Sök:

Sökresultat:

28 Uppsatser om Batteri - Sida 2 av 2

Trådlöst elektriskt lås

Syftet med examensarbetet är att göra en trådlös version av det elektriska lås som tillverkas av Electec System AB.För att göra ett trådlöst elektriskt lås måste ett Batteri monteras i låset. Batteriet måste hållas uppladdat hela tiden för att kunna driva motorn och ge strömförsörjning till elektroniken i låset. Alla signaler mellan låset och styrenheten ska dessutom överföras trådlöst istället för med kabel. Signalerna måste kodas innan sändning så att ingen obehörig kan läsa signalen och sedan öppna dörren.Det svåraste i ett trådlöst elektriskt lås är att överföra effekt från dörrkarmen till låset eftersom utrymmet är begränsat och avståndet mellan låsblecket i karmen och låset i dörren kan uppgå till 10 mm. För att överföra effekt från dörrkarmen till låset konstruerades en transformator.

Analys och utvärdering av elektromekanisk drivlina för hybridfordon

Precer Group har en patenterad teknologi för förbränning av fasta bränslen, till exempel pellets eller metallbränslen. Tekniken är användbar till bland annat fordon och nu är deras vision är att skapa en ny typ av miljövänligt och bränslesnålt fordon som drivs av fast bränsle. Det kommer att vara ett lättviktsfordon med seriehybriddrivlina. Drivlinan till fordonet kommer att bestå av Precers förbränningsenhet, en värmemotor, generator, Batteri, motor controller och en eller flera elmotorer med tillhörande kraftelektronik.Vi har gjort en studie på vilka typer av elmotorer som kan användas för fordonsdrift och jämfört olika lösningar på vilka motorer och controllers som kan passa till fordonet Precer Group kommer att tillverka. Vi har också gjort en bedömning om det kan vara användbart med regenerativ bromsning i fordonet och på vilka sätt tekniken kan implementeras.Den generator vi anser lämpligast till värmemotorn är en borstlös DC-generator då den har hög toppverkningsgrad och en passande karaktäristik för att användas till värmemotorn.

Småskalig lagring av solcellsel : En överblick över möjligheterna att lagra solcellsel i uppladdningsbara batterier och vattenmagasin.

I det här examensarbetet dimensioneras en solcellsanläggning med Batteribank till fyra kolonistugor som kommer att vara bebodda under sommarhalvåret på Wij Trädgårdar i Ockelbo. Den förväntade elanvändningen beräknas för två olika brukarbeteenden. Ett brukarbeteende där hushållsapparater med höga effekter (exempelvis mikrovågsugn) förväntas ha kortare drifttider vilket resulterar i lägre krav på installerad solcellseffekt samt en mindre Batteribank.För den kemiska energilagringen i en Batteribank undersöks flera olika typer av uppladdningsbara Batterier. AGM blyackumulatorn är det Batteri som anses vara lämpligt för kemisk energilagring i solcellssystemet och som har använts vid dimensioneringen av Batteribanken. Vidare undersöks möjligheterna att lagra elektricitet småskaligt genom pumpat vatten till ett vattenmagasin, som ett komplement till energilagringen i Batteribanken.

Axle Link - en kortslutningsskyddad säker DC-överföring

Denna examensrapport redogör för hur man kan få en kortslutningsskyddadoch säker inkoppling av en DC-länk mellan två skiljda elektriska system.Rapporten bygger på hur en lastbil ska kunna få en större säkerhet för attbibehålla sina elektriska bromsar om tex ett av bromssystemen tappar sinordinarie matning.Lastbilens bromssystem består idag av två skiljda elektriska system med ett 24volts strömförsörjande Batteri vardera. Det ingår två stycken elektriskabromsar i varje system. Om det tex blir fel på en av bromsarna och dennapåverkar ett av systemen vill man kunna koppla bort denna enskilda bromsmed sitt system. Man vill även kunna försörja den fungerande bromsen somsitter i samma system via en så kallad Axle Link. Denna strömmatningslänksitter mellan två hjulpar på samma axel.I denna studie undersöktes möjligheten att realisera en kortslutningsskyddadoch säker DC-överföring via en Axle Link, i första hand med diskretakomponenter.

Nya generationens robotgräsklippare

Det är svårt att få den perfekta gräsmattan, men med den nya trendprodukten för i sommar kan du få det. Denna rapport beskriver produktutvecklingsprocessen för att ta fram den nya revolutionerande robotgräsklipparen. Rapporten är en del av ett examensarbete inom produktutveckling och konstruktion som omfattar 15 högskolepoäng, och har gjorts i ett sammarbete med en student som läser produktutveckling och formgivning.Målet med projektet var att ta fram en robotgräsklippare. För att definiera problemet och få mer information om robotgräsklippare avldes att genomföra en grundlig marknadsundersökning över de produkter som finns på marknaden idag. Marknadsundersökningen resulterade i flera observationer, bland annat att de flesta konkurrenterna har en klippbredd på endast 20 centimeter, medan deras hjulbredd är 50 centimeter.Konkurrenterna kartlagdes och en QFD uppfördes.

Kylbehovet hos ett batteribaserat elenergilager : Med avseende på kyldistribution, drifttemperatur, klimat, isolering och termisk tröghet

Under 2011 började MacBat AB ta fram ett elenergilager kallat Macbat Energy Storage System (MESS), vilket är uppbyggt av 360 stycken tvåvolts bly-syraBatterier inhysta i ett 20 fots container. Då bly-syraBatterier är känsliga för värme är den här studien inriktad på att utreda hur stort kylbehovet blir under olika förutsättningar där kyldistribution, drifttemperatur på Batterierna, klimat, isolering och termiska tröghet är varierande parameterar. Det ska även avgöras vilken konfiguration av kyldistribution och isolering som ger lägst kylbehov för de studerade klimaten, vilka är av varmtempererad, arid och tropisk karaktär.För att besvara studiens två mål togs fyra matematiska modeller fram i SIMULINK. Två luftkylda och två vattenkylda där en av varje var isolerad med 100 mm mineralull medan den andra var oisolerad. För samtliga modeller varierades drifttemperaturen mellan 25 ? 35 °C och de studerade klimaten utgjordes av Phnom Phen, Kambodja, Djibouti, Djibouti, Bagdad, Irak samt London, England.

Nya generationens robotgräsklippare

Det är svårt att få den perfekta gräsmattan, men med den nya trendprodukten för i sommar kan du få det. Denna rapport beskriver produktutvecklingsprocessen för att ta fram den nya revolutionerande robotgräsklipparen. Rapporten är en del av ett examensarbete KPP106 på Mälardalens högskola, inom produktdesign - formgivning som omfattar 15 högskolepoäng och har gjorts i samarbete med Josefine Tarvainen som läser produktutveckling - konstruktion. Examensarbetet har resulterat i två rapporter, en för vardera inriktning där innehållet i dessa två är snarlika.Målet med projektet var att ta fram en robotgräsklippare som är bättre än konkurrenterna på marknaden. För att definiera problemet och få mer information om robotgräsklippare valdes att genomföra en grundlig marknadsundersökning av de produkter som finns på marknaden idag.

Elkraftsystem för fälttest av Polygeneration system EXC

I ett modernt samhälle är elektricitet en nyckelkomponent för industrins, individens och samhällets utveckling. Naturkatastrofområden där elektriciteten slagits ut står inför stora prövningar för att kunna få samhällsviktiga funktioner att fungera igen. Med hjälp av den mobila miljövänlig energienhet Emergency Energy Module (EEM) kan elbehovet lindras.Detta examensarbetes mål var att ta fram en elsystemsbeskrivning för den kommande Export container (EXC), samt ta fram ett korrekt elschema för den befintliga EEM.Elsystemsbeskrivningen måste ta hänsyn till EXC:s kravspecifikation samt innehålla Bills of Material (BoM) och elschema. Problematiken ligger bl.a. i att få flera olika energikällor (sol, vind och biomassa förgasare) att fungera tillsammans i ett elsystem där likspänning, växelspänning, trefas och enfas blandas.

Termisk hantering av litium-jon- batterier i elektriska drivsystem

The automotive market is currently undergoing a historical change where stricter emission legislations and ever increasing fuel costs have intensified the search for effective alternatives to the conventional internal combustion engine, which has resulted in a substantial trend towards electrification of powertrains. Storage of electrical energy is the fundamental component in this technology where the lithium-ion Batteries are currently considered as the most appropriate solution. Lithium-ion Batteries, however, as other types of Batteries, can only be used efficiently and durably within a specific temperature range.This Master thesis has been carried out in collaboration with Electroengine in Sweden AB, situated in Uppsala, which has an ongoing project regarding development of a modular battery system for electric powertrains. The project is at a stage where an initial prototype has been developed which provides the foundation for this thesis. The study has addressed the battery system performance from a thermal perspective, in order to validate the ability of the system to create a thermally serviceable environment for the lithium-ion battery cells.

Nytänkande inom miljöbilsområdet

SammanfattningDagens bilar är ofta överdimensionerade och har ofta topphastigheter på över 200 km/h. Detta är hastigheter som väldigt få personer någonsin kör i och som dessutom är olagliga i Sverige och i de flesta av Europas länder. Överdimensioneringen resulterar i många fall i en lägre effektivitet vilket ger en högre bränsleförbrukning.Syftet med detta projekt var att reda ut hur medelsvensken använder sin bil och utefter detta ta reda på vilken typ av drivlina som är bäst anpassad ur miljösynpunkt och dimensionera denna.För att ta reda på hur medelsvensken använder sin bil gjordes en litteraturstudie över svenskars körvanor. Från denna kunde det fastställdas att den genomsnittliga bilresan i Sverige var 17 kilometer lång och att en Svensks dagliga genomsnittliga resväg var 40 kilometer. En kravspecifikation ställdes upp med svenskars körvanor som grund där det bland annat fastställdes att bilens räckvidd för eldrift skulle vara minst 80 kilometer, detta för att kunna täcka majoriteten av befolkningens dagliga resväg.En seriehybrid med navmotorer valdes som det lämpligaste drivsystemet, och för att dimensionera detta användes en Toyota Prius Five som modell för en standardbil.

Säkerhetsaspekter vid laddning av elfordon innehållande litium-jonackumulatorer: beskrivning av risker samt en studie av kontrollerande regelverk

Fortum har i samarbete med Stockholms stad presenterat en gemensam vision för att göra Stockholm till en av världens främsta miljöbilsstäder till 2030. Ett viktigt led i detta mål är introduktionen av nya elfordon innehållande litium?jontekniken på den svenska bilmarknaden. Då det befintliga regelverket angående laddning av ackumulatorer i fordon inte nämner den nya tekniken har frågeställningen kring luckor i lagstiftningen lyfts fram av Fortum. Det övergripande syftet med studien har varit att undersöka risker och regelverk kring laddning av elbilar innehållande litium?jonackumulatorer.

Konstruktion av elstyrt lås (drop-off) för telemetrihalsband

Sedan 60-talet har man inom viltforskningen märkt djur med radiosändarföredda halsband för att få kunskap om deras geografiska rörelser. I dag använder halsbanden GPS-teknik för att bestämma positionen. Dessa koordinater och annan insamlad information om t.ex. temperatur och djurets puls sparas i halsbandet men skickas även med UHF-, GSM- kommunikation eller via satellit till en mottagarstation. Halsbandets elektronik har med ny teknik kunnat göras mindre och lättare och därför kan även mindre djur studeras.

Bränslecellsystem för strömförsörjningsbehov i Försvarsmakten

Försvarets Materielverk (FMV) driver sedan 2003 ett bränslecellsprogram med syfte att öka Försvarsmaktens kunskap om bränslecellstekniken (FC-tekniken) och dess potential för framtida applikationer. Arbetet genomförs inom ramen för FM´s ?Dual Use?-program vars mål är att kartlägga potentiella strategiska teknologier för både civila och militära ändamål.En av slutsatserna som FMV drar är att bränsleceller inte nödvändigtvis är det självklara valet för alla studerade applikationer, men att tekniken visar på fördelar som strömförsörjningsfunktion för vissa tillämpningar. FC-tekniken har inneboende egenskaper vilka några innebär fördelar för såväl civila som militära tillämpningar. Särskilda fördelar relevant för militär verksamhet är att de har en låg ljudnivå och hög bränsledensitet vilket innebär potentiellt lägre upptäcktsrisk jämfört med förbränningssystem och betydligt längre drifttid jämfört med motsvarade vikt Batterier.

<- Föregående sida