Sök:

Sökresultat:

3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 42 av 213

Motverka stereotypa könsroller - Hur gör man det? : En studie av styrdokumenten samt hur lÀrare i Idrott och hÀlsa konkretiserar kravet att medvetandegöra och motverka stereotypa könsroller

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilken syn lÀrare i Idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet har pÄ genus i förhÄllande till undervisningen samt hur de vÀljer att arbeta konkret med att motverka stereotypa könsroller. I och med införandet av Gy11 tillkom i Àmnesplanen för Idrott och hÀlsa kravet pÄ att undervisningen skall syfta till att medvetandegöra och motverka stereotypa förestÀllningar om vad som anses vara manligt och kvinnligt, samt att eleverna ska ges förutsÀttningar att etiskt ta stÀllning i frÄgor om könsmönster och jÀmstÀlldhet i relation till idrotts- och motionsutövande. Att rÄdande styrdokument lÀgger stor vikt pÄ jÀmstÀlldhetsfrÄgor Àr tydligt, men hur tolkar de yrkesaktiva lÀrarna de nya direktiven? För att fÄ en inblick i hur lÀrare resonerar kring förÀndringarna i Àmnesplanen samt vilka tolkningsmöjligheter som finns har vi valt att intervjua 5 lÀrare i Idrott och hÀlsa om hur implementeringen av de nya direktiven gÄtt till. För att fÄ en inblick i hur styrdokumenten behandlar jÀmstÀlldhet och genus, samt för att visa pÄ de förÀndringar som genomförts har vi granskat tidigare lÀroplaner och kursplaner och jÀmfört dessa med Gy11 och Lgr11.I studien framkommer med tydlighet att lÀrarna som intervjuats vÀljer att fokusera undervisningens innehÄll pÄ de delar som Àr betygsgrundande och vÀljer snarast att behandla mÄlen i syftet som övergripande mÄl som ska genomsyrar undervisningen.

Bara en slÀt yta av skinn? FramstÀllning av kön i John Ajvide Lindqvists roman och Jakob Hultcrantz Hanssons adaption LÄt den rÀtte komma in

Mitt syfte med examensarbetet var att undersöka och diskutera hur elever i en Ärskurs 7 ?gör genus? dÄ de fÄrlÀsa och diskutera den skönlitterÀra texten ?DU! Hitta rytmen? av Daniel Möller (2004) dÀr huvudkaraktÀrenskön aldrig avslöjas. Dels var jag intresserad av att ta reda pÄ hur eleverna enskilt i samband med lÀsningenkonstruerade huvudpersonens genus, dels ville jag klarlÀgga vilka argument eleverna anvÀnde i ettlitteratursamtal för att förklara hur de skapade genus under lÀsningen av texten. Undersökningen Àr kvalitativ ochmitt empiriska material bestod av de deltagande elevernas loggboksanteckningar och mina anteckningar frÄnlitteratursamtalen. Resultatet av undersökningen visade att elevernas argument för att konstruera huvudpersonensgenus kunde hÀrledas till sju kategorier.

Ja, vad innebÀr genus egentligen för mig? : En kvalitativ studie om förskolechefers genusmedvetenhet, tankar och visioner

Denna kvalitativa studie baseras pÄ intervjuer med sex personer med tidigare missbruk men som idag Àr drogfria. Tidigare forskning visar att det Àr vanligt att genomgÄ mer Àn en behandling innan drogfrihet uppnÄs och att det Àr en process att bli drogfri som krÀver en lÄngsiktig beteendeförÀndring. UngefÀr varannan Äterfaller inom sex mÄnader vilket innebÀr att varannan inte gör det. Bland annat kognitiva faktorer och socialt stöd har visat sig vara viktiga för att uppnÄ drogfrihet. Studiens syfte Àr att undersöka och öka förstÄelsen för hur det kommer sig att personer klarar av upprÀtthÄlla drogfrihet.

Missionssyn och missionspraktik i Evangeliska Fosterlandsstiftelsen : speglat av brev och bloggar frÄn Etiopien

In this essay there will be four text books from grade 1 studied, the first one are from the year 1976 and it will be going forward to the year 2012. The aim of this study is to see how the genders are depicted and represented, as well as what roles the genders are given. I do also want to see if there is a notable change in this over time. I will be doing a study based on the quantity of the contents, and I will also be doing a critical discourse analysis.The result of the study showed that there were more gender-based constructions that referred to women in all of the four books, which indicates that women are represented more often in these reading books. It is most common to portray the genders in their stereotypical roles, which again are present in society, but sometimes these roles are depart from what?s present in society.

PÄklÀdda ma?n och söta kvinnor : En studie i representationer av genus i tidningen Frida 2013

This theises aims to extend the understanding of how representation of gender is produced and reproduced in the young women?s magazine Frida. We examine this through analyzing pictures of male and female celebrities in a selected number of magazines from the year of 2013. We use a quantitative analysis of the pictures, as well as a supplementary quantitative analysis of ajectives used to describe male and female celebrities in captions. We research what types of patterns we can find in these analyses that construct representations of gender, also surveying how the celebrities in the magazine look.Our analysis shows us that the context of Frida contains several recurring visual patterns that preserves a representation of men being superior to women.

Vems religion? : En analys av hur islam och kristendom representeras i lÀroböcker

Klassrummen bestÄr idag av elever frÄn olika kulturer och med olika religiösa bakgrunder. Eftersom alla elever har olika relationer till religion Àr det ocksÄ svÄrt, för de lÀrare som undervisar i religionskunskap, att ge en rÀttvis bild av nÄgons religion. Vid de tillfÀllena Àr det viktigt att vara tydlig med att religion bÄde Àr nÄgot individuellt men ocksÄ nÄgot kollektivt, samtidigt som det inte bör ges en stereotypiserande beskrivning av en religion eller dess utövare. Vid stereotypisering Àr det dessutom vanligt att sambanden mellan kultur och religion inte framgÄr och det finns alltid en ökad risk för diskriminering. Flera forskare hÀvdar att religion bör förklaras genom olika kÀrnor eller dimensioner, istÀllet för genom den traditionella sekvenseringen uppkomst, historia, texter, mÀnniskosyn, och sÄ vidare. Religionsvetaren Ninian Smart ansÄg att religion kan definieras utifrÄn sju olika dimensioner och i denna uppsats undersöks det vilka representationer som görs av den praktisk och rituella dimensionen i kristendom- och islamkapitlen i tvÄ lÀroböcker.

Femininitet i modebilder

UtifrÄn frÄgestÀllningen hur femininitet representeras i modebilder, eller mer specifikt modeteckningar eller modeillustrationer, undersöks och analyseras tre modebilder som representerar tre konstruerade kategorier:voyeurism-makt-sexualitet; estetik-makt-skönhet och feminina mellangrupper-obestÀmbara genus.Bilderna analyseras med diskursanalys som teoriram, kompositionsanalys och psykoanalytiskt inspirerad bildtolkning ugör metod. I tolkning och gestaltande arbete undersöks hur subjektet som betraktare formas av modebilder, beroende av genus i denna diskurs. Syftet Àr att utveckla en modell för hur jag som bildlÀrare kan arbeta med konst och mode, och hur jag utifrÄn modebilder, vilka barn och ungdomar kommer i kontakt med genom media, nÀtet, tv, reklam, tidningar och modeböcker, kan diskutera vÀrderingar som berör femininitet, könsstereotyper, genus och normer.Uppsatsen tittar pÄ hur bilderna Àr en disciplinering, hur mötet med modediskursen och modebilder konstituerar blicken, hur skönheten och skönhetsidealen speglar den tid som skapar dem. Modet har makt att styra ideal och pÄverka mÀnniskors sjÀlvbild. Modebilderna i kategori voyeurism-makt-sexualitet och estetik-makt-skönhet förekommer mer som regel Àn undantag för hur femininitet representeras.

Kroppsfett, genus och queer sexualitet : en undersökning av meningsskapande kring kroppar och fett i queera sammanhang

This essay examine the meaning produced around bodies and body fat in the queer community, but also in the surrounding straight community. The author has interviewed fat activists, and are using queertehory, to examine and analyze the relationship between body fat and the understanding and construction of sexuality and gender. The author concludes that even if norms around body shape and body fat are overlapping between the two contexts to some degree, they also differ. In the straight community, people with larger body shapes and sizes are punished, and encouraged to stay, or become, slim. However, in the queer community, ?fat? or bigger body sizes are not frowned upon in the same degree.

LÀrares genusmedvetenhet : En kvalitativ studie om idrottslÀrares beaktning av genus i undervisningen

This is an empirical study based on Physical Education and health (PE) teachers' experiences and builds on, for the study, significant literature. The study is about PE teachers? consideration of gender in the assessment as well as in the selection of lesson content. Semi-structured interviews were employed as method for the data collecting process. Four teachers were interviewed, teachers of PE in elementary and upper secondary school with varied length of professional experience and ages.

Könsstereotypa bilder? En studie av NO-lÀromedel frÄn 1969-2014.

Syftet med denna studie var att studera förekomsten av kvinnor och mÀn pÄ bilder samt om dessa framstÀlls könstereotypt. Analysen inriktade sig pÄ lÀromedel i naturorientering Àmnade för grundskolans tidigare Är. Naturorientering Àr ett av de skolÀmnen dÀr lÀromedel anvÀnds i störst utstrÀckning i undervisningen.Studien strÀcker sig över tidsperioden 1969-2014. I LÀroplanen för grundskolan 1969 introducerades för första gÄngen begreppet "jÀmstÀlldhet" samt "könsroller", dÄ fokus för denna studie lÄg pÄ jÀmstÀlldhet och genus sÄ togs avstampet dÀr i frÄn.I studien har bilderna i lÀromedlen analyserats utifrÄn en kvantitativ och kvalitativ semiotisk bildanalys.I majoriteten av de lÀromedel som analyserats var mÀn överrepresenterade till antalet. Inom varje lÀroplansperiod fanns dock lÀromedel med mÀn som innehar kvinnliga egenskaper.Inom alla lÀroplansperioder bortsett frÄn Lgr 11 finns gemensamma bilder med mÀn och kvinnor dÀr dessa endast innehar egenskaper tillskrivna sitt eget genus.

?-Jag tror det Àr bra och avdramatisera det hÀr med alkohol!? : En kvalitativ studie utav Systembolagets samhÀllsinformerande reklamfilmer med antilangningsfokus

Syftet med uppsatsen Àr att titta pÄ hur stereotyper och intersektionalitet förekommer eller inte förekommer i Systembolagets samhÀllsinformerande reklamfilmer med antilangingsfokus. De fyra filmerna Àr Sanningen (2011), Likör (2013), Avdramatisering (2013), Antilangning (2014). Dessa filmer valdes ut för att en blandning utav manliga och kvinnliga huvudpersoner skulle finnas med. Dessa reklamfilmer har analyserats med hjÀlp utav en bildanalys av semiotisk karaktÀr. Analysen gjordes utifrÄn en transkribering utav de fyra filmerna.

Sexualiseringen av barndomen : Genus och könsidentiteter i barnklÀder

I detta arbete kommer barnens utformning av deras könsidentiteter i förhÄllande till sina klÀder att diskuteras. Metoden som anvÀnts Àr fokusgruppsintervjuer med barn i fem-sexÄrsÄldern. Intervjuerna har utförts pÄ en förskola i en storstad med en könsblandad grupp och tvÄ könshomogena grupper. Barnen anvÀnder frÀmst klÀder och fÀrger för att visa sin tillhörighet inom en viss grupp, flicka eller pojke. KlÀderna och fÀrgerna som barnen anvÀnder Àr till stor del könsnormativa.

Att upptÀcka en uppfinning : Bioteknologin och den praktiska grÀnsdragningen mellan uppfinning och upptÀckt

Detta Àr en uppsats kring bildinnehÄllet i tre lÀromedel inom religionskunskap för högstadieelever. Med anledning av hur genus framstÀlls i religionsböcker och dÀrmed kan forma vÄra uppfattningar kring skolÀmnet har jag valt att undersöka saken vidare, via religionsböckernas bilder. Det Àr frÀmst vÄr uppgift som lÀrare att granska dessa lÀromedel. Det kan vara viktigt att ha vetskap om vad som tas med och inte tas med i kunskapssökandet, dÀr genus kan vara en viktig faktor som pÄverkar vÄra perspektiv i bÄde skola och samhÀlle.Resultatet redovisas sedan i tvÄ olika delar, genom en kvantitativ och en kvalitativ semiotisk bildanalys. I den kvantitativa analysen rÀknas antalet mÀn/kvinnor, pojkar/flickor i bilderna, vilket analyseras ytterligare utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv.

Ytliga hjÀlpmedel

Arbetet bestÄr av tvÄ delar. Den ena Àr denna rapport, samt Àven en gestaltande del (presenteras i rapporten) som stÀlldes ut pÄ Konstfacks vÄrutstÀllning 2013..

Genus och dess pÄverkan i chefsrekryteringsprocesser

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur kvalitetsprocesser utformas i verkligheten. Det ska ocksÄ undersökas om det gÄr att förbÀttra kvalitetsprocesser genom att titta pÄ kvalitetssÀkringen hos tvÄ verksamheter i den offentliga sektorn, samt om dessa kan ha nytta och lÀra sig av varandra. .

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->