Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 9 av 1629

LÀsförstÄelse bland nordiska fjÀrdeklassare : Betydelsen av socioekonomisk bakgrund, lÀsmiljö i hemmet samt elevsammansÀttning i klassrummet

LÀs- och skrivkunnighet Àr av stor betydelse för studieframgÄngar och individers livssituation i vuxen Älder. Socioekonomisk bakgrund förklarar störst del av skillnader mellan elevers studieresultat. Elever med en fördelaktig socioekonomisk bakgrund klarar sig bÀttre i skolan och i klasser dÀr mÄnga elever har en sÄdan bakgrund gynnas samtliga elever. LÀsmiljön i hemmet har ocksÄ betydelse för barnens lÀsförmÄga. Lite forskning fokuserar emellertid pÄ unga elever.

LÀrares och elevers syn pÄ motivation i skolarbetet - en jÀmförelse mellan en friskola och en kommunal skola

I detta examensarbete beskriver jag utifrÄn olika teorier arbetet pÄ Kunskapsskolan i relation till hur man dÀr arbetar med och ser pÄ elevernas motivation till skolarbetet. Jag jÀmför dessutom Kunskapsskolans elever och en kommunal skolas elever dÄ det gÀller deras syn pÄ betydelsen av olika faktorer i skolarbetet som kan pÄverka deras motivation att göra ett bra skolarbete. Syftet Àr att beskriva och analysera arbetet pÄ Kunskapsskolan i relation till olika teorier om motivation och att jÀmföra olika skolors elevsyn pÄ olika faktorer i skolan som kan pÄverka motivationen för skolarbetet. Jag gör en elevenkÀt pÄ de bÄda skolorna och gör elev- och lÀrarintervjuer pÄ Kunskapsskolan. Resultatenvisar attmÄnga av de ÄtgÀrder man anvÀnder sig av pÄKunskapsskolanÀr i linje med olika motivationsteorier.

SprÄkets betydelse för matematikförstÄelsen med fokus pÄ invandrarelever

Det sprÄk som anvÀnds i matematikundervisningen pÄverkar elevernas förmÄga att kunna ta till sig undervisningens innehÄll. För minoritetselever kan sprÄket vara ett hinder för förstÄelsen och matematiksvÄrigheter kan i sjÀlva verket vara sprÄksvÄrigheter. Det finns mycket att arbeta med för att försöka anpassa matematiklektionerna sÄ att större hÀnsyn tas till dessa elever. I detta arbete har jag fokuserat pÄ att göra en litteraturgenomgÄng av den litteratur som innefattar sprÄkets betydelse i matematikundervisningen allmÀnt, men framförallt med fokus pÄ invandrarelever. En intervjuundersökning med tre berörda elever pÄ grundskolans senare Är har ocksÄ genomförts.

Pedagogers förhÄllningssÀtt :   - En intervjustudie av pedagoger och elever som har svenska som andrasprÄk samt allmÀnna matematiksvÄrigheter.

Det finns tidigare forskning om hur pedagoger bemöter elever som har allmÀnna matematiksvÄrigheter. Bemötandet pÄverkas av mÄnga olika faktorer som till exempel andra mÀnniskors uppfattningar, vÀrderingar och attityder. I denna uppsats har vi valt att belysa hur pedagogers bemötande och sprÄk mot de elever som har svenska som andrasprÄk samt med allmÀnna matematiksvÄrigheter har för betydelse i lÀrande situationer. UtifrÄn det uppkom tvÄ frÄgestÀllningar som uppsatsen grundar sig pÄ. Dessa tvÄ frÄgestÀllningar Àr hur uppfattar pedagoger att deras sprÄkhandlingar bidrar till elevers lÀrande av matematik och hur uppfattar elever att pedagogers sprÄkhandlingar bidrar till deras lÀrande av matematik?Denna uppsats Àr genomförd med kvalitativ metod och den grundar sig pÄ tolv intervjuer varav fyra stycken intervjuer Àr frÄn pedagoger och Ätta stycken intervjuer frÄn elever.

Elevernas medvetenhet om frukostens betydelse

Syftet med utvecklingsarbete var att undersöka om elevers medvetenhet om frukostens betydelse för koncentrations- och prestationsförmÄgan förÀndrades genom fördjupade studier i Àmnet. Utvecklingsarbete geomfördes i en Ärskurs Ätta. Arbetet utfördes med hjÀlp av enkÀter och fördjupade studier i Àmnet. Resultatet visade att det delvis gick att förÀndra elevers frukostvanor..

Sociala relationer i elevgrupper

Sammanfattning Mitt syfte med denna uppsats Àr att studera vad det finns för faktorer som pÄverkar sociala relationer i elevgrupper. Jag vill Àven ta reda pÄ om lÀrare tycker att det Àr viktigt att upprÀtta goda sociala relationer bland elever och varför de i sÄ fall anser det viktigt. För att fÄ veta detta har jag gjort en empirisk kvalitativ studie dÀr jag intervjuat lÀrare samt observerat elevgrupper. Jag har gjort min studie i grundskolans tidigare Är. Undersökningen har resulterat i ett flertal olika faktorer som pÄverkar det sociala klimatet i elevgrupper bÄde positivt och negativt.

Hur gymnasieelever anvÀnder sig av lÀroboken nÀr de studerar matematik

Matematikboken har stor betydelse av flera skÀl: den anvÀnds, snarare Àn styrdokumenten, som definition av kursinnehÄll och svÄrighetsnivÄ av kursen. LÀrarna följer ofta lÀromedlet vÀldigt hÄrt. LÀroboken spelar stor roll för elevernas lust eller olust inför matematiklÀrandet. Eleverna anvÀnder det mesta av sin studietid till att försöka lösa uppgifterna i matematikboken.Hur eleverna anvÀnder sig av matematikboken och om de anvÀnder nÄgon studieteknik (och i sÄdana fall vilken) dÄ de studerar, har undersökts med en enkÀtundersökning.Resultatet Àr att eleverna lÀgger nÄgot mera tid pÄ typexemplen Àn pÄ teoridelen och den största delen (ca 50 %) pÄ att lösa övningsuppgifter. Flera elever uppger studietekniker som Àr bra men mÄnga verkar inte ha nÄgon djupare tanke bakom hur de studerar.

LÀrares respekt för elever. LÀrares och elevers syn pÄ respekt för elever i skolan.

Uppsatsen beskriver vad lÀrares respekt för elever i skolan kan innebÀra. UtifrÄn intervjuer med lÀrare och elever samt litteraturstudie framkommer synen pÄ respekt för elever i skolan. Undersökningen har gett olika aspekter av respekt för barn dÀr lÀrare och elever har gemensamma Äsikter, men dÀr ocksÄ olika uppfattningar finns. Resultatet visar att lÀrares respektfulla bemötande kan innebÀra lÀrares lyssnande, elevers medbestÀmmande, grÀnssÀttning, ömsesidighet, hÀnsyn till barns sociala miljö samt lÀrares omtanke. Bristande respekt kan innefatta att lÀrare inte lyssnar, har förutfattade meningar, anvÀnder ironi och sarkasm, Àr irriterade, anklagar oskyldiga och misstror elever.

Hur medvetna Àr lÀrare om svenska sprÄkets betydelse för elevens matematiska förstÄelse? To what extent are teachers aware of the Swedish languageŽs significance for studentsŽunderstanding of mathematics?

Vilka problem med den matematiska förstÄelsen anser matematiklÀrare att elever med problem i svenska sprÄket har? Vilka undervisningssÀtt anser lÀrare Àr bÀst för att utveckla den matematiska förstÄelsen hos elever med problem i svenska?.

Skolans syn pÄ sÀrbegÄvade elever

Hur ser lÀrare och skolledare pÄ de sÀrbegÄvade eleverna och hur beskrivs dessa elever i skolan? Fyra skolors syn pÄ sÀrbegÄvade elever. Med sÀrbegÄvad menar vi de högpresterande elever i skolan, som har en extra begÄvning i ett eller flera Àmnen. Vi utgick ifrÄn skolledares och lÀrares syn pÄ dessa elever. VÄrt resultat visade att alla intervjupersoner ansÄg att alla elever i skolan har nÄgon form av begÄvning.

Betydelsen av klasstorlek : Om hur minskad klasstorlek, lÀrares arbetsmetoder och förhÄllningssÀtt spelar roll för elevers kunskapsutveckling

I mötet med olika klasser under vÄra VFU-perioder vÀcktes frÄgor angÄende klasstorlekens betydelse för elevers lÀrande samt interaktionen mellan lÀrare och elev. Dessa frÄgor förstÀrktes under AU2-utbildningen samt efter lÀsningen av Skolverkets statistiska redovisning dÀr 11,8 % av eleverna i grundskolan inte kommer in pÄ gymnasiet.Syftet med denna studie Àr att undersöka klasstorlekens betydelse ur ett relationsmedvetet och ett sociokulturellt perspektiv. Genom en systematisk litteraturstudie har dÀrför sju avhandlingars och artiklars resultat sammanstÀllts och analyserats i resultat och diskussion.Resultatet av litteraturstudien visar att elever ur minoritetsgrupper samt att lÀgrepresterande elever prestationsmÀssigt och resultatmÀssigt drar stor fördel av minskade klasser. LÀraren vinner tid pÄ minskade klasser vilket underlÀttar deras arbetssituation och gör sÄ att mer tid kan spenderas Ät att skapa bÀttre relationer mellan lÀraren och eleverna, samt att ge de elever som behöver extra tid..

Varför Àr det sÄ mÄnga elever som inte uppnÄr mÄlen i matematik i Ärskurs 3?

Detta examensarbete fokuseras pÄ sambanden i matematikundervisningen och varför mÄnga elever inte uppnÄr mÄlen i matematik. Vi har valt den kvalitativa intervjun och vi har intervjuat tre lÀrare och tvÄ av deras elever. Syftet med detta har varit att dels fÄ en inblick i hur undervisningen ser ut i skolorna och dels hur eleverna upplever Àmnet. VÄr problemprecisering belyser vad som Àr viktig att tÀnka pÄ vid undervisningen i matematik. I litteraturgenomgÄngen belyses olika delar i undervisningen sÄsom sprÄkets betydelse, motivation, lÀrarens profession, individualiseringen samt arbetet med matematikboken.

SprÄksocialisation : En undersökning om socioekonomiska faktorers betydelse för flersprÄkiga elevers sprÄksocialisation.

I vÄr studie kommer vi att jÀmföra och analysera elevers sprÄksocialisation i olika skolor.  Undersökningen handlar om hur elever i olika socioekonomiska omrÄden anvÀnder sig av sprÄket i olika situationer samt stödet och uppmuntran de fÄr i sitt första sprÄk. VÄrt syfte Àr att jÀmföra och se om det finns skillnader mellan olika skolor och omrÄden, tanken Àr att se hur deras flersprÄkighet uttrycker sig i klassrummet eller andra situationer nÀr de anvÀnder sig av sprÄket. För att nÄ vÄrt syfte har vi valt att intervjua flersprÄkiga elever pÄ tvÄ olika skolar som ligger i tvÄ olika socioekonomiska omrÄden. Vi har valt att intervjua 10 elever och valt fem elever frÄn vardera skola.  Det vi tolkat utifrÄn de resultat vi har fÄtt Àr att det finns vissa skillnader mellan elevernas syn pÄ deras flersprÄkighet i de olika omrÄdena. Skillnaderna Àr att flersprÄkighetens betydelse i omrÄdena Àr olika dÄ de pÄ ena skolan ser att de kan anvÀnda sina kunskaper i mÄnga olika situationer i jÀmförelse med den andra skolan som vi har tolkat anser att deras flersprÄkighet Àr begrÀnsad.

Immateriella tillgÄngar - Visa god vilja genom att specificera

Syftet med studien Àr att belysa elevers instÀllning till vad som kÀnnetecknar en bra lÀrare. Jag vill söka svar pÄ vad elever utan ? och elever i behov av sÀrskilt stöd prioriterar för egenskaper hos en lÀrare samt undersöka hur flickor respektive pojkar ser pÄ en lÀrares egenskaper.Tidigare forskning visar att lÀrarrollen har betydelse för elevers kunskapsutveckling. För att ta reda pÄ elevers instÀllning till vad de anser kÀnnetecknar en bra lÀrare, genomförde jag en undersökning i Ärskurs 4-6, pÄ en skola i en mindre stad i Sverige. Antalet elever som deltog vid enkÀtstudien var 74 stycken.

LÀrares egenskaper : En studie om elever i Ärskurs 4-6 och deras instÀllning tillv ad som kÀnnetecknar en bra lÀrare

Syftet med studien Àr att belysa elevers instÀllning till vad som kÀnnetecknar en bra lÀrare. Jag vill söka svar pÄ vad elever utan ? och elever i behov av sÀrskilt stöd prioriterar för egenskaper hos en lÀrare samt undersöka hur flickor respektive pojkar ser pÄ en lÀrares egenskaper.Tidigare forskning visar att lÀrarrollen har betydelse för elevers kunskapsutveckling. För att ta reda pÄ elevers instÀllning till vad de anser kÀnnetecknar en bra lÀrare, genomförde jag en undersökning i Ärskurs 4-6, pÄ en skola i en mindre stad i Sverige. Antalet elever som deltog vid enkÀtstudien var 74 stycken.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->