
Sökresultat:
612 Uppsatser om Attraktiv - Sida 9 av 41
Drottningtorget Trollhättan : att gestalta ett offentligt rum
Detta kandidatarbetet har gjorts med syftet att förbättra Drottningtorgets kvaliteter ur främst ett estetiskt och funktionellt perspektiv och detta genom att studera den rådande problematiken och förutsättningarna på platsen samt med bakgrund av teoretiska utgångspunkter. Arbetet inleds med teorier från respekterade namn inom stadsbyggnad, fortsätter med inventeringar av platsen och avslutas med ett gestaltningsförlag som skapats i syfte att avlägsna den rådande problematiken samt med bakgrund av de teorier och förutsättningar som diskuterats. I förslaget har stor hänsyn tagits till människors rörelse och olika grepp har tagits i planen för att erbjuda passerande sittmöjlighet i Attraktiv miljö och tillhandahålla gröna områden för rekreation..
Projektering av platsbyggd villa
SammanfattningDetta examensarbete är ett utformningsprojekt av en platsbyggd villa. Frågeställningen tillprojektet var hur man kan utforma en villa.Jag har undersökt vilka A-ritningar, K-ritningar samt statiska beräkningar som behövs för attproducera en platsbyggd villa.Resultatet visar färdiga ritningar till bygghandlingar vilket betyder enplans villa medAttraktiv/öppen planlösning och en stark byggnadsstil med tydliga inflytanden av funkisstil.Detta tydliggörs genom pulpettaken, och fasaden som är delvis liggande panel, delvis vitputsad.Yta: 153 kvmAntal rum: 6, varav sovrum: 3.
Exponering i butiken : Specialexponering av kläder och exponeringens påverkan på kunder
SammanfattningAtt veta hur man kan påverka och attrahera kunderna med hjälp av exponeringar kan vara av stor betydelse för butikerna och butikscheferna. Med allt större konkurrens i alla branscher blir kampen om varje enskild kund allt mer påtaglig. Därmed uppstår behovet för butikerna att få veta på vilket sätt de kan kommunicera med sina kunder för att få den respons från kunderna som man eftersträvar alltså att få till ett köp. Med hjälp av butikskommunikation så kan butikerna uppnå flera syften. Dessa är bland annat att skaffa nya kunder, öka de inköp de befintliga kunderna gör m.m.
Dagvattenparken : estetiska värden i en teknisk anläggning
Landskapsarkitekter har möjlighet att genom gestaltning främja estetiska värden i tekniska anläggningar och kan på så vis ge dessa anläggningar mervärden utöver deras tekniska funktion.
Detta kandidatarbete omfattar ett gestaltningsförslag för en
planerad dagvattendammsanläggning i Hudiksvall. Vi ville med gestaltningen skapa en plats som inte bara uppfyller tekniska behov utan också blir Attraktiv för människor att besöka genom att erbjuda estetiska värden och upplevelser.
Metoden för vårt arbete innefattade platsbesök, inventering,
möten med representanter från Hudiksvalls kommun, analys,
gestaltningsarbete samt litteraturundersökningar. Genom litteraturen undersökte vi betydelsen av begreppet estetik utifrån Simon Bell och Ian H. Thompsons teorier. Under arbetet läste vi också Patrik Grahn för att få inblick i hans teorier kring naturens förmåga att ge rekreation.
Vad anser studenter vara en attraktiv stad? : En undersökning om vad Umeå bör göra för att behålla dess universitetsstuderande efter avklarade studier.
AbstraktUppsatsens titel: Vad anser studenter vara en Attraktiv stad? ? En undersökning om vad Umeå bör göra för att behålla studenter efter avklarade studier. Seminariedatum: 2009-06-02 Ämne/kurs: Företagsekonomi C / Kandidatuppsats, 15 poäng Författare: Johan Pillay : 82.07.26 Paul Kushch : 87.01.06 Handledare: Yvonne Von Friedrichs Nyckelord: marknadskommunikation, platsmarknadsföring, tillhörighet, varumärke, teorier om kreativitet, studenter och liknande begrepp. Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att skapa förståelse för hur Umeå kommun kan uppnå gynnsam tillväxt genom att få högskolestuderande vid Umeå universitet att stanna kvar i Umeå efter avklarade studier. Metod: Vi har nyttjat en omfattande pilotundersökning med enkäter för att utifrån den genomföra vår huvudstudie. Denna genomfördes med hjälp av tre fokusgrupper i vilka vi hade 90 minuter långa gruppsamtal med åtta personer i vardera. Utifrån svaren vi fick i fokusgrupperna skapade vi två enkäter som även de initialt testades med vardera en pilotstudie.
När människor ser på TV är de någon annanstans : En konstnärlig undersökning av TV:s representationsformer i bilderböcker
Mitt kandidatarbete är ett undersökande och utmanande av unga kvinnors självbild i förhållande till upplevda krav och förväntningar, samt normativa föreställningar om hur en kvinna ska vara. Jag vill, genom konstnärlig/konsthantverklig gestaltning i materialen keramik och glas, lyfta fram och bejaka det otillåtna som ?inte får finnas? och låta det utgöra det vackra. Att inte vara till lags, inte rätta sig efter vad andra tycker utan öppna upp för att skapa sina egna ideal. Att våga ta den plats man vill ha; högljudd eller tyst, motbjudande eller Attraktiv.
Vem där? : Extraversion, narcissism och Facebook-aktivitet hos unga vuxna
Syftet med studien var att undersöka om det finns något samband mellan graden av extraversion och narcissism, och hur man använder Facebook. I studien deltog 114 ungdomar, varav 70 kvinnor och 44 män. För skattning av extraversion användes en del av NEO-FFI. För skattning av narcissism användes delar av NPI. Ett eget instrument konstruerades för skattning av aktivitet på Facebook.
Utformning av arbetsstol för funktionshindrade barn
Arbetet syftar till att uppdatera och utveckla företaget Mercado Medic AB:s produkt, arbetsstolar för rörelsehindrade, främst barnstolen. Real 9300 barn är en stol som riktar sig till funktionshindrade barn mellan 2 och 15 år. Till skillnad från vuxenstolen säljer inte barnstolen särskilt bra trots att den har lika bra sittegenskaper. Syftet med att uppdatera och förbättra barnstolen är att få fram en mer Attraktiv barnstol som kan konkurrera på marknaden lika bra som vuxenstolarna gör. Bengt Engström, ergonom som inriktat sig mot sittande för funktionshindrade, och Ulla Myhr, leg sjukgymnast som specialiserat sig på barn med CP, har båda varit med under stolens tidigare utveckling.
En attraktiv investering? ? hur stadsdelars attraktivitet påverkar byggföretagens investeringsvilja
Denna rapport är en litteraturstudie i geometri, topologi och fysik, skri- ven med avsikten att förbereda för studier i allmän relativitetsteori. Den har karaktären av en lärobok och dess målgrupp är personer med kunskaper likvärdiga med en kandidatexamen i teknisk fysik, teknisk matematik eller liknande. Rapportens fokus ligger på matematiska metoder för allmän relativitetsteori och förkunskaper nödvändiga för att förstå detta. Texten avslutas med några inledande exempel på allmän relativitet som demonstrerar några av begreppen som avhandlas i rapporten. Rapporten behandlar sitt ämne på en inledande nivå och dess främsta syfte är att ge en överblick och en motivation för fortsatta studier..
Demonstrator för vinkelgivare
Det eskilstunabaserade företaget Eskilstuna Elektronikpartner vill visa upp sin nya produkt vinkelgivaren. Vinkelgivaren monteras på gräv- eller kranfordon och kan sedan mäta vinkeln på dessa emot gravitationskraften. Det unika med den här vinkelgivaren är att den kan räkna bort skakningar och vibrationer som sker när dessa fordon arbetar.För att visa att vinkelgivaren fungerar vill företaget montera den på en leksaksgrävmaskin för att demonstrera för potentiella kunder. Problemet är dock att en leksak inte beter sig på samma sätt som en riktig grävmaskin.Med hjälp av flera produktutvecklingsverktyg har vi tre studenter utvecklat en produkt som simulerar vibrationer och skakningar i leksaksgrävmaskinen.Vi har också gjort en Attraktiv monter att ställa maskinen på.Resultatet är två produkter färdiga att användas. En simulator och en monter..
Offentlig sektor och employer brand - Hur attraherar och behåller man arbetskraft inom offentlig sektor?
Syftet med denna studie har varit att i en större kommun i Västra Götalandsregionen undersöka högre tjänstemäns, tankar och upplevelser gällande offentlig sektor som en Attraktiv arbetsgivare. Vidare studerades den aktuella organisationens skapande av sitt egna employer brand under sina anställningsprocesser. Detta för att identifiera ytterligare områden att arbeta med gällande att attrahera och behålla kompetenta medarbetare.Enligt Minchington (2006) så har forskning kring employer brand ofta fokuserat på näringslivet. Offentlig sektor kommer enligt Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) egen rapport ?Här finns Sveriges viktigaste jobb? (2011a) att ha ett större behov av att anställa kompetenta medarbetare i framtiden, vilket gör att även denna sektor bör arbeta med att utveckla sitt employer brand.
Tjänstvillighet för Internationell militär insats
Syftet med denna uppsats är att presentera bakomliggande orsaker som kan påverka tjänstvilligheten att genomföra internationella militära insatser. Uppsatsen bygger på en enkätundersökning med fem kategorier människor, som antingen innehar anställning, eller är anhöriga till dem som är anställda av Försvarsmakten. Dessutom har intervjuer med anhöriga genomförts för att få en djupare insikt och förståelse. Resultatet av undersökningen skall svara på vilka faktorer som påverkar tjänstvilligheten, samt därigenom ge förslag på områden där FM och dess uppdragsgivare kan intensifiera arbetet för att göra den internationella miljön mer Attraktiv.Utredningen kan ses som ett komplement till Veteransoldatutredningen som genomförts vid Försvarsdepartementet under 2008..
Vilka faktorer bidrar till en plats attraktivitet? - En fallstudie över stortorget i Karlskrona
Vad kan räknas som Attraktivt? Är det helt upp till en plats besökare om
platsen är Attraktiv eller kan det påverkas av den fysiska planeringen? I detta
arbete kommer begreppet Attraktivitet diskuteras och definieras utifrån vald
litteratur. Principer och riktlinjer på saker som kan bidra till Attraktivitet
i det offentliga rummet kommer att lyftas fram och tillämpas på stortorget i
Karlskrona för att först se om torget redan idag kan räknas som Attraktivt samt
förslag på hur det kan förbättras utifrån framtagna kriterier..
Drottningtorget Trollhättan - att gestalta ett offentligt rum
Detta kandidatarbetet har gjorts med syftet att förbättra Drottningtorgets
kvaliteter ur främst ett estetiskt och funktionellt perspektiv och detta genom
att studera den rådande problematiken och förutsättningarna på platsen samt med
bakgrund av teoretiska utgångspunkter. Arbetet inleds med teorier från
respekterade namn inom stadsbyggnad, fortsätter med inventeringar av platsen
och avslutas med ett gestaltningsförlag som skapats i syfte att avlägsna den
rådande problematiken samt med bakgrund av de teorier och förutsättningar som
diskuterats.
I förslaget har stor hänsyn tagits till människors rörelse och olika grepp har
tagits i planen för att erbjuda passerande sittmöjlighet i Attraktiv miljö och
tillhandahålla gröna områden för rekreation..
Turismens betydelse och påverkan i Stockholms skärgård : En fallstudie om Utö och Ornö
Det finns mycket som pekar på att turismen i Stockholmsregionen kommer att öka i framtiden. Gästnätterna har de senaste åren ökat stadigt och i Svensk turisms Vision 2020 är målet att turismen ska öka och att Sverige ska bli en Attraktiv besöksdestination. Runtom i världen finns det många exempel på exploaterade områden som i brist på hållbar turismutveckling tagit skada, både naturområden och lokala samhällen. För att en destination ska kunna vara Attraktiv krävs noga planering och ett samarbete mellan aktörer och lokalbefolkning.Studien utgår från begreppet hållbar turism med huvudfokus på de sociala aspekterna. Undersökningen bygger på turismens påverkan och vilken betydelse den har för det lokala samhället i Stockholms skärgård.