Sök:

Sökresultat:

1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 21 av 134

Situationen för anhöriga till yngre personer med demenssjukdom

Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur bra vi Àr pÄ att bedöma Älder pÄ omaskerade och maskerade ansikten. Syftet var Àven att undersöka om det fanns systematiska fel som Àr förknippade med Äldersbedömning av maskerade ansikten.Totalt fick 60 försöksdeltagare, samtliga ungdomar, skatta Äldern pÄ 60 fotografier av 30 maskerade och 30 omaskerade mÀn.  Fotografierna var indelade i tvÄ Äldersgrupper, yngre och Àldre, och samtliga stimulipersoner förekom i bÄde den maskerade och den omaskerade varianten.Resultaten visade att försöksdeltagarna var bÀttre pÄ att skatta Äldern pÄ omaskerade ansikten Àn pÄ maskerade. Inga skillnader i systematiska fel fans mellan maskerade och omaskerade ansikten.Bilder av unga ansikten skattades med högre precision Àn bilder av Àldre ansikten..

Vilka nyheter och kÀllor prioriterar lokalpressen? : En studie av den lokala nyhetsjournalistikens förÀndring

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om lokaljournalistiken har förÀndrats över tid och vilka kÀllor lokalpressen vÀljer att anvÀnda sig av. Studien görs med hjÀlp av en kvantitativ undersökning i tvÄ lokala morgontidningar. En mindre tidning, VÀrnamo Nyheter och en större tidning, Helsingborgs Dagblad. Studien visar inga tydliga likheter mellan dessa tvÄ tidningar men studien bekrÀftar mycket som liknande forskning pÄvisat tidigare. Studien omfattar fyra olika decennier med fokus pÄ en vecka varje decennium. Studien visar att de nyheter som dominerar under samtliga Är Àr nyheter om brott, vilket betyder att morgontidningsjournalistik och kvÀllstidningsjournalistik liknar varandra.

Att uttrycka sin identitet pÄ Instagram : en studie om identitetsförhandling pÄ Instagram

Denna uppsats undersöker hur identitet kan reproduceras genom Instagram. Studien utgÄr frÄn kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fem stycken unga vuxna studenter som anvÀnder Instagram i sin vardag. Studien Àr deduktiv men grundar sig i en fenomenologisk ansatts, vilket innebÀr att det Àr respondenternas meningskapande som stÄr i fokus. Analysen grundar sig i delar av Goffmans (2009) teori om intrycksstyrning, Swanns (1987) teori om identitetsförhandling och Giddens (2008) tankar om identiteten som ett reflexivt projekt.Respondenternas svar tyder pÄ att publiken eller de som följer dem pÄ Instagram har betydelse för hur de vÀljer att presentera sig sjÀlva i bild eller i filmklipp. Respondenterna vÀljer att ha privata konton som gör det möjligt för dem att styra vilka som fÄr och inte fÄr följa dem pÄ Instagram.

I POSITION ATT (TILL)ÄG(N)A (SIG) BILDER

AbstraktSyftet med min undersökning Àr utarbeta metoder för att synliggöra betraktarens meningsskapande position vid tillÀgnandet av bilder. Den kunskap jag i och med detta etablerar vill jag sedan anvÀnda i mitt arbete som bild- och mediepedagog. Arbetet fokuserar pÄ eleven som ett aktivt meningsskapande subjekt i enlighet med de feministiskt poststrukturalistiska teorier jag anammar i min undersökning samt dÄ jag utvecklar min gestaltning. Det didaktiska syftet med mitt arbete Àr att elever ska kunna anvÀnda sin medvetenhet vid tillÀgnandet av bilder för att kunna förankra kunskaper och utveckla de förmÄgor bildÀmnet syftar till att de skall fÄ.Mitt arbete tar avstamp i min personliga erfarenhet av att, genom familjefotografier, medvetande göra mitt eget tillÀgnande av bilder. Jag har dÀrför valt att anvÀnda vardagsfotografier (i form av just familjefotografi) som utgÄngsmaterial i min undersökning .Eftersom mitt arbete syftar till att jag som pedagog ska kunna anvÀnda mina kunskaper i en lÀrandesituation med elever, har jag valt att anvÀnda mig av ett litet antal informanter som fÄtt lÀsa och tolka tvÄ fotografier.

Kameraperspektivets effekter pÄ datorspel

Denna  undersökning  har  studerat  kameraperspektiv  i  spel,  med  fokus  pÄ  survial horror-genren.  Studien har  undersökt  hur  förvÀntningar  om  ett tÀnkt  spel  förÀndras beroende  pÄ  om  spelet  ses  ur  ett  förstapersonsperspektiv  eller  ett tredjepersonsperspektiv.  Studien  har  riktats  till  stor  del  mot  förvÀntningar  kring  ett spels fokus pÄ action eller mer ickevÄldslösningar.För  att  undersöka  detta  har  totalt  sex  bilder  skapats  med  skiftande  miljö  och kameraperspektiv.  Dessa  bilder  har  sedan  presenterats  för  totalt  Ätta  respondenter som intervjuats. Undersökningen har fokuserat pÄ respondenter med tidigare spelvana men  inkluderade  Àven  tvÄ  respondenter  utan  spelvana.  Detta  för  att  studera  hur saknaden av spelvana pÄverkade deras tankar kring kameraperspektiv i spel. Av  de  slutsatser  som  gick  att  dra  av  undersökningen  var  det  tydligt  att  bÄda perspektiven har  olika för och nackdelar.  MÄnga tyckte att förstapersonsperspektivet var bÀttre för inlevelsen. Medans andra ansÄg att förmÄgan att se hela sin karaktÀr ur tredjepersonsperspektiv bidrog mer till spelet..

Femininitet som maktmedel? : undersökning av hur feministiska konstnÀrer problematiserar begreppet kvinnlighet

Att vara kvinna och att vara kvinnlig Àr inte alls samma sak. För att vara kvinna behöver du egentligen bara födas med en vagina, men vad det innebÀr att vara kvinnlig, och vad kvinnligheten bestÄr av rÄder det delade uppfattningar om. Varje gÄng vi anvÀnder ordet kvinnlig sÄ ger vi det ett innehÄll som Àr större Àn bara det kön som en person Àr född med. Vad detta innehÄll bestÄr av beror pÄ hur vi förhÄller oss till den kultur vi lever i, det kön vi tillhör, och till de bilder av kvinnlighet vi mött.Denna uppsats utgÄr frÄn syftet att utforska hur samtida feministiska konstnÀrer problematiserar begreppet kvinnlighet i sina verk. Detta genomförs utifrÄn en polariserande analys av hur kvinnlighet manifesteras eller ifrÄgasÀtts i ett urval av deras verk och andra bilder i form av reklambilder.

Matematikuppgifters utformning : Sambandet mellan utformningen av matematikuppgifter och elevernas lösningsförmÄga

Syftet med denna studie Àr att undersöka sambandet mellan matematikuppgifters utformning och elevernas förmÄga att lösa dem. Detta undersöks i Ärskurs 3. För att undersöka dessa samband har elever i Ärskurs 3 fÄtt lösa ett antal uppgifter pÄ ett test. Uppgifterna kommer ursprungligen frÄn nyare lÀromedel och Àr sedan omformulerade för att testa sambandet mellan uppgifternas utformning och elevernas förmÄga att lösa dem. Det har Àven undersökts hur pojkar, flickor, elever som Àr starka och medelstarka i matematik pÄverkas av uppgifters utformning och vad som fungerar som stöd i textuppgifter i matematik.Undersökningen visar att signalord inte har nÄgon betydelse för eleverna som gjort testen som helhet, oavsett kognitiv nivÄ.

Visuell kultur i skolan -en kritisk diskursanalys av vilken inverkan lÀrares urval av bilder och visuella media kan ha pÄ skolans visuella kultur

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att lyfta fram och öka förstÄelsen för lÀrares roll i skolans visuella kultur. UtifrÄn detta syfte stÀller vi oss tvÄ forskningsfrÄgor: Hur berÀttar lÀrare i Ärskurs F-3 om sitt urval av och arbete med bilder och visuella media? Hur kan vi förstÄ skolans visuella kultur genom deras berÀttelser? I vÄrt arbete utgÄr vi frÄn teorier om visuell kultur. Arbetets undersökning innefattar intervjuer med sju lÀrare verksamma i Ärskurs F-3. I analysen av empirin anvÀnder vi oss av kritisk diskursanalys som metod med fokus pÄ textens ordval och modalitet.

Vem Àr du, vem Àr jag, vem Àr anstÀllningsbar?

Arbetslösheten i Sverige Àr med historiska mÄtt mÀtt hög och utgör ett samhÀllsproblem som krÀver en lösning. För att om möjligt öka vÄr förstÄelse kring varför vissa fÄr arbete och andra stÀlls utanför arbetsmarknaden inriktade vi oss pÄ att undersöka vilka övervÀganden som rekryterare gör under en rekryteringsprocess. Vi valde att göra en kvalitativ studie som bygger pÄ 8 intervjuer med rekryterare pÄ ett större företag i NordvÀstra SkÄne. Resultatet av studien visar pÄ att de intervjuade gör sina övervÀganden och fattar beslut om anstÀllning utifrÄn antaganden baserade pÄ olika bilder som de skapar sig av den sökande under processens gÄng. Vilka dessa antaganden och bilder Àr beror pÄ rekryterarens sociala verklighet och pÄverkas av de sociala institutioner som de rör sig inom.

Psykodynamisk musikterapi i grupp : en litteraturstudie som utifrÄn hermeneutiskt perspektiv utforskar centrala psykodynamiska och analytiska teorier hos frÀmst finlÀndska teoretiker

Uppsatsen a?r en litteraturstudie med fokus pa? psykodynamiska teorier och musik- terapi i grupp. Analysresultaten visar teman som mo?jliggo?r fo?rsta?else av musikens roll och dynamik: Inledningsvis beskrivs hur psykoanalytisk teori kan beskriva musik. Baserat pa? den metod Heidi Ahonen-Eerika?inen (2007) utvecklat, Group Analytic Music Therapy (GAMT), analyseras hur musik kan fungera som en bro mellan medvetna och omedvetna processer i en terapigrupp.

Krokben pÄ betraktaren : en vilseledning med konstnÀrliga bildtecken

Bilder sÀger mer Àn ord, och det Àr en del av konstens uppgift. I min uppsats vill jag skapa förstÄelse för bildteckens semantiska beroende och oberoende till det som de betecknar, och utforma en metod för öppen bildteckenlÀsning utan kommunikativ effektivitet.Mitt intresse för konstens bildtecken som vÀcker frÄgor, trotsar gÀngse uppfattningar samt öppnar upp till diskussion, ligger till grund för denna uppsats. FrÄgorna kring bildteckentolkning har framkommit genom undersökande arbete i eget konstnÀrligt skapande, samt blivit aktuellt i diskussioner pÄ skolor dÀr jag varit lÀrarkandidat. Funderingar om bildskapandet, och dess syfte, har kommit frÄn elevers bilder som tydligt svarar mot givna uppgifter i klassrummet. De bildtecken som jag dÄ funderat kring Àr sÄdana som Àr tydliga i sin kommunikation mellan skaparen och betraktaren, som Àr tydliga att tyda och blir begreppsliga.

Analogt tÀnkande, digitalt skapande

I dagens digitala mediesamhÀlle Àr det vÀldigt enkelt för mÀnniskor att producera och dela med sig av bilder genom internet utan att tÀnka pÄ vad en bild faktiskt Àr. Denna uppsatsen Àr en studie som undersöker tanken och fÀrgvalen i bildskapandet. Undersökningen bygger pÄ om man kan anvÀnda sig av gamla fÀrgteorier frÄn 1800-talet i digitalt bildskapande idag under 2000-talet. Med hjÀlp av Johann Wolfgang von Goethes fÀrglÀra som publicerades i början av 1800-talet och gavs ut i en svensk version 1976 har vi kunnat genomföra en produktion genom att implementera dessa teorier och stÀlla dem i relation till dagens digitala bildskapande. Slutsatsen blev att dessa teorier fortfarande Àr relevanta pÄ sÄ sÀtt att man kan ta hjÀlp av dem om man vill förmedla vissa kÀnslor som majoriteten kan uppfatta i sina bilder.

Bilden och bildÀmnet som verktyg för lÀrande - möjligheter till kunskapsutveckling

Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur bilden anvÀnds i skolan som verktyg för lÀrande. Vi vill Àven undersöka vilka möjligheter och begrÀnsningar som finns för bilden och bildÀmnets anvÀndande i undervisningen. För att göra detta har vi anvÀnt oss av relevant litteratur, olika forskningsteorier och för skolan gÀllande styrdokument. I den empiriska delen har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer anvÀnts. Intervjuerna har genomförts med sex lÀrare pÄ fÀltet.

BILLBOARDS I SPEL : En illusion av 3d-karaktÀrer

Billboarding Àr en teknik som ofta anvÀnds i tv- eller dataspel för att prestandaeffektivt skapa objekt i en spelmiljö. Tekniken gÄr ut pÄ att istÀllet för en 3d-modell ritas en bild med genomskinlig bakgrund ut pÄ ett polygonplan som alltid vrids mot spelaren. Hur skulle detta kunna utvecklas? Problemformuleringen för denna studie lyder: Hur uppfattar betraktaren karaktÀrer som representeras av billboards ur flera vinklar istÀllet för en 3d-modell?En spelmiljö med bÄde 3d-karaktÀrer och billboardskaraktÀrer skapades. BillboardskaraktÀrerna bestod av bilder av 3d-karaktÀrerna för att ge illusionen av att de ocksÄ var 3d-karaktÀrer.

Klassrumsinteraktion, smÄgruppsarbete och bilder i NO-undervisningen

Syftet med undersökningen var att undersöka klassrumsinteraktionen i tvÄ sjundeklasser med elever med blandade sprÄkbakgrunder. Undersökningen innehÄller ett undervisningsförsök dÀr eleverna i smÄgrupper skulle omsÀtta innehÄllet i en faktatext till en bild. Genom observationer, bandinspelningar och intervjuer undersöktes kommunikationen i smÄgrupperna. Bilder samlades in och analyserades. Det visade sig att klassruminteraktionen mestadels var monologisk men med en strÀvan frÄn lÀrarens sida att fÄ eleverna mer delaktiga. Kommunikationsmönstret skilde sig Ät mellan grupperna, nÄgra diskuterade mycket medan andra ritade under tystnad.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->