Sökresultat:
2143 Uppsatser om Att lyckas - Sida 35 av 143
Ormberget - en "Arena för hälsa": individers upplevelse av en rehabiliteringsåtgärd
Samhällets behov av arbetsföra individer har medfört att det är viktigt att få människor som är sjukskrivna åter i arbete. Arbetsgivarna är de som har rehabiliteringsansvar för sina anställda och för Att lyckas med denna rehabilitering är det viktigt för arbetsgivarna att veta vad som främjar individers motivation och framgång i rehabiliteringsarbetet. Syftet med denna undersökning var att studera individers upplevelse av deltagande i Luleå kommuns rehabiliteringsåtgärd Ormberget ? en ?Arena för hälsa?. Frågeställningarna som skulle besvaras var hur deltagandet i åtgärden påverkade individernas uppfattning om den egna förmågan och hur de upplevde sambandet mellan åtgärden och det egna arbetet.
Föräldrars inställning till matematik i förskolan
SammanfattningSyftet med denna studie var att studera hur inställningen till matematik i förskolan skiljer sig åt mellan föräldrar med olika utbildningskapital. Tidigare forskning pekar på vikten av föräldrars engagemang för barns skolresultat. De barn vars föräldrar engagerar sig i barnens lärande inom ett ämne får ökade möjligheter Att lyckas inom utbildningssystemet. Högutbildade föräldrar besitter en större potential att ge barnen detta stöd. Som teoretiska utgångspunkter har vi främst utgått från sociologen Pierre Bourdieus teorier om kapital och då företrädesvis utbildningskapitalet.
Förnuft och känsla - Kulturell anpassning vid översättning av tre engelskspråkiga föräldrahandböcker
I denna uppsats undersöks hur tre engelskspråkiga föräldrahandböcker anpassats tillen svensk målgrupp när de har översatts till svenska. Några av de ämnesområden därpragmatiska problem ofta kan uppstå inom genren identifieras genom parallelläsningav källtexter och måltexter, och därefter ges exempel på hur översättarna valt att bemötasvårigheterna. En del exempel kan sägas vara typiska för genren och andra är mer generella problem som kan uppstå vid kulturell anpassning i samband med översättning rent allmänt.För att karaktärisera genren föräldralitteratur, och således kunna avgöra vad som gör att en översättning fungerar i sitt nya sammanhang, görs en analys av genren, och som referensram för vad som kan betecknas som pragmatiskt välfungerande används två föräldrahandböcker skrivna på svenska.Analysen visar att det krävs mer av en översättare av genren än goda språkligakunskaper och att erfarenhet av målspråkssamhället och av de miljöer som föräldraroch vårdare av barn ofta uppsöker är av stor betydelse för huruvida den översatta texten känns trovärdig för målspråksläsarna och därmed lyckas uppfylla sittinstruerande syfte..
Identitetens och imagens betydelse för varumärket : En studie av IKEA Uppsala
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur väl IKEA Uppsalas identitet stämmer överens med företagets image i tre led:Skillnaden mellan hur varumärket uppfattas mellan ledningen ochanställdaSkillnaden mellan hur varumärket uppfattas mellan anställda ochkunderSkillnaden mellan hur varumärket uppfattas mellan ledning och kunderEtt varumärke skapas genom interaktionen mellan dessa tre grupper. Hur starkt varumärke företaget lyckas skapa beror på om grupperna har samma uppfattning av varumärket och hur väl relationerna mellan dem fungerar.För att uppfylla syftet har dels en intervju genomförts för att ta reda på ledningens uppfattning av varumärket och dels två enkätundersökningar, för att ta reda på kunders respektive de anställdas uppfattning av varumärket. Resultatet av den empiriska undersökningen visade att alla tre grupperna har en liknande uppfattning om vad varumärket IKEA står för, vilket tyder på att IKEA har ett starkt varumärke. Förbättringar kan dock göras i varumärkeskommunikationen för att öka medvetenheten av varumärkets värderingar och förbättra relationerna mellan de tre grupperna..
På vilket sätt kan lärare i det multietniska klassrummet arbeta med elevers historia?
I det multietniska samhället som Sverige är idag, figurerar det många olika historier i klassrummet. Mitt syfte med denna uppsats är att genom undervisning och undersökning granska hur lärare i det multietniska klassrummet kan arbeta med elevers egen historia på en friskola i Malmö. Genom begreppen historiemedvetande, identitet och litteratur granskade jag hur elever med invandrarbakgrund upplever sig själva utifrån sin historiska bakgrund. Jag har valt att utföra min undersökning dels genom enkäter som elever och lärare har fått besvara, dels genom intervjuer med fyra elever på skolan. Min undersökning visar att historiemedvetande är en förutsättning för att utveckla en identitet som eleverna är medvetna om och själva får möjligheten att välja.
Kvinnors upplevelser av spiralinsättning samt faktorer som kan påverka insättningen
Syftet med denna studie har varit att granska den forskning som fanns beskriven i vetenskapliga artiklar omkring de problem som uppstår och de upplevelser som kvinnan får vid insättning av spiral. I en litteraturstudie valdes sju artiklar ut och deras vetenskaplighet studerades. Alla sju artiklarna var baserade på kvantitativa studier. Resultatet visade att smärta tillsammans med spiralinsättning var mycket vanligt. Den kategori av kvinnor som upplevde mest smärta var de kvinnor som inte hade fött barn på det naturliga sättet.
"Jag måste liksom få in tanken" : En kvalitativ studie av elevers resonemang kring likheter.
Denna kvalitativa studie avser att bidra till den samlade kunskapen om vilka olika typer av resonemang elever i årskurs sex kan använda sig av när de löser matematikproblem. Det fokuserade matematiska området är algebra och specifikt har resonemang om, och förståelse av, likheter och likhetstecken studerats. Resultaten visar att eleverna använde sig av kreativa matematiska resonemang (KMR) och imitativa resonemang (IR) i ungefär lika stor utsträckning. I de fall där KMR användes kom eleverna i samtliga fall fram till en korrekt lösning på problemet och i de fall där IR användes kom de fram till felaktiga slutsatser i alla fall utom två. Resultaten indikerar att en relationell förståelse av likhetstecknet är förknippat med KMR och en instrumentell förståelse framför allt med IR.
Sambandet mellan utdelningsförändringar och förändringar av lönsamhet och vinst
Offentliga organisationers huvudsyfte är inte att skapa ekonomisk vinst, utan det typiska syftet är att tillhandahålla någon form av allmän service. Hur väl organisationerna lyckas med detta går vanligtvis inte att mäta i finansiella termer. Därför har kvalitets- och resultatmätning ofta betydande inslag av bedömning och tolkning. En offentlig organisation som fått kritik för brister inom detta område är Försvarsmakten, som i fredstid i huvudsak är en utbildningsinstitution som utbildar och tränar officerare och soldater.I uppsatsen studeras hur kvalitén på en utbildning utvärderas inom en offentlig organisation med syftet att beskriva arbetet med kvalitets- och resultatmätning. Metoden för studien har varit att intervjua militära chefer som arbetar med förbandsutbildning eller utvärderingssystem på Skaraborgs regemente P4 och på Markstridsskolan, belägna i Skövde.Vår studie visar att en kombination av olika utvärderingssystem och modeller ökar tillförlitligheten, säkerheten och kvalitén i utvärderingarna och minskar risken för godtycklighet och tolkningar.
Balansgången ?mellan ?kommersiell? framgång? och? exklusiv? image : ? ?Att? lyckas ?med ?varumärkesutvidgning ?nedåt ?av ?lyxvarumärken
Many? luxury? companies? within? the? fashion? industry? today? choose? to? extend? their? brands downwards? in? order? to? reach? new? customer? segments? and? hence? increase? their? profitability.? A? brand? extension? strategy? that? leverages? the? core? values? of? the? luxury? brand? is? a ?new ?possibility ?for ?luxury ?brands ?to ?position ?themselves ?towards ?a ?broader ?customer ?base.?? Meanwhile? there? is? a? risk? that? the? extension? dilutes? the? image? of? the? luxury? brand? and? has? a? negative? effect? on? the? company? in? the? long? term.? Thus? a? tradeoff? exists? between? becoming? more? accessible? and? maintaining? the? exclusivity? of? the? luxury? brand.? The? objective? of? this? thesis ?is ?to ?investigate ?how ?luxury ?brands ?that ?perform? downward ?brand ?extensions ?to? reach? new? markets? can? succeed? with? this? strategy? without? diluting? the? brand? image.? This? is? achieved? by? studying? the? perceptions? of? the? new? target? segment? towards? the? extension? of? luxury? brands.? The? results? of? the? study? show? that? the? risk? of? brand? dilution? is? minimized when? the? core? values? of? the? luxury? brand? are? transferred? to? the? brand? extension? while? the extension ?at ?the ?same ?time ?is ?successfully ?targeted ?towards ?the ?specific ?customer? segment..
Det virtuella rummet som en arena för socialisation och lärande : Ungas samtal om killar, tjejer och sexualitet i en nätgemenskaps
Syftet med uppsatsen är att undersöka om och isåfall hur unga använder det virtuella rummet för att samspela med andra och tala om frågor som rör killar, tjejer och sexualitet. Uppsatsen vilar på en socialkonstruktionisk grund och den forskningsansats som användes för att förstå det insamlade materialet var diskursanalys. Vidare sker tolkningen av det insamlade materialet med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet på lärande kombinerat med Connells tankar om genus. Resultatet visar att det finns återkommande samtalsämnen i dom ungas samtal, om än i olika former. Dessa samtal handlar främst om skillnader mellan killar och tjejer, hur man lyckas i mötet med det andra könet och när man egentligen är redo för sin sexuella debut.
Spelares psykologiska uppfattning av slump och dess inverkan på spelupplevelsen.
Denna undersökning kartlägger hur spelare psykologiskt upplever slumpen i ett enkelt tärningsspel, samt hur spelupplevelsen förändras då slumpfördelningen har anpassats efter spelarnas förväntningar eller avviker från dem. Undersökningen grundar sig i forskning om bland annat matematik, psykologi och spelbeteende i hasardspel. I det här projektet överför jag denna teori på spel i underhållningssyfte. Undersökningen visar att spelare generellt upplever att de i vissa situationer har större sannolikhet Att lyckas än de egentligen har. Undersökningen visar även att spelare upplever frustration då deras förväntningar på slumpfördelningen avviker avsevärt mot den faktiska slumpfördelningen.
Marknadsföring som konkurrensmedel : En uppsats om marknadsföringens roll på en marknad i förändring
Den första juli 2009 infördes ROT-avdraget, ett avdrag som innebär att privatpersoner har rätt att endast betala halva arbetskostnaden vid arbeten som utförs i deras hem. Detta har således bidragit till att företag som påverkas av detta och kan erbjuda tjänster som är avdragsgilla för privatpersoner får operera på en marknad under stora förändringar den senaste tiden. Denna uppsats kommer att behandla företag som utför hushållsnära tjänster så som hemstädning, fönsterputs och snöskottning med mera. För Att lyckas på en marknad som förändras är det viktigt att kunna anpassa sig och differentiera sig gentemot sina konkurrenter och för att göra det så finns det flertalet olika angreppssätt. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag inom hushållsnära tjänster jobbar med och har för inställning till marknadsföring. Vidare har uppsatsen för avsikt att redogöra för läsaren hur företag inom tjänstesektorn arbetar för att differentiera sig gentemot sina konkurrenter och vilka svårigheter det medför.
Halkskydd för skor - eftermarknadsprodukt
SammanfattningDetta kandidatexamensarbete är ett konceptutvecklingsprojekt som har utförts självständigt. Syftet med projektet har varit att ta fram ett konceptförslag på ett nytt halkskydd för sko som ska skydda mot snö- och ishalka. Halkskyddet skulle vara en eftermarknadsprodukt, vilket innebär att den inte ska vara bunden till en specifik skomodell.Kandidatexamensarbetet har fokuserat på att ta fram och utveckla ett koncept. För Att lyckas med detta gjordes en grundlig förstudie där befintliga halkskydd analyserades samt kundbehovet undersöktes. Ett antal problemområden identifierades och fokus lades på att ta fram ett halkskydd med en enklare monteringslösning än vad som erbjuds av dagens produkter.Det slutgiltiga konceptet som tagits fram bygger på en gummiresårslösning, där användaren kan lägga skoskyddet på marken, kliva i och spänna åt halkskyddet med en hand.
Hur samarbetar personalgruppen i en butik : fungerar den som ett team?
Som butikschef vill man få sin personal att arbeta tillsammans som en grupp. Det kan vara svårt att få personalen att arbeta mot samma mål som krävs för att bli ett bra team. Lyckas man att få personalen att arbeta mot samma mål kan detta leda till att arbetsklimatet blir bättre och att personalen mår bra. Vi har varit ute i dagligvarubutiker och undersökt hur personalgrupper i butiker samarbetar och om den fungerar som ett team? Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod och har genomfört individuella intervjuer av personal i dagligvarubutiker.
?Naleva?, Rysslands svarta ekonomi : - En studie om hur svenska företag ska undvika
Ryssland har efter krisen 1998 vänt nederlag till framgång vilket resulterat i bland annat en tillväxt på mellan 5-10 % per år det senaste tio åren. Ryssland har idag betalat av hela sin stadsskuld och har ett stort överskott i handelsbalansen. Valutareserven är runt 300 miljarder dollar och det finns en reservfond tillhanda på ca 100 miljarder dollar. Denna framgång och goda tillväxt beror till stor del av att råvarupriserna varit höga de senaste åren och att den inhemska marknaden börjat efterfråga mer.Makroekonomiskt sett ser Ryssland lysande ut ur nvesteringssynpunkt. Landet har en stor stadskassa, stora naturresurser och befolkningens utbildningsgrad ökar stadigt.