Sökresultat:
2324 Uppsatser om Assessment feedback - Sida 55 av 155
Effektiviseringsåtgärder i tryckluftsystemet hos Vattenfall Värme Uppsala
In this work an assessment of the compressed air system in the facilities of Vattenfall Heat Uppsala has been conducted. The facilities constitutes, among others, a combined heat and power plant, and two waste incineration plants. The compressed air is supplied primarily by seven rotary screw compressors and yearly electric energy consumption in these has been determined. Furthermore, the usage of compressed air has been mapped in order to find processes with energy savings potential. Several suggestions how to reduce the usage of compressed air have been presented, resulting in decreased need of electric energy and reduced CO2-emissions.The results show that total need of electric energy in the compressors, during a standard production year, amounts to 5.83 GWh.
Företags kommunikationskanaler : En kvalitativ studie om hur storföretag uppfattar traditionella och sociala medier
Bakgrund: Medielandskapet är i ständig förändring. Med den nya digitala tekniken växer fler kommunikationskanaler fram och det blir allt mer tydligt att företag idag måste anpassa sin kommunikationsstrategi efter sina målgruppers sätt att kommunicera. På senare år har det blivit alltmer avgörande att kunna ha en dialog med sin målgrupp och därmed har de sociala medierna fått en allt mer betydelsefull roll. Syfte: Hur uppfattar några av Sveriges största företag traditionella och sociala medier som kommunikationskanaler i en tid då båda existerar? Vi ville även undersöka om nyhetsvärderingarna håller på att förändras när information publiceras i ett socialt medium istället för ett traditionellt.Teoretisk ram: Uppsatsen utgår ifrån teorier som handlar om konvergens, gatekeeping och nyhetsvärdering.
Cherry Casino : - en kommunikationsgranskning
AbstractPurpose/Aim: The purpose of this paper was to identify the communication process at the company Cherry casino and see what opinions the employees had about it. Moreover, an evaluation of the used strategies was done and an analysis about what perhaps could be done to improve the attitude, communication and in the end the result for the company.Material/Method: The empirical material was gathered through qualitative interviews and theory application.Main results: The transmission of information regarding the regular work related information works just fine and the channels used are well chosen. But more large-scale information that deals with the company?s plans, strategies and targets is not handled in the right way. Neither is the respond.
Empati i spel : Spelares reaktioner på moraliskt tveksamma situationer i dataspel
Att låta spelaren fatta moraliska beslut är något som blivit allt vanligare inom spelmediet och det dyker upp allt fler spel på marknaden som ger spelaren denna möjlighet. Men hur reagerar egentligen spelare på moraliska val i spel? Påverkas denna reaktion av den roll som spelaren stigit in i? Tar spelaren oftast den väg som denne finner mest rättfärdig? I denna rapport beskrivs utvecklingen av ett spel som skapats med hjälp av Freemans (2004) emotioneering-tekniker. En metod baserad på Self-assessment Manikin (Bradley & Lang, 1994) har sedan använts för att undersöka reaktioner på moraliska val i spelet. Resultaten från undersökningen visar att den roll spelaren tar på sig har liten om någon effekt på upplevelsen av moraliska val och att en majoritet av spelare helst väljer det mest rättfärdiga alternativet. .
En kvalitativ studie om vad som motiverar säljare inom detaljhandeln i södra Italien
Personalen i serviceföretag har ett lågt beslutsfattande och är även de som arbetar närmast kunden. De har ofta en huvudsaklig uppgift, försäljning. Det är många gånger säljarna som avgör om kunden blir en återkommande kund eller inte, baserat på bemötandet och servicen som ges. Det bör ligga i företagets intresse att ha en motiverad personal, som tar väl hand om kunden. Det finns många teorier gällande detta ämne, denna uppsats fokuserar på Hackman och Oldhams arbetskaraktärsmodell.
Erfarenhetsåterföring : En väg till bättre anbud
Detta examensarbete har gjorts i samarbete med JM Entreprenad som är ett helägt dotterbolag till JM AB. JM AB är ett av Sveriges största byggföretag. Arbetet har gått ut på att hjälpa JM Entreprenad Region Hus med att undersöka hur erfarenhetsåterföringen mellan Kalkylavdelningen och produktion ser ut samt att komma med förslag till förbättringar.Erfarenhetsåterföring handlar om att samla in och återanvända de erfarenheter och kunskaper som kommer från olika delar av organisationen för att sedan ha dessa som utgångspunkt för förbättringar av det framtida arbetet.Det finns i nuläget inga fastslagna rutiner för hur denna erfarenhetsåterföring skall genomföras vilket är en stor brist i organisationen. För att förändra detta bör företaget sträva efter att bli en lärande organisation och skapa tydliga rutiner för hur detta arbete skall läggas upp..
Utvärdering av Vida Skogs entreprenörer med inriktning entreprenörsportal och certifiering
Vida Skog is supplying the whole Vida Ltd?s mills with wood raw material. This study aims to evaluate Vida Skog?s contractors and the relatively new contractorportal and to identify measures that are important for the contractors? skills. The purpose with the portal is to facilitate co-operation between contractors and buyers by streamlining the logistics of the whole wood supply process.The study was conducted in the form of a questionnaire.Most of the respondents were positive to the portal.
Depressionsbehandling via internet : En randomiserad kontrollerad studie
Depressionssjukdomar är vanligt förekommande och medför stor sjukdomsbörda. De psykologiska behandlingsmetoder som visat sig effektiva vid depression är bland annat kognitiv beteendeterapi (KBT) och beteendeaktivering. I denna studie undersöks effekterna av internetbaserad KBT med behandlarstöd vid mild till måttlig egentlig depression. Totalt 80 deltagare randomiserades till behandling respektive kontrollgrupp. De mätinstrument som användes i studien var självskattningsformulären Beck Depression Inventory (BDI), Beck Anxiety Inventory (BAI), Montgomery Åsberg Depression Rating Scale Self?assessment (MADRS?S) och Quality of Life Inventory (QOLI).
?Det är inte förrän man gör någonting av det som det har en betydelse och kan användas? : Lärares realiserande av kursplanens grammatikmål
This paper set out to investigate how teachers of Swedish in Sweden implement the grammar objectives of the curriculum in their teaching, through interviewing six teachers. It has been important to compare their methods to modern research of grammar teaching and teaching in general. They have been asked a series of questions to answer whether or not they use grammar terminology as mediating tools, if they intergrate dialogue among students in grammar teaching and to what extent the teachers? knowledge of and attitude towards grammar influence their teaching methods. The results show that grammar is used as mediating tools primarily when it comes to feedback on pupils? texts, though not to a great extent; dialogue between pupils is rare when it comes to grammar teaching; and the teachers? grammar knowledge and attitude affect the teaching methods, primarily in the sense that seeing value in grammar knowledge increases the teacher?s desire to develop new methods for grammar teaching..
Bedömningsmatriser och kamratbedömning i matematik: aktionsforskning i gymnasieskolan.
Jag har i flera år känt mig missnöjd med resultaten av min undervisning på gymnasiets A-kurs i matematik. Mötet med bedömningsmatriser blev den impuls som på allvar fick mig att försöka, tillsammans med mina elever, skapa ett didaktiskt kontrakt med inslag av formativ bedömning. I ett aktionsforskningsprojekt har jag minskat andelen färdighetsträning och i stället låtit eleverna under lektionstid arbeta med lite större och öppnare inlämningsuppgifter med hjälp av bedömningsmatriser och kamratbedömning. Enkäter, observationer och samtal visr att eleverna anser att de har nytta av matriser både för att tolka uppgifterna och för att bedöma redovisningarnas kvalitet. Inställningen till kamratbedömning är mer varierande.
Sjuksköterskors bedömning och hantering av undernutrition hos äldre patienter som vårdas på sjukhus : Enkätstudie
Mer än 25 % av äldre patienter lider av undernäring under sin sjukhusvistelse. Detta problem har varit känt i ett flertal år. Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors bedömning och hantering av undernutrition hos äldre patienter som vårdas på sjukhus. Metoden som valdes till studien var en kvalitativ enkätstudie och dess svar bearbetades genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultaten presenterades i sju olika teman: Den kliniska blicken, Samlad bedömning, Bedömningshjälpmedel, Registrering av kostintag, Psykisk hälsa, Undersköterskans roll och Tidsbrist.
Sjuksköterskors bedömning och hantering av undernutrition hos äldre patienter som vårdas på sjukhus : Enkätstudie
Mer än 25 % av äldre patienter lider av undernäring under sin sjukhusvistelse. Detta problem har varit känt i ett flertal år. Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors bedömning och hantering av undernutrition hos äldre patienter som vårdas på sjukhus. Metoden som valdes till studien var en kvalitativ enkätstudie och dess svar bearbetades genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultaten presenterades i sju olika teman: Den kliniska blicken, Samlad bedömning, Bedömningshjälpmedel, Registrering av kostintag, Psykisk hälsa, Undersköterskans roll och Tidsbrist.
Möjliga strategier för mobila tjänster
Problem: De teorier om strategier som finns idag och som används kan synas vara föråldrade. Då information skiljer sig från de traditionella tjänster och produkter finner vi ett behov att undersöka hur vidare strategierna kan användas inom den mobila kommunikationen och den nya ekonomin. Syfte: Syftet med denna uppsats är att skapa förståelse för möjliga strategier som kan göra mobila tjänster lönsamma. Metod: Vi har använt en kvalitativ undersökning med ett positivistiskt angreppssätt. Genom en abduktiv ansats kommer vi att föra en diskussion genom teorin samt empirin.
Svensk delnominering av Lundamaterialet och en undersökning av prepositioner och komparationsformer hos barn i åldrarna 3:0-5:11 år
The main purpose of the study was to collect normative data for Lundamaterialet,revised version, divided into phonology and grammar, for childrenaged 4:6-5:11. Another aim was to explore how children aged 3:0-5:11 had acquiredprepositions and different forms of comparison. 195 children with typicallanguage development participated. The children were divided into six groups,116 children from the three oldest groups participated in the normative data. Theresults showed an increasing mean value with age for both phonology and grammar.The older children had acquired the prepositions and the forms of comparisonbetter than the younger ones.
Bungenäsmöbeln : ett examensarbete för Skälsö Arkitekter
The essay describes the bachelor project by Marie Hanås, in collaboration with Skälsö Arkitekter. Skälsö Arkitekter are currently developing an area in the north of Gotland, Bungenäs; previously home to lime stone quarries and military bases.The brief was to design a set of outdoor furniture to complement the new development. The main effort of the project was in designing furniture that would fit the environment visually but construction issues were a major secondary concern, to ensure the easiest possible manufacturing. A reference group of coastal house owners were interviewed, and their feedback, together with an analysis of functions, trends and target groups, were the base for the ideas.Of the five concepts presented, Skälsö Arkitekter chose one to develop further. This was done through sketches, models and 3D models and led to the final result which is lightweight furniture of Gotlandic pine wood with an industrial touch.