Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Backsourcing - Sida 1 av 1

Backsourcing : om dess orsaker, syften och alternativ

This paper examines the reasons behind firms considering Backsourcing. While firms experience problems with their outsourcing activities, Backsourcing emerges as an alternative solution. Firms primarily take cost considerations into account when reconsidering their outsourcing practices, but this only scratches the surface. A deeper analysis is needed, since cost increases arise from issues such as quality defects and cooperation problems. Even though production costs are low, outsourcing always implies transaction costs.

Borta bra men hemma bäst? : Kritiska framgångsfaktorer vid återförandet av en tidigare outsourcad aktivitet

Titel: Borta bra men hemma bäst? - kritiska framgångsfaktorer vid återförandet av en tidigare outsourcad aktivitetFörfattare: Gustav Forss och Simon SkottHandledare: Jörgen DahlgrenBakgrund: Outsourcing har sen början av 1990-talet varit trendigt. Ett genomförande av outsourcing kan leda till avsevärda positiva effekter, det finns dock studier som tyder på att många företag har negativa erfarenheter av fenomenet, varpå Backsourcing vuxit fram. Negativa erfarenheter av outsourcing samt att marknaden för densamma fortsätter att växa, borde innebära att vi i framtiden kommer se fler fall av Backsourcing och dess roll som en alltmer etablerad strategi. Tidigare studier har endast fokuserat på motiven till Backsourcing och vi vill därför bredda den akademiska förståelsen i ämnet.Syfte: Att identifiera de kritiska framgångsfaktorer som ligger till grund för lyckad Backsourcing.

Developing Dynamic Outsourcing - Bringing continuous added value to the ABB Full Service partnership

Executive summary This master thesis was originally based on a specific assignment given to the authors from ABB Full Service, a unit specializing in providing maintenance outsourcing: ?How can ABB Full Service expand its offering of providing fundamental maintenance by seamlessly incorporating the business concept with competencies and solutions from other ABB divisions?? The academic issue was developed throughout the thesis, resulting in the following formulation: ?From an organizational perspective; how can service providers bring continuous added value to intra-organizational outsourcing partnerships?? Many of the key findings of this thesis are reflected in the issue. The term intra-organizational outsourcing is a proposed addition to the terminology in the academic discourse on outsourcing. The definition of the term is: ? Where an organization outsources a business process interlinked with the physical operations, requiring the service provider to take over a preexisting unit and its employees.This is an accurate description of the form of outsourcing that ABB Full Service is engaged in.

Vision och praktik - en fallstudie av ett nyetablerat produktionskontor i Kina

: Idag trängs ett stort antal aktörer inom prisvärt mode på en arena där kunden blivit allt mer medveten kring pris och kvalitet. Affärsidéer, som bygger på att erbjuda mode till fördelaktiga priser, sätter stor press på företagens kostnader där varken kvalitet eller design får påverkas negativt. En naturlig strategi för företag till minskade kostnader blir förläggning av produktion där stora kostnadsfördelar kan erhållas. Således har det under lång tid varit vanligt förekommande med företag som etablerar produktion i Asien, där bland annat låga löner agerar bidragande faktor till avsevärt lägre produktionskostnader. Begreppet Backsourcing har på senare år kommit att diskuteras allt mer och en trend har kunnat ses där företag väljer att flytta hem verksamhet från dessa typer av lågkostnadsländer.