Sökresultat:
584 Uppsatser om Avvikande konnässör - Sida 1 av 39
Att se möjligheter i svÄrigheter : En kvalitativ studie om barn med avvikande beteende i förskolan
Syftet med denna undersökning Àr att belysa hur förskolan bemöter och organiserar verksamheten dÄ det finns barn med avvikande beteende med inriktning mot barn med ADHD. Ett annat syfte Àr att undersöka hur pedagogerna i förskolan bemöter och skapar förstÄelse för barn med avvikande beteende. I resultatet framkommer om begreppen avvikande beteende med inriktning mot ADHD inom förskola. Studien visar att barnets beteende pÄverkar dess förstÄelse hos omgivningen, för barnets sÀtt att vara och dess behov.  Samtliga intervjupersoner arbetade pÄ ett liknande sÀtt nÀr det gÀller barn med ett avvikande beteende.
Perceptuell bedömning av barns avvikande klusilproduktion : Hur tolkas klusilord med avvikande voice onset time av vuxna naiva lyssnare?
Voice onset time, VOT, Àr en akustisk tidsparameter som anses Äterspegla talmotorisk kontroll. VOT Àr den mest pÄlitliga akustiska parametern för att sÀrskilja tonande och tonlösa klusiler. I tidigare studier har VOT-vÀrden för svenska barn uppmÀtts. Det har visat sig att barn med fonologisk sprÄkstörning har avvikande VOT jÀmfört med typiskt utvecklade barn. Dock saknas undersökningar av hur lyssnare tolkar klusilord med avvikande VOT.
Synen pÄ den avvikande individen i film : En analys av The Elephant man och Kaspar Hauser
Ămnet som jag har undersökt Ă€r synen pĂ„ den avvikande individen i film. I min analys har jag anvĂ€nt mig av David Lynchs The Elephant man (1980) samt Werner Herzogs Kaspar Hauser (1974). Min analys Ă€r gjord utefter den hermeneutiska metoden och Ă€r sĂ„ledes utarbetad efter mina egna tolkningar och reflektioner kring filmerna. Teorierna jag har anvĂ€nt mig av Ă€r postkolonialism och makt.I min slutsats har det framgĂ„tt att det kan vara en mĂ„ngfald anledningar till hur och varför mĂ€nniskor vĂ€ljer att behandla de avvikande individerna pĂ„ sĂ€ttet de gör. Dock sĂ„ framgĂ„r det att de som behandlar de avvikande vĂ€l oftast motiverar sina handlingar genom att de finner sympatier för de utsatta.
Förebyggande arbete för barn med avvikande beteende ? en kvalitativ studie om barn utan neuropsykiatrisk diagnos
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och redogöra för vad det finns för förebyggande socialt arbete för barn som har uppvisat avvikande beteende och deras förÀldrar. Studien riktar sig till barn upp till 10 Ärs Älder som har uppvisat avvikande beteende men inte har fÄtt en neuropsykiatrisk diagnos. De centrala frÄgestÀllningarna Àr:? Vad finns det för förebyggande ÄtgÀrder för icke diagnostiserade barn med avvikande beteende?? Hur ska barnen bemötas?? Vad Àr förÀldrarnas roll i detta arbete?Detta Àr en kvalitativ studie dÀr vi har intervjuat sex socionomer och tvÄ specialpedagoger som arbetar med socialt arbete. De kommer dagligen i kontakt med barn som har avvikande beteende och deras familjer.
The Fed Funds Rate
Syftet med uppsatsen Àr att med hjÀlp av hÀndelsestudiemetodik undersöka om förÀndringar av The Federal Funds Rate ger avvikande avkastning pÄ Stockholmsbörsen. Teorin utgörs av den effektiva marknadshypotesen, dÀr vi utgÄr frÄn den semistarka formen av marknadseffektivitet, aktiers rÀntekÀnslighet samt investerares beteende vid makroekonomiska nyheter. Undersökningen visar att det finns avvikande avkastning pÄ Stockholmsbörsen vid förÀndringar av The Federal Funds Rate. Resultatet varierar dock mellan A- och O-listan..
En vinst pÄ planen, en vinst pÄ börsen? - En undersökning om hur matchresultat pÄverkar aktiekurser i börsnoterade italienska fotbollslag
Syftet Àr att undersöka ifall det finns ett signifikant samband mellan matchresultat och rörelsen i ett fotbollslags aktiekurs. Uppsatsen ska Àven ge en ökad förstÄelse gÀllande skillnader i avvikande avkastning vid olika typer av motstÄnd och matcher. Uppsatsen Àr kvantitativ undersökning med deduktivt angreppssÀtt dÀr avvikande avkastning studeras vid olika hÀndelser med hjÀlp av diverse hypotesprövningar. Teorierna i uppsatsen behandlar aktievÀrdering, marknadseffektivitet samt aktieÀgarbeteende. Empirin presenteras i form av tabeller med avvikande avkastning och hypotesprovningar vid olika hÀndelser.
Att ha ett problem eller att vara ett! : ? specialpedagogiska metoder vid avvikande beteenden hos elever
Studiens syfte och innehÄll handlar om vilka elever som pedagoger i skolan definierar som avvikande elever och vilka metoder som specialpedagogen anvÀnder för att utreda elevens behov samt hur dessa val av metoder pÄverkar eleven. Intervjupersonerna var specialpedagoger I de specialpedagogiska svaren kan man klart se att pedagogernas uppfattning av begreppet avvikande grundade sig pÄ pedagogernas egen tolkning av normalitet. FastÀn de flesta specialpedagogerna ansÄg att avvikelserna hos eleverna berodde pÄ skolans miljö och organisation sÄ blir eleven bÀrare av problemen och pedagogerna definierade vilka elever som var avvikande Samtliga sex specialpedagoger anvÀnde klassrumsobservationer som metod och var överens om att eleverna skulle vara inkluderade i den vanliga klassen. Utav de sex kommuner som ingick i denna studie sÄ Àr det endast en kommun som levde upp till denna inkluderingstanke. .
Attityder hos förskolepersonal gentemot barn med avvikande tal
Ett flertal studier har visat att personer med tal- och sprĂ„kstörning tenderar att tillskrivas mindre fördelaktiga egenskaper Ă€n jĂ€mnĂ„riga utan dessa svĂ„righeter. Det finns ett behov av att undersöka skolpersonals attityder gentemot barn med avvikande tal. Ăn sĂ„ lĂ€nge har ingen sĂ„dan studie genomförts pĂ„ barn i Sverige och dĂ„ förskolepersonal utgör en del av smĂ„ barns sociala omgivning förefaller deras attityder intressanta att undersöka. Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida förskolepersonals attityder gentemot barn med avvikande tal skiljer sig frĂ„n attityder hos personer som inte arbetar inom förskoleverksamhet.Ett egenskapsformulĂ€r med tolv Visuella Analogskalor (VAS) utformades dĂ€r 24 egenskaper placerades vid Ă€ndpunkterna pĂ„ skalorna. Spontantal spelades in frĂ„n en pojke pĂ„ 4;3 Ă„r med avvikande tal.
Pedagogers förhÄllningssÀtt och möjligheter - att arbeta med barn med avvikande beteende
Denna studie grundar sig frÀmst pÄ hur pedagoger förhÄller sig till barn med nÄgon form av avvikande beteende. Vi har med denna undersökning tagit reda pÄ hur pedagogerna sjÀlva anser sig hantera barn som har ett avvikande beteende samt vilka möjligheter de anser att det finns för att tillgodose dessa eventuella behov.
Detta Àr en kvalitativ undersökning dÀr intervjuer och observationer har genomförts. Pedagogerna arbetar pÄ tvÄ olika förskolor, en mÄngkulturell förskola som ligger centralt i en storstad och en i en liten by pÄ landet.
Resultaten av undersökningen visar sammanfattningsvis pÄ att det inte alltid Àr resurser i form av specialpedagoger och material som behövs i första hand. Pedagogerna kan till en början göra mycket pÄ egen hand. Grunden för en positiv utveckling kan lÀggas genom att förebygga och skapa stimulans och förtroende hos dessa barn redan i förskolan.
SprÄkutveckling - för alla? : En studie i hur didaktiska metoder i det pedagogiska arbetet kan pÄverka sprÄkutvecklingen hos barn med avvikande sprÄkutveckling
Studiens syfte var att undersöka vilka metoder som anvÀnds i det didaktiska arbetet med barns sprÄkutveckling i förskola och skola, vilka metoder som rekommenderas för barn med avvikande sprÄkutveckling, samt hur arbetet med sprÄkutveckling kan lÀggas upp i en barngrupp. Metoden som anvÀndes var en kvalitativ forskningsansats dÀr intervjuer gjordes med sex verksamma pedagoger. Urvalet av informanter gjordes med utgÄngspunkt i deras arbetsuppgifter; tre specialpedagoger, en logoped och tvÄ pedagoger verksamma i förskoleklass. De viktigaste resultaten som framkom var vikten av att pedagoger som arbetar med barns sprÄkutveckling inte bara har kunskap om metoderna för att arbeta med denna, utan att de Àven har kunskap om hur barn utvecklar sprÄk. De mÄste dessutom kÀnna till tidiga tecken pÄ avvikande sprÄkutveckling, samt pÄ vilka sÀtt de kan stödja barn i behov av sÀrskilt stöd för att tidigt sÀtta in rÀtt insatser..
Den Avvikande Individen: Identitet och Samspel : En analys av The Elephant Man och Mask
MÄnga individer Àr inte accepterade i samhÀllet pÄ grund av att de avviker. Detta Àr ett stort problem dÄ de riskerar utanförskap och sÀmre livskvalitet. Vad jag dÀrmed kommer att studera i denna uppsats Àr hur avvikande individer bemöts i samhÀllet och hur de svarar pÄ detta bemötande. De filmer som jag kommer att utgÄ ifrÄn i analysen Àr The Elephant Man (1980) av David Lynch och Mask (1985) av Peter Bogdanovich. Jag kommer sedan att anvÀnda mig av socialpsykologin som teori för att kunna analysera hur och varför detta sker.
Finns det nÄgot samband mellan andrasprÄksinlÀrares uttal och stavning i svenska? ? en undersökning om hur uttal och stavning pÄverkar varandra
I denna uppsats undersöks en grupp andrasprÄksinlÀrares uttal och stavning för att se om det finns nÄgot samband mellan avvikande uttal och stavning i svenska. Det Àr elevernas hantering av vokaler, tje-ljud, sje-ljud, ng-ljud samt i nÄgra fall hantering av r/l i uttal av olika ord som undersöks och jÀmförs med elevernas stavning av samma ord. Elva elever som gÄr i en förberedelseklass Är 7-9 medverkar i studien och eleverna har varit i Sverige mellan 7 mÄnader och 4 Är.För att undersöka om det finns nÄgot samband mellan avvikande uttal och stavning har en diktamen som innehÄller de sprÄkljud som Àr intressanta i undersökningen anvÀnts som metod. I tillÀgg till det har eleverna fÄtt tala och skriva fritt med hjÀlp av bildsekvenser. Eleverna har spelats in pÄ band nÀr de lÀst upp diktamen och nÀr de talat fritt.
Social sopsortering - En studie om synen pÄ normalitet
Studiens syfte Àr att fÄ kunskap om hur arbetet med en klientgrupp som avviker frÄn normen pÄverkar socionomers sÀtt att förhÄlla sig till det som avviker frÄn normen. Vi vill tydliggöra hur man anvÀnder olika strategier för att hantera det avvikande. Genom att anvÀnda perspektiv frÄn sociologi och kulturteori vill vi Àven placera den professionella rollen i ett större sammanhang. VÄra frÄgestÀllningar Àr:Hur upplever socionomer som arbetar med funktionshindrade respektive missbrukare, att de förhÄller sig till vad som Àr normalt? Hur har förhÄllningssÀttet förÀndrats sedan man började arbeta med sin klientgrupp? Kan vi se nÄgon skillnad i förhÄllningssÀtt och i hur det utvecklats beroende pÄ vilken klientgrupp man arbetar med? Hur kan en sÄdan eventuell skillnad förstÄs? För att förstÄ socionomers förhÄllningssÀtt till normalt/avvikande, har vi intervjuat en grupp kuratorer pÄ en habilitering och en grupp socialsekreterare som arbetar med missbrukare.
Vad Àr ett avvikande beteende? : FörskollÀrarens syn pÄ avvikande beteende hos barn.
Syftet med undersökningen Àr att fÄ en förstÄelse och fördjupad kunskap i vad som anses vara ett avvikande beteende hos förskolebarn. Undersökningen granskar hur förskollÀrarna beskriver barn som avviker frÄn normen, samt om förskollÀrare har nÄgra metoder eller strategier, nÀr de arbetar med dessa barn. Vidare undersöks Àven om förskollÀrarna har tillgÄng till nÄgot stöd och hjÀlp nÀr de har barn i verksamheten, som avviker frÄn normen. Studien bygger pÄ semistrukturerade frÄgor, som genomförs med hjÀlp av Ätta utbildade förskollÀrare pÄ tre olika mindre orter i södra och vÀstra Sverige. För att fÄ substans i arbetet, anvÀnds Àven litteratur och tidigare forskning.Studien visar, att ett avvikande beteende hos ett barn kan yttra sig pÄ flera olika sÀtt.
KASAM och Oral hÀlsa : En litteraturstudie
Ett flertal studier har visat att personer med tal- och sprĂ„kstörning tenderar att tillskrivas mindre fördelaktiga egenskaper Ă€n jĂ€mnĂ„riga utan dessa svĂ„righeter. Det finns ett behov av att undersöka skolpersonals attityder gentemot barn med avvikande tal. Ăn sĂ„ lĂ€nge har ingen sĂ„dan studie genomförts pĂ„ barn i Sverige och dĂ„ förskolepersonal utgör en del av smĂ„ barns sociala omgivning förefaller deras attityder intressanta att undersöka. Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida förskolepersonals attityder gentemot barn med avvikande tal skiljer sig frĂ„n attityder hos personer som inte arbetar inom förskoleverksamhet.Ett egenskapsformulĂ€r med tolv Visuella Analogskalor (VAS) utformades dĂ€r 24 egenskaper placerades vid Ă€ndpunkterna pĂ„ skalorna. Spontantal spelades in frĂ„n en pojke pĂ„ 4;3 Ă„r med avvikande tal.