Sök:

Sökresultat:

3175 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 8 av 212

Genus, förÀldraskap och socialt arbete - stÀllt mot barnets bÀsta

Arbetet tar upp Àmnena genus, förÀldraskap och socialt arbete stÀllt mot barnets bÀsta. FrÄgor som belyses Àr om instanser för socialt arbete arbetar med genusfrÄgor i förhÄllande till förÀldraskap och barnets bÀsta och hur detta tas hÀnsyn till i det undersökta sociala arbetets praxis. Genus Àr inget som diskuteras strukturerat i de undersökta verksamheterna, men hos flertalet av dem diskuteras det under andra former. Under arbetets gÄng har det framkommit att synen pÄ papparollen Àr under förÀndring och pappan finns med mer i barnens liv Àn vad tidigare forskning visar. Dock lyfter informanterna upp problemen kring kollektivboenden, att förÀldrar och barn inte alltid finns under samma enhet hos socialtjÀnsten och bristen pÄ pappa ? barn placeringar..

Konstruktion av genus och traditionella könsroller i skolan

Syftet med undersökningen Àr att se om och hur pedagoger konstruerar genus och traditionella könsroller i skolan. Vi har valt att anvÀnda oss av den kvalitativa och halvstukturerade inter-vjun som metod. Vi har intervjuat fyra pedagoger i grundskolans tidigare Är för att undersöka hur de talar om traditionella könsroller och genus. Vi vill se om pedagogerna förstÀrker eller förebygger traditionella könsroller och genus i skolan.I lÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet (Lpo 94) stÄr det att personal inom skolan ska arbeta för att frÀmja jÀmstÀlldheten samt bryta de traditionella könsroller som finns. Vi menar att det Àr pedagogers skyldighet att arbeta för en jÀmstÀlld skola.

HÀr kommer Pippi LÄngstrump: en studie om litteraturens betydelse för genusarbetet

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur förskollÀrare funderar kring och arbetar med genus samt se hur detta Äterspeglas i den litteratur de erbjuder eleverna. Vi intervjuade sju förskollÀrare och som komplement gjordes en inventering av avdelningarnas barnböcker. Vi kom fram till att det, i likhet med vad tidigare forskning sÀger, varierar stort mellan lÀrarnas engagemang i frÄgan och att det inte finns nÄgon tydlig koppling mellan deras tankar kring genus och deras val av böcker. Bara i ett fall syntes en tydlig koppling mellan en medveten genuspedaogik och bokbestÄndet..

Jag bryr mig inte om genus, jag undervisar bara.

Sammanfattning Syftet med vÄr undersökning har varit att se hur tvÄ lÀrare pÄ en skola i skolÄr 2 interagerar med sina elever under matematiklektioner ur ett genusperspektiv. Behandlas eleverna annorlunda utifrÄn deras kön? Vi vill Àven se hur talutrymmet fördelas i klassrummet och om lÀrarna Àr genusmedvetna i sin matematikundervisning. Vi har valt att genomföra bÄde observationer och intervjuer. Observationerna har vi gjort för att fÄ en inblick i samspelet mellan lÀrare och elev.

Hur skapar man ljud pÄ en synthesizer? : SÄ undviker du presets -101-

Syftet med den ha?r studien a?r att bryta ner och beskriva processen om hur man skaparolika typer av ljud pa? en synthesizer. Underlaget fo?r studien har varit bo?cker, videor och praktiskt erfarenhet.Fo?r att fa? praktisk erfarenhet har jag arbetat med att go?ra soundalikes av sammanlagt fyra popla?tar. La?tarna representerar fyra olika decennier och inneha?ller typiska syntljud fo?r sin tid.Resultatet mynnade ut i en mall da?r det beskrivs hur man med fem steg kommer fram till na?stan vilket ljud som helst. .

Genus i förskolan : En undersökning om hur man som pedagog kan arbeta i förskolan utifrÄn ett genusperspektiv

Huvudsyftet med vĂ„r undersökning var att ta reda pĂ„ hur man som pedagog i förskolan kan arbeta utifrĂ„n ett genusperspektiv, vilka uppfattningar pedagogerna har om genus och hur man som pedagog kan arbeta mer konkret utifrĂ„n ett genusperspektiv. För att ta reda pĂ„ detta anvĂ€ndes en kvalitativ undersökning som bestod av intervjuer. Åtta pedagoger intervjuades som alla Ă€r verksamma i förskolan och som arbetar pĂ„ ett medvetet sĂ€tt ur ett genusperspektiv. Resultatet visar pĂ„ att pedagoger har olika definitioner om vad genus Ă€r och betyder. UtifrĂ„n intervjuerna kom det fram olika förhĂ„llningssĂ€tt och olika arbetssĂ€tt som pedagogerna anvĂ€nder sig av i sitt genusarbete.

Genusmedvetenhet i en förskola

Abstract Billing, Nanette och Reinholdsson, Madeleine (2011). Genusmedvetenhet I en förskola: en studie om pedagogers genusarbete i förhÄllande till lÀroplanen. Malmö Högskola: LÀrarutbildningen Detta examensarbete behandlar pedagogers sÀtt att arbeta med genus och jÀmstÀlldhet i en förskola i förhÄllande till lÀroplanen. Studiens syfte Àr att beskriva hur pedagoger verksamma pÄ en förskoleavdelning organiserar genusuppdraget i relation till lÀroplanen. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Arbetar pedagogerna med genuspedagogik och i sÄ fall hur? Vad anser pedagogerna vara en jÀmstÀlld/jÀmlik barngrupp? Anser pedagogerna att flickor och pojkar pÄ avdelningen behandlas lika? Hur arbetar pedagogerna för att motverka traditionella könsroller och könsmönster? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har vi gjort en gruppintervju samt observationer pÄ en förskola.

"Hon ska ju ha sÄna dÀr brudklÀder pÄ sig" : Barns tankar kring genus utifrÄn en saga

Syftet med studien Àr att belysa hur barn i Äldrarna tre till fem Är tÀnker kring genus. Barnen fick lyssna pÄ sagan ?Prinsessan PapperspÄse? (Robert N. Munsch, 1980) och intervjuades sedan med utgÄngspunkt frÄn sagan. Resultatet visar att barnen tÀnker relativt lika kring genus oberoende av kön och Älder.

Äkta Vara : Om grĂ€nsdragning av begreppet otillbörlig marknadspĂ„verkan

Uppsatsen bygger pÄ en analys av hemsidan En jÀmstÀlld förskola och skola ? hur kan vi nÄ dit?. Hemsidan Àr ett metodmaterial utgivet av LÀnsstyrelsen i VÀstmanland som riktar sig till pedagoger och syftar till att vara ett stöd i arbetet med jÀmstÀlldhets- och likabehandlingsfrÄgor i förskola och skola. Syftet med uppsatsen Àr att analysera hur jÀmstÀllsdhetsdiskursen framtrÀder och vilka förestÀllningar om genus som Àr rÄdande pÄ hemsidan.  FrÄgestÀllningarna som jag utgÄr ifrÄn i min analys Àr: Vilka idéer om genus och jÀmstÀlldhet förekommer pÄ hemsidan? Finns det andra underliggande normer och/eller vÀrldssyn pÄ hemsidan som kan pÄverka arbetet med jÀmstÀlldhet? Hur framstÀlls genus pÄ hemsidan? Vilka effekter kan den syn pÄ genus och jÀmstÀlldhet som finns pÄ hemsidan fÄ pÄ det praktiska jÀmstÀlldhetsarbetet? Den rÄdande jÀmstÀlldhetsdiskursen och synen pÄ genus kommer att pÄverka hur arbetet med dessa frÄgor sker i förskola och skola, hur förskolan och skolan i sin tur vÀljer att arbeta med genus och jÀmstÀlldhet kommer att ger efterverkningar pÄ ett samhÀlleligt plan.

Betydelsen av genus och Älder vid lÀsprov : Analys av resultatet i ett DLS-prov för Ärskurs 2

I detta arbete har jag valt att undersöka och analysera ett diagnostiskt lÀs-och skrivprov (DLS-prov), och dess moment i lÀsförstÄelse för Ärskurs 2, Är 2013. Det jag ville se var om det gÄr att tolka DLS-provets resultat utifrÄn genus- och Äldersperspektiv. Mina frÄgestÀllningar var: Hur kan pojkars och flickors resultat i DLS-proven tolkas genom ett genusperspektiv? Vad sÀger resultaten genom ett Äldersperspektiv? För att besvara dessa frÄgor anvÀndes bÄde kvantitativ och kvalitativ metod. NÄgra större skillnader kan inte pÄvisas ur ett genusperspektiv, dÀremot finns en tydligare koppling mot Älder. .

Pedagogers förestÀllningar om det könsneutrala pronomenet hen.En studie om pedagogers syn pÄ kön och genus.

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var frÀmst att ta reda pÄ om pedagogerna inom skolverksamheten sÄg det könsneutrala pronomenet hen som ett potentiellt redskap i genusarbetet, eller om de sÄg nÄgon annan funktion med begreppet. För detta ÀndamÄl anvÀnde vi oss av en kvalitativ undersökningsmetod dÀr vi etablerade 6 fokusgrupper med tre informanter i varje grupp. Materialet dokumenterades med hjÀlp av diktafon. Undersökningen visade en tvetydighet gÀllande de intervjuades syn pÄ kön och genus. Det skiljde sig bland pedagogerna om de sÄg pÄ bÄde kön och genus som medfött, eller om de sÄg genus som socialt konstruerat.

Genusordningen i böckerna om Lasse-Majas detektivbyrÄ : ??jag har dÄ aldrig hört talas om kvinnliga rÄnare?

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva genusordningen i Martin Widmarks böcker om Lasse-Majas detektivbyrÄ samt undersöka hur detta, pÄ en teoretisk nivÄ, kan pÄverka barns uppfattning av genus. UtgÄngspunkten i textanalysen har varit Kritisk ideologianalys som syftar till att först beskriva och förklara texterna för att sedan sÀtta dem i relation till dess mottagare. Jag har anvÀnt mig av genusteorier som beskriver hur genusordningen Àr uppbyggd samt hur genus konstrueras och rekonstrueras. Dessa teorier har sedan kopplats till de böcker som jag har undersökt. Jag har ocksÄ anvÀnt mig av forskning som beskriver barnlitteraturen och hur den kan pÄverka lÀsarens bild av genus och genusordningen.Min studie visade att karaktÀrerna i böckerna skildras pÄ ett relativt könsstereotypt sÀtt, frÀmst de vuxna karaktÀrerna.

Ett genus, en sexualitet, en nation En diskursanalys utifrÄn ett feministiskt perspektiv av Sverigedemokraternas nationalistiska budskap

Denna uppsats Àr en kritisk diskursanalys av Sverigedemokraterna, ett uttalatnationalistiskt och invandringskritiskt parti. Syftet med vÄr studie Àr att granskaSverigedemokraternas nationalistiska budskap utifrÄn ett feministiskt perspektiv.Fokus ligger pÄ ett samspel mellan genus, sexualitet och nation. Studiens materialbestÄr av politiska program och artiklar frÄn partitidningen Sd-kuriren. Understeget in pÄ den politiska arenan, har Sverigedemokraterna kommit att anvÀnda enallt mer ?rumsren? retorik.

Spegel, spegel pÄ vÀggen dÀr, sÀg vilken norm jag ska följa hÀr? : -En kvalitativ studie om jÀmstÀlldhetsarbete och genus pÄ HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn

Syftet med denna studie var att utifrÄn ett genusperspektiv undersöka hur tvÄ HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn arbetar med jÀmstÀlldhetsfrÄgor. Detta undersöktes genom fyra halvstrukturerade intervjuer med personal pÄ HVB-hem för ensamkommande flickor och pojkar mellan 14-17 Är. En kvinna och en man pÄ respektive boende intervjuades. Intervjuerna spelades in och det transkriberade materialet analyserades utifrÄn socialkonstruktivistisk teori samt utifrÄn ett genusperspektiv. Resultatet av undersökningen visar hur stereotypa förestÀllningar kring kön konstruerades i det sociala arbetet med ensamkommande barn.

?Varken hurra eller bua? : En studie av VPK:s hĂ„llning gentemot de kommunistiska Öststatsregimerna 1977-1990 speglat genom dess partitidning Arbetartidningen Ny Dag

Syftet med uppsatsen var att genom Norman Faircloughs diskursanalysmetod undersöka synen pÄ vÄldtÀkt och genus i 1734 Ärs lag och fyra rÀttsfall ur Allbo hÀrads domböcker frÄn perioden 1634-1734 ur ett genusperspektiv. Avsikten var att dÀrefter jÀmföra lag och praxis med varandra för att studera förÀndring och kontinuitet i synen pÄ vÄldtÀkt och genus över tid samt analysera huruvida förÀndringarna som 1734 Ärs lag medförde kan pÄvisas i praxis redan före lagens ikrafttrÀdande. Genus betraktas i denna studie i enlighet med den genusteori som Anita Göransson har utvecklat och diskurs anvÀnds i enlighet med Norman Faircloughs anvÀndning av begreppet. Analysen visar frÀmst pÄ en betydande kontinuitet i synen pÄ sÄvÀl vÄldtÀkt som genus. VÄldtÀkt betraktas som ett allvarligt brott bÄde i lag och praxis.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->