Sök:

Sökresultat:

4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 57 av 285

Ett svenskt företags upplevda kulturskillnader i Kina : - vid det personliga mötet

Syftet med uppsatsen var att beskriva hur ett svenskt multinationellt företag upplever kulturella skillnader under personliga möten i Kina. Avsikten Àr att Àven fÄ en förstÄelse för hur företagen hanterar kulturella skillnader.Teorier som anvÀnts Àr Hofstedes och Trompenaars kulturdimensioner tillsammans med mer kinaspecifik litteratur.För att beskriva hur ett svenskt multinationellt företag upplever kulturella skillnader under personliga möten med kineser valde vi att utföra ett antal kvalitativa intervjuer av djuplodande karaktÀr. Respondenterna Àr nyckelpersoner i fallföretaget med god erfarenhet av den kinesiska kulturen och dÀrför ansÄg vi att djuplodande intervjuer skulle ge en rÀttvisande bild.Slutsatser: De största upplevda kulturella skillnaderna var vikten av relationer, face, synen pÄ tid och initiativförmÄga. Det visade sig ocksÄ att det finns effektiva metoder för att hantera dessa skillnader och pÄ sÄ vis dra nytta av dem..

Versionsbyte av affÀrssystem : En kartlÀggning av viktiga faktorer vid ett versionsbyte

Dagens företag Àr i stort behov av information och dÀrmed ett fungerande informationssystem. I samband med framtagande av ett informationssystem talas det ofta om egenutveckling eller anskaffning av ett standardsystem. Det uppstÄr dock situationer dÄ företag vÀljer att uppgradera sitt befintliga affÀrssystem till en nyare version, och dÀrmed slipper att egenutveckla eller nyanskaffa.Detta arbete syftar till att undersöka vilka faktorer en organisation fokuserar pÄ vid versionsbyte. För att kunna besvara rapportens problemstÀllning har intervjuer genomförts med fem olika företag som alla har erfarenhet av versionsbyte. UtifrÄn det material som samlats in i samband med intervjuerna anser författaren att ett tillfredsstÀllande resultat nÄtts.

Att spela pÄ konjunktioner : en studie av hur feedback pÄverkar konjunktionsfel

Denna studie undersöker hur antalet konjunktionsfel pÄverkas av feedback av varierande komplexitet. Ett konjunktionsfel uppstÄr nÀr en sammansatt hÀndelse A&B bedöms som mer sannolik Àn nÄgon av de ingÄende hÀndelserna A eller B. Ett datorbaserat experiment med 45 deltagare fördelade pÄ tre betingelser (Singel, Trippel, Mix) kördes. I en trÀningsfas bedömde deltagarna utgÄngen pÄ spelkuponger innehÄllande en fotbollsmatch (Singel), tre fotbollsmatcher (Trippel) eller bÄde en och tre fotbollsmatcher (Mix) och fick feedback pÄ bedömningarna. I en testfas gjorde alla deltagarna bedömningar av sannolikheten för vinst pÄ spelkuponger med en eller tre fotbollsmatcher.

Att se individen i matematikundervisningen - en medveten handling?

Detta arbete avhandlar Àmnet om man ser till individen i matematikundervisningen. VÄr erfarenhet sÀger oss att matematikundervisningen tenderar att vara enformig och att elever oftast arbetar i matematikboken. Som utgÄngspunkt studerar vi lÀrandeteorier. DÀrefter sammanstÀller vi resultaten frÄn de elevenkÀter och lÀrarintervjuer vi gjort. Undersökningen Àr gjord i Ärskurs ett, tvÄ, fyra och fem.

Att hjÀlpa eller stjÀlpa? : en kvalitativ studie kring drabbades erfarenheter av katastrofbistÄndet efter tsunamin 2004

Syftet med studien var att fÄ kunskap om hur en mindre grupp invÄnare i Banda Aceh, Indonesien, erfor det utlÀndska bistÄndet som de mottog efter tsunamin Är 2004 och pÄ vilket sÀtt hjÀlpen har pÄverkat dem psykosocialt.  MÄlet var att fÄnga gruppens erfarenhet av situationen och hjÀlparbetet.  En fokusgruppintervju med fyra deltagare genomfördes. Intervjun analyserades med hjÀlp av teorier kring kristeori, intentionell makt samt paternalism. Studiens resultat visade att fokusgruppen uppfattade brister i det internationella hjÀlparbetet, exempelvis möjlighet till delaktighet och sjÀlvbestÀmmande i hjÀlpen, hur informationen kommunicerades samt avsaknaden av hjÀlp pÄ ett psykologiskt plan, vilket flera av intervjupersonerna lider av Àn idag. Studiens resultat överensstÀmmer med den tidigare forskning vi tagit del av..

Förberedelse för internationella studier, praktik och jobb i gymnasieskolan : En studie av hur elever ser pÄ förekomsten av information om möjligheter till internationella utbyten

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur vÀl informerade och förberedda svenska gymnasieelever blir nÀr det gÀller internationella studier, jobb eller praktik. Resultatet visar att 85 procent av de elever som svarat pÄ enkÀten inte anser att de fÄr tillrÀcklig information nÀr det gÀller utlandsstudier, jobb eller praktik. Detta kan sÀttas i perspektiv till att 79 procent av eleverna sjÀlva Àr intresserade av internationell erfarenhet. AlltsÄ finns det ett behov av information som inte Àr tillfredsstÀllt..

Elever med autism i grundskolan. En komparativ studie av arbetssÀtt i organisatoriskt olika lösningar i en kommun.

Syftet med följande studie Àr att klarlÀgga vilka vÀrden och skÀl som ryms bakom anvÀndningen av skönlitteratur i gymnasieskolans undervisning. Genom en kvalitativ metod undersöks bilden av lÀsningens vÀrde i ett material bestÄende av halvstrukturerade intervjuer med tvÄ lÀrare och tvÄ elever. I resultaten framkommer fem huvudteman och övergripande legitimeringar: (1) sprÄkutveckling och förmÄgan att fungera som samhÀllsmedborgare, (2) existentiell erfarenhet, (3) fantasiförmÄga och kreativt tÀnkande, (4) möte med kulturarvet samt (5) upplevelser och meningsfullhet. Studiens slutsatser placerar detta resultat i ett bildningssammanhang, och identifierar litteraturens största vÀrde i humanistiska förmÄgor som i flera delar gÄr utöver svenskÀmnets ramar. Vidare slÄs fast det angelÀgna i att det pÄ skolorna finns ett samtal om skönlitteraturens uppdrag, samt att de teoretiska perspektiven i lÀrarutbildningens litteraturdidaktik bör prÀglas av mÄngfald..

Designa för rörelse : En studie i accelerometerbaserade kontrollscheman

Det finns i dagslĂ€get gott om spelplattformar med stöd för accelerometer.NĂ€r spel skall utvecklas mot dessa spelplattformar sĂ„ Ă€r det viktig att stĂ€lla frĂ„gorna. Ă€r det lĂ€mpligt att anvĂ€nda accelerometern? Vilka problem innebĂ€r det? Är andra alternativ mer lĂ€mpliga?I detta arbete behandlas spelet Flygplan. Är accelerometer en lĂ€mplig kontrolltyp till flygplan eller Ă€r ett tangentbord mer lĂ€mpligt. För att fĂ„ svar pĂ„ frĂ„gorna utvecklades en prototyp av Flygplan med de tvĂ„ kontrolltyperna.

Matematiska problemlösningsprocesser och uttrycksformer : En jÀmförelse mellan skolÄr fem och nio

Studien syftar till att undersöka problemlösningsprocessen dÄ elever arbetar i grupp med matematiska problem samt uppmÀrksamma de uttrycksformer som anvÀnds. En jÀmförelse mellan skolÄr fem och skolÄr nio görs för att upptÀcka betydelsefulla skillnader. Metoderna som anvÀnts Àr kvalitativa i form av observation och intervju. TvÄ grupper frÄn respektive skolÄr har studerats, dÀr varje grupp bestod av tre elever. Resultatet visar att grupperna i klass 9 Àr mer resultatinriktade och uppvisar en enkelriktad problemlösningsprocess, samtidigt som grupperna i klass 5 vid flertalet gÄnger gÄr tillbaka i problemlösningsprocessen och vÄgar göra kvalificerade gissningar.

Pedagogens olika vÀrldar : "Jag tycker alla borde fÄ chansen att ha bÄda delar, bÄde ha ungdomar och vuxna."

I vissa glesbygdskommuner har ungdomsgymnasiet och den kommunala vuxenutbildningen slagits samman sedan Kunskapslyftet, ett nationellt projekt för livslÄngt lÀrande, tog slut 2002. I vÄr undersökning har vi studerat om pedagoger vid kommunal vuxenutbildning förÀndras i sin roll i undervisningssituationen efter att de börjat undervisa Àven ungdomselever som en följd av att de frivilliga skolformerna förts samman. Studien utgÄr frÄn observationer som efter tolkning utmynnade i ett antal djupgÄende intervjufrÄgor. Vi har Àven stÀllt ett antal allmÀnna frÄgor, som till viss del kan relateras till intervjufrÄgorna, till ett antal pedagoger. Undersökningen visar att pedagogens roll i undervisningssituationen förÀndras markant beroende pÄ om eleverna Àr vuxna eller ungdomar..

Areans omkrets eller omkretsens area?

I vÄr studie har vi valt att undersöka i vilken utstrÀckning eleverna har förstÄelse för de geometriska begreppen area och omkrets och framförallt om eleverna kan skilja pÄ dessa begrepp. Vi valde att genomföra undersökningen med hjÀlp av en enkÀt som besvarades av totalt 152 elever frÄn 8 klasser fördelat pÄ skolÄr 8 och 9. EnkÀten bestÄr av rena matematiska uppgifter sÄvÀl som textuppgifter för att prova olika infallsvinklar hos vÄra informanter. Resultatet visar pÄ att det finns brister och svÄrigheter med att skilja de bÄda begreppen Ät vilket ytterligare förstÀrker vÄr egen erfarenhet samt tidigare studier pÄ omrÄdet. De största problemen uppstÄr nÀr det gÀller att hantera areabegreppet.

Om frihet, ansvar och meningslöshet : Studentterapeuters kÀnsloupplevelser i samtal om existentiella teman

Följande studie hade som syfte att undersöka studentterapeuters kÀnsloupplevelser i samtal med utbildningsklienter om existentiella teman. Studien grundade sig i semistrukturerade intervjuer med sex studentterapeuter pÄ ett psykologprogram i Sverige. Intervjuerna analyserades med hjÀlp av abduktiv tematisk analys. Analysen grundade sig i huvudteman upplevda affekter, terapeutens affektmedvetenhet, hÀrbÀrgering av affekter, terapeutens arbete med affekter och det existentiella samtalets pÄverkan. Resultaten visade pÄ att en lÀgre medvetenhet om affekter och existentiella funderingar försvÄrade hÀrbÀrgeringen av och det terapeutiska arbetet med affekterna, vilket ledde till missade möjligheter i terapin.

6-9 Ă„ringars spontana uppfattningar om fast och flytande materia

Undersökningens syfte var att öka vÄr kunskap om hur elever, i Äldern 6-9 Är, spontant beskriver materieuppbyggnad i fast och flytande form samt vad som hÀnder dÄ fast materia löses i flytande materia. Detta för att vi som pedagoger skall kunna stödja elevers naturvetenskapliga begreppsutveckling. Vi anvÀnde oss av enskilda kvalitativa intervjuer för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. Eleverna fick beskriva hur materia i deras vardagsmiljö Àr uppbyggd och vad som hÀnder nÀr fast materia ska lösas i flytande materia. Deras svar var till 90 % av ett makroskopiskt, kontinuerligt perspektiv.

Varför alla dessa lÀxor? En studie över nÄgra lÀrares syn pÄ lÀxan och dess syfte

Denna studie handlar om hur lÀrare uppfattar lÀxor och dess betydelse för lÀrande. Studien, som Àr en kvalitativ undersökning, Àr baserad pÄ nio lÀrare som undervisar pÄ gymnasiet i skilda Àmnen och med olika antal Ärs erfarenhet av lÀraryrket. Det pÄgÄr en debatt i skolvÀrlden idag ifall lÀxor Àr nödvÀndiga eller inte. Eftersom debatten frÀmst riktar sig till grundskolan valde vi att lyfta den till gymnasial nivÄ. Vi har med hjÀlp av litteratur och lÀrares medverkan i intervjuer kommit fram till olika orsaker till varför lÀrare ger lÀxor.

Barn som upplever vÄld i nÀra relation : - En intervjustudie ur behandlares perspektiv

Syftet med studien Àr att belysa behandlares uppfattningar om betydelsefulla faktorer i förÀndringsprocesser med barn som upplevt vÄld och deras förÀldrar. Metoden för studien var en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer, dÀr forskaren intervjuade behandlare som arbetar med barn som upplevt vÄld. Resultatet visade att symptom pÄ barn som ?endast? bevittnar vÄld av en nÀra anhörig Àr ofta desamma som barn som sjÀlva blir slagna, precis som behandlingen Àr densamma. Barn som upplever vÄld behöver hjÀlp med bearbetningen av traumat för att kunna fÄ ett begripligande pÄ vad som hÀnt.

<- FöregÄende sida 57 NÀsta sida ->