Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om Atmel - Sida 2 av 2

Framtagning av demonstratorer

På Alfred Nobelmuseet i Karlskoga finns en avdelning som kallas Fiffiga huset. Där finns många experiment som besökare kan prova på, samt montrar som visar hur olika tekniska och maskinella apparater fungerar. Till utställningen och öppnandet sommaren 2009 ville de ha två nya demonstratorer. I rapporten kallas dem för reaktionstidsväggen och baklängesprataren. Reaktionstidsväggen skulle mäta besökarens reaktionstid genom att tryckknappar, med inbyggda dioder som slumpvis tänds, trycks ned i rätt ordning.

Trådlös strömning av en ljudsignal till multipla mottagare

I detta examensarbete har det undersökts vilken teknik för trådlös kommunikation som passar bäst att användas då en ljudsignal ska strömmas trådlöst till multipla mottagare. De tekniker som jämfördes var Wi-Fi och Bluetooth. Andra tekniker för trådlös kommunikation, ZigBee, ANT+ och NFC, valdes bort för att deras maximala datahastighet eller räckvidd inte var tillräcklig. 3G och 4G valdes bort för att det krävs en licens för att få använda dessa. Som mottagare skulle i första hand Android- och iOS-mobiltelefoner användas.

Kadenssensor med en accelerometer och ANT+

Rapporten presenterar det examensarbetet som har gått ut på att undersöka möjligheterna att konstruera en sensor som mäter kadens med hjälp av en accelerometer. Implementation av kadensprofilen till ANT+ har gjorts för att möjliggöra synkronisering mellan en sportklocka och sensorn. Kadens är hur fort cyklisten trampar med pedalerna mätt i enheten Varv per minut vanligt förkortat RPM från engelskans Revolutions Per Minute. Hur fort en cyklist trampar påverkar kroppen på många olika sätt och ofta vill cyklisten veta vad aktuell kadens är för att optimera sin prestation. Den undersökta principen att använda en accelerometer för att mäta kadens syftar till att en eventuell prototyp skulle vara lämplig till inomhuscykling även kallad spinning.

Axle Link - en kortslutningsskyddad säker DC-överföring

Denna examensrapport redogör för hur man kan få en kortslutningsskyddadoch säker inkoppling av en DC-länk mellan två skiljda elektriska system.Rapporten bygger på hur en lastbil ska kunna få en större säkerhet för attbibehålla sina elektriska bromsar om tex ett av bromssystemen tappar sinordinarie matning.Lastbilens bromssystem består idag av två skiljda elektriska system med ett 24volts strömförsörjande batteri vardera. Det ingår två stycken elektriskabromsar i varje system. Om det tex blir fel på en av bromsarna och dennapåverkar ett av systemen vill man kunna koppla bort denna enskilda bromsmed sitt system. Man vill även kunna försörja den fungerande bromsen somsitter i samma system via en så kallad Axle Link. Denna strömmatningslänksitter mellan två hjulpar på samma axel.I denna studie undersöktes möjligheten att realisera en kortslutningsskyddadoch säker DC-överföring via en Axle Link, i första hand med diskretakomponenter.

<- Föregående sida