Sök:

Sökresultat:

12003 Uppsatser om Barn i svćrigheter - Sida 56 av 801

Barnens reagerande och perspektiv pÄ det könsneutrala begreppet ?hen? : En studie om hur barn pÄ förskolan reagerar pÄ begreppet ?hen?.

"Hen" har det skrivits mycket om i populÀrkulturella skrifter samt diskuterats om i debatter och i radioprogram, men ordet har inte i stor utstrÀckning avhandlats i en akademisk kontext. Jag kÀnner att det Àr nödvÀndigt att analysera "hen" ur ett teoretiskt perspektiv, och fÄ kunskap om hur begreppets anvÀndande i förskolan skulle fungera. Syftet med denna studie Àr att fÄ kunskap om hur barn pÄ förskolan reagerar pÄ begreppet "hen" i ett socialt och sprÄkligt sammanhang.Som förskolepedagog har jag förmÄnen att fÄ arbeta med barn och kan via min roll utföra en mindre typ av studie pÄ en mindre barngrupp för att fÄ svar pÄ följande:Hur ser barn pÄ anvÀndandet av begreppet "hen", vad Àr deras perspektiv pÄ ordet, och hur reagerar de pÄ begreppet i förskolemiljön?För att utöka kunskap om barnens perspektiv pÄ begreppet Àr deltagande observation valt som vetenskaplig metod. Denna utförs tillsammans med förskolans barn i förskolans miljö i olika aktiviteter och sammanhang.

Kan skola, fritid och familj hjÀlpa barn som befinner sig i riskzonen till kriminalitet?

Vi har valt att titta pÄ om familj, skola och fritid kan hjÀlpa barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla en kriminell livsstil. Syftet med undersökningen Àr att studera om man kan förebygga kriminalitet för barn som befinner sig i riskzonen genom tidiga insatser i skola, familj och pÄ fritid. För att fÄ djupare information har vi anvÀnt oss av kvalitativ metod. För att fÄ en djupare förstÄelse om hur man kan förebygga kriminalitet genom tidiga insatser i skolan, fritid och förÀldrarna för barn som befinner sig i riskzoner har vi valt att göra intervjuer samt anvÀnt oss av relevant litteratur och tidigare forskning. Vi har intervjuat tvÄ ungdomar, en skolkurator samt svar pÄ tvÄ frÄgor frÄn vÄr b-uppsats, "Jag har alltid varit oskyldig...".

OmvÄrdnadsÄtgÀrder till förÀldrar som förlorat ett barn i en plötslig och ovÀntad död

Att förlora ett barn i en plötslig och ovÀntad död Àr en förödandeupplevelse för förÀldrar. Sjuksköterskan kan genom stödjande omvÄrdnadsÄtgÀrdervara en betydande del av processen kring att Äteruppbygga förÀlderns raseradelivsvÀrld. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans stödjandeomvÄrdnadsÄtgÀrder till förÀldrar som förlorat ett barn i en plötslig ochovÀntad död. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie ochbaserades pÄ elva vetenskapliga artiklar. Sjuksköterskan kan stödja pÄ fleraolika vis och allt stöd bör ges med Àkta empati och medkÀnsla.

Pappors upplevelser av att vÄrda sitt barn pÄ en neonatalavdelning.

I Sverige föds ca 90 000 barn per Är och cirka 10 % behöver vÄrd pÄ en neonatalavdelning. Orsakerna till det kan vara mÄnga, men vanligt Àr att barnen som drabbas, Àr för tidigt födda och dÄ Àr extra utsatta pga. sin omognad. Syftet med studien var att ta reda pÄ pappans upplevelse att vÄrda sitt barn pÄ en neonatalavdelning. En kvalitativ forskning med innehÄllsanalys som metod valdes.

SÄRSKILD, INTE SÄR-SKILD : En studie om arbetet med barn i behov av sĂ€rskiltstöd i förskolors verksamheter.

Tidig identifiering av barn i behov av sÀrskilt stöd kan leda till rÀttvisare resursfördelning ochbÀttre skolresultat. Samtidigt visar forskning pÄ att tilldelning av resurser baseras pÄ diagnoservilket blir problematiskt för de barn utan diagnos som ocksÄ Àr i behov av sÀrskilt stöd. Dethar Àven visat sig att alla barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd, med och utan diagnos, Àr ibehov av samma typ av stöd och resurser. MÄnga barn Àr nÄgon gÄng under skoltiden i behovav nÄgon typ av sÀrskilt stöd, under lÀngre eller kortare perioder och det kan börja redan underförskoletiden. DÀrmed Àr det angelÀget att undersöka hur det i sjÀlva verket förhÄller sig iförskolors verksamhet.Det övergripande syftet med föreliggande studie Àr att bidra till förstÄelsen av hur pedagogerupplever att de stöds i sitt arbete med inkludering av barn i behov av sÀrskilt stöd.

Fibromyalgi ? en annan vÀrld : En litteraturstudie om hur sjukdomen fibromyalgi pÄverkade patienters livsvÀrld

Enligt Statens FolkhÀlsoinstitut sÄ lever ungefÀr 350 000 svenska barn i hem dÀr nÄgon vuxen har ett alkoholmissbruk. Endast en procent av dessa barn fÄngas upp i stödgrupper eller liknande, resterande gÄr oupptÀckta genom hela skolgÄngen. Syftet med studien var att undersöka hur skolsköterskan arbetar för att upptÀcka barn vars förÀldrar har ett alkoholmissbruk och hur de stödjer dessa. Vilket stöd skolsköterskan sjÀlv önskar fÄ i sitt arbete med dessa barn och hur de hÄller sig uppdaterad om problematiken kring barn vars förÀldrar har ett alkoholmissbruk. Underlaget för studien Àr baserat pÄ ett antal semi-strukturerade frÄgor.

Finna nyckeln nÀr orden gÄr i baklÄs : Att möta och vÀgleda barn med selektiv mutism.

Selektiv mutism Àr en barndomsdiagnos som inte Àr allmÀnt kÀnd. De hÀr barnen förmÄr sig prata i vissa sociala situationer men kan tala problemfritt i andra. Om ett barn gÄr helt tyst  i  förskolan/skolan  under  flera  Är  kan  detta  orsaka  lidande  och  pÄverka  barnets utveckling.  HÀlso-  och  sjukvÄrden  har  en  skyldighet  att  diagnostisera  och  informera  om selektiv   mutism.   Efter   faststÀlld   diagnos   behövs   evidensbaserad   behandling.   En litteraturbaserad studie genomfördes med syfte att utifrÄn tidigare forskning sammanstÀlla behandling som Àr gynnsam för barn med selektiv mutism. Resultatet presenteras genom tvÄ huvudteman med tre respektive fyra underteman. Huvudteman Àr ?Att skapa en allians ?och  ?Att  arbeta  mÄlinriktat?.  Resultatet  visar  att  barn  med  selektiv  mutism  krÀver, kÀnslighet  och  ?timing?  av  insatser  för  att  skapa  en  trygg,  tillitsfull  relation  och  en arbetsallians  dÀr  barnet  kan  finna  motivation  till  att  stegvis  övervinna  sin  rÀdsla  för  att prata.  Behandling  som  gav  resultat  vid  selektiv  mutism  anvÀnds  Àven  inom  psykiatrisk omvÄrdnad  vid  andra  Ängestdiagnoser.  Psykiatrisjuksköterskans  kunskap  Àr  anvÀndbar  i hÀlso- och sjukvÄrden för att informera, samordna och erbjuda evidensbaserad behandling för barn med selektiv mutism..

NÀr en förÀlder Àr svÄrt sjuk : - En litteraturstudie om hur barn hanterar sin situation och sjuksköterskans stöd till dem

Bakgrund: HĂ€lso- och sjukvĂ„rdslagen fick Ă„r 2010 en ny paragraf som resulterat i nya riktlinjer i flera av Sveriges landsting angĂ„ende bemötandet av barn som anhöriga. Årligen förlorar 3361 barn en förĂ€lder pĂ„ grund av svĂ„r sjukdom och detta kan resultera i en sĂ€mre fysisk och psykisk hĂ€lsa hos barnet. En ökad medvetenhet inom sjukvĂ„rden skulle möjliggöra igenkĂ€nnande och stöd till drabbade barn. Syfte: Att beskriva hur barn hanterar sin situation dĂ„ en förĂ€lder Ă€r svĂ„rt sjuk och hur sjuksköterskan kan stödja barnet. Metod: En litteraturöversikt baserad pĂ„ 13 studier med kvalitativ ansats.

Barn och strömmande media : Hur pÄverkar barns kognitiva fÀrdigheter deras sÀtt att interagera med strömmande media?

Allt yngre barn anvÀnder digitala tjÀnster i form av strömmande media, vilket krÀver att tjÀnster Àmnade för dem anpassas utefter deras förutsÀttningar. Barn skiljer sig vanligtvis kognitivt frÄn vuxna eftersom de oftast inte hunnit erfara och uppleva lika mycket. Det innebÀr att barn har andra behov Àn vuxna för att kunna interagera med strömmande media. I denna uppsats undersöks hur olika kognitiva fÀrdigheter pÄverkar barns interaktion med strömmande media. Inledningsvis kartlÀggs interaktionsdesign, anvÀndbarhet, anvÀndbarhet för barn och kognitiva fÀrdigheter som Àr uppsatsens huvudÀmnen.

BesvÀrliga barn, osynliga barn. En studie om barn med ADHD/ADD i skolan

Bokstavsdiagnosen ADHD/ADD Àr omdiskuterad i Sverige. Neuropsykiatrerna och sociologerna kommer inte överens. Men, vad tycker pedagoger nÀr de arbetar med barnen? Vad tycker barnen? I detta arbete behandlar jag tvÄ pedagogers, tvÄ förÀldrars och tvÄ barns syn pÄ diagnosen ADHD/ADD. Syftet med arbetet Àr att synliggöra problemet med att ha ADHD/ADD för att kunna undersöka och diskutera ÄtgÀrderna samt fÄ en större beredskap att arbeta med olikheter.

Metoder att behandla vuxnas tandvÄrdsrÀdsla : En systematisk litteraturstudie

Det uppskattas att ca 2 barn av 1000 har autism (AST) i Sverige idag, vilket innebÀrgenomgripande störningar i utvecklingen. Barn som drabbas av denna störning har ofta ettstort hjÀlpbehov frÄn sin omgivning och att som förÀlder fÄ ett barn med denna diagnosinnebÀr stora förÀndringar i det dagliga livet. Syftet med denna studie var att beskrivaförÀldrars erfarenheter och upplevelser av att leva med barn med autismspektrumtillstÄnd.För att besvara studiens syfte har en litteraturöversikt genomförts, dÀr sammanlagt 9artiklar har analyserats. Vid analysen framkom 5 olika omrÄden: outtaladansvarsfördelning, att kÀnna sig isolerad, oro, stress och depression, strategier för att kunnahantera situationen och vikten av socialt och professionellt stöd. Det framkom av resultatetatt de förÀldrar som lever med ett barn med AST upplever att de bÀr en tung börda som Àrrelaterad till barnets problem och svÄrighetsgrad.

Barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan - pedagogers bemötande

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka pedagogers bemötande av barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan. Metoden vi anvÀnde oss av Àr en kvalitativ under-sökning och en kvalitativ och delvis kvantitativ bearbetning av resultaten. Under- sökningen gjordes pÄ sex förskolor dÀr antalet pedagoger varierade. Sammanlagt lÀmnade vi ut trettiosex enkÀter pÄ dessa förskolor. Vi e-mailade Àven frÄgor till tre rektorer som ansvarar för dessa förskolor, dÄ vi ville fÄ deras syn pÄ bemötandet av barn i behov av sÀrskilt stöd och om det finns nÄgra resurser för dessa barn.

Barnlitteraturens betydelse för barn i förskolan och skolan

Barnlitteratur kan ha en stor roll i barns utveckling i den tidiga Äldern. Detta examensarbete fokuserar pÄ barnlitteraturens betydelse för barn i förskolan och skolan. Syftet med studien har varit att studera hur lÀrarna anvÀnder sig av barnlitteratur och hur litteraturen anvÀnds i förskolan och skolan. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur vÀcker pedagoger barns intresse för att lÀsa? Hur sÀger pedagoger att de anvÀnder sig av barnlitteratur i undervisningen? Vad anser barn om barnlitteratur? De metoder som anvÀnts för att besvara frÄgestÀllningar har varit intervjuer med lÀrare och frÄgor i form av enkÀter för barn/elever pÄ tvÄ olika skolor.

Postoperativ smÀrtbehandling till barn med hjÀrntumör

SmÀrta i samband med intrakraniell kirurgi liknar smÀrta i samband med all annan form av kirurgi. Syftet var att granska hur barn med hjÀrntumör smÀrtbedömts och smÀrtbehandlats postoperativt efter tumörkirurgi.Metod: Totalt har journaler för 40 barn (20 barn pÄ Akademiska barnsjukhuset i Uppsala och 20 barn pÄ Astrid Lindgrens barnsjukhus vid Karolinska sjukhuset, Stockholm) som opererats för tumörer i hjÀrnan granskats, avseende smÀrtbedömning, anvÀndandet av smÀrtskalor, farmakologiska och ickefarmakologisk smÀrtbehandling de tre första postoperativa dygnen.Resultat: Studien visade att smÀrtskattning med smÀrtskalor anvÀndes pÄ 12 av 40 barn. Den vanligaste formen av smÀrtbedömning som Äterfanns dokumenterad var en bedömning av sjuksköterskan. PÄ Akademiska sjukhuset Äterfanns ingen dokumenterad smÀrtbedömning i 60 % av de granskade dygnen, pÄ Astrid Lindgrens barnsjukhus var motsvarande siffra 20 %. De vanligaste lÀkemedlen som anvÀnds pÄ bÄda sjukhusen var paracetamol och opioider, framförallt morfin.

FörÀldrars erfarenheter av att vÄrda ett vuxet barn med schizofreni

Schizofreni Àr en sjukdom vars orsak Ànnu Àr okÀnd och ungefÀr 1 procent av befolkningen drabbas. Sjukdomen kan pÄverka bÄde personen med schizofreni och de anhöriga pÄ ett negativt sÀtt. NÀr ett barn insjuknar Àr det ofta förÀldrarna som tar pÄ sig ansvaret för att vÄrda barnet. Syftet var att beskriva förÀldrars erfarenheter av att vÄrda ett vuxet barn med schizofreni. Litteraturstudien genomfördes genom att vetenskapliga artiklar inom Àmnet granskades, analyserades och sammanstÀlldes till ett resultat.

<- FöregÄende sida 56 NÀsta sida ->