Sök:

Sökresultat:

4469 Uppsatser om Bibliotek och internet - Sida 17 av 298

"Nu kommer hunden!" : Aktionsforskning om barn som läser för hundar med syfte att utveckla lässtunderna på svenska bibliotek

This master´s thesis in Library and Information Science examines the experiences of children who read to a dog. The purpose of this thesis is to examine the interactions between the librarian, the readingdog-handler, the child-ren and the dogs and what the benefits from the interactions might be. The aim is also to examine how the child-ren express their literacy during the readingsessions and how to develop the readingsessions at a specific library. The author follows a reading dog project for seven weeks, in collaboration with a specific school and library. Action research was used as a research strategy, and since action research is done on the basis of practice, a coll-laboration with the participating children, the librarian and the readingdog-handler was significant in this study.The theoretical framework concists of theory and concepts from the sociocultural theory developed by Ro-ger Säljö, and human-animal studies with concepts from Donna Haraway.

Bankaffärer över Internet : Hur fungerar det?

I slutet av 1996 kunde man för första gången som privatperson i Sverige göra bankaffärer via Internet. Under 1997 har användandet av dessa banktjänster ökat explosionsartat och även intresset hos de som ännu inte har tjänsterna har ökat.Detta examensarbete, på 20 poäng, undersöker frågeställningar som kan finnas angående bankaffärer via Internet. De frågeställningar som besvaras i examensarbetet är bland annat: om det är säkert att göra bankaffärer via Internet, varför banker startat Internettjänster, vilken kategori av personer som utnyttjar dessa Internettjänster, vilka tjänster man kan utnyttja.Då bankaffärer via Internet är ett relativt nytt sätt att utföra sina bankaffärer på har följande metoder använts för att besvara ovanstående frågor: litteraturstudie (böcker och artiklar), Internet samt telefonintervjuer.Av de resultat som framkom under arbetets gång kan följande summering angående bankaffärer via Internet göras:Bankerna har startat dessa Internettjänster för att underlätta arbetet både för kunderna och personalen.Den säkerhet som bankerna idag använder sig av kan anses vara tillräckligt säker för att man skall kunna göra sina bankaffärer via Internet utan att vara orolig för att ens pengar skall gå förlorade.Den vanligaste kunden som gör sina bankaffärer via Internet är en medelålders man med god ekonomi. Han utnyttjar framförallt tjänsterna kontroll av saldo, överföringar samt betalning av räkningar.Om man skall se till den historiska utvecklingen av de flesta tekniska hjälpmedel har det ofta resulterat i en minskning av arbetskraft. Än så länge har man dock inte kunnat se någon personalminskning på de banker som har Internettjänster utan snarare tvärtom..

Silversurfarna med hela världen i en låda Användarundervisning i internet för sju ålderspensionärer

Today, librarians tasks may sometimes take on an educational aspect, e.g. when designing educational courses. Our aim with this paper has been to extend our knowledge of peoples learning and learning processes in order to better adapt our educational courses for different user groups. We have investigated what eight senior citizens wanted to learn about the Internet, and followed seven of them during their course. We have examined how the group experienced a course about Internet use, and how they described their learning and learning processes.

Utan papperstidningen saknas existentiella förutsättningar för journalistik på webben : En undersökning av lokala tidningars förutsättningar när de möter utmaningarna från internet

AbstractIn the past decades the newspaper industry went through many changes but it has never had a problem of this kind. With the freedom the Internet brings us today and the wide range of information channels, the newspaper is for the first time seriously challenged.When the newspapers began to establish themselves on the internet they thought it was only to copy the content of the newspaper on to their webpage and the advertisers would come along. This move was not planed and had no vision. When the advertisers discovered Internets wide range of advertisement platforms they started to look for other places they could put their ads. This thesis is about the local newspapers ability to address the problem that the internet has created. I based my study on the following issues:Why has internet caused this problem for the newspapers?What are the prerequisites for local newspapers when they face challenges from the internet?How have the advertisers acted after the emergence of this challenge?To answer these questions I did qualitative interviews with different personalities within the newspaper industry, two local newspaper executives and two professors in media economics. In conclusion the result shows that there are different opinions regarding these questions and different views of how to solve them.

WEBBENS VINNARE : - en studie om kommunikation och konsumtion på Internet

- ABSTRACT ?Title: Winners of the Web ( Webbens vinnare)Number of pages: 35 (including enclosures)Author: Lydia KellamTutor: Else NygrenCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Fall Semester 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information SciencePurpose: The aim of the research paper was to see Internet and the digital techniques impact on marketing communication and consuming behavior on the Web. By understanding the relationship between marketing communication and consumer behavior my intentions were to comprehend how consumer behavior on the web could be understand. The purpose of this paper is to understand how different marketing activities on the Internet are followed by consumption.Material/Method: By using focus group interviews I wanted to study how individuals act on the Internet. How different activities such as communication and participation on the web could lead to consumption on the Internet.

Internetanvändning på folkbibliotek : en studie av loggarna från den publika Internetanvändningen på Malmö stadsbibliotek

This study is an analysis of the Internet transaction logs of Malmö Public, Sweden [...].

Så kommer vi alltid in på internet : En intervjustudie av samhällskunskapslärares användande av internet teoretiskt i undervisningen

Internet har i över 20 år påverkat samhällets förutsättningar, så även skolans arbetssätt och undervisningssituation. Förändringarna i samhällssektorn avspeglar sig inte minst i samhällskunskapsämnet både gällande innehåll, administration och kommunikation. Satsningarna på internet som praktiskt redskap har varit stora men information om dess teoretiska aspekter har lyst med sin frånvaro. Därav arbetets relevans där syftet har varit att undersöka på vilket sätt gymnasielärare i samhällskunskap beskriver internets påverkan på samhället och hur de undervisar om detta. Fyra kvalitativa intervjuer har gjorts, vilka samtliga har varit semistrukturerade för att kunna besvara arbetets syfte.Arbetets resultat har varit att det funnits stora privata skillnader i användande hos de intervjuade lärarna.

Porr och rasistisk propaganda på svenska folkbibliotek : skall folkbiblioteken tillåta ett fritt internetanvändande eller skall man kontrollera sina internetterminaler?

This paper deals with the use of Internet at Swedish public libraries. The author asks whether public libraries should or should not limit access to information available on the Internet. Starting from the American discussion, concerning Internet at public libraries, the author shows the Swedish attitudes. The paper demonstrates that many Swedish public libraries have adopted rules forbidding retrieval of certain kinds of information, such as hard-core pornography and racist propaganda. The persons in charge of such actions claim that public libraries should provide high-quality educational literature and should not spread mass-produced, provocative information.

Bibliotekariestudenters attityd till marknadsföring på bibliotek

: This bachelor thesis explores library students? attitudes towards marketing in libraries. The aim is to find out if they are interested in working whit marketing questions in their future workplaces. To perform the study the author used a questionnaire survey and 48 students completed the survey. The answers where converted into present form and 10 charts were created to show the result.

De unga männens relation till sjöjungrun (bok och bibliotek)

Titel: De unga männens relation till sjöjungfrunFörfattare: Lisa Ligardh & Ellen SeijsingKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500,Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgsuniversitet.Termin: Höstterminen 2008Handledare: Britt BörjessonSidantal: 55 sidorSyfte: Vårt syfte är att undersöka unga mäns attityder och kunskap om varumärket Bok och bibliotek och dess mässa.Metod och material: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning i form av två fokusgrupper.Huvudresultat: Efter att ha utfört två fokusgrupper med sammanlagt 13 unga män boende i Göteborgsregionen, kan vi utifrån vårt empiriska material se följande mönster. De unga männen anser Bok och biblioteksmässan vara bra och intressegivande, men av majoriteten verkar det vara av låg prioritering att besöka denna. De unga männen har godkunskap om att Bok och biblioteksmässan existerar, även de som själva inte har besökt den. Dessvärre finns det mindre kunskap om vad denna mässa erbjuder, endast att försäljning av litteratur förkommer. Kunskap omseminarierna såväl som de årliga teman som förekommer var nästintill obefintlig.

Bloggbilder : unga tjejers syn på foto på nätet

Blogpics ? young girls views on photography online Young people create new forms of social interaction on the internet, and in Sweden, especially young girls, have become very active bloggers. Girls write, publish pictures and build networks with, mostly, other girls.  This new phenonomen has been described in Swedish media partly as a problem, where adults are worried that the information the young girls publish about themselves is too personal, and can be used for the wrong purposes. It has also been suggested that the content of young girls blogs has little value, beeing mostly narcissitic, superficial and obsessed with fashion and shopping. The purpose of this paper has been to investigate how young girls reflect upon their photographic communication on the internet.  The idea has been to ask the girls themselves about their own experiences, to get a more complete picture of them as internet users, to investigate their communication strategies and solutions when it comes to net integrity  and to talk about how they create gender and identity online..

Veckorevyn på papper och webb : en kvalitativ undersökning av tidskriften Veckorevyn och dess motsvarighet på nätet

Purpose/Aim: The aim is to examine the cooperation between the magazine Veckorevyn and its Internet based counterpart, veckorevyn.com. The purpose is also to see if veckorevyn.com is taking advantage of Internet and its possibilities.Material/Method: There are two qualitative methods used for this study: interviews and a three-pieced content analysis. The material analyzed is the magazine Veckorevyn (number 25/2008) and the website www.veckorevyn.com during a two week period.Main results: The study shows that Veckorevyn and veckorevyn.com have several differences, but also some similarities. The result is not unexpected, since we are dealing with two different types of media. There seems to be some cooperation, though on the web it is not very visible.

Filmisk reklam på internet

Denna uppsats har skrivits för att visa läsaren hur ett urval av människor från Internet- och reklambranschen ser på reklamfilmens framtid på Internet. Kommer det att ske en ökning av användandet av denna reklamform eller inte? Den typ av reklamfilm som vi talar om här är den typen som är som en kortfilm, inte den typen av reklamfilm som bara är en bild innehållandes ett rörligt objekt. För att skilja dessa två typer av reklamfilmer åt, eftersom båda innehåller rörelse, kallar vi dem "filmisk reklam" och "banner-reklam" Resultatet från enkätundersökningen visade att majoriteten av urvalet från reklambranschen tror att det kommer att ske en ökning av efterfrågan av filmisk reklam på Internet. Eftersom svaren från Internetbranschen var så få kan de inte representera Internetbranschen.

Företag och Internet : avsikter och strategier

I detta examensarbete har en studie av svenska små och medelstora företag som genomfört en satsning på Internet genomförts. Studien hade till syfte att undersöka vilka resonemang som föregått olika företags satsning på Internet och huruvida företagen uppfyllt sina målsättningar med sin satsning.För att skaffa mig en bättre överblick av problemet och för att kunna definiera problemställningen, så studerades tillgänglig litteratur och tillämplig information inhämtades från Internet. För att sedan besvara problemet och de problemställningar som identifieras i kapitel 3 så genomfördes två intervjuomgångar med olika inriktningar. Den ena intervjudelen inriktades mot reklambyråer som skapar WWW-platser åt andra företag. Den andra intervjudelen genomfördes med svenska små och medelstora företag som etablerat närvaro på Internet.En del av slutsatserna består av att företagen inte planerar speciellt mycket innan de påbörjar processen med att etablera närvaro på Internet och att det kanske till viss del beror på att företagen ser det som en relativt låg kostnad för en Internetsatsning, jämfört med andra typer av marknadsföringskostnader.

Biblioteken är det ingen som ifrågasätter. Om folkbibliotekens roll i kommunalpolitiken

The aim of this Master's thesis is to study what place public libraries have in local politics, particularly from the point of view of the politicians. To answer this, I have interviewed politicians, participated as a silent observer of a public debate, and studied articles on library politics in newspapers and other press. The results show that politicians in general have a positive view of libraries and good co-operation with library professionals, and that they have a fairly up-to-date view of libraries. They are, however, less interested in library issues in general, and are often complacent with the way things are already running. The newspaper studies show that library issues are usually only discussed when a specific library is somehow in danger.

<- Föregående sida 17 Nästa sida ->