
Sökresultat:
178 Uppsatser om Backa Theatre - Sida 6 av 12
"Rabarbers" - Processen med texten
The essay is an analysis of the theatrical and dramatic aspects to a playtext. Based on the production and manuscript Rhubarb by Maria Blom.With the essay I intend to answer the following questions: What happens to the manuscript Rhubarb during the transformation from being a dramatic text to becoming a theatrical text? What are the similarities and differences between reading a manuscript and watching the performance of a play?The essay is based on literature, two interviews with Maria Blom and the manuscript to Rhubarb by Maria Blom. Besides two versions of the script I also had the opportunity to watch videotaped material from the original production. And I compared the original cast of Rhubarb with twoamateurproductions of the play..
Rytmik för Skådespelare - Vad kan en rytmikpedagog tillföra i en högre teaterutbildning?
Skådespelaryrket kräver mycket av en människa både intellektuellt, färdighetsmässigt och fysiskt. Det förväntas också ofta av en skådespelare att vara musikalisk. Musikalitet kan yttra sig på olika sätt. I skådespelarsammanhang vill jag påstå att musikalitet kan finnas i allt från texthantering till hur man rör sin kropp. Jag är rytmikpedagog, men har också arbetat som skådespelare.
Det vetbara finns i hjärtat av det fördolda : En narratologisk udersökning av Ingeborg Bachmanns roman Malina
In this paper I study the Austrian author Ingeborg Bachmann?s novel Malina (1971) from the perspective of Gérard Genette?s narrative theory and his notions of tense, mood and voice. In dialogue with earlier research on Malina I reflect over the last scene in the novel, what really happens there and how it matters for the rest of the novel. I give an account of feminist theories with focus on the annihilation of the female voice, the memory as theatre and the folklore tale as flight. The result is a more distinct perception of Bachmann?s skill, closeness and awareness as a writer and her use of Malina as contribution to the feminist debate and as a tool to find a place in the patriarchal world of intellectual, postwar Vienna. .
Inneklimatundersökning : Hur fungerar ventilationssystemen i två större lokaler och hur ser kommunikationen kring detta ut mellan hyresgäster, hyresvärd och projektör?
This examination paper is a study of the indoor climate in a theatre and a practice room for orchestras placed in Sickla in Stockholm. The designer of the ventilation system wondered if he had managed too make a good environment for the users and he also wondered which of the rooms that had the most desirable climate. The project includes polls for visitors, interviews of people connected to the rooms and measurements of the physical environment. The results show a small dissatisfaction about the thermal indoor climate, it?s a little bit to cold and the air draws.
Från flickor till fittor - en jämförande analys av två feministiska pjäser
This essay analyzes the scripts of the swedish plays Jösses flickor! Befrielsen är nära (Jeez girls! Liberation is at hand) from 1974 and Jösses flickor ? återkomsten (Jeez girls ? the return) from 2006. The analysis is done within the theoretical framework of political and feministic theatre. The essay also includes a discourse analysis of the reviews that were written about the plays and the debates that followed.The result shows that the feministic discourse has changed primarily in two ways. In the 1970's there was a large confidence in the collective, in the 2000's focus has shifted to the individual and tointersectional perspectives.
Att gräva där man står : En studie om målsättningar hos utövare av de förtycktas teater på en samhällelig och individuell nivå
Att gräva där man står är en kvalitativ och hermeneutisk studie som undersöker vad utövare av de förtrycktas teater har för målsättningar och vad de vill förändra. Intervjuer ifrån åtta utövare/teatergrupper i Brasilien och Argentina kategoriseras i resultatdelen utifrån sex olika målsättningar: skapa forum, politisk förändring, att gräva där man står, anpassning och terapi,personlig utveckling, styrkan i att arbeta i grupp. Vidare presenteras två olika nivåer som utövarna verkar på: en samhällelig och en individuell nivå. Metodens potential att förändra och utövarnas målsättningar förstås sedan i tolkningsdelen med hjälp av forskning på området som tar sitt avstamp i Marx och Bourdieus teoretiska ramverk. Resultatet relateras också till svenska förhållanden..
Ungdomars tal om hot, våld och utsatthet ? ett försök till diskursanalys
Syftet med vår studie är att belysa ungdomars uppfattningar och erfarenheter av våld, hot och utsatthet samt hur ungdomar hanterar dessa situationer. Undersökningen har haft för avsikt att se till ungdomarnas diskurser avseende våld, hot, utsatthet och hjälpsökande. Undersökningen är kvalitativ och utgår från ett socialkonstruktivistiskt synsätt med diskursanalys som angreppsmetod. Material har insamlats genom fokusgruppsintervjuer med ungdomar från två olika förortsområden till Göteborg. Vi har genomfört två fokusgrupper med killar och en fokusgrupp med tjejer, sammanlagt har sexton ungdomar intervjuats.
Making ideas come to life in film/theatre/commercial production
I den här uppsatsen redogör jag för mitt arbete som C-foto på långfilmen Äta, Sova, Dö där jag jobbade i två månader under våren 2011. Man får följa min väg från förberedelserna jag gjorde inför filmen och mina tidigare erfarenheter i området, till hur det gick för mig på inspelningen. Jag beskriver även min undersökning av idéarbete och produktionsprocesser inom långfilmen ur mitt perspektiv. Jag visar två olika sätt man kan arbeta med idéarbete på film utifrån intervjuerna jag gjorde med regissören Gabriela Pichler för Äta, sova, dö och filmregissören Johan Lundborg på hans film Isolerad. Skildringar gör jag också via intervjuerna jag hade med produktionsbolaget AFOS och teaterregissören Kent R Andersson mot hur idéarbete fungerar under reklamproduktioner och teater.
Barnteater - inte bara ?målad?? : En studie om hur barnteater kan se ut idag och hur en bra barnteaterföreställning ska vara enligt barn, lärare och medverkande.
Syftet med det här arbetet är att undersöka hur barnteatern kan se ut idag och om den uppfyller barnens krav.Observationer gjordes på tre slumpmässigt utvalda barnföreställningar för lågstadiet. Därefter intervjuades medverkande och publik som i detta fall bestod av barnen och dess lärare. Intervjufrågorna behandlade dels hur medverkande tänker inför en föreställning för barn och hur publiken uppfattade den, dels hur de anser att en bra barnföreställning bör vara.Resultatet i undersökningen visar några tydliga tendenser. De tre barnföreställningarna höll en god kvalitet i avseende på framförande, musik och dekor. Men barn är ofta ovana teaterbesökare och har svårt att ta in information genom bara iakttagande.
Making ideas come to life in film/theatre/commercial production
I den här uppsatsen redogör jag för mitt arbete som C-foto på långfilmen Äta,
Sova, Dö där jag jobbade i två månader under våren 2011. Man får följa min väg
från förberedelserna jag gjorde inför filmen och mina tidigare erfarenheter i
området, till hur det gick för mig på inspelningen.
Jag beskriver även min undersökning av idéarbete och produktionsprocesser inom
långfilmen ur mitt perspektiv. Jag visar två olika sätt man kan arbeta med
idéarbete på film utifrån intervjuerna jag gjorde med regissören Gabriela
Pichler för Äta, sova, dö och filmregissören Johan Lundborg på hans film
Isolerad. Skildringar gör jag också via intervjuerna jag hade med
produktionsbolaget AFOS och teaterregissören Kent R Andersson mot hur idéarbete
fungerar under reklamproduktioner och teater.
För att lättare visa hur arbetet i de olika produktionerna kan se ut har jag
sammanställt produktionsprocesser för varje produktion steg för steg från idé
till färdig produkt..
Gränsöverskridande föreställningar : En analys av dansperformance utifrån tre exempel
The essay is an effort to examine and define three examples of liminal dance performances through an aesthetic, hermeneutic and semiotic analysis. The examples are three dance or liminal performances, made by three different choreographers and performed at ?Moderna Dansteatern? and ?Dansens Hus? in Stockholm during September and October 2005. In the effort to determine the liminal and cross-over in the performances, the analysis focus on aspects such as: the character of the work, choreography, the use of scenery, stage light, requisites, conception of place and interior room, the use of costume and mask, the use of different media as text, pictures, film, and music or not using any these, and the interaction with the audience. The analysis depends on a historical background and the use of literature in the subject.
Framtidens Teater finns inte. En beskrivning av ett icke-linjärt projektarbete
This is a non-traditional examination paper written after three years of studies at Malmö University and the Kaospilot Program. It is written in Swedish and in the spring of 2009. It describes a non-linear project based on a process-orientated theory called Theory-U by Otto C. Scharmer (2009). The project aims to investigate the changing conditions of Stage Theatre and deals with non-linearity as phenomena.
När backa inte längre var ett alternativ : Genomförandet av Arenastaden i Växjö
This thesis suggest an explanation for is how it is possible to understand that the large arena project in Växjö grew to cost sums of money that initially in the project not would have been an alternative to discuss, how goals changed and how the institutional environment changed the prerequisites of the project. As empirical part of the research, to describe and analyze the project, the municipality?s documentation of the project have been analyzed and semi-structured interviews have been made. Theoretical perspective is taken from the neo-institutionalism in sociology of organizations and change, and theories of the complexity of large projects with major symbolic value and importance. The project starts with the municipality?s investment and cost to be hold back, defined as a necessary condition in order to fulfil an ambitious drive towards new sport arenas. Eventually the necessary condition was abandoned and the arenas were built with the municipality responsible for the investment, cost and risk in the project.
På spaning efter Craig
Skådespelaren, konstnären, scenografen och teaterteoretikern Edward Gordon Craig (1872-1966) kom att påverka den moderna teaterns utveckling. Framför allt är det uttrycket Uber-Marionette som förknippas med Craig.Studiens inriktning är dock- eller figurteater och undersöker vilken betydelse denna teaterform fick för Craig.Syftet är att se om hans stora intresse för marionetteater går att koppla till hans vision om en Uber-Marionette. Frågor ställs också om vilka teorier han stödde sig på och om han fortfarande påverkar nutida teateruppsättningar.Craig placeras in i sin samtid och jämförelser görs med samtida utövare inom konst,teater och dans. Fanns det en gemensam påverkan som kan förklara att liknande teorier uppstod parallellt? Har han påverkat den moderna dockteaterns utveckling och var går det att spåra hans inflytande.När det gäller sentida utövare fokuseras på Michael Meschke och Marionetteatern i Stockholm..
Work is theatre and every business is a stage : En studie i möjliggörandet av relationer med hjälp av event marketing
Uppsatsens titel ?Work is theatre and every business is a stage? ? en studie i möjliggörandet av relationer med hjälp av event marketingSeminariedatum 2008-06-05Ämne/kurs Kandidatuppsats i marknadsföring, 15 pFörfattare Sophie Ohlsson och Dina SabrkeshHandledare Ingemar HaglundNyckelord Event marketing, relationer, relationsmarknadsföring, evenemang,event.Problemområde Konsumenter idag vill inte dagligen pumpas med nya budskap utan de har blivit mer medvetna och söker efter ett värde från företaget och dess produkter utöver det brukliga. För att tillgodose detta har företagen börjat inrikta sin marknadsföring alltmer mot att försöka skapa interaktion, gemenskap och relation med sin målgrupp och ett effektivt sätt att göra det på är just genom event marketing. Genom dessa möten kan företag skapa och bibehålla relationen till sina kunder samt öka medvetenheten kring varumärket. Ett starkt varumärke bidrar till att möjliggöra relationer då ett välkänt varumärke skapar trygghet hos konsumenten.Syfte Syftet med uppsatsen är att beskriva processen kring planerandet och genomförandet av ett event.