Sökresultat:
22 Uppsatser om Bokningssystem - Sida 2 av 2
Malmö Aviation, Ett flygbolag i tid(en)? - En studie av leverantörsrelationer inom svensk flygindustri
Problem:För ett företag som befinner sig i en föränderlig och turbulent bransch som flygbranschen är det viktigt att ha kunskap om vad som är sin kärnverksamhet. Utifrån denna kunskap bör sedan företaget bygga upp sin övergripande strategi där leverantörssamarbeten och -nätverk utgör en viktig del.Syfte:Uppsatsens huvudsyfte är att undersöka hur Malmö Aviation, ett mindre svenskt flygbolag, som flyger inrikes, har samordnat sina leverantörsrelationer för att uppnå konkurrensfördelar.Delsyftet är att undersöka Malmö Aviations kärnverksamhet, vilken ligger till grund för vilka inköp som görs och därmed vilka leverantörer som företaget samarbetar med.Slutsatser:Det är bra med nära samarbeten präglade av ständig dialog och möjligheten för parterna att ställa krav på varandra. Samtidigt är korta kontraktstider att föredra i en föränderlig bransch. Inköps-processerna för våra tre studerade områden (flygplan, Bokningssystem och catering) liknar i mångt och mycket varandra. Malmö Aviation ställer trots sin ringa storlek stora krav på sina leverantörer..
Systemutveckling och användbarhet -Att utnyttja användbarhetstester i systemutvecklingsprocessen
Den här rapporten behandlar frågeställningen om hur man kan anpassa systemutvecklingav ett informationssystem enligt livscykelmodellen till att inkludera användbarhetstester. Frågeställningen grundar sig i att god användbarhet inte är ett explicit uttryckt mål i Andersens beskrivning av livscykelmodellen. För att besvara frågeställningen har vi utvecklat och testat ett Bokningssystem åt en mindre verksamhet. Utvecklingsarbetet har bedrivits enligt en egen anpassning av livscykelmodellen. Testerna har utförts enligt metoden cooperativ evaluation.
Handlingsbarheten hos informationssystem : en fallstudie av SJ:s bokningssystem
Sweden is known to be one of the world?s most equal countries. Nevertheless, out of Sweden?s 262 listed companies, only seven of them has a female president, which is equal to 3,4 percent. To counteract these numbers there are several possibilities. One arrangement that is highly controversial is affirmative actions. But there are other options, for instance more and more female networks are starting to rise and many of them also offers a mentoring program where the mentee gets the opportunity to learn from someone with more experience.The purpose of this study is to examine what difference the female network Q80, with focus on its mentoring program, is doing for the mentee. As an underlying purpose the study is also examining what visions and attitudes the management and the mentors is communicating within Q80. The focus is mainly on the visions of Q80, menas mentors and business exceeding mentorship. A survey has been carried out among mentees from three different seats of mentoring programs where they have answered 19 different questions regarding their time as a mentee. Furthermore interviews have taken place with the management of Q80 and two mentors. The results are analyzed based on theories about gender, women in management, leadership, mentoring program and organizational structure. The result shows that Q80i as a source of inspiration and a support for the category of "career women" with its core mission to strengthen the participation of individuals on a personal level more than to work to even out the gap in the Swedish labor market.
Traditionella flygbolag och Lågprisflygbolag : En jämförande studie av fem europeiska flygbolags operativa effektivitet och finansiella strategier
Frågeställning: Hur skiljer sig lågprisflygbolagens strategier jämfört med de traditionella, vilken är den vinnande strategin?Huvudsyfte: Genom utvalda teorier och nyckeltal jämföra och se skillnader mellan flygbolagens strategier och hur det påverkar lönsamhet och utveckling.Metoder: En jämförande studie baserad på sekundärdata på fem stora flygbolag för att hitta olikheter i strategier. Främst används bolagens årsredovisningar, vetenskapliga artiklar och relevanta teorier för insamlandet av data.Slutsatser: Biljettpriset inom flygindustrin blir en allt viktigare faktor att anpassa sig efter för överlevnad på marknaden. Lågprisflygen har genom kostnadsreduceringar genom enklare Bokningssystem, mindre personalstyrka, avlägsna flygplatser och enhetlig flotta kunnat sätta lägre priser än de traditionella. Detta innebär att effektiviteten har ökat och detta sätter press på de traditionella flygbolagen att kostnadsreducera och utveckla servicen ytterligare för att ha en chans att klara konkurrensen.
En studie av SSL
Dokumentet är ett resultat av studier gjorda under kursen Kandidatarbete I Datavetenskap. Arbetet utforskade, genom fallstudie, två egenskaper av distribuerade informationssystem och relation mellan dessa: säkerhet och prestanda. Målet med fallstudien har varit att belysa nackdelen med användning av Secure Socker Layer (SSL) dvs. dess effekt på hastigheten och fördelen med SSL, dvs. SSL:s roll i informationssäkerhetsarbetet.
En studie av SSL
Dokumentet är ett resultat av studier gjorda under kursen Kandidatarbete I
Datavetenskap. Arbetet utforskade, genom fallstudie, två egenskaper av
distribuerade informationssystem och relation mellan dessa: säkerhet och
prestanda. Målet med fallstudien har varit att belysa nackdelen med användning
av Secure Socker Layer (SSL) dvs. dess effekt på hastigheten och fördelen med
SSL, dvs. SSL:s roll i informationssäkerhetsarbetet.
Arbetet visar hur prestanda i ett tillämpad distribuerat informationssystem kan
påverkas av en SSL tillämpning.
Utveckling och distribution av Interbook till Android: Kommunikation mellan Android och WCF genom SOAP
Mitt uppdrag var att åt Explizit (och Argentum, Explizits ägare) utveckla en Android-applikation som implementerar en del av deras Bokningssystem Interbook för att låta användaren se sina anläggningar och vilka bokningar som fanns på dessa, samt utförlig information om bokningarna. Inloggning och hämtning av data (anläggningar, bokningar och så vidare) skulle genomföras mot en webtjänst. Appen utvecklades i två etapper, där den första etappen bestod av gränssnittet och kontroller för detta och den andra av kopplingen mellan klient och server.Jag kom igång med första etappen väldigt fort och det var egentligen inga större svårigheter i konstruktionen av det. Efter tre och en halv veckas arbete hade jag en någorlunda färdig variant av gränssnittet. Även om arbetet på det fortlöpte under resten av projektet, förflyttades då fokus från gränssnittet till etapp två i projektet.I andra etappen arbetade jag på kopplingen mellan klient och server.