
Sökresultat:
3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 46 av 213
?Man ville ju inte vara ensam kille pÄ syslöjden? Om genus och identitet i den uppdelade slöjden
Jag har hÀr försökt göra en projektredogörelse med utgÄngspunkt i en socialkonstruktionistisk diskussion om genus i förhÄllande till Àmnet slöjd. Syftet var att undersöka huruvida grundskolans gÀngse uppdelning mellan trÀ- och metallslöjd respektive textilslöjd har förutsÀttning att fungera som feministisk strategi. Undersökningen utfördes - medelst ett diskursteoretiskt angreppssÀtt ? genom litteraturstudier, elevintervjuer och praktisk-estetisk gestaltning. I denna undersökning fann jag tre teman, vilka blev grundbultarna i resonemanget.
Den postfeministiska (mar)drömmen : FramstÀllning av genus i Tom Fords reklamkampanj 2008 utifrÄn postfeministiska teorier och teorier kring manlighet
Syftet för denna uppsats har varit att undersöka hur den vÀxande feministiska kritiken mot objektifierande och stereotypiska framstÀllningar av kvinnor under 1970- och 1980-talet har pÄverkat framstÀllningen av genus i modereklam i nutid. Jag har Àven undersökt vilken funktion de nya kvinnouttrycken har i reklam, vars mÄlgrupp Àr mÀn. Jag har undersökt detta genom en fallstudie, en semiotisk nÀranalys av 4 bilder frÄn Tom Fords modereklamkampanj för mÀns klÀder frÄn 2008. Jag har utgÄtt frÄn postfeministiska teorier samt teorier kring maskulinitet.Mina frÄgestÀllningar var följande:-         Hur framstÀlls kvinnan respektive/i förhÄllande till mÀn i Tom Fords reklamkampanj?-         Hur ser den hÀr typen av postfeministisk reklam ut?-         Vilken funktion har den postfeministiska kvinnan i reklam avsedd för mÀn?-         Har man i grunden förÀndrat reklamens genusuttryck och budskap efter den feministiska kritiken?Resultaten visade att bÄde kvinnor och mÀn framstÀlls genom postfeministiska uttryck, kvinnor ofta som starka individer och sexuella subjekt och mÀn som mer feminiserade och androgyna.
Positiv sÀrbehandling : En diskursanalys av den politiska debatten rörande ÄtgÀrder för att motverka diskriminering
Sverige Àr idag ett mÄngkulturellt samhÀlle, dÀr frÄgor kring genus och etnicitet ligger i fokus. DÀrigenom har problem uppmÀrksammats, sÄ som diskriminering, utanförskap och segregation. Genom att kvinnors underordning och invandrares utanförskap framhÀvs, har politiska riktningar börjat diskutera olika lösningar. Positiv sÀrbehandling Àr en form av ÄtgÀrdsprogram som ansvariga inom olika samhÀllsarenor kan ta hjÀlp av för att utjÀmna löner och inflytande mellan kvinnor och mÀn, invandrare och svenskar. I denna rapport har jag gjort en komparativ diskursanalys av vÀnsterpartiets respektive folkpartiets syn pÄ positiv sÀrbehandling som idé och metod.
Den informella organisationen : JÀmstÀlldhetsutredning inom bank-och finansbranschen
Hösten 2007 genomfördes denna jĂ€mstĂ€lldhetsutredning inom bank- och finansbranschen.Syftet med utredningen var att belysa hur informella aspekter inom Bank AB kunde förstĂ„s i relation till jĂ€mstĂ€lldhet. Den konkreta och övergripande frĂ„gestĂ€llningen Ă€r: Vilka hinder och möjligheter framtrĂ€der för jĂ€mstĂ€lldhet i Bank AB:s organisation? För att besvara den övergripande frĂ„gan stĂ€lldes följande frĂ„gor till mitt material: FramtrĂ€der det nĂ„gra skillnader inom organisationen som Ă€r relaterade till kön/genus? Hur framstĂ€lls kvinnor och mĂ€n i interntidningen? Vilka förestĂ€llningar finns om kön/genus i organisationen?Utredningen utfördes via enkĂ€ter, dĂ€refter undersöktes personaltidningen och slutligen genomfördes intervjuer. Teoretisk utgĂ„ngspunkt Ă€r organisationsteori med genusperspektiv uppdelat i begrepp som gĂ€ller strukturer, ledarskap, symbolism och förĂ€ndring. Ăven teoretiska resonemang om systemförĂ€ndrande/systembevarande jĂ€mstĂ€lldhetsarbete applicerades pĂ„ materialet.
Landet lagom och dess "lagomlÀromedel" : Om jÀmstÀlldhet och genus i grundskolans lÀroplaner och lÀromedel frÄn olika Ärtionden
The purpose of this study is to examine two educational materials from different decades, to see if they have a conscious gender and equality perspective, and to see if they have followed the development society made regarding gender and equality. Even the curricula have a part in my study as I will relate them to the educational materials. Equality as a concept means briefly that women and men should have the same conditions, and gender depicts our notions of femininity and masculinity.I have chosen to do textual analyses, focusing on multimodal discourse because I analyze both text and image. I also use both quantitative and qualitative methods.My questions are: In which way do the curricula and the educational materials express equality?; In which way do the curricula and the educational materials express gender?; Do the educational materials express the fundamental values written about equality and gender in the curricula? And, if this is the case, does it mean that educational materials have followed the development of the Swedish society?The conclusion of this work is that equality and gender are presented as goals in both curricula, but the new curricula have developed that section more.
En man, flera kvinnor : En kvalitativ studie om manliga förskollÀrare i ett kvinnodominerat yrke.
Den hÀr studien handlar om jÀmstÀlldhet i förskolan ur ett verksamhetsperspektiv, dÀr fokus Àr pÄ pedagogerna. Vi har valt att fokusera pÄ de manliga förskollÀrarna, eftersom de Àr en underrepresenterad grupp. Syftet med studien Àr att undersöka hur manliga pedagoger upplever att det Àr att arbeta inom ett kvinnodominerat yrke som förskolan. FrÄgestÀllningarna som ligger bakom detta examensarbete Àr: Hur upplever manliga förskollÀrare det Àr att arbeta inom ett yrke som domineras av kvinnor? Möter manliga förskollÀrare förutfattade meningar vad det gÀller genus frÄn kollegor och barnens förÀldrar? Hur har samhÀllets jÀmstÀlldhetsutveckling pÄverkat verksamheten i förskolan? VÄrt kunskapsbidrag Àr att ge en nyanserad bild av den manlige förskollÀraren. Denna forskning Àr ett kunskapsbidrag till diskussioner om genus i arbetslag inom förskolan.
Den svenska skolans mottagande av nyanlÀnda elever : Ur lÀrare och elevers perspektiv
Denna studie syftar till att granska hur sociala strukturer pÄverkar nyanlÀnda elevers skolsituation. I huvudsak handlar det om hur etnicitet, ras och genus processas i skolans vardag. Undersökningen har genomförts med hjÀlp av kvalitativ metod i form av intervjuer med nyanlÀnda elever och lÀrare samt observationer pÄ plats i skolan. Resultatet visar att strukturer processas i skolan i form av förestÀllningar baserade pÄ etnicitet, ras och genus som upprÀtthÄller grupperingar och en rangordning mellan eleverna. Strukturer möter ocksÄ de nyanlÀnda eleverna i form av en tydlig norm om ensprÄkighet pÄ bekostnad av att elevernas förstasprÄk och tidigare kunskaper osynliggörs och undervÀrderas.
Flick- eller pojklÄt? : en studie om könsspecifika mönster i barns val av musik
Studien grundar sig pÄ vÄr hypotes om att de finns könsspecifika mönster i barns val av musik. I studien anvÀnds bÄde en kvalitativ och kvantitativ metod. Vi har genomfört ett lyssningsexperiment i med 118 elever i F-3 och vi har Àven genomfört fokusintervjuer med 19 elever i Är 1-2. Studien belyser viktiga aspekter av elevers uppfattningar kring musikpreferenser samt hur eleverna upprÀtthÄller könsstereotypa mönster.Syftet med studien Àr dels undersöka om det finns nÄgra könsspecifika mönster i elevers val av musik samt att undersöka om det gÄr att upptÀcka könsstereotypa mönster i elevers musikpreferenser, attityder och uppfattning om musik. Resultaten frÄn studien kommer att diskuteras i relation till tidigare musiksociologisk forskning om genus och musik.VÄra resultat sÀtts i relation till lÀroplaner för det obligatoriska skolvÀsendet och de frivilliga skolformerna Lpo94.
 En doft av man : Om makt- och genuskonstruktion i parfymreklam
I denna uppsats gör jag en feministisk, samhÀllsvetenskaplig analys av 98 stycken reklambilder för parfym riktade till herrar, varav jag djupanalyserar 9 stycken med syftet att se pÄ vilken bild av maskulinitet som de förmedlar. Bilderna Àr hÀmtade ur tre svenska herrmodemagasin frÄn Är 2008 och jag genomför analysen med utgÄngspunkten att genus, sexualitet och makt Àr socialt konstruerade. Till min hjÀlp anvÀnder jag mig av tidigare forskning kring genus, maskulinitet och media, men Àven en del feministisk teoribildning. Feminismen utgÄr frÄn att mÀn innehar en överordnad position i samhÀllet som reproduceras pÄ en strukturell nivÄ, och i uppsatsen undersöker jag huruvida detta Àr nÄgot vi kan se sker i parfymreklamen. I sitt meningsskapande anvÀnder sig reklamen av stereotyper och olika koder för att fixera innebörd och genom en kvalitativ innehÄllsanalys identifierar jag i reklamen olika tecken, vilka kan ses som makt-positioneringar.
OmhÀndertagande flickor och brÄkiga pojkar? : Barnbokens roll i konstruerandet av genus
Vi utgick frÄn förskolans lÀroplan som formulerar att förskolan ska arbeta med jÀmstÀlldhet genom att motverka traditionella könsroller. Arbetet att motverka traditionella könsroller ska gÄ igenom hela verksamheten och det krÀvs dÀrför att förskolans personal reflekterar över sitt eget förhÄllningssÀtt samt förskolans miljö och material. Litteraturen pÄ förskolan, barnböckerna, var ett material som vi ansÄg vara av stor vikt men som ofta slentrianmÀssigt förbisÄgs i arbetet med genus. Arbetet studerade ett urval barnböcker förekommande inom förskolan för att svara pÄ hur pojkar och flickor men Àven kvinnor och mÀn portrÀtteras i barnböckerna och om detta gÄr i linje med LÀroplanens intentioner. De utvalda böckerna hade författare som reflekterat kring problematiken mellan manligt och kvinnligt och de tillhörande fördomarna.
Det virtuella rummet som en arena för socialisation och lÀrande: Ungas samtal om killar, tjejer och sexualitet i en nÀtgemenskaps
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om och isÄfall hur unga anvÀnder det
virtuella rummet för att
samspela med andra och tala om frÄgor som rör killar, tjejer och sexualitet.
Uppsatsen vilar pÄ en
socialkonstruktionisk grund och den forskningsansats som anvÀndes för att
förstÄ det insamlade
materialet var diskursanalys. Vidare sker tolkningen av det insamlade
materialet med utgÄngspunkt i
det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande kombinerat med Connells tankar om
genus. Resultatet
visar att det finns Äterkommande samtalsÀmnen i dom ungas samtal, om Àn i olika
former. Dessa
samtal handlar frÀmst om skillnader mellan killar och tjejer, hur man lyckas i
mötet med det andra
könet och nÀr man egentligen Àr redo för sin sexuella debut.
Tak över nöjesfÀltet ? en kvalitativ studie om unga mÀn, genus och sexualitet
Syftet med uppsatsen var att undersöka hur sexualitet och maskulina genuspositioner möjliggörs och begrÀnsas inom ramarna för en heteronormativ ordning. I den kvalitativa studien undersökte vi vilka verkningar den heterosexuella matrisen, heteronormativitet, homosocialitet, den hegemoniska maskulinitetsmodellen, normer och avvikelser har pÄ unga mÀns görande av genus och sexualitet. VÄra frÄgestÀllningar var; Hur framstÀller informanterna maskulina och feminina genuspositioner? Hur tÀnker informanterna kring sexualitet? Och vilken roll spelar homosocialitet i skapandet av genus? För att ta reda pÄ detta anvÀnde vi oss av en modifierad form av fokusgrupper, som vi kallade för gruppdiskussioner. I samtalen berörde vi givna teman som var kopplade till syftet och frÄgestÀllningarna.
Kvinnor och entreprenörskap : vad behöver förÀndras i samhÀllet för att fler kvinnor ska driva företag?
Arbetet behandlar hur det svenska samhÀllet ska förÀndras för att fler kvinnor ska vÀlja att starta företag. Slutsatserna som dras i arbetet Àr fem stycken och följer: det behövs ett förÀndrat bidragssystem för det företagsstöd som finns; en attitydförÀndring till kvinnor och företagare behövs i samhÀllet; en nyanserad forskning pÄ entreprenörskapsomrÄdet behöver utvecklas; pullfaktorer, till exempel möjlighet till sjÀlvförverkling eller högre inkomst, borde spela en större roll vid startandet av ett företag; och uttrycket kvinnligt entreprenörskap borde försvinna.
Det finns fÀrre kvinnliga entreprenörer Àn manliga entreprenörer. Detta beror framförallt pÄ olika förutsÀttningar i livet. Det bör inte spela nÄgon roll om det Àr en man eller en kvinna som vill starta företag, förutsÀttningarna borde vara lika. Det Àr fördelaktigt för samhÀllet om fler kvinnor vÀljer att driva företag eftersom fler affÀrsidéer, fler arbetsmöjligheter och ett mer dynamiskt nÀringsliv bildas.
I studien tas teorier om genus och entreprenörskap upp som en grund till litteraturgenomgÄngen och det empiriska materialet.
Det skyldiga offret och den oskyldiga förövaren : en kritisk diskursanalys av Aftonbladets rapportering vid tvÄ sexualbrottsfall
Uppsatsen ?Det skyldiga offret och den oskyldiga förövaren? Àr en kritisk diskursanalys som syftar till att undersöka om vÄldtÀktsmyter finns nÀrvarande vid Aftonbladets rapportering kring tvÄ gruppvÄldtÀkter som skedde i Tumba 2003 och Tensta 2013. Tidigare forskning inom omrÄdet visar att vÄldtÀktsmyter Àr vanligt förekommande globalt, dÀrför Àr syftet att se om dessa Àven finns i svensk kriminaljournalistik. Resultaten diskuteras utifrÄn tre teoretiska utgÄngspunkter, vilka Àr genus, kriminaljournalistik samt vÄldtÀktsmyter. De vÄldtÀktsmyter som uppsatsen kommer att undersöka utgÄr ifrÄn Helen Benedicts (1992) elva vÄldtÀktsmyter som sÀgs vara vanligt förekommande i medier.
JUDITH. Feministiskt mediekritiskt magasin
Metod: Vi har gjort en kvalitativ textanalys av sammanlagt 69 artiklar i nio stycken nummer av Vi FörÀldrar mellan 1968 och 2008. Vi har ocksÄ intervjuat tvÄ chefredaktörer för tidningen samt tidningens lÀsare och experter inom medie-, genus- och konsumtionsvetenskap..