Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 62 av 1629

?? hur gör jag nu?? : En studie om lÀraren i Idrott och hÀlsas upplevda kunskaper och kompetens i arbetet med elever med fysiska funktionsnedsÀttningar.

I denna studie undersöks hur lÀrare i Àmnet Idrott och hÀlsa ser pÄ sin kompetens och sin utbildning gÀllande elever med fysiska funktionsnedsÀttningar. Fokus har Àven varit att undersöka hur lÀrarna i Idrott och hÀlsa upplever att de kan omvandla sina eventuella kunskaper i realiteten och om de ges stöd frÄn skolan. Upplever lÀrarna att de kan inkludera alla elever i undervisningen och har de kunskaper för att bedöma och betygsÀtta elever med fysiska funktionsnedsÀttningar? Studien utgÄr frÄn en kvalitativ ansats som bygger pÄ samtalsintervjuer med Ätta lÀrare i Idrott och hÀlsa. Det som framkommer i vÄr studie Àr att lÀrarna upplever att utbildningen inte ger tillrÀckliga kunskaper om hur man arbetar med, och inkluderar elever med fysiska funktionsnedsÀttningar i undervisningen.

Radio i skolan : En fallstudie av ett estetiskt lÀrande projekt

Projektet ?Radio i skolan? riktade sig till elever inom det individuella programmet pÄ en gymnasieskola. Det pÄgick sammanlagt en termin. Projektet innebar ett arbetssÀtt dÀr fokus lÄg pÄ innehÄll, att berÀtta om ett Àmne. Uttrycksformen för detta var att göra ett eget radioprogram.

SprÄkval engelska/svenska : En undersökning av dess syfte och funktion

AbstraktDetta examensarbete handlar om sprÄkval engelska/svenska, alternativet för de elever som av olika anledningar vÀljer att inte lÀsa ett modernt sprÄk. En undersökning har gjorts i form av intervjuer med lÀrare och en skolledare samt en enkÀtstudie med elever, för att fÄ fram en bild av hur de ser pÄ sprÄkvalet och dess funktion. Syftet med arbetet Àr att söka svar pÄ just detta, samt ta reda pÄ vilka elever det Àr som gÄr i dessa grupper och hur tiden utnyttjas dÀr. De svar jag fÄtt fram tyder pÄ att bÄde elever och lÀrare ser brister i organisationen; det Àr en relativt stökig miljö och mÄnga elever som finns i grupperna har egentligen inget behov av extra engelska eller svenska. Alla Àr dock i princip överens om vilket syfte undervisningen har: att stötta de elever som behöver hjÀlp med dessa tvÄ Àmnen.

Skolans attityd till högpresterande elever

Syftet med examensarbetet var att studera skolans attityd till högpresterande elever, samt hur skolan kan utveckla sina metoder för att högpresterande elevers kunskap ska komma till sin rÀtt. Detta gjorde vi genom litteraturanalyser av forskning inom omrÄdet och genom intervjuer med lÀrare i den kommunala grundskolan och en kontaktperson pÄ utbildnings- enheten i LuleÄ kommun. I litteraturanalysen behandlades bland annat Howard Gardners sju intelligenser och inlÀrningsstilar samt skolans syn pÄ högpresterande elever utifrÄn gÀllande styrdokument. I arbetet drogs följande slutsatser: att lÀrarutbildningen bör fokusera pÄ högpresterande likvÀl som lÄgpresterande elever, att en skola för alla inte efterlevs sÄ som det Àr tÀnkt och att utvÀrdering Àr en avgörande faktor för utvecklingsarbetet i skolan..

Är idrott och hĂ€lsa ett Ă€mne för alla? : En studie om instĂ€llning och motivation till Ă€mnet idrott och hĂ€lsa hos elever i Ă„rskurs 5, 7 och 9

Under hösten 2012 genomfördes en enkÀtundersökning med syfte att undersöka pojkars och flickors instÀllning och motivation till Àmnet idrott och hÀlsa i olika Äldrar. Syftet var Àven att undersöka instÀllning och motivation till Àmnet idrott och hÀlsa hos elever som Àr fysiskt aktiva respektive inaktiva pÄ fritiden. Totalt ingick 124 elever i Ärskurs 5, 7 och 9. Dessa valdes ut pÄ tvÄ skolor i en kommun i södra Sverige. EnkÀten bestod av bÄde öppna och slutna frÄgor för att pÄ sÄ vis ge utrymme för elevernas tankar.

LÀxor : utifrÄn elevers och lÀrares perspektiv

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilken instÀllning elever i mellanstadiet har till lÀxor i Àmnena svenska och matematik och hur lÀrare i Är 3, 4 och 5 anvÀnder sig av lÀxor i Àmnena svenska och matematik. Syftet har Àven varit att undersöka hur mycket tid elever lÀgger pÄ sina lÀxor. Arbetet baseras pÄ enkÀtundersökningar och intervjuer med lÀrare och elever. Resultatet visar att merparten av eleverna arbetar med lÀxor mellan 15 och 30 minuter i respektive Àmne och att flertalet av dem behöver stöd frÄn nÄgon vuxen med lÀxorna. BÄde elever och lÀrare Àr överens om att det finns ett syfte med lÀxor, dock överensstÀmmer inte det syfte som eleverna tror att lÀxorna har helt med det syfte lÀrarna anger att de har..

Ät chips, fĂ„ ett A i Idrott och HĂ€lsa! : En studie kring elevers vĂ€rderande av teori och praktik i Idrott och HĂ€lsa

Att det föreligger ett problem kring bedömning i Idrott och HÀlsa Àr ett tidigare kÀnt problem. I denna studie tittar vi nÀrmare pÄ hur eleverna uppfattar och vÀrderar olika kunskaper med avseende pÄ teori och praktik i Idrott och HÀlsa. Det granskas Àven vad eleverna tror att lÀraren vÀrderar vid bedömning samt vad eleverna sjÀlva anser vÀrdefullt att lÀra sig i kursen. Undersökningen Àr gjord med en enkÀtstudie pÄ 187st gymnasieelever. Underlaget omfattar pÄ pojkar, flickor, elever som lÀser studieförberedande program, elever som lÀser yrkesförberedande program, elever som motionerar regelbundet och de som inte gör det.

Pedagogisk diskussion om dokusÄpor ? meningslös eller betydelsefull för eleverna?

Uppsatsen handlar om den pedagogiska diskussionens betydelse för elevernas förstÄelse för dokusÄpornas indirekta budskap och om huruvida diskussionen Àr meningslös eller betydelsefull för eleverna. UtifrÄn problemformuleringen: Vad betyder en diskussion om TV som media för elevernas förstÄelse för de implicita budskap som merparten av dokusÄporna förmedlar? har en kvalitativ studie genomförts pÄ 32 elever i skolÄr 4 och 5 pÄ en friskola. I litteraturdelen behandlas TV som media utifrÄn flera olika perspektiv; sÄvÀl dess positiva som negativa pÄverkan, samt skolans roll och ansvar att diskutera media och vem som bÀr huvudansvaret för det som barn ser pÄ TV och varför de tittar, samt dokusÄpornas utveckling och pÄverkanskraft. Resultatet visar att en pedagogisk diskussion har betydelse för elevernas förstÄelse men att diskussionen bör genomföras nÀr eller om man som pedagog ser att dokusÄpornas budskap pÄverkat eleverna negativt..

Möjligheter och svÄrigheter : LÀrares uppfattningar om att undervisa elever med ADHD

Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.

"Jag har inte haft tid!" : En studie om bortförklaringar pÄ instrumentallektionen.

I denna undersökning har jag försökt ta reda pÄ (1) om det Àr nÄgon skillnad i lÀrares och elevers syn pÄ varför man bortförklarar sig, (2) varför elever kan kÀnna att de mÄste bortförklara sig inför sin lÀrare och (3) vilken som Àr den vanligaste bortförklaringen pÄ instrumentallektionen. Tretton instrumental- och sÄnglÀrare pÄ tvÄ olika kommunala musikskolor, en i södra och en i vÀstra Sverige, och nio elever som gÄr sitt sista Är pÄ estetiska programmet pÄ en skola i vÀstra Sverige, har deltagit i undersökningen. EnkÀterna innehÄller samma frÄgestÀllningar bÄde för lÀrare och elever men skiljer sig frÄn varandra pÄ sÄ vis att de Àr anpassade efter mÄlgruppen.Svaren visar tydligt att tidsbrist Àr den bortförklaring som bÄde lÀrare och elever anvÀnder frekvent pÄ instrumentallektionen. Svaren pÄ de bÄda andra grundfrÄgorna Àr i stort sett samstÀmmiga mellan lÀrare och elever med enbart vissa avvikelser i frÄga om prioritering av anledningar..

"...hur gör jag nu" : En studie om lÀraren i Idrott och hÀlsas upplevda kunskaper och kompetens i arbetet med elever med fysiska funktionsnedsÀttningar.

I denna studie undersöks hur lÀrare i Àmnet Idrott och hÀlsa ser pÄ sin kompetens och sin utbildning gÀllande elever med fysiska funktionsnedsÀttningar. Fokus har Àven varit att undersöka hur lÀrarna i Idrott och hÀlsa upplever att de kan omvandla sina eventuella kunskaper i realiteten och om de ges stöd frÄn skolan. Upplever lÀrarna att de kan inkludera alla elever i undervisningen och har de kunskaper för att bedöma och betygsÀtta elever med fysiska funktionsnedsÀttningar?Studien utgÄr frÄn en kvalitativ ansats som bygger pÄ samtalsintervjuer med Ätta lÀrare i Idrott och hÀlsa. Det som framkommer i vÄr studie Àr att lÀrarna upplever att utbildningen inte ger tillrÀckliga kunskaper om hur man arbetar med, och inkluderar elever med fysiska funktionsnedsÀttningar i undervisningen.

LÀrares tankar om rasten : med avseende pÄ elevhÀlsoarbete, vuxennÀrvaro och mÄluppfyllelse

Rasten Àr en stor del av elevernas skoldag. Den pÄverkar elevernas trivsel och dÀrmed Àven i förlÀngningen deras mÄluppfyllelse. Elever som har svÄrt med raster tenderar att fÄ svÄrt Àven pÄ lektionerna. Eftersom det Àr pedagogerna i skolan som sÀtter ramarna för elevernas raster Àr jag intresserad av att undersöka vilka tankar lÀrare pÄ mellanstadiet har om rasten som en del i den pedagogiska verksamheten eftersom det sÀtt pÄ vilket man tÀnker om rasten pÄverkar hur man agerar samt planerar och organiserar verksamheten. Mina frÄgestÀllningar Vilka tankar finns det om rasten som en del av den pedagogiska verksamheten? och Vilka tankar finns det om rastens betydelse för elevens mÄluppfyllelse? lÄg till grund för frÄgor som jag stÀllde till trettioen lÀrare pÄ mellanstadiet i en enkÀt och vid enskilda intervjuer med personer som innehar olika funktioner i ett elevhÀlsoteam.

Vad har elever för uppfattning kring begreppet hÀlsa? : En intervjustudie med elever i Ärskurs 9

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att undersöka vad elever i Ärskurs nio har för uppfattning om begreppet hÀlsa. Ambitionen Àr att nÄ en djupare förstÄelse för hur elever tÀnker och resonerar kring begreppet hÀlsa.FrÄgestÀllning:Vad har elever i Ärskurs nio för uppfattning kring begreppet hÀlsa?MetodDenna studie bygger pÄ ostrukturerade intervjuer utifrÄn den kvalitativa metoden. Författaren har intervjuat fyra elever, tvÄ killar och tvÄ tjejer i Ärskurs nio. Intervjuerna har skett vid tre olika tillfÀllen med samma deltagare alla gÄnger.ResultatFrÄn resultaten av intervjuerna kan man dra slutsatsen att dessa elever var relativt samstÀmmiga i uppfattningen om vad begreppet hÀlsa innebÀr.

Gymnasieelevers uppfattningar om eget lÀrande

Syftet med följande arbete Àr att undersöka och beskriva de uppfattningar elever har om sitt lÀrande. Vilka förutsÀttningar behövs för att eleverna ska tÀnka och förstÄ det livslÄnga lÀrandet, att lÀra för livet. I arbetet ges lÀsaren en teoretisk genomgÄng om bland annat vÄran lÀroplan för de frivilliga skolformerna dÀr det stÄr att skolan ska ge en grund för livslÄngt lÀrande, betygen, tidens betydelse och vad eleverna förvÀntas tycka om skola. Studien har genomförts enligt en kvalitativ metod med intervjuer av tre före detta elever till mig och enkÀter till tvÄ klasser pÄ den skola jag undervisar. Sammanfattningsvis tyder resultaten pÄ att mÄnga komponenter behöver överrensstÀmma för att eleverna ska lÀra för livet och komponenter som jag som lÀrare bör vara medveten om. Eleverna behöver bli berörda för att minnas och dÄ bör man bland annat koppla ihop det teoretiska med det praktiska..

Trygghetens betydelse för lÀrande : En kvalitativ studie om förskolepedagogersn syn pÄ anknytningens betydelse för barns lÀrande och utveckling

Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepedagoger ser pÄ anknytning och vilken betydelse de ger den vad gÀller möjligheter till barns lÀrande och utveckling. Det Àr en kvalitativ intervjustudie dÀr data analyserats utifrÄn en fenomenografisk ansats. UtifrÄn de kategorier som framtrÀdde i analysen och koppling till anknytningsteori, sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande och lÀroplanens utsagor om förskolans uppdrag sÄ framkommer det att anknytningen och samvaron har inte betydelse för huruvida barnen lÀr och utvecklas ? dÀremot ges dessa stor betydelse för möjligheterna att lÀra och utvecklas pÄ ett sÄ positivt sÀtt som möjligt för att pÄ sÄ vis klara framtidens krav och förvÀntningar bÀttre..

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->