Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 16 av 1629

Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum - för elever med speciella behov

Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum diskuteras alldeles för lite. Den hÀr studien visar att skolbyggnadens och skolgÄrdens utformning och dess innehÄll har betydelse för elevens kunskapsinhÀmtning, vÀlbefinnande, leklust och koncentrationsförmÄga. I skolans vÀrld finns det mÄnga elever som har speciella behov i form av svÄrigheter att bibehÄlla sin koncentrations- och uppfattningsförmÄga. MÄnga av de hÀr eleverna har dessutom lÀsoch skrivsvÄrigheter. Studien har fokuserat pÄ platsens betydelse i det pedagogiska rummet för elever med speciella behov, det vill sÀga studera om miljön i det pedagogiska rummet pÄverkar elevens koncentrationsförmÄga och om miljön i sin tur kan förbÀttra elevens skrivförmÄga. Sex elever har deltagit och alla Àr mellan 8 - 11 Är gamla. De kommer frÄn tre olika kommunala skolor i södra Sverige.

LÀsa skönlitteratur : Elevers och lÀrares Äsikter om varför vi ska lÀsa böcker

Mitt arbete handlar om vad elever och lÀrare pÄ högstadiet anser Àr skönlitteraturens syfte och betydelse. Det jag ocksÄ vill veta Àr hur deras Äsikter stÀmmer överens med det som stÄr i styrdokument och litteratur. Med utgÄngspunkt i litteraturen har jag genomfört en undersökning pÄ en högstadieskola i fem klasser, tre Ättondeklasser och tvÄ niondeklasser, dÀr eleverna fick svara pÄ en enkÀt. Genusperspektivet finns med som en naturlig del i undersökningen. TvÄ lÀrare i svenska deltog ocksÄ genom att svara pÄ intervjufrÄgor.

Störande elever eller samarbetande kamrater? : En jÀmförelse av elevers sociala samspel i tvÄ olika miljöer, utomhus och inomhus.

Syftet med föreliggande studie Ă€r att undersöka om elever agerande skiljer sig beroende pĂ„ vilken miljö de befinner sig i. Åtta elever videoobserverades i tvĂ„ olika miljöer, inne i klassrummet och ute pĂ„ skolgĂ„rden, vid totalt tvĂ„ lektionstillfĂ€llen. De redskap som anvĂ€ndes i analysen var Michel Focaults tankar kring subjektspositioner och makt. Vi kunde i analysen se att skolans makt genom miljön hade stor inverkan pĂ„ elevernas sociala samspel. Det framkom Ă€ven att subjektspositionen pojke och flicka spelade en stor betydelse.

Att skriva i och utanför skolan. En kvalitativ studie av elevers uppfattningar av skrivande

Syftet med denna studie var att undersöka elevers uppfattningar av skrivande i och utanför skolan. Med utgÄngspunkt i frÄgestÀllningar som vad eleverna har för uppfattningar av vad, nÀr, hur och varför de skriver och vilken betydelse skrivandet har för dem, genomfördes en intervjustudie ur ett fenomenografiskt perspektiv med elever i Ärskurs 6. Eftersom studiens fokus ligger pÄ vad och hur elever tÀnker om sitt skrivande Àr den fenomenografiska ansatsen lÀmplig att utgÄ ifrÄn. Fenomenografin Àr intresserad av att beskriva de kvalitativa variationer av uppfattningar som finns kring ett specifikt fenomen, till exempel skrivande. I arbetet med studien fick 96 elever i Ärskurs sex skriva och berÀtta om sina uppfattningar och upplevelser av att skriva, bÄde i skolan och pÄ fritiden.

SprÄket som förutsÀttning för framgÄng i skolan : En komparativ studie om undervisning av elever med utlÀndsk bakgrund

SammanfattningSyftet med denna uppsats Àr att undersöka hur elever med utlÀndsk bakgrund klarar sig i skolan i England jÀmfört med Sverige. Syftet Àr ocksÄ att se om olika undervisningssÀtt leder till olika resultat. För att besvara syftet har vi valt att göra en komparativ undersökning dÀr vi jÀmför svenska och engelska skolor med hjÀlp av observation. Uppsatsen bestÄr av bakgrund dÀr vi beskriver hur de bÄda skolsystemen Àr uppbyggda. Sen kommer en jÀmförelse av observationerna vi gjort i de bÄda lÀnderna.

"Provet berör ju betyget, och sen göra bra ifrÄn sig" : - en studie av hur elever i Ärskurs fem uppfattar bedömning

"provet berör ju betyget, och sen göra bra ifrÄn sig" - en studie av hur elever i Ärskurs 5 uppfattar bedömning Àr en undersökning om hur elever erfar bedömning  i klassrummet. Studiens syfte Àr att ta reda pÄ elevers uppfattningar och upplevelser kring bedömning och i vilka situationer de ser sig bli bedömda.VÄr problemformulering Àr* Hur erfar elever bedömning i klassrummet?VÄr problemprecisering Àr* NÀr i klassrummet uppfattar elever att de blir bedömda?* Hur upplever elever att bli bedömda?Undersökningen genomfördes med hjÀlp av en fokusgruppsintervju. Resultatet visar pÄ skilda uppfattningar kring hur elever erfar bedömning. Studien har en fenomenografiskt inspirerad ansats.

Vad styr mentorskapet för elever i skolsvÄrigheter pÄ gymnasiet?

Syftet med denna kvalitativa uppsats var att undersöka hur mentorskapet uttrycktes av mentorer pÄ gymnasieskolor, samt hur mentorerna uppfattade det faktiska arbetet, nÀr det gÀllde elever som hamnat i nÄgon form av skolsvÄrigheter. Med skolsvÄrigheter menades alla former av orsaker till att eleven kunde tÀnkas behöva lite mer stöd av mentorerna Àn övriga elever i mentorsgruppen. FrÄgestÀllningarna sökte svar pÄ hur mentorskapet uttrycktes och beskrevs av mentorer, samt vilken betydelse det kan ha i praktiken för elever som hamnat i skolsvÄrigheter. Studien utfördes under vÄren 2011 i form av en webbenkÀt och avgrÀnsades till tio gymnasielÀrare utspridda pÄ fyra kommuner i norrbotten. Svaren analyserades diskursivt med en sociokulturell referensram som grund.

Muntlig kommunikation i skolmatematik : En litteraturstudie om vikten av muntlig kommunikation i mellanstadiets matematikundervisning

Syftet med denna studie Ă€r att redogöra för forskning kring muntlig kommunikation i matematik. Studien syftar till att se över vilka arbetssĂ€tt elever möter nĂ€r muntlig kommunikation i matematik Ă€r i fokus, samt lĂ€rares val av matematiskt sprĂ„k vid matematikundervisning. Syftet Ă€r dessutom att ta reda pĂ„ vilken betydelse muntlig kommunikation i matematik har för kunskapsutvecklingen hos elever, bland annat för elever med dyslexi och elever med annat modersmĂ„l Ă€n svenska. I denna studie beskrivs muntlig kommunikation i matematik, arbetssĂ€tt, matematiskt sprĂ„k samt kunskapsutvecklingen hos elever, utifrĂ„n existerande forskning, föregĂ„ende lĂ€roplan samt nuvarande lĂ€roplan. Resultatet visar att utomhusmatematik Ă€r ett lĂ€mpligt arbetssĂ€tt för att elever ska kunna utveckla matematisk kommunikation. Även laborativ matematik har visat sig vara ett arbetssĂ€tt som bidrar till grupparbete och muntlig kommunikation. Elevers logiska tĂ€nkande utvecklas i samband med muntlig kommunikation i matematik och eleverna fĂ„r möjlighet att utveckla förmĂ„gor som lyfts fram i Lgr11.

En studie med elever som erhÄllit 20,0 i gymnasialt slutbetyg - A study with "grad A students"

Studiens syfte Àr att fÄ en ökad förstÄelse för och kunskap om elever med 20,0 i slutbetyg pÄ gymnasiet. För att uppnÄ syftet formulerades följande tvÄ frÄgestÀllningar; Vad krÀvs, enligt tio respondenter, för att uppnÄ, vilka Àr drivkrafterna och vilket vÀrde har det gymnasiala slutbetyget 20,0? samt hur tio respondenter beskriver sin vÀg till slutbetyget 20,0 pÄ gymnasiet? Metoden som anvÀnts Àr intervju av kvalitativ karaktÀr. Studiens empiri bestÄr av svar frÄn tio respondenter med 20,0 i gymnasialt slutbetyg. Empirin relateras till forskning om betyg och bedömningar, urval, differentiering, kunskap, högpresterande elever etcetera.

Ungdomars val av gymnasieprogram - en studie av motiv och instÀllning hos elever pÄ omvÄrdnadsprogrammet

Min avsikt med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilka motiv och vilken instÀllning som ligger bakom valet av gymnasieprogram i Ärskurs nio, mer specifikt omvÄrdnadsprogrammet. Jag vill ocksÄ ta reda pÄ vilken information som har haft mest betydelse för eleverna vid valet samt undersöka vilka framtidsplaner eleverna har. De metoder jag har anvÀnt i min undersökning Àr kvalitativ och kvantitativ metod. Data samlades in frÄn elever i Ärskurs ett, i tre klasser frÄn olika skolor i södra Sverige. Resultatet har sedan sammanstÀllts och jÀmförts med tidigare teorier och undersökningar inom samma ÀmnesomrÄde.

Skönlitteraturen visar vÀgen - en studie om ett projekt med fokus pÄ skönlitteratur och dess betydelse för elevers lÀsförstÄelse

Studiens syfte Ă€r att undersöka sambandet mellan lĂ€sning av skönlitteratur och lĂ€sfĂ€rdighet, och om undervisningsmetoden har nĂ„gon betydelse för lĂ€sförstĂ„elsen hos elever. Studien visar hur ett projekt i skönlitteratur har pĂ„verkat elevers lĂ€sförstĂ„else, betyg i svenska och om det leder till bĂ€ttre lĂ€sförstĂ„else. Även elevers instĂ€llning till sin egen lĂ€sförstĂ„else, sitt betyg och om de anser att lĂ€sning Ă€r viktig undersöks. Informanternas syn pĂ„ eleverna och projektet undersöks ocksĂ„.Skolverkets uppmĂ€rksammade studie NU-03 Ă€r en undersökning om elevers lĂ€sförstĂ„else i skolĂ„r 9. Denna visade att lĂ€sförstĂ„elsen hade sjunkit, framför allt hos pojkar.

Matematikundervisning pÄ modersmÄlet ur LÀraren och elevens syn

Syftet med detta arbete var att studera hemsprÄket betydelse för elevens utveckling i matematik och undersöka lÀrarens och elevens syn pÄ matematiskt undervisning pÄ modersmÄlet. Jag har intervjuat nio elever och fyra lÀrare i den mÄngkulturella skolan som jag jobbar i. Genom detta arbete har jag kommit fram till att studiehandledningen pÄ modersmÄlet i studieverkstadsverksamheten som startades i skolan sedan 2005 Àr av stor betydelse för eleverna, dÀr studiehandledningen pÄ modersmÄlet gör att elevernas inlÀrning i bÄde matematik och sprÄk blir starkare.Nyckelord: modersmÄl, studiehandledning, andrasprÄkselever..

Hur bedömer du dina elever? : En studie av hur kallkökslÀrare bedömer sina elever utifrÄn kursmÄlen och egna erfarenheter

Denna uppsats bygger pÄ hur lÀrare pÄ hotell- och restaurangprogrammet bedömer sina elever utefter kursmÄlen i kursen kallkök. Vi har undersökt hur de bedömer och betygsÀtter eleverna efter mÄlen och kriterierna sÄ som de Àr skrivna i dag. LÀrare pÄ hr-programmet anser att mÄlen och kriterierna har stor betydelse dÄ de gör sin bedömning av eleverna, och de tittar pÄ dem minst tvÄ gÄnger per lÀsÄr.  Men de menar att mÄlen och kriterierna Àr luddigt formulerade, och de ser en viss risk med att bedömningen blir ojÀmn mellan lÀrare och skolor. Det Àr orÀttvist eftersom betygen Àr ett mÀtinstrument för intagningar till vidare studier. LÀrarna efterlyste tydligare riktlinjer frÄn skolverket eller ett nationellt styrt prov för karaktÀrsÀmnena..

Datorn pÄ fritidshemmet : Elevers och fritidspedagogers uppfattningar om datorns anvÀndning pÄ fritidshemmet

Syftet med studien Àr att undersöka elevers och fritidspedagogers uppfattningar om datorn och anvÀndningen av den pÄ fritidshemmet.En kvalitativ metod med en induktiv ansats har anvÀnts i studien. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna genomfördes intervjuer med fritidspedagoger och elever i fritidsverksamheten. Resultatet frÄn intervjuerna kategoriserades utifrÄn olika uppfattningar.Eleverna anvÀnde datorn pÄ fritidshemmet till att spela datorspel, lyssna pÄ musik, söka efter information och bild- och filmbehandling. Datorns betydelse enligt dem var att de kunde lÀra sig saker, hitta information snabbt och förstÄ bÀttre genom att kolla pÄ Youtube.Fritidspedagogerna berÀttade att de anvÀnder datorn till planering, som musikspelare och till bild- och filmbehandling. Datorns betydelse enligt dem var att snabbt fÄ tillgÄng till information, att följa med i utvecklingen, att ge status, att fylla ett behov, att underlÀtta verksamheten och vara ett medium för elevinflytande..

Om barn ska klara av att sitta stilla mÄste de fÄ röra pÄ sig : Pedagogers uppfattning om motorikens betydelse för lÀrandet i tidigare Är

Syftet med denna studie var att belysa hur pedagoger i de tidiga skolÄren uppfattar motorikens betydelse för elevernas lÀrande, samt vilka konsekvenser motoriksvÄrigheter kan fÄ för eleven i lÀrandet. Vi vill ocksÄ med detta arbete belysa hur pedagoger i de tidiga Ären uppfattar systematisk motorisk trÀning samt vad den kan bidra med för elever med motoriska svÄrigheter.Genom intervjuer med pedagogerna har vi fÄtt deras uppfattning om motorikens betydelse vid lÀrandet. Pedagogerna lÀgger stor vikt vid barnets/elevens motoriska utveckling och att det har betydelse för lÀrandet. VÄrt resultat visar att pedagogerna Àr medvetna om de motoriska förutsÀttningarna för att eleverna ska kunna fungera i skolan. Vi har dock i undersökningen sett att pedagogerna skiljer pÄ teoretiska och praktiska Àmnen och att det Àr fÄ pedagoger som anvÀnder sig av motoriska övningar vid lÀrande..

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->