Sök:

Sökresultat:

272 Uppsatser om Blogg - Sida 2 av 19

Modebloggars inflytande över konsumtionen inom den textila detaljhandeln

ModeBloggar är ett fenomen som har fått både ris och ros. Medans en del avfärdar det så har många företag insett fördelarna med att använda sig utav Bloggar. De kan på ett billigt sätt få reklam som träffar exakt rätt målgrupp. Att Bloggare även skriver om företag av egen vilja kan ge företag extra marknadsföring, om det är en positiv text. När en stor Bloggare rekommenderar ett plagg i sin Blogg tar det inte lång tid innan det är slut i butik.

Så kan man också göra men det är inte rätt : Om Bloggens trovärdighet som kommunikationskanal

TitelBloggens trovärdighet som kommunikationskanalSå kan man också göra men det är inte rätt ? OmFörfattareUlrika Lång & Emelie ÖverdahlHandledarePia Arborelius NivåKandidatuppsats, marknadsföring (15 hp), VT 2010Nyckelordkommunikationskanal, Blogg.Bloggar som kommunikationskanal, marknadsföring,Problemformuleringkonsumenten? Under vilka förutsättningar är Bloggen en trovärdigkommunikationskanal?Kan företag strategiskt använda sig av Bloggar för att nåSyftetrovärdig kommunikationskanal respektive inte blir det, ur ettföretagsperspektiv.Syftet är att förklara under vilka förutsättningar Bloggen blir enMetodBloggare samt fyra läsare av Bloggar har intervjuats inom ämnet,under vilka förutsättningar Bloggen är en trovärdigkommunikationskanal.Uppsatsen är en kvalitativ studie med en deduktiv ansats. TreTeoretiskt perspektivsom ligger till grund för uppsatsen. Teorin inleds med engrundläggande beskrivning av kommunikation samt Internet somkommunikationskanal, för att sedan smalna av mot ämnet Bloggoch Bloggen som kommunikationskanal.I den teoretiska referensramen presenteras de teorier och modellerEmpiriskt perspektivdjupintervjuer med Bloggare samt läsare av Bloggar.I det empiriska kapitlet presenterar vi insamlad fakta frånSlutsatsStudien visar att företag kan använda Bloggen för att strategiskt nåkonsumenten. Utifrån studien kan konstateras att Bloggen blir entrovärdig kommunikationskanal under vissa specifikaförutsättningar.

"Det blir som en kompis" - en kvalitativ studie om unga tjejers bloggläsande

Denna underso?kning bygger pa? en kvalitativ metod och fokuserar pa? unga tjejer som la?ser Bloggar och deras uppfattning och tolkning av dem. Vi vill underso?ka varfo?r unga tjejer la?ser Bloggar, om la?sarna ser upp till Bloggare och om la?sarna a?r kritiska till na?gon Blogg eller en del av en Blogg. Fo?ljande fra?gor intresserar oss da? Bloggar a?r ett fenomen som har o?kat enormt de senaste a?ren.

Du Vet Inte : En kvalitativ studie om hur en ung kvinna tar plats i det nya medielandskapet

Vår kandidatuppsats tar avstamp i Henry Jenkins teorier om mediekonvergens, Pierre Lévys teorier om kollektive intelligens och Pierre Bourdieus teorier om det sociala rummet. Syftet med denna uppsats är var att undersöka hur en person, med hjälp av en Blogg, kan ta sig in i dagens medielandskap och skapa sig ett utrymme. För att undersöka detta valde vi att utgå från Melika Zakariaes Blogg, Du Vet Inte. Vi gjorde även en intervju med Melika för att få en så övergripande bild som möjligt av hennes arbete med Bloggen. I analysen har vi använt oss av Bourdieus teorier om fält, kapital och habitus som verktyg för att se hur hon tar plats i det nya medielandskapet.Det vi kom fram till i vår undersökning var att Melika, i och med dagens medielandskap, lättare kan skapa sig en viktig position och bli en inflytelserik person i hiphopfältet.

Bloggen som marknadsföringskanal och varumärkesbyggare - En studie ur bloggskribenternas perspektiv i relation till företagens

Syftet med uppsatsen var att ta reda på vilka Bloggstrategier några av Sveriges framstående Bloggskribenter använt/använder för att nå framgång med sin Blogg, hur de skapat sig ett framgångsrikt personligt varumärke via Bloggen, samt vad de tror motiverar företag att använda deras Blogg som marknadsföringskanal. Bloggskribenternas syn kompletteras med två företags perspektiv på fenomenet, dels ett företag som arbetar som annonsförmedlare mellan företag och Bloggare, dels ett modeföretag som har god vana av denna marknadsföringskanal. För få frågeställningarna besvarade har en kvalitativ studie genomförts med hjälp av en webbenkät med totalt elva respondenter. Resultatet visade att Bloggskribenterna själva anser att de inte använder några utstuderade Bloggstrategier för att nå framgång. Vidare visade resultatet att skapandet av ett personligt varumärke via en Blogg möjliggörs av en utav Bloggaren utmärkande personlighet och Bloggstrategier.

Varför bloggare bloggar samt förhållandet mellan privat och offentligt på bloggen

Varför Bloggare Bloggar samt förhållandet till privat och offentligt på Bloggen. Intervju med fyra Bloggare i Sverige, en kvalitativ undersökning. Studiens syfte är att undersöka varför individer Bloggar och hur de förhåller sig till privat respektive offentligt. För att ta reda på detta har vi använt metoden kvalitativ undersökning. Detta gjordes genom att intervjua fyra olika Bloggare med olika åldrar och intressen. De intervjuade har ingen anknytning till varandra. Arbetet har jämförts med en tidigare undersökning utfört av Nardi et Al (2004) i USA.

Blogg + Svenska = SANT? : Bloggande i undervisningen i svenska på gymnasiet

AbstractIn this text the attitudes towards and using of blogs in teaching Swedish toteenagers will be explored. The results are based on a survey made amongst 17teachers and 58 students from all over Sweden. The end results show that theusage of blog still hasn?t found a permanent way into the classrooms, but has anappeal to and is being used by predominantly younger teachers both, male andfemale, with a positive response from students regardless of gender. Theconclusion is that using web tools like the blog is an easy first step for schools toconnect to the digital society of the 21stcentury and take advantage of the perksavailable in the digital classroom.Svensk titel:Blogg + Svenska =Sant? ? Bloggande i undervisningen i svenska.Engelsk titel:Blog + Swedish =True? ? Blogging in teaching Swedish.Ämnesord: Blog, Web 2.0, digitalt klassrum, svenska, undervisning,kompetensutveckling.

Kollaborativ blogging

Denna uppsats handlar om kollaborativ Blogging. Blogging innebär att inlägg publiceras på en förprogrammerad webbsida med hjälp av ett Bloggverktyg. Med kollaborativ Blogging avser jag en situation där två eller flera personer delar med sig av information och kunskap genom att kommunicera och interagera med varandra på en Blogg. Jag har i denna uppsats valt att undersöka på vilket sätt Bloggar kan fungera som ett verktyg för kollaborativ informations- och kunskapsspridning inom en grupp. Fallstudien som jag använt mig av är HUMlabs mobila Blogging på Jokkmokks vintermarknad 2004.

Kissies.se, Sveriges mest lästa blogg ? ur 12 fjortonåriga tjejers synvinkel.

Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på vad för roll Kissie har på tre stycken åttondeklasser. Vi vill ta reda på hur de uppfattar Kissies.se och personen som driver Bloggen.Teori: Dramaturgiska perspektivteorin, socialisationsteorin, hermeneutiken.Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer och kvantitativa enkäter.Huvudresultat: Det som framgick genom undersökningarna när det gäller syftet är att Kissies.se ofta fungerar som en inspirationskälla när det gäller vissa köpval på en del av deltagarna. De berättade själva att de blir påverkade i den mån att om Kissie tipsar om olika kläder, smink, musiklåtar, maträtter kan de ta efter. Därför kom vi fram till att Bloggen även fungerar som en annonssida när det gäller materiella saker. Men enligt deltagarna tar man inte åt sig av de skönhetsingrepp och ideal Kissie skriver om.

H&M vs. Roberto Cavalli

En fallstudie har gjorts där kvalitativ metod har använts genom intervjuer och textanalyser. Semiotiska analyser har genomförts på utvalda annonsbilder, en reklamfilm och en Blogg..

H&M vs : Roberto Cavalli

En fallstudie har gjorts där kvalitativ metod har använts genom intervjuer och textanalyser. Semiotiska analyser har genomförts på utvalda annonsbilder, en reklamfilm och en Blogg..

?Så nu kanske ni vet varför?? Placering av satsadverbialet kanske i deklarativa huvudsatser

Specialarbete, 15 hpFördjupningskurs SSA133Vt 2012Handledare: Maia Andréasson.

Blogg i förskolan : Hur förskollärare anser att en blogg kan användas för att dokumentera veksamheten och främja föräldrasamverkan

This Bachelor thesis examines the possibility of replacing an outdated, analog video recording system to a digital counterpart. It is key that the video and audio signals remain synchronized, generator locked and time stamped. It is up to nine different video sources and a number of audio sources to be recorded and treated in such a manner which enables synchronized playback. The  different video sources do not always follow a universal standard, and differ from format as well as resolution. This thesis aims to compare a number of state of the art commercial of the shelf solutions with proprietary hardware.

Modell för att synliggöra barnens perspektiv och röster i förskolan.

Vi har utarbetat en modell för att synliggöra barns perspektiv och barns röster om förskolans vardag. Den bygger på en guide som kan vägleda pedagogerna i Blogg processen med barnen. Guiden tar upp hur pedagogerna i sitt arbete med Bloggen kan förhålla sig mot barnen, vad som är viktigt att tänka på samt vilka resurser som behövs för att genomföra arbetet. Syftet är att få syn på barns röster och berättelser genom Bloggen. Vårt mål är att barnen ska få utvecklas som individer och få tillgång till inflytande i verksamheten.

Vem fan är Kafka? : Med blogg som metod och samtidskonsten som ämne.

Uppsatsen behandlar människors syn på samtidskonsten och då med fokus på konstverket, konstnären och konstvärlden. Analysen utgår från den respons som författaren har fått under ett två veckor långt Bloggande, där textinlägg tillsammans med seriestrippar har legat till grund för studiens deltagares kommentarer. Bloggens inlägg och seriestrippar redovisas som bilaga.Syftet med studien är att undersöka uppfattningar, tankar och åsikter kring samtidskonsten. Meningen är att skapa ett diskussionsforum där olika personers syn på samtidskonsten kan bli synlig.Den metod jag valt är av experimentell karaktär, där diskussionen kring ämnet sker i en Blogg. Bloggens inlägg tillsammans med seriestripparna har haft som syfte att skapa diskussion kring ämnet.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->