Sökresultat:
12778 Uppsatser om Behov. - Sida 36 av 852
Kvinnor som överlevt bröstcancer?erfarenheter och behov av socialt stöd från vården : En litteraturstudie
Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva kvinnors, från olika kulturer, erfarenheter och behov av vårdens sociala stöd efter att ha överlevt sin bröstcancer. Syftet var också att kvalitetsgranska den metodologiska aspekten urvalsmetod i de utvalda och granskade artiklarna.Metod: En litteraturstudie med beskrivande design.Resultat: Resultatet av denna litteraturstudie visar att inom informationsstöd hade kvinnorna erfarenheter av informationsbrist gällande fysisk och psykisk hälsa samt informationsbrist från läkare angående biverkningar, riktlinjer samt lymfödem. Det visade sig att kvinnorna hade behov av bättre och mer djupgående information, separata informationssamtal med vårdpersonal och rätt anpassad information vid rätt tidpunkt. Inom emotionellt stöd och värderingsstöd visar resultatet att kvinnorna hade erfarenheter av språkbarriärer och otillfredsställande läkarrelation med bristande helhetssyn. Kvinnorna hade behov av en tilldelad kontaktperson och rehabiliteringsteam, tillgänglighet till vården, extra stöd i både fysisk och psykisk egenvård samt individuella vårdinsatser.
Demokrati i skolan
Procentprojektet. Ett undervisningsförsök i matematik i skolår 6 med fokus på elever i matematiksvårigheter.Syftet med följande arbete är att studera elevers lärande i matematik med fokus riktat mot elever i behov av särskilt stöd. Undersökningsmetoden är ett undervisningsförsök. Undervisningens ämnesinnehåll är introduktion av begreppet procent i skolår 6. Försöket utgår från matematisk modellering som teori.
Först görs en genomgång av faktorer som kan bidra till gynnsamma villkor för elevers lärande.
En studie av samspel mellan elever i behov av särskilt stöd, i klassen respektive lilla gruppen
Den teoretiska utgångspunkt som denna undersökning grundar sig på är Vygotskijs teori om samspelets betydelse för lärande. Vygotskij menade att individen lär sig mer i samspel med mer kompetenta individer än vad de kan göra själva. Syftet var att med detta examensarbete undersöka några elever som anses vara i behov av särskilt stöd och se på hur de samspelar med kamraterna i den stora klassen, samt hur samspelet ser ut då de arbetar i liten grupp med specialpedagogen.En kvalitativ undersökningsmetod användes där observationer av tre elever i behov av särskilt stöd i en åldersintegrerad tre-fyra klass, studerats. Detta uppföljdes med semistrukturerade intervjuer av klasslärare och specialpedagog, där syftet var att få en inblick i deras tankar kring samspel och hur de upplever att samspel sker i undervisningen. Undersökningen visade på att det fanns samspel mellan eleverna i båda gruppkonstellationerna, och att detta skedde spontant utan att pedagogerna påpekade för eleverna att de kunde ta hjälp av varandra.
Barnavårdsutredningar : En diskursanalys
Det övergripande syftet med denna uppsats har varit att belysa normer och värderingar i socialtjänstens arbete med barn, detta genom att problematisera olika föreställningar om barns behov och föräldraskap samt utredarens roll i barnavårdsutredningar. Jag ställde mig frågan, hur ser egentligen barnavårdsutredningar ut i sken av rådande samhällsmoral och socialpolitik? Vilka föreställningar om barns behov, föräldraskap och inte minst utredarens roll bygger egentligen utredningarna på?Jag kan konstatera att det finns en speciell utredningskultur. Vidare har jag funnit att barnets behov avgörs av föräldraförmåga men även att föräldraförmåga bedöms utifrån barnets Behov. Jag har också identifierat utredare som omedvetet eller medvetet framstår som neutrala.
Närståendes upplevelser som anhörigvårdare och deras behov av stöd i palliativ hemsjukvård : en litteraturstudie
Bakgrund: Den palliativa vårdens främsta syfte är att främja patienters välbefinnande och den ska utmärkas av integritet och värdighet. Tack vare den allt mer avancerade hemsjukvården finns möjligheten för fler palliativa patienter att vårdas i hemmet. Detta ställer krav på sjuksköterskors och närståendes kompetens. Syfte: Syftet med studien är att beskriva närståendes upplevelser samt behov av stöd i palliativ hemsjukvård. Metod: En litteraturstudie utfördes där tretton kvalitativa studier granskades och analyserades enligt Friberg (2006).
Viljan att bli sedd : Patienters uppfattning av sjuksköterskans omvårdnad på akutmottagningen
Antalet patienter som söker akutmottagningar i Sverige ökar och därmed också väntetiden. Syftet med studien var att beskriva patienters uppfattning av sjuksköterskans omvårdnad på akutmottagningen. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie där 16 vetenskapliga artiklar ingick i studiens resultat. Resultatet utmynnade i tre olika teman: Uppmärksamhet, Kommunikation, Sjuksköterskans kompetens. I resultatet framkom det att patienterna uppfattade första mötet i triaget som positivt.
Behöver grisarna mer strömedel? : en granskning av grisarnas behov och svensk lagstiftning
Trots att djurskyddslagstiftningen kräver att djur ska kunna bete sig naturligt och att Jordbruksverkets föreskrifter fastställer att strömedlets mängd och egenskaper ska uppfylla grisarnas sysselsättnings- och komfortbehov, så är halmmängden sannolikt helt otillräcklig för många svenska grisar. Forskning visar tydligt att brist på halm leder till omriktade beteenden såsom svansbitning, något som direkt påverkar djurens välfärd och hälsa.
Detta arbete visar att halmen på olika sätt har en stor betydelse för grisarna: den möjliggör starkt motiverade beteenden, den ger sysselsättning, den förhindrar omriktade beteenden, den utgör foder, den skyddar mot skador från hårda golv och den erbjuder komfort för grisarna. Halmen är dessutom ett av grisarnas favoritmaterial då de själva får välja. Arbetet visar även att finhackad halm samt leksaker av olika slag inte har samma positiva egenskaper som halmen, och de bör därför inte ersätta den.
Syftet med arbetet var att undersöka grisarnas behov av halm samt att försöka fastställa den halmmängd som både tillfredsställer grisarnas explorativa behov och förhindrar omriktade beteenden. Den mängden visade sig vara markant högre än den uppskattade, faktiska halmgivan hos djurhållarna.
Palliativ vård av barn med cancer - En litteraturstudie om barn och föräldrars psykosociala behov under sjukhusvistelsen
Bakgrund: Enligt Socialstyrelsen (2009) insjuknar cirka 300 barn i cancer varje
år i Sverige, och 20 procent av alla dödsfall hos barn orsakas av cancer. Barn
som blir sjuka i cancer kan komma att kräva palliativa omvårdnadsåtgärder, då
kurativ behandling inte kan ges. Målet med den pediatriska palliativa vården är
att uppnå mesta möjliga livskvalitet hos barn såväl som hos deras föräldrar.
Syftet var att belysa psykosociala behov hos barn med cancer och hos deras
föräldrar under den palliativa fasen på sjukhuset. Metod: En kvalitativ
litteraturstudie gjordes utifrån åtta vetenskapliga artiklar som granskades med
hjälp av två bedömningsprotokoll och analyserades enligt ett kvalitativt
förfarande.
"Problembarn kommer aldrig att bli omoderna" : En intervjustidie om lärares kunskap kring barn i behov av stöd
SAMMANFATTNING Denna studie handlar i sin helhet om hur man arbetar och ser på specialpedagogik. Delar av denna studie genomfördes i Kenya, där jag var på en skola i staden Nakuru. Där genomförde jag intervjuer med lärare samt samlade på mig material. Syftet med studien är att se hur man i Kenya bemöter elever i behov av stöd i undervisningen samt hur synen på barn i behov av stöd har sett ut och ser ut i landet idag. Efter att jag tagit del samt bearbetat relevant litteratur valde jag att undersökta detta genom att göra kvalitativa intervjuer. Jag intervjuade fyra verksamma lärare som undervisade i olika årskurser.
Samverkan mellan föräldrar, barn och pedagoger på föräldrakooperativ : en intervjustudie om samverkans betydelse för barn i behov av särskilt stöd, sett ur ett föräldraperspektiv
Det huvudsakliga syftet med den här studien har varit att med hjälp av en kvalitativ ansats belysa samverkans betydelse för barn i behov av särskilt stöd, på föräldrakooperativ. Jag har undersökt hur samverkan ser ut på de olika kooperativen, vilken betydelse samverkan har för alla barn, generellt och vilken betydelse samverkan har för barn i behov av särskilt stöd. Föräldrar med barn på föräldrakooperativ har fått svara på ett antal frågor med hög grad av struktur, i en brevintervju. Studien visar att samverkan på föräldrakooperativen följer ett mönster som består av olika möten, en rad praktiska sysslor i barngruppen samt att man ökar vuxentätheten på förskolan, antingen genom att gå in som vikarie för sjuk personal eller som extra resurs då personalen har planeringsmöten. Respondenterna upplever både positiva och negativa konsekvenser av samverkan på föräldrakooperativ. De positiva konsekvenserna kan sammanfattas med delaktighet och gemenskap.
Spel & mänskliga behov : spelestetisk design, ett steg djupare
Denna studie omfattar och undersöker de förhållande som existerar kring psykologi och ludologi med på att förena sambanden mellan människors behov och utmaningar i spel. Resultaten representeras via en grafisk illustration där funna samband påvisas. Av det material som använts mest (som hållfast grund), inkluderas Manfred A. Max-Neef?s Human Scale Development och Ernest Adams Fundamentals of Game Design.
Patienters behov av stöd i samband med hjärtrehabilitering
Att drabbas av en hjärtinfarkt innebär psykisk och fysisk påfrestning för patienten, och efterföljande hjärtrehabilitering ställer krav på livsstilsförändringar. Stödet från vårdpersonal och socialt nätverk har betydelse för patientens förmåga att hantera sjukdomen och dess konsekvenser. Syftet med föreliggande litteraturstudie var att beskriva patienters behov av stöd i samband med rehabilitering efter en hjärtinfarkt. Studiens resultat baseras på 13 vetenskapliga artiklar. Resultatet visar att patienterna är i behov av professionellt stöd, stöd i det dagliga livet samt stöd genom delade upplevelser.
Åtgärdsprogram, ett verktyg i skolan?
Syftet med följande studie är att få en uppfattning om hur lärare på högstadiet arbetar med åtgärdsprogram. Arbetet ger en översikt över hur ett åtgärdsprogram kan användas och tar upp forskning kring åtgärdsprogrammets användande och lärarens roll.
Genom att intervjua tio pedagoger på högstadiet har vi undersökt deras uppfattning av arbetet med att upprätta och använda åtgärdsprogram. Vi har också tolkat hur de uppfattar föräldra- och elevmedverkan. Vilka vanliga orsaker som finns till upprättandet av åtgärdsprogram och vilka hinder och möjligheter de ser i detta arbete.
Sammanfattningsvis pekar resultaten i vår undersökning på att alla pedagogerna arbetar med åtgärdsprogram.
Närståendes upplevelser av stöd i samband med suicidförsök och suicid
Suicid och suicidförsök sätter närstående i en svår situation. Lite forskning är bedrivet om vilka behov av stöd närstående har. Det lyfter behovet av att sammanställa publicerad forskningen inom området för att identifiera på vilket sätt sjuksköterskan kan underlätta närståendes situation. Syftet var att identifiera behovsområden där sjuksköterskan kan vara till stöd för närstående efter suicid och suicidförsök. Studien var en litteraturstudie där resultatet baserades på elva vetenskapliga artiklar som genomgick noggrann granskning och bearbetning. Resultatet visade att suicid och suicidförsök är fysiskt och psykiskt påfrestande för närstående och att det finns ett behov av att tala om det inträffade. Social stigmatisering av begreppen råder, vilket leder till att närstående är selektiva med vilka de väljer att prata med och i vilken utsträckning de väljer att göra det. För närstående till suicidförsök fanns även ett uttalat behov av avlastning, då flertalet artiklar indikerade en risk för utbrändhet och emotionell avtrubbning till följd av en konstant oro för nya suicidförsök. I studien framkom det att sjuksköterskor behöver mer utbildning inom suicidområdet för att optimera vården av den suicidala och för att förbättra stödet till närstående. Närståendes behov av stöd är fortfarande relativt outforskat och mer forskning inom området behövs..
Specialpedagogik för alla : En kvalitativ studie av sex lärares upplevelser av specialpedagogik i arbetet med elever i behov av särskilt stöd i ämnet Idrott och hälsa.
"Specialpedagogik för alla" är en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien är att söka efter kärnan i hur sex lärare med erfarenhet av specialpedagogisk undervisning i ämnet Idrott och hälsa upplever specialpedagogik och hur det tar sig i uttryck i deras arbete med särskilt stöd i ämnet..