
Sökresultat:
44 Uppsatser om Balk-pelaranslutning - Sida 3 av 3
Medhjälpare till brott mot URL? : Vem och när anses man vara medhjälpare?
Internettjänsten The Pirate Bay fälldes av Svea hovrätt den 26 november 2010 för medhjälp till brott mot URL med motiveringen att denna tjänst främjat fildelning av upphovsrättsligt skyddat material utan upphovsmännens samtycke. Bestämmelsen i 23 kap 4 § 2 st. BrB lyder, ?ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.? I dagsläget finns ett flertal tjänster av liknande karaktär såsom söktjänsten Google och videotjänsten Youtube.
En jämförelse mellan två olika trästomsystem och byggmetoder : Planelement med pelar-balksystem och volymelement med regelsystem
Negativ miljöpåverkan i form av föroreningar och koldioxidutsläpp är enorm idag. Men också de stora kostnader som tillkommer när man ska försöka bygga miljösmart. Framtiden kräver av oss att börja utnyttja förnyelsebara råvaror för en hållbar utveckling. Trä anses vara ett miljövänligt material och bör användas som stommaterial i höga byggnader i större utsträckning än det görs idag. De vanligaste stomsystem som förekommer i träbyggnader är pelar-balksystem, skivsystem av massivträ och regelsystem. Dessa tre stomsystem kan sedan kombineras i tre olika byggmetoder: platsbygge, prefabricerade planelement eller prefabricerade volymer.Det finns flera aspekter som påverkar valet av stomsystem och byggmetod, t.ex.
Jämförelse mellan platsbyggt- och prefabricerat mellanbjälklag
I ett tidigt skede i projekteringen måste man besluta om vilken arbetsmetod som ska användas för att uppföra en byggnad. Det finns ett flertal sätt för att utföra en och samma byggnadsdel. I denna rapport beskriver vi två byggmetoder för mellanbjälklag. På Åhlin & Ekeroth AB är valet av byggmetod en aktuell fråga, ty företaget är på expansiv frammarsch. För att effektivisera sitt byggande har vi på företagets begäran försökt att utreda ifall det är mest lämpligt att bygga ett mellanbjälklag på plats eller med prefabricerade kassetter.Då vi fått möjligheten att observera ett pågående projekt i stadsdelen Lambohov, Linköping, har vi även fördjupat oss i valet av balkar till bärlaget för ett mellanbjälklag.
Framtagning av beräkningsprogram för helsvetsade balk-balkinfästningar i stål : Verifiering genom fullskalig belastningsprovning
AbstractPurpose ? The purpose of this study is to investigate possible reasons for long lead-time in a customer driven production, and how the lead-time can be reduced. To fulfil the purpose the study has been broken down into two questions.1. Whichfactorsaffectthelead-timeinacustomer-drivenproduction?2.
FÖRBÄTTRAD STYVHET AV KANTVIKMASKIN : Verktygsprismor
Kantvikmaskin FUTURA PLUS 30 klarar idag att bocka en stålplåt, arbetsstycke, som är 3000 mm bred och 3 mm tjock med en acceptabel variation av bockradien. Målet med detta förbättringsarbete är att styvheten för de längsgående maskindelarna ska ökas, så att det är möjligt att bocka ett arbetsstycken som är 20 % tjockare än vad som är möjligt med dagens konstruktion. Genom att öka styvheten skall maskinen kunna hantera arbetsstycken av stål med en bredd upp till 3000 mm och en tjocklek upp till och med 3,6 mm med bibehållen variation av bockningsradie. Ökad styvhet innebär också att arbetsstycken med mindre tjocklek än den maximala kan bockas med större noggrannhet än dagen konstruktion. Detta kan leda till en större marknad för maskinen då kraftigare produkter eller produkter med en högre noggrannhet kan tillverkas med denna typ av maskin.
Upplagstryck för träbalkar enligt Eurokod 5 - Problematik och förstärkningsåtgärder
När Eurokod 5, standarden för dimensionering av träkonstruktioner, infördes i Sverige sågjordes det även en sänkning av hållfasthetsvärden för trä vid tryck vinkelrätt fibrerna.Tidigare kapacitet på 8 MPa för limträklass L40 var nu för högt, och den av SverigesTekniska Forskningsinstitut (SP) reviderade CE L40c fick en kapacitet på 2,7 MPa. Ettproblem i och med detta blev att byggnader som är konstruerade och uppförda enligtBoverkets föreskrifter inte längre kan utformas på samma sätt sedan Eurokodernasinförande. Syftet med arbetet blev därför att:? Ta reda på varför sänkningen skedde? Ta fram några räkneexempel på hur man kan åtgärda för låg kapacitet vid tryckvinkelrätt fibrernaLitteraturstudien som ligger till grund för arbetet visar på att sänkningen skedde på grund avatt Eurokodernas provmetod för bestämning av hållfastheten skiljer sig från den metod somBoverket använt. Den stora skillnaden ligger i att Eurokoderna inte utnyttjar lastspridning iträ, där lasten kan spridas från en träfiber till en annan intilliggande och på så vis öka denfaktiska kapaciteten.
En idéstudie för skuthantering: LKAB, fjärrlastning
Studien inriktar sig på att inventera vilka olika metoder som i dag finns på marknaden för hantering av skut. Utöver detta så har även en idéstudie gjorts för att ta fram förslag på hur LKAB eventuellt skulle kunna utforma en annan skuthanteringsanläggning. Idag hanteras skuten på produktionsområden på skutgaller som är beläget ovanför slasen och med en fjärrstyrd skutknackare på sidan. Gallret består av två öppningar med en balk mellan, måtten på vardera öppningen är 1,1x1,2 meter. För att ta reda på om potential finns för att ändra skuthanteringen i LKAB har data samlats in från fjärrlastningen om skutfrekvens, skutstorlek och andelen skut av malm i förhållande till gråberg.
Kolfiberkompositförstärkta limträbalkar: förankringslängd
och momentkapacitet
Limträ är ett material som består av sammanlimmade lameller av konstruktionsvirke. Limträ tänjer gränserna för vad man kan bygga med trä, genom att erbjuda balkar med längre spännvidd och med större tvärsnitt än vad som annars vore möjligt. Genom förstärkning av limträkonstruktioner med kolfiberkomposit skulle lastkapaciteten kunna höjas ytterligare. Tillämpnings-området för förstärkning av limträkonstruktioner skulle kunna ligga inom nyproduktion eller kapacitetshöjning av befintlig konstruktion. Syftet med detta examensarbete är att undersöka förstärkningssystemets potential vid förstärkning av limträbalkar med kolfiberkompositstavar.
Modulanpassning av haspelsystemet CamCoil
Uppdragsgivare var Camatec Industriteknik AB vars huvudkontor är stationerat i Karlstad. Projektet gick främst ut på att modulanpassa Camatecs patenterade haspelsystem CamCoil men det inkluderade även konstruktion av flertalet detaljer. Rapporten behandlar dimensionering av förband mellan axel och nav, konstruktion av ett passivt bromssystem, dimensionering av motor och lämpliga utväxlingar på drivlinan, beräkning av kritiskt varvtal för haspelsystemet, materialanalys av manteln, konstruktion för lateral rörelse samt konstruktion av en avskjutningsmekanism. Genom beräkningar och simuleringar har det säkerställts att vitala delar av behandlade konstruktioner är korrekt utformade och dimensionerade med avseende på hållfasthet, deformation och egenvinkelfrekvens.Modulanpassningen har gjorts löpande genom hela projektet och, i så stor mån det går, har standardkomponenter använts vid samtliga konstruktionslösningar. Förbandet mellan axel och nav består nu av ett kilförband vars dimensioner är standardiserade för hela modellprogrammet.
Utveckling av modulärt tvärbalksprogram
Scanias modulära produktionssystem gör en stor mängd anpassningar möjliga samtidigt som kostnaderna för produktutveckling, produktion och reservdelshantering hålls nere. Scania ville se över sitt balkprogram för svetsade tvärbalkar för att minska kostnader och förbättra konstruktionen. En av Scanias tvärbalkar var en sluten, vridstyv luftfjädringsbalk som satt på ett stort antal av Scanias lastbilar. Balken tillverkades genom gjutning men på grund av relativt höga produktionskostnader för den gjutna balken har chassiavdelningen på Scania tagit fram ett svetsat alternativ. Konstruktionen för den svetsade balken var inte färdig då lösning för ventilinfästning saknades.
Automatiserad isblästring av 40-fotscontainer
IBC Robotics är ett företag som sysslar med automatiserad rengöring av fraktcontainrar genom torrisblästring. Denna rengöringsmetod går ut på att en industrirobot som rör sig på en vagn åker in i containrar för att rengöra ytorna. Metoden är dock idag enbart anpassad för containrar av 20-fotsdimensioner. Företaget vill därför undersöka metodens tillämpning till större storlekar och även om möjligt till andra installationer.Detta projekt är en fortsättning av ett tidigare projekt utfört år 2010 där man utvecklade den befintliga lösningen (automatisk rengöring av 20-fotscontainrar). Jag var själv delaktig i projektet och genomförde ett examensarbete [1] där jag genomförde olika hållfasthetsberäkningar och analyser av konstruktionen.Detta examensarbete har som syfte att föreslå olika konceptlösningar som tillåter användning av rengöringsmetoden för olika containerstorlekar och applikationer.
Koalitioner inom rovdjursförvaltningen: En studie av beslut och diskussioner i två svenska viltförvaltningsdelegationer
Detta examensarbete är utfört på Scania Ferruform AB i Luleå, helägt dotterbolag till Scania. Scania och Ferruform arbetar ständigt med förbättringar där en del av förbättringsarbetet handlar om att minimera avvikelser som uppkommer i produktionen. Sidobalken har under en längre tid omgärdats av avvikelser när det gäller hantering och transport av produkten. Företaget har idag en önskan om att kunna minska de negativa orsaker som påverkar produkten sidobalk. Examensarbetets syfte har varit att se över vad som händer under hantering och godstransport av sidobalken samt säkra kvaliteten av processen fram till produktionsort.
Robusthet hos miljonprogrammets prefabricerade betongkonstruktioner
Elementbyggnad medför ofta problem, dels på grund av avsaknaden av naturliga kopplingar mellan dess element, dels kring hur konstruktionen i dess utformning ska motstå fortskridande ras. Med fortskridande ras avses det förlopp som uppstår då kollaps av en enskild bärverksdel
sprids till intilliggande konstruktion. En konstruktion som har tillräcklig förmåga att motstå detta förlopp benämns robust.
Bo G. Hellers, professor emeritus i konstruktionslära vid Kungliga tekniska högskolan, beskriver i en debattartikel att många byggnader uppförda med prefabricerade betongelement från miljonprogrammet inte uppnår tillräcklig robusthet.
Syftet med denna studie baseras på Bo G. Hellers uttalande och har varit att undersöka om en befintlig byggnad uppförd under miljonprogrammet är utformad på ett sådant sätt att tillräcklig robusthet uppnås.
Hantering och lastning av nöt på gården : praktiska studier vid hämtning av slaktdjur - råd för att minska stress och skador på djur och människor
ABSTRACT
There is present a lot of focus on animal welfare issues during transport and the related
loading and unloading of animals. This thesis is a field study investigating the present
situation of beef and dairy farms in Sweden. The predominant reasons stressing cattle when
transported to abattoirs are when they are loaded and unloaded on the trucks. The aim of this
thesis is to improve the handling and the loading facilities to facilitate the handling and
reduce the stress for the animals as well as the personnel.
The field study was done by travelling together with the transports from the farm to the
abattoir in Uppsala. Three trucks where used and about 60 farms were visited January to
March 2003.