Sökresultat:
656 Uppsatser om Beyond Budget - Sida 13 av 44
Implementering vid en fastslagen oppositionsbudget : ? en fallstudie av socialtjänsten i Sundsvalls kommun
Syftet med studien var att utifrån Lundqvists tre förutsättningar för en lyckad implementering undersöka om det uppkommit några implementeringsproblem inom socialtjänsten på grund av att kommunledningen regerar med en oppositionsbudget. För att besvara syftet ställde jag därför upp en frågeställning som utgår från Lundqvists tre villkor. Frågeställningen löd:- Har det uppkommit några problem inom socialtjänsten med att förstå de politiska besluten, kunna implementera de politiska besluten, eller vilja implementera de politiska besluten, på grund av budgetsituationen?Denna frågeställning, och därmed även mitt syfte, har jag önskat besvara genom att jämföra den uppkomna budgetsituationen med hur implementeringsarbetet såg ut vid normalfallet, det vill säga där kommunledningen regerar med sin egen budget. Detta har jag gjort genom att föra samtalsintervjuer med, för studien centrala, aktörer inom politiken och förvaltningen.Jag konstaterar utifrån dessa intervjuer att jag genom min studiehar fått vissa belägg för att budgetsituationen har bidragit till en del implementeringsproblem för socialtjänsten som inte har funnits före oppositionens budget började gälla.
Finansiering av lantbruksfastigheter :
The purpuse with this work is to see if there is a possibility to buy a farm with a low
amount of own capital.
We have been doing budgets for five farms with different kind of productions.
Some of the farms in this work are possible to buy with a low amount of capital but if
you start without any money you will run into problems with the bank. The bank is not
very pleased with fully financed projects; they would recommend an own capital of at least 10-20%. The farms with the best budgets were farms with animals..
Coca yes, cocain no! : En fallstudie om koka-kokainpolitiken med social kontroll i Bolivia 2006-2011.
Syftet med studien var att utifrån Lundqvists tre förutsättningar för en lyckad implementering undersöka om det uppkommit några implementeringsproblem inom socialtjänsten på grund av att kommunledningen regerar med en oppositionsbudget. För att besvara syftet ställde jag därför upp en frågeställning som utgår från Lundqvists tre villkor. Frågeställningen löd:- Har det uppkommit några problem inom socialtjänsten med att förstå de politiska besluten, kunna implementera de politiska besluten, eller vilja implementera de politiska besluten, på grund av budgetsituationen?Denna frågeställning, och därmed även mitt syfte, har jag önskat besvara genom att jämföra den uppkomna budgetsituationen med hur implementeringsarbetet såg ut vid normalfallet, det vill säga där kommunledningen regerar med sin egen budget. Detta har jag gjort genom att föra samtalsintervjuer med, för studien centrala, aktörer inom politiken och förvaltningen.Jag konstaterar utifrån dessa intervjuer att jag genom min studiehar fått vissa belägg för att budgetsituationen har bidragit till en del implementeringsproblem för socialtjänsten som inte har funnits före oppositionens budget började gälla.
Budgetering av industridesign - En fallstudie på SKF
Bakgrund: Budget har använts som planerings- och styrverktyg av svenska företag sedan 50-talet. Budgetens effektivitet har de senaste åren varit omdiskuterat. Industridesign är ett begrepp som använts sedan 40-talet, då en uppdelning gjordes mellan konstruktion och design. Det har i studier visats att industridesign leder till ett ökat ekonomiskt värde för företag, samtidigt visar budgetstudier att företag bör budgetera för aktiviteter som är värdeskapande. Detta till trots finns det lite forskning som behandlar budget och industridesign tillsammans.
Inspelning, marknadsföring och lansering av debutalbum
I detta examensarbete har vi undersökt några av byggstenarna i ett skivbolags verksamhet som också utgör grunden för deras inkomster. Resultatet av arbetet blev en påbörjad produktion och marknadsföring av en skiva och en plan för lanseringen av densamma. Genom detta har vi skapat oss en praktisk erfarenhet av arbetslivet i musikbranschen. Arbetet har dessutom genomförts med en för ändamålet låg budget. Vi har även undersökt olika marknadsföringsmöjligheter och intervjuat två yrkesverksamma personer i detta ämne. .
Storbankernas ekonomistyrning : En jämförande studie av planerings- och uppföljningsarbetet idag och hur det förändrats över tiden
En jämförande studie av storbankernas ekonomistyrning på regional nivå där fokus i huvudsak har legat på planering och prognostisering. Undersökningen har genomförts som en kvalitativ studie med hjälp av bland annat intervjuer. Undersökningens slutsatser i huvuddrag:Budgetens betydelse har minskat. Användning av icke-finansiella mått har ökat.Kundernas behov står i centrum..
Ekonomisk styrning och budgetering i Svenska Kyrkan: en fallstudie av Nederluleå Församling
Svenska kyrkan är en offentlig verksamhet som har ett lagkrav att upprätta en årlig budget som skall vara i balans. Intresset för studien väcktes när vi upptäckte hur lite forskning som fanns inom området. Det övergripande syftet med uppsatsen var att undersöka styrningen i Svenska Kyrkan. Mer precist innebar det att undersöka hur de anställda upplevde styrningen. Vi avsåg också att undersöka hur budgeten tas fram, vilket syfte den har och hur budgeten används inom Svenska Kyrkan.
Ekonomisk Styrning : En studie av Sveriges storbanker
Bakgrund: Betydelsen av en välfungerande bankverksamhet, och därmed även den ekonomiska styrningen däri, torde blivit allt större på grund av den accelererande globalisering som idag sköljer över vårt samhälle. Det faktum att de undersökta bankerna verkar på samma area med likvärdiga produkter är även det av stort intresse beträffande homogeniteten i den ekonomiska styrningen. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera Sveriges storbankers centrala ekonomiska styrning i form av graden av decentralisering, användandet av budget samt valet av nyckeltal. Rapportförfattarna söker även analysera likheter och skillnader i dessa styrsystem då detta torde vara intressant eftersom de alla tillhandahåller liknande tjänster på en relativt mogen marknad. Genomförande: Det empiriska materialet består till lejonparten av intervjuer med nyckelpersoner inom de svenska storbankerna (FöreningsSparbanken, Handelsbanken, Nordea och SEB).
Effektiv ekonomistyrning inom den offentliga sjukvården - en studie av Habiliterings- och rehabiliteringskliniken på Blekingesjukhuset
The purpose with our study is to investigate in which way a public field of
action has succeeded to make the economic management more effective and also
find out which factors/activities that have contributed to get the result of
the budget in balance. We also want to find out in which degree the balanced
scorecard (BSC) has contributed to the positive result of the budget.
Method: We had started out from the qualitative method theory which is based on
the hermeneutic theory, because we will interpret and understand. With this
starting point we have chosen to use a case study with semi-standardised
interviews supplemented with information from different documents, and to get
the theoretic connection we have studied literature in the subject field. The
analyse and even the theoretic connection have then started from, for this
study, a special analyse model.
Results: Througt systematic and target-concentrated management and through
cooperated factors, with stress on a leadership that is both professional,
visionary and un-combined, and there the staff´s is seen as a important
resource, and there it is a clear strategy and objective to keep the cost of
the activity within assigned budgetframe, has a public field of action, as the
clinic of hab./rehab.
PR och trovärdigheten : en studie av PR-byrån Four C och dess kund Akzo Nobel
PR appears to be an indistinct division and a complicated resource for companies to value. The current circumstances are negative to the credibility and reliability of PR. This study emphasizes how an application of return on investment contributes to a more strategic use of PR and increases the status and credibility for the division.We experience that measuring the economic value of PR is of great importance and of current interest with few prior studies made. The purpose of this study is to find out how a PR-agency and one of its clients relates to and works with evaluation of PR-activities and to which extent the economic contribution of the activity is measured.The foundation which the theoretical reference grounds on is theories of Delusions of PR and the use of benefit-cost analyzes, Stages and Levels for Evaluating Public Relations Programs, Marketing Return on Investment and PR Return on Investment. The theoretical reference serves as a base during the analyze of the study.The conclusion, based on the empirical body of information, is that an application of return on investment could contribute with a higher status and credibility for the PR-division.
Budgetering och contingency theory - situationsfaktorerna strategi och omgivning
Uppsatsens syfte är att beskriva budgetanvändningen hos företag och utifrån ett antal situationsfaktorer analysera denna användning med contingency theory som berör ekonomistyrning. Metoden som ligger till grund för denna uppsats är både av kvantitativ och kvalitativ karaktär. Det kvantitativa återfinns i form av en surveyundersökning och det kvalitativa i form av fyra fallstudier. Uppsatsens angreppssätt är vidare abduktiv. Detta har sin grund i att uppsatsen undersöker en händelse, budgetanvändningen hos företag, och analyserar denna mot befintlig teori, vilket för uppsatsen är contingency theory.
Brand Culture : Between consumers and brands
The empirical data that lies behind this survey comes from field work between 1992 and 1995. This field work represents work I made myself as a sales-man for the company, Malmberg Original Water. The task was to implement the Malmberg mineral water brand on the restaurant market of the South-Swedish area. Our aim was to reach the upper-scale, premium market of restaurants. The mission was successfully completed, and at 1996 we had completed the position as the most exclusively positioned mineral water brand in Skåne (Southernmost Sweden).
Dagligvaruhandelns Ekonomistyrning
Kedjor som äger sina egna butiker har en mer centraliserad styrning är butiker som ägs av handlare men ändå tillhör en kedja. De väletablerade butikskedjorna ICA, Coop och Axfood har en något mer modern styrning än de nyetablerade lågprisbutikerna Netto och Lidl. Detta beror främst på att modern styrning utgår från att lyssna mer på kunden vilket inte lågpriskedjorna är intresserade av då de istället har som strategi att lära kunderna att handla lågpris.
Budgeten som styrverktyg ? En studie av Blekingesjukhuset i Karlskrona och S:t Görans sjukhus i Stockholm
Vårt syfte är att undersöka om och hur budgetens roll skiljer sig åt mellan en offentlig och en privat hälso- och sjukvårdsorganisationer. Vi har baserat vår uppsats och våra slutsatser på intervjuer, som vi gjort på Blekingesjukhuset i Karlskrona och S:t Görans sjukhus i Stockholm. Vi har gjort intervjuer på fyra till fem olika nivåer i båda organisationerna, för att få ett djup i vår undersökning. Vi har kommit fram till att det finns stora skillnader mellan det offentliga sjukhuset och det privata sjukhuset. Den största skillnaden fann vi vara budgetuppföljningen, men att det inte finns någon större skillnad mellan sjukhusen på lägre nivå, däremot på högre nivåer kan vi urskilja relativt stora skillnader.
Hur kan Vita Renen synas i snö? : En studie om marknadsföringsaktiviteter hos ett avlägset beläget litet företag
Background and Problem discussion: Consumers are reached by an average of 3000 marketing messages daily which proves that a company?s marketing needs to be strong and characteristic in order not to lose customers. It is of even greater importance that marketing reaches the chosen target group and is designed in accordance with the company?s vision and is shown where the target group sees it.Purpose: The aim of this bachelor thesis is to study how small businesses use marketing and to recommend appropriate marketing measures given their size, limited budget and secluded location.Method: This study has been made in accordance with a qualitative method with an analytical abduction approach using a case study where the case is Vita Renen. To achieve the aim of this study the authors combined secondary and primary data such as previous conducted research with interviews with the owners and staff of Vita Renen.Result and Conclusion: The result demonstrates that untraditional marketing would be the best option for Vita Renen because they are a company with limited marketing budget and this type of advertising is based on creative thinking and design on pre-existing resources.