.Arbetet bygger till stor del på intervjuer från mäklare samt olika aktörer från byggbran-schen. Mäklarnas syn på vilka faktorer som eftersöks på marknaden ansågs som ett bra tillvägagångsätt eftersom det är de som jobbar med kunderna.
BIM Green Box : En undersökning om behovet av digital byggmaterialinformation
Information om byggvaror tillhandahålls bland annat i form av byggvarudeklarationer och säkerhetsdatablad, vars syfte är att ge en bild av de ingående komponenterna och dess miljöpåverkan under hela varans livscykel. Syftet med denna studie har varit att undersöka de brister som finns i hanteringen av byggmaterialinformation och hur man ska gå tillväga för att förbättra dem. Arbetet har genomförts tillsammans med WSP och deras projekt BIM Green Box, ett projekt med avsikt att skapa en databas som på ett enklare sätt kan åskådliggöra och tillhandahålla information i olika byggvaror. I arbetet har en intervjustudie genomförts med olika aktörer i branschen för att samla in åsikter kring hantering av byggmaterialinformation. Resultatet från denna studie visar var det brister i informationen om byggmaterial. Bristerna handlar bland annat om otydliga krav från beställare och ofullständig dokumentation från leverantörer.
Max - En fallstudie i CSR-kommunikation
Max hamburgerrestaurang AB är ett företag som ligger i framkant inom branschen när det kommer till miljöarbete. Detta ligger till grund för vår studie och syftet är att söka svar på om det miljöarbete som Max hamburgerrestauranger genomför, uppfattas av deras kunder och om det har någon betydelse för kunderna i deras köpbeslut.För att få svar på problemfrågorna och att uppnå vårt syfte har vi konstruerat en enkätundersökning bestående utav semistrukturerade frågor. Som teoretisk referensram, har vi använt teorier om CSR-kommunikation och köpbeslutsprocessen.Studiens resultat visar att 42 % av våra respondenter var medvetna om att Max arbetar med miljön. Av alla de kunder som kände till detta hade alla fått kännedom om företagets miljöarbete i samband med besök i deras restauranger. Detta indikerar att respondenterna spenderar minimalt med tid på att aktivt söka information via andra kommunikationskanaler.
Riksrevisionen vs. Deloitte : en jämförande studie av revisionsarbete
?Ineffektiv, toppstyrd och dyr? omtalades Riksrevisionen i DN vilket väckte författarnas intresse vad gäller Riksrevisionens revisionsarbete samt om detta skiljer sig nämnvärt åt från en privat revisionsbyrå. Författarna har haft för avsikt att undersöka om det förekommer eventuella skillnader och likheter mellan Riksrevisionens och Deloittes granskningsarbete vad gäller de materiella anläggningstillgångarna maskiner och inventarier samt personalkostnader såsom löner, arvoden och förmåner. Undersökningen har genomförts med hjälp av intervjuer för att få en djupare förståelse i området. Författarna har tagit fram en egen modell som utgår ifrån variablerna tid, resurser, internpraxis och lagar vilka skulle kunna leda till att revisionsarbetet utförs olika inom Deloitte och Riksrevisionen.
Detaljhandel för konfektion ? en studie om marknadsföring
Marknadsföring är en viktig del av företagets verksamhet för att få ett lyckat resultat avseende försäljning, kundkontakt och inte minst ekonomiskt resultat för verksamheten. Marknadsföringsarbetet kan genomföras på olika sätt och med olika insatser. Marknadsföring syns mest hos stora företag som vänder sig direkt till konsumentmarknaden. Mitt syfte med arbetet är att studera marknadsföringsarbetet hos små fristående butiker inom detaljhandeln för kläder. Där vill jag genom en studie se hur arbetet genomförs och om det eventuellt finns förbättringsmöjligheter inom området.Min bild av branschen innan studien påbörjades var att det finns en mängd småföretag inom segmentet som syns och verkar på många olika sätt och med olika framgång.
Aspekter på prissättningsstrategier av mobila Internettjänster
För att mobila Internettjänster ska blir framgångsrika är det viktigt att de tillfredställer konsumentens behov. Priset är den viktigaste faktorn för vilken tjänst en konsument väljer. Det är viktigt att konsumenten har en uppfattning om vilka variabler som priset sätts efter, samt kan uppskatta det pris denne får betala för en tjänst. Idag är volymprissättning den vanligaste variabeln som mobiloperatörer använder för att debitera mobila Internettjänster. Den verkliga kostnaden kan vara svår att uppskatta.
Ekonomisk reglering för icke vinstdrivande organisationer : En studie om effektivitetsförändringar genom reglering
Bakgrund och problem: Icke vinstdrivande organisationer, så som idrottsförbund ellerskolor, är verksamheter som karaktäriseras av resursmässig ineffektivitet. Detta har avförfattare förklarats av att det finns incitamentsskillnader i vinstdrivande organisationer,så som att ha äganderätt i residualen. Det finns idag ingen lösning för hur detta probleminom icke vinstdrivande organisationer ska behandlas, men utifrån studier och teorierföreslås att en ekonomisk reglering skulle kunna vara lösningen.Syfte: Studiens syfte är att undersöka om en ekonomisk reglering, på en marknad medicke vinstdrivande organisationer, kan leda till förändrad kostnadseffektivitet.Metod: Vi har utfört en kvantitativ studie där vi med hjälp av UEFA:s Financial FairPlay-reglering studerat Europas bästa fotbollsklubbar för att ta reda på hur deraskostnadseffektivitet har påverkats av regleringen. Att mäta kostnadseffektivitet gjordevi genom att använda Data Envelopment Analysis och Malmquist TFP index.Slutsatser: Vi lyckades inte med denna studie påvisa att en ekonomisk reglering kangöra icke vinstdrivande organisationer mer kostnadseffektiva. Anledningar till detta kanvara att det inte har skett någon teknologisk utveckling i branschen samt att destuderade klubbarna blivit sämre på att vara effektiva med sina resurser.