Sök:

Sökresultat:

12003 Uppsatser om Barn i svćrigheter - Sida 51 av 801

Smitta pÄ förskolan - kan det hindra lÀrandet?

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ om förÀldrarna vet hur lÀnge ett barn bör var hemma för att minimera smitta pÄ förskolan och om de anser att personalens frÄnvaro pÄ förskolan kan pÄverka deras barns lÀrandesituation pÄ förskolan..

Elever som har missbrukande förÀldrar

Detta examensarbete handlar om barn som far illa pÄ grund av sina förÀldrars missburk, samt hur dessa elevers situation pÄverkar deras vardag och hur skolan och socialtjÀnsten pÄ ett positivt sÀtt kan pÄverka deras liv. Jag har valt att beskriva den misÀr barn till missbrukare kan leva i, symtom som dessa barn kan uppvisa pÄ grund av förÀldrarnas missbruk samt vilka skyldigheter lÀrare och socialtjÀnst har nÀr det gÀller dessa barn. Jag tar Àven upp de skador som fostret kan fÄ nÀr modern missbrukat under graviditeten. Arbetet bygger pÄ en litteraturstudie som ger en vetenskaplig grund för min undersökning och intervjuer med en rektor, en behandlingsassistent och tre lÀrare samt tvÄ personer som vuxit upp med missbrukande förÀldrar, som svarar pÄ sina olika erfarenheter av Àmnet. Det visar sig i arbetet att teori och empiri överensstÀmmer bra.

Barncancer och den svÄra tiden som följer : FörÀldrars upplevelser av stöd

Årligen rapporteras det in ungefĂ€r 320 fall av cancertumörer bland barn och ungdomar mellan Ă„ldrarna 0-18 Ă„r. I vĂ„rden av cancersjuka barn Ă€r förutom barnen, Ă€ven förĂ€ldrarna i stort behov av stöd. För att öka vĂ„rdkvalitĂ©n behöver förĂ€ldrarnas upplevelser av stöd nĂ€r barnet har en cancerdiagnos belysas. Syftet med denna studie var att belysa förĂ€ldrarnas upplevelser av stöd nĂ€r barnet har en cancer diagnos. Metoden som anvĂ€ndes var en systematisk litteraturstudie dĂ€r resultatet av 11 vetenskapliga artiklar sammanstĂ€lldes.

Är 15 kulor fler Ă€n 15 legobitar? : En studie om vilka strategier barn anvĂ€nder nĂ€r de rĂ€knar och om variation av antal, material och gruppering har betydelse nĂ€r barn ska bestĂ€mma antal.

Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka strategier barn anvÀnde sig av nÀr de rÀknade samt om variation av antal, föremÄl och gruppering pÄverkade deras val av strategier. Undersökningen gjordes genom strukturerade observationer dÄ femton barn, födda 2002, pÄ tre olika förskolor rÀknade föremÄl dÀr antal, gruppering och material varierades. I vÄrt teoriavsnitt bearbetades Gelman och Gallistels fem rÀkneprinciper och Martons variationsteori. Resultatet visade att barn anvÀnde sig av samtliga fem rÀkneprinciper pÄ olika sÀtt och i olika ordning nÀr de rÀknade samt att bÄde antal, material och gruppering hade betydelse för barns val av strategier vid antalsbestÀmning. Barnen hade lÀttare att rÀkna legobitar Àn kulor och behÀrskade de olika principerna bÀttre dÄ antalet var fÀrre eller materialet grupperat i rader..

UppmÀrksammandet av barn som far illa

Barn som far illa Àr ett stort problem och polisen missar ofta att uppmÀrksamma dem och rapportera till sociala myndigheterna om deras livssituation. Med detta arbete vill vi lyfta fram kunskap som kan vara till hjÀlp för polisens arbete. Med hjÀlp av intervjuer frÄn sakkunniga och en mÀngd litteratur har vi kommit fram till en rad punkter en polisman bör tÀnka pÄ nÀr det gÀller att prata med ett barn. Vi har ocksÄ sammanstÀllt inre och yttre kÀnnetecken för hur man kan se pÄ ett barn att han/hon far illa. Barnet anvÀnder sig av olika försvarsreaktioner för att bearbeta sina traumatiska upplevelser.

Att vara barn och inneliggande pÄ sjukhus - Barns och förÀldrars upplevelser

I Sverige vÄrdades 2009, 130 000 barn för olika Äkommor. Syftet med vÄr studie Àr att belysa barns och förÀldrars upplevelse dÄ barn i Äldrarna sju till fjorton Är Àr inneliggande patienter pÄ sjukhus. För att undvika onödigt lidande finns det tydliga riktlinjer skrivna om hur barn och förÀldrar ska bemötas i samband med att barnet Àr inneliggande patient pÄ sjukhus. För att allmÀnsjuksköterskan bÀttre ska kunna bemöta samt vÄrda barnen, vÀl anpassat till Älder och utvecklingsnivÄ, behövs kunskap och förstÄelse av hur förÀldrar och barn upplever sjukhusvistelse. Tidigare forskning inom omrÄdet pekar pÄ vikten av vÄrdrelationer mellan sjuksköterska, patient och anhörig men Àven pÄ problematiken som uppstÄr nÀr förÀldrar mÄste lÀgga ansvaret för sina barn i hÀnderna pÄ vÄrdpersonalen.

"Jag vill ha den blÄ bilen!" : En observationsstudie av konflikthanteringsstrategier mellan barn respektive elever

Denna studie bygger pÄ observationer av fri lek i sÄvÀl förskolan som förskoleklassen. I bÀgge verksamheterna Àr konflikter och konflikthantering vardagsmÀssiga inslag dÄ barn och elever stÀndigt arbetar med sina inbördes relationer. Fokus har i denna studie riktat sig mot att ta fasta pÄ de strategier som barn respektive elever anvÀnder sig av för att hantera konflikter som tillstöter under den fria leken, mÄnga gÄnger för att kunna leda samspelet sinsemellan vidare. FrÄgestÀllningarna som legat till grund för studien berör vilka strategier barn i förskolan respektive elever i förskoleklass anvÀnder sig av för att hantera konflikter. Samt huruvida det finns likheter och skillnader i hur barnen och eleverna hanterar konflikter i förskolan respektive förskoleklassen.

ATT LÄRA UT SVENSKA TILL BARN MED ANNAT MODERSMÅL : En kvalitativ studie om hur pedagoger lĂ€r tvĂ„ och flersprĂ„kiga barn svenska

Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger inom förskolans verksamhet arbetar med inlÀrning av det svenska sprÄket hos barn med annat modersmÄl Àn svenska. Med inlÀrning menar vi att barn aktivt och medvetet tillÀgnar sig nÄgot nytt som de inte har kunskap om sedan tidigare. Studien genomförs med fokus pÄ agerande i samlingar samt intervjuer av pedagoger. VÄr teoretiska förankring utgÄr frÄn det sociokulturella perspektivet eftersom vi har undersökt olika samspel och ageranden samt pedagogers medvetenhet vid sprÄkinlÀrning. I resultatet har vi kunnat se att tydlig kommunikation, konkritisering av sprÄket och repetition som undervisnings form har stor betydelse för inlÀrning av det svenska sprÄket.

Engelska i förskolan: Hur barn i förskolan reagerar pÄ införandet av engelska

"Forskning har funnit att smĂ„ barn fram till och med sex Ă„rs Ă„lder har sĂ€rskilt lĂ€tt att erövra sprĂ„k. Det finns svensk forskning som studerat hur barn frĂ„n andra lĂ€nder reagerar pĂ„ att undervisas i svenska dĂ€remot finns det fĂ„ svenska studier som visar hur undervisning i ett andrasprĂ„k pĂ„verkar svenska förskolebarn. Även internationellt sett Ă€r dessa typer av studier sĂ€llsynta. Syftet med denna studie Ă€r att vidga förstĂ„elsen för hur introduktion av engelska pĂ„verkar barn i en svensk förskolas verksamhet. Studien Ă€r av kvalitativ form.

Finns Nangijala? : Barns upplevelse av döden-en studie baserad pÄ publicerade brev frÄn barn

Som sjuksköterska möter man barn som har kommit i kontakt med döden pÄ ett eller annat sÀtt. FörstÄelsen och hjÀlparbetet borde börja hos sjuksköterskor och ska inte behöva vÀnta tills specialutbildad personal kopplas in. Syftet med studien var att undersöka och belysa barnens reaktion pÄ döden nÀr de förlorar en nÀrstÄende, hur de bearbetar sorgen och vad de tror hÀnder efter döden. OmrÄdet belystes genom att göra en narrativ studie som grundar sig pÄ publicerade brev. Resultatet bygger pÄ en bok med publicerade brev och brev frÄn Barn- och ungdomspsykiatrisk hemsida i Stockholms lÀn, dÀr barn sjÀlva berÀttar hur de reagerade och bearbetade sorgen och Àven vad de har för tankar om livet efter döden.

OmvÄrdnadsstrategier och erfarenheter vid insulinpumpbehandling hos barn med typ 1 diabetes : en intervjustudie med barndiabetessköterskor

OmvÄrdnadsbehovet Àr vÀsentligt vid typ 1 diabetes, och sjuksköterskan spelar en central roll vid omhÀndertagandet. Insulinpumpen, som utvecklades för ca 25 Är sedan, medförde hopp om bÀttre metabol kontroll och livskvalitet. Den anvÀndes ocksÄ i ökande omfattning hos barn. Barndiabetessköterskor har förvÀrvat god kunskap om metoden och unik möjlighet att utvÀrdera dess betydelse för barndiabetesvÄrden. Hittills har det emellertid kommit fÄ rapporter om deras observationer.Syftet med den aktuella intervjustudien, var att belysa barndiabetessköterskors erfarenheter och omvÄrdnadsstrategier vid insulinpumpbehandling hos barn med typ 1 diabetes, och jÀmföra dessa med traditionell insulintillförsel.

SamhÀllsomvandlingen i Malmberget : En analys av de bosattas skydd för hem och egendom

Syftet med denna studie Àr att undersöka kommunikativt samspel i förskolan mellan de yngsta barnen (1-2 Är) och pedagoger. Genom detta vill jag uppmÀrksamma pedagogens roll i barns kommunikationsutveckling. För att besvara syftet har min studie utgÄtt frÄn följande forskningsfrÄgor. Hur kommunicerar smÄ barn? Hur kan det kommunikativa samspelet se ut mellan barn och pedagog i förskolan? Genom en kvalitativ undersökningsmetod har jag, med videokameran som verktyg, observerat kommunikativa möten mellan barn som befinner sig i den förverbala fasen och pedagoger.

En kÀnsla för naturen : En studie om pedagogers syn pÄ utomhuspedagogik

MÄrtensson (2011) har pÄ begÀran av NaturvÄrdsverket forskat om naturkontaktens betydelse för barns hÀlsa. I rapporten hÀvdar MÄrtensson att barns möjligheter till friluftsliv i vardagen hÄller pÄ att förÀndras i takt med den vÀxande urbana miljön. Barn idag tillbringar mera tid framför datorn och tv`n. Vidare lyfter författaren fram hur viktigt det Àr att barn Àr ute och leker dÄ de samtidigt lÀr kÀnna omgivningarna för att pÄ sÄ sÀtt utveckla positiva band med naturen (ibid). I Ur och Skur förskolor Àr det ingen risk att barn blir stillasittande dÄ de Àr ute sÄ mycket och rör pÄ sig..

Kommunikation i barns lek : Hur barn anvÀnder olika kommunikationsformer i leken

Med denna studie vill jag fÄ en djupare förstÄelse i hur barn som har svÄrigheter i att uttrycka sig via tal, anvÀnder sig av olika kommunikationsformer för att skapa mening och integrera tillsammans. Den frÄgestÀllning som genomsyrar hela arbetet Àr: Hur kommunicerar barnen med varandra? AnvÀnder de sig av teckensprÄk? Blir de förstÄdda? För att undersöka detta anvÀnde jag mig av kvalitativa observationer pÄ en förskola dÀr det vistades bÄde barn som hade hörselskada och barn som kom frÄn olika lÀnder. Denna förskola anvÀnder sig av tecken som stöd i vardagen. Resultatet visade att det inte enbart var hörselskadade barn som anvÀnde sig av teckensprÄket utan Àven de barnen som hade annat modersmÄl.

FörÀldrars förvÀntningar pÄ sjuksköterskan vid vÄrd av inlagda barn 0-18 Är

Det har forskats en hel del om förÀldrars delaktighet i omvÄrdnaden av sitt sjuka barn, men forskningen rörande förÀldrarnas förvÀntningar pÄ sjuksköterskan Àr inte lika omfattande. Syftet har varit att belysa förÀldrars förvÀntningar pÄ sjuksköterskan vid vÄrd av inlagda barn 0-18 Är. Studien har genomförts som en litteraturstudie dÀr resultatet bygger pÄ Ätta (8) vÄrldsomfattande vetenskapliga forskningsrapporter. Som teoretisk referensram har Calgary modellen för familjecentrerad omvÄrdnad anvÀnts. I resultatet framtrÀdde följande kategorier som var betydelsefulla förvÀntningar frÄn förÀldrarna: information, tillgÀnglighet, kontinuitet, stöd - förtroende samt samarbete - delaktighet.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->