Sök:

Sökresultat:

190 Uppsatser om Bemöta rasism - Sida 2 av 13

?Om rasism och frÀmlingsfientlighet? : En kvalitativ studie om vÀnsterpartiets syn och förklaring till varför rasism och frÀmlingsfientlighet skapas

Rasism har varit ett problem genom historien men fenomenet har under vissa tidsperioder varit mer pÄtagligt Àn andra. Idag verkar det som att rasismen Äterigen Àr pÄ frammarsch i samhÀllet, inte minst med tanke pÄ den vÀxande islamofobin symboliserad av Sverigedemokraternas intÄg i riksdagen. Politik Àr ett viktigt redskap för att förhindra rasism. De politiska beslut som tas för att stÀvja rasism grundas pÄ den uppfattning som existerar om rasismens orsaker, dessa uppfattningar kan dock skilja sig frÄn vad forskningen inom Àmnet sÀger och dÀrför Àr det viktigt att studera detta fenomen. Eftersom extremhögern Äterigen har börjat skörda framgÄngar Àr det viktigt att belysa fenomenet och bidra med förklaringar till varför den hÀr typen av element kan vÀxa.

KlÀmtar klockan för Klippans kommun? En studie i rasism och antirasism

The subject of the essay is about a society called Klippan and the existing conflicts there between an active racist group and some youths with foreign heritage. The essay also concerns issues like racism, its effects and how it is expressed at different levels in a society. Futhermore we discuss how a community can prevent 'subtle' racism and open declared racism and how to work in a racist manner. We also talk about which role the immigrant youths play in the conflicts and how their behaviour can be understood. Another perspective that is discussed is which aspects can affect individuals to join an active racist group and which factors can make them leave such a group.

FrÀmlingsfientlighet, rasism och nazism : en fenomenografisk jÀmförelse och kategorisering av lÀrares handlingsstrategier, vÀrderingar och tankar

FrÀmlingsfientlighet, rasism och nazism har pÄ senare Är uppmÀrksammats allt mer i de svenska medierna. SÄ gott som varje vecka möts vi av hÀndelser med anknytning till detta exempelvis skinheadgÀng som etablerar sig i svenska kommuner, ökade motsÀttningar mellan invandrare och svenskar, rasister som begÄr brott som hot, misshandel och hets mot folkgrupp. Allteftersom detta har uppdagas sÄ har Àven kampanjer mot frÀmlingsfientlighet, rasism och nazism startats i förebyggande syfte. Detta har vÀckt mina tankar och som lÀrare Àr en av mina uppgifter i skolan att förmedla kunskap om grundlÀggande demokratiska vÀrderingar. Jag anser att skolan hÀr har en viktig roll eftersom eleverna oavsett hemmets uppfattning fÄr möta ett demokratiska synsÀtt.

Rasism i spel : En undersökning i konsten att balansera pÄ en trÄd av kontemporÀr politisk korrekthet

Detta Àr en C-uppsats i Àmnet medier: Dataspelsutveckling som ska leda till min filosofie kandidatexamen. DÄ de etiska frÄgestÀllningarna, speciellt rasism, vid utvecklande av spel har vÀckt mitt intresse valde jag att skriva en C-uppsats med fokus pÄ detta Àmne.Uppsatsen behandlar frÄgestÀllningarna om hur en speldesigner kan undvika stark kritik nÀr hon gör ett spel som utspelas i miljöer och kontexter dÀr det förekommer rasism eller etniska motsÀttningar samt hur en speldesigner balanserar realism och abstraktion i ett spel som utspelas i verklighetsbaserade miljöer. Teorier och texter som anvÀnts för att komma fram till ett svar pÄ frÄgestÀllningen Àr bland annat Rollings och Adams (2003) teori om den etiska dimensionen och diskuterande texter frÄn Chan (2005) och Everett och Watkins (2008) samt Williams m.fl. (2009) som behandlar rasism och rasbaserade stereotyper i spel. De spel som har analyserats nÀrmare Àr Grand Theft Auto: San Andreas (2004) och Resident Evil 5 (2009) som bÄda har fÄtt utstÄ kritik i media för att vara rasistiska eller för att föresprÄka negative stereotyper.Mitt syfte Àr att föra en diskussion om skildringar av ras och etniska grupper i spel och hur dessa skulle kunna presenteras av en speldesigner pÄ ett fördelaktigt sÀtt.Genom detta arbete kom jag fram till bland hur en speldesigner skulle kunna Àndra pÄ vissa variabler för att fÄ ett bredare accepterat spel.

"Fakta om förintelsen Àr en sak, men skönlitteraturen ger en helt annan förstÄelse?" : En studie av hur vÀrdegrundsarbete relaterat till rasism och frÀmlingsfientlighet implementeras i svenskundervisningen ? ur fyra gymnasielÀrares perspektiv

Detta examensarbete Àr skrivet med syftet att fÄ inblick i hur svensklÀraren implementerar vÀrdegrundsarbete relaterat till frÀmlingsfientlighet och rasism i svenskÀmnet, genom skönlitteratur, andra texter eller media. Ett delsyfte Àr att undersöka huruvida lÀraren tillÀmpar nÄgon av de teoretiska utgÄngspunkterna kritisk teori eller critical literacy vid litteraturlÀsning eller studier av andra texter eller medier (Tyson 2003 och Janks 2013).Studien genomförs genom semistrukturerade intervjuer av fyra svensklÀrare verksamma vid en medelstor gymnasieskola i en mindre stad i Mellansverige.Resultatet visar bland annat att lÀrarna har belyst vÀrdegrundsfrÄgor i direkt relation till frÀmlingsfientlighet och rasism, genom skönlitteratur, film, aktuell nyhetsmedia samt diskussion, i varierande utstrÀckning: tvÄ lÀrare har inbegripit en större volym skönlitteratur och texter kopplat till vÀrdegrundsfrÄgorna i svenskundervisningen Àn de andra.De kritiska teorierna har tillÀmpats av svensklÀrarna i undervisningen, men inte i nÄgon större omfattning..

Debatten kring Lars Vilks Muhammedteckning : Tidningarnas hanterande av en debatt som berör dem sjÀlva

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att se hur dags- och kvÀllspress framstÀller en konflikt som involverar dem sjÀlva och spekulera i detta hanterandes konsekvenser. Detta görs genom en analys av artiklar dÀr tidningarna tar stÀllning i debatten. Fokus ligger pÄ hur de olika parterna i konflikten framstÀlls samt vilken syn pÄ massmedias egen roll i konflikten som förmedlas. För att uppnÄ en givande analys har kritisk diskursanalys kombinerats med teorier om etnicitet och rasism..

Pow-Wow kan inte frÀlsa hela skolan : Antirasistisk verksamhet pÄ en grundskola

Objektet för min studie Àr Pow-Wow, en grupp som arbetar mot rasism och mobbning pÄ en svensk grundskola. Syftet med uppsatsen Àr att genom en kvalitativ undersökning titta nÀrmare pÄ hur Pow-Wow, har startats, genomförts och utvecklats. UtgÄngspunkten Àr att liknande grupper som arbetar mot rasism Àr sÀllsynta i svenska skolor. DÀrför Àr det speciellt intressant att titta nÀrmare pÄ hur det kommer sig att Pow-Wow startades pÄ skolan och varför verksamheten har kunnat överleva sÄ lÀnge. För att kunna besvara dessa frÄgor har jag intervjuat skolans nuvarande rektor, skolans före detta rektor, de tvÄ lÀrare som arbetar med Pow-Wow och en elev som var med under Pow-Wows första Är.

Att skildra De Andra : om rasism och elitens anvÀndande av etnicitet i svensk massmediediskurs

The essay, which is solely theoretical to its form, presents a critical view upon the unproblematized usage of the concept of ethnicity in the Swedish mass media discourse. Theories of critical discourse analysis and post colonial nature is applied to and used to analyze what ethnicity really means. The essay also provides an insight in the functions and power of mass media in Sweden today to understand why ethnicity is so widely used, and what consequences it may bring upon the systematically excluded "other" and the society as a whole..

MÄngfald och tolerans : En lÀroboksgranskning gÀllande de centrala vÀrdegrundsbegreppen

Uppsatsen syftar till att undersöka hur vÀrdegrundsbegreppen mÄngfald och tolerans implementerats i SO-Àmnenas lÀroböcker. Uppsatsens didaktiska strÀvan Àr att skapa gott innehÄll i undervisningen att motverka frÀmlingsfientlighet och rasism.De metoder som anvÀnts för att uppnÄ syftet och den didaktiska strÀvan Àr dels en kvantitativ mÀtning av vÀrdegrundsbegreppens frekventa förekomst samt karaktÀristiska framstÀllning i Natur & Kulturs lÀromedelUndersökningen av lÀroböckerna har visat att de normativa och vÀrderande formuleringarna fÄtt stÄ tillbaka till förmÄn för en deskriptiv framstÀllning av skolans vÀrdegrund samt att vÀrdegrundsbegreppen har marginell omfattning i förhÄllande till lÀroböckernas totala text. Undersökningen visar ocksÄ, att en didaktisk strÀvan att förbÀttra undervisningen kring vÀrdegrundsfrÄgorna faller pÄ lÀrarens medvetna val av studiematerial i undervisningen om etnicitet, rasism och frÀmlingsfientlighet. Dessutom för att skapa en djupare förstÄelse krÀvs tvÀrvetenskapliga studier.Sol 3000 samt en kvalitativ bearbetning i form av en kritisk analys över valda karaktÀristiska citat hÀmtade ur lÀroböckerna.

Hur unga utlandsfödda invandrare blir bemötta i det svenska samhÀllet. : En kvalitativ och kvantitativ studie om diskriminering och rasism

Sammanfattning: Ungdomar med utlÀndsk bakgrund har enligt tidigare studier sÀmre förutsÀttning i skolan, arbeten och inom rÀttsvÀsendet, pÄ grund av diskriminering. Syftet med denna uppsats har varit att ta reda pÄ hur unga utlandsfödda ungdomar blir bemötta i det svenska samhÀllet, samt att se om det finns vissa specifika mönster till varför det uppstÄr diskriminering i bland annat skolan. Till vÄr undersökning anvÀnde vi oss av teorier om - diskriminering och rasism, som anvÀnds i analysen av det empiriska materialet. VÄr utgÄngspunkt i uppsatsen har varit att ta reda pÄ varför diskriminering och rasism sker i samhÀllet. Vi hade ett antal frÄgestÀllningar som kan ses nedan, som besvarats i arbetet.Hur blir invandrarungdomar bemötta i det svenska samhÀllet utifrÄn deras etniska bakgrund?Spelar ungdomarnas genus nÄgon roll i hur de blir bemötta i det offentliga samhÀllet?Finns det skillnader mellan ungdomar med olika bakgrund beroende pÄ deras vilken vÀrldsdel de kommer ifrÄn? PÄverkar ungdomarnas socioekonomiska och kulturella bakgrund, hur de blir bemötta i det svenska samhÀllet?        För att besvara dessa frÄgestÀllningar, delade vi ut enkÀter till 42 ungdomar i en mellan stor stad i Äldrarna 16 ? 24 Är i olika skolor.

Jag Àr inte rasist, men... : Om den strukturella vardagsrasismen mot afrikaner i Sverige

Denna uppsats Àmnar undersöka om och hur den strukturella vardagsrasismen upplevs av afrikaner i Sverige. Stor fokus ligger pÄ att undersöka diskriminering i Sverige vilket leder till att orsaken till diskriminering, rasism, inte fÄr det utrymme som den behöver. Detta har dock sina nackdelar dÄ man riskerar att genom detta inte erkÀnna förekomsten av den rasism som finns i vÄrt samhÀlle i dagens Sverige. Genom en kvalitativ studie med djupintervjuer har jag i denna uppsats lyft fram upplevelsen av den strukturella vardagsrasismen. Den teoretiska bakgrunden för detta har varit social konstruktivism samt en "vi och de andra" uppdelning som lÀgger grunden för kategorisering och stigmatisering av de andra som sedan kan leda till rasistiska Äsikter.

?What?s up Nigger?. : En studie av barns uppfattningar om rasism.

The aim of the thesis is to find a deeper understanding and knowledge concerning the interpretation of racism as a phenomenon in the everyday life of children in the age of 12-13 years old. To achieve the aim of the thesis I have used parts of the phenomenographic theories as a methodological implement. The conclusions made are represented through four different themes. The first theme deals with the way children apply to verbal overtones of racism in their everyday language. The second theme is about how some children discuss thoughts on integration and assimilation as phenomenon.

Attityder till rasism, frÀmlingsfientlighet och invandring : -en studie bland ungdomar

Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn en teoretisk kunskap om ungdomars attityder till rasism, frÀmlingsfientlighet och invandring utföra en studie som i praktiken undersöker ungdomars attityder, i Ärskurs 6 till 9, till invandring och invandrare. En enkÀtundersökning genomfördes som omfattade 83 elever fördelade pÄ fyra klasser, en i varje Ärskurs. Undersökningen utfördes pÄ en högstadieskola i en kommun med drygt 9000 invÄnare i vÀstra Sverige. EnkÀten bestod av 10 slutna frÄgor samt 2 delvis öppna, dÀr eleverna fick möjlighet att motivera sina svar. Resultatet visar att flickor Àr mer toleranta Àn pojkar och att elever i Ärskurs 7 Àr mer toleranta Àn sina Àldre kamrater.

Medier, makt och rasism : En kritisk diskursanalys av svenska nyhetsmediers rapportering om Rinkeby

The aim of this thesis is to examine expressions of power and racism in news reporting about the district of Rinkeby, Sweden, in two major Swedish newspapers. News articles are examined using Norman Fairclough?s three-dimensional model for critical discourse analysis. The discourse theory has also been complemented with theories of media in relation to power, ideology and racism. The study has shown that news reporting about Rinkeby largely focused on stereotypical subjects such as violence, social problems and crime.

Afrikanska kvinnor i Frankrike : FGM/C, rasism och mÀnskliga rÀttigheter

The purpose of this essay is to display the double moral that is prevailing in France concerning human rights. Immigrants and ethnic minorities are suffering from discrimination as well as racism. By looking at legislation in France concerning FGM/C and its difficulties it becomes clear that there is a correlation between the legislation and African women's situation in general. These women are denied their basic rights and are excluded from society. They are rendered invisible and vulnerable.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->