Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 11 av 1629

Pedagogisk dokumentation: att ÄskÄdliggöra lÀrande och
utveckling

Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger vid en sÀrskola anvÀnder sig av pedagogisk dokumentation för att ÄskÄdliggöra lÀrande och utveckling hos elever samt problematisera hur pedagogerna ser pÄ pedagogisk dokumentation som medel för elevernas delaktighet i lÀroprocesserna. Vilken syn har pedagogerna pÄ begreppet lÀrande? Vad Àr dokumentationens primÀra syfte? Vilken betydelse har den pedagogiska dokumentationen för elevernas delaktighet? För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi intervjuat tvÄ verksamma specialpedagoger pÄ en sÀrskola. Denna studie utfördes kvalitativt med intervjuer utifrÄn en halvstrukturerad intervjuguide. VÄr empiriska studie har visat att pedagogerna anser att dokumentationen har stor betydelse för elevens delaktighet och metakognition.

Hur man som specialpedagog kan arbeta med elever i behov av stöd i sin lÀs- och skrivutveckling

Mitt syfte med arbetet Àr att undersöka hur specialpedagoger arbetar med elever i behov av stöd i sin lÀs- och skrivutveckling i skolÄr ett, tvÄ och tre. Arbetet ger en översikt om tidigare forskning i Àmnet, vad lÀroplanen sÀger om tal och sprÄk, lÀsutvecklingens olika dimensioner, olika inlÀrningsmetoder, monolog och ÄterberÀttande som skriftsprÄksstimulerande inslag samt motivationens och motorikens betydelse för lÀs- och skrivutvecklingen. Med hjÀlp av observationer av tre elever och en specialpedagog samt intervjuer av tvÄ specialpedagoger gör jag en beskrivning och analys av hur eleverna fÄr stöd och motivation i sin lÀs- och skrivutveckling. Sammanfattningsvis pekar resultatet pÄ att om eleverna fÄr den hjÀlp och det stöd de behöver sÄ har de bÀttre förutsÀttning för att lÀra sig att lÀsa och skriva..

Integrering av elever med AD/HD i 'en skola för alla'

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagoger arbetar med elever som har diagnosen AD/HD, samt vilken instÀllning och uppfattning pedagogerna har kring begreppet ?en skola för alla?. Undersökningen har genomförts utifrÄn ett lÀrarperspektiv genom intervjuer med fem pedagoger pÄ tre olika skolor; tvÄ lÀrare, tvÄ specialpedagoger och en elevassistent. Under intervjuerna har bland annat diagnosens betydelse för resurser diskuterats, samt andra faktorer som diagnostisering kan innebÀra för en elev och dess omgivning. Undersökningen har dessutom gett oss en inblick i vilka anpassningar och arbetsmetoder de intervjuade pedagogerna anvÀnder sig av i sin undervisning och i sitt bemötande av elever med AD/HD, samt hur de förhÄller sig till en ?segregerande? respektive ?inkluderande? skola för alla.

Friluftslivets betydelse för dagens elever  : En studie om förutsÀttningarna för friluftsliv och vad som kan legitimera mer friluftsliv

SammanfattningBÄde grundskolans och gymnasieskolans kursplaner i Idrott och hÀlsa, framhÀver friluftsliv som ett obligatoriskt moment i undervisningen. Samtidigt visar forskning att det bedrivs relativt lite friluftsliv i de svenska skolorna. Syftet med studien har dÀrför varit, att utifrÄn de uppfattningar lÀrarna har om friluftsverksamheten i skolan, utveckla en djupare förstÄelse för betydelsen av friluftsliv och dÀrmed skapa bÀttre förutsÀttningar i friluftsliv för dagens elever. Genom kvalitativa intervjuer med tre verksamma lÀrare, en idrottslÀrarutbildare samt en före detta idrottslÀrare, har jag kommit fram till flera vÀrdefulla resultat. De viktigaste förutsÀttningarna för friluftslivets existens i skolan, Àr att den aktuella lÀraren har ett intresse för att driva en friluftsverksamhet, att det finns ett samarbete med andra lÀrare och att ledningen driver mot samma hÄll.

Gymnasieskolans individuella program : Studie av elevers upplevelse av programmets struktur, innehÄll och relevans för vidare gymnasiestudier

Studien försöker belysa vilka svÄrigheter elever som lÀser det individuella programmet möter och vilka möjligheter de har i deras strÀvan att gÄ vidare till ett nationellt program. Studien ger ocksÄ svar pÄ frÄgan om IV-elever trivs med att lÀsa programmet och om de börjar en gymnasieutbildning efter IV. Jag ville ocksÄ ta reda pÄ om vad elever i grundksolans Ärskurs nio tyckte om informationen om gymnasieskolan, och om alla fick chansen att prata med en studie- och yrkesvÀgledare. Studien belyser ocksÄ frÄgan om ursprung har en viss betydelse för fortsatta studier pÄ nationella program..

NÄgra pedagogers uppfattning om undervisning av elever med svenska som andrasprÄk

Syftet med denna studie har varit att belysa hur en grupp pedagoger talar om sin undervisning i svenska som andrasprÄk utifrÄn skolorganisation, undervisningsformer och Àmnets gagn för elevers lÀrande Det empiriska materialet grundar sig i kvalitativa intervjuer med Ätta undervisande svenska som andrasprÄkslÀrare.Resultaten visar att lÀrare som har kunskap om styrdokumentens betydelse för Àmnet har en större möjlighet att höja Àmnets status bland kollegor, förÀldrar och elever..

Rörelsens betydelse för barns koncentrationsförmÄga och inlÀrning

Jag har i detta arbete undersökt rörelsens betydelse för elevers koncentrationsförmÄga och inlÀrning. Arbetet Àr en kvalitativ undersökning i form av intervjuer och observationer. Till grund för detta ligger en omfattande litteraturgenomgÄng. För att besvara mitt syfte har jag genomfört intervjuer med tvÄ lÀrare och tio elever. Jag har utifrÄn intervjusvaren kopplat samman litteraturgenomgÄngen med intervjupersonernas redogörelser för att stÀrka lÀrarnas stÄndpunkter.Den mesta litteratur inom motorik, lek, rörelse, inlÀrning, koncentrationsförmÄga och utemiljö talar för rörelsens betydelse för inlÀrningen.

Kunskapsöverföring vid introduktionsfasen för nyanstÀllda

Hur policyförÀndringar, som fler nationella prov och tidigare betyg, kan komma till uttryck i verksamheten utforskas i denna studie. Syftet Àr att undersöka hur nÄgra elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi beskriver sina erfarenheter av att göra nationella lÀsprov i svenska i Ärskurs 6.Det empiriska materialet har inhÀmtats genom halvstrukturerade intervjuer med fyra elever i Ärskurs 6, som nyligen har genomfört proven.Resultatet, som har analyserats ur ett policy enactment perspektiv, visar att eleverna beskriver proven som mycket viktiga, dÄ de tror att proven har en stor betydelse för deras betyg i svenska. Eleverna har förberetts inför proven i skolan genom undervisning i lÀsförstÄelsestrategier, genom att öva pÄ gamla prov och genom att titta pÄ bedömningsexempel. De har ocksÄ förberett sig sjÀlva inför provsituationen pÄ olika sÀtt. Eleverna har olika erfarenheter av anpassningar vid proven och de som har haft anpassningar stÀller sig positiva till det.

Betydelsen av interkulturell kompetens : En undersökning om lÀrarens reflektion kring elever med ett annat kulturellt pÄbrÄ inom skolor i Hong Kong

Syftet med denna studie Àr att undersöka sju lÀrares reflektioner om elever med en annan kulturell bakgrund i Hong Kong, vilken betydelse har interkulturell kompetens och vilka effekter skolsystemet i Hong Kong gör som pÄverkar elever med en annan kulturellbakgrund, lÀrare samt förÀldrarna. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag dÀrför Äkt till Hong Kong och vistats dÀr i tvÄ veckor. Jag besökte tvÄ skolor och gjorde totalt sju intervjuer. UtifrÄn intervjuerna kan man se att de lÀrare som Àr mindre interkulturell kompetenta kÀnner en svÄrighet och oro i möten med elever med en annan kulturell bakgrund. De ansÄg Àven att orsaken till att elever med en annan kulturell bakgrund inte kunde hinna ikapp med skolgÄngen berodde pÄ deras kulturella bakgrund och deras förÀldrar.

Fonologisk medvetenhet, vad Àr det? : En studie kring fonologisk medvetenhet hos elever i förskoleklass.

Syftet med studien Àr att fördjupa förstÄelsen för utvecklingen av den fonologiska medvetenheten i förskoleklassen. Studien baseras pÄ material frÄn kartlÀggningar av elever, enkÀtsvar frÄn vÄrdnadshavare och intervjuer med förskollÀrare. Det deltog 53 elever, deras vÄrdnadshavare och fyra förskollÀrare. De fyra skolorna som deltog kommer frÄn tvÄ kommuner. KartlÀggningarna och enkÀterna utgjorde en kvantitativ del och intervjuerna blev ett kvalitativt komplement till resultatet. Resultatet visar att det generellt har skett en ökning under de sex mÄnaderna mellan kartlÀggningarna nÀr det gÀller den sprÄkliga och fonologiska förmÄgan hos eleverna i undersökningen.

Kalas och porslinsfigurer : En studie kring kontextens betydelse vid problemlösning

Syftet med vĂ„r studie Ă€r att genomföra observationer för att kvalitativt undersöka vilka strategier, bĂ„de tillvĂ€gagĂ„ngsmĂ€ssiga strategier samt matematiska strategier, elever anvĂ€nder sig av vid matematiska problemlösningsuppgifter med olika kontexter. I vĂ„rt fall ligger kontextens skillnad i om uppgiften Ă€r verklighetsnĂ€ra eller inte. Tidigare forskning visar bland annat att elever lĂ€ttare anvĂ€nder sig av sina erfarenheter om uppgiften Ă€r verklighetsnĂ€ra. NĂ€r det gĂ€ller matematiska strategier visar forskare pĂ„ vikten av att elever kan se likheter och skillnader till uppgifter som eleven stött pĂ„ tidigare. Även det positiva med interaktion belyses av forskare.

Grammatik : LÀrares och elevers uppfattning om grammatikens betydelse och innehÄll i svenskundervisningen i Är 5 och 6.

Men denna rapport tar jag upp elevers och lÀrares uppfattning om grammatikundervisningens innehÄll och betydelse. 53 elever har deltagit i en enkÀtundersökning och sju lÀrare har intervjuats om deras uppfattning. Undersökningen har genomförts pÄ tre skolor i en glesbygdskommun. Det Àr elever i Är fem och sex som har deltagit och de lÀrare som undervisar i dessa klasser. PÄ tvÄ av skolorna arbetar man med femsexor tillsammans, i sÄ kallade Äldersblandade klasser.

Examinationssituationens betydelse för utvÀrdering av elevens prestation

Den hÀr studien undersöker hur val av examinationssituationer pÄverka elevernas prestation i matematik. Syftet Àr att undersöka hur elever presterar utifrÄn olika bedömningssituationer. Vi anvÀnde oss av en empirisk studie dÀr 12 sextonÄriga elever i Ärskurs 9 genomförde uppgifter i decimaltal frÄn Nationella prov för Ärskurs 9, Är 2009.  I studien anvÀnder vi oss av bÄde kvalitativ och kvantitativ data. Data samlades in vid tvÄ tillfÀllen med hjÀlp av skriftligt test och med hjÀlp av deltagande observationer under ett muntligt test i par. Hermeneutiken ligger till grund för tolkning av den kvalitativa data.

Att ta ansvar i matematik A - En studie rörande elevers och lÀrares syn pÄ ansvar

I detta examensarbete har vi försökt ta reda pÄ hur eleverna ser pÄ sitt ansvar att nÄ upp tillkunskapsmÄlen i matematik. Vi studerar Àven vilken betydelse och effekt mÄlen har pÄ eleveroch lÀrare idag.Vi diskuterar ansvar ur olika perspektiv och genom en enkÀtundersökning har vi försökt tareda pÄ hur lÀrare och elever ser pÄ sitt eget ansvar och motpartens.För att man ska ta ett personligt ansvar Àr det av stor vikt att man kÀnner att det man gör harnÄgon betydelse. Med andra ord mÄste eleverna förstÄ att det Àr för de sjÀlva de lÀr sig.Vill man inte ta ansvar, har man valet att förskjuta ansvaret till nÄgon annan och istÀlletunderkuva sig auktoritÀra bestÀmmelser. Detta finner vi stöd för i den litteratur vi tillÀgnatoss.De resultat vi kom fram till pekar pÄ att eleverna Àr medvetna om att de har ett stort ansvarvilket Àven lÀrarna hÄller med om, men att vissa elever vÀljer att inte ta detta ansvar.Det finns mÄnga svÄrigheter med att ta ansvar i Àmnet matematik och för att underlÀtta eleversansvarstagande sÄ har lÀraren en viktig uppgift att minimera de hinder som finns.Undersökningen visar Àven pÄ stora brister nÀr det gÀller förklaringen och förstÄelsen av denationella mÄlen. MÄlen verkar inte idag som det Àr tÀnkt att de ska göra.

SprÄkets betydelse för flersprÄkiga elevers identitet

Idag lever vi i ett mÄngkulturellt samhÀlle dÀr mÄnga elever behÀrskar mer Àn ett sprÄk samt har olika kulturella bakgrunder. VÄrt syfte med arbetet Àr att synliggöra sambandet mellan elevers sprÄk och identitet. Vi har undersökt hur elever förhÄller sig till sin flersprÄkighet och hur den sociala miljön och interaktionen med andra individer kan pÄverka deras identitet. Vi har genomfört en enkÀtundersökning och kvalitativa intervjuer för att undersöka ovanstÄende. Under arbetets gÄng har vi blivit varse att mÄnga flersprÄkiga elever har ett positivt förhÄllningssÀtt till sin flersprÄkighet.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->