
Sökresultat:
122 Uppsatser om Arla Foods - Sida 7 av 9
Konsumenters acceptans och preferenser för chokladsockerkakor med olika matfetter : En sensorisk analys på effekten av smör respektive margarin i chokladsockerkaka
Margarin och smör är två kontroversiella livsmedel som stöts och blöts i diskussioner emellan människor, bl.a. i olika forum på internet. Ur näringssynpunkt skiljer sig produkterna åt, och generellt sett har smör en högre andel av mättat fett i jämförelse med margarin. Margarin är delvis baserade på vegetabiliska fetter och berikade med A-och D- vitamin, vilket är mer i linje med gällande näringsrekommendationer. Däremot har smör aromämnen som är unika för själva produkten som kan bidra till konsumenternas positiva smakupplevelse.Denna undersökning är ett samarbete med Unilever och varumärket Milda Margarin, för att ta reda på om olika matfetter i en chokladsockerkaka påverkar konsumenters gillande.
En studie kring konsumenters uppfattning av varumärken i livsmedelsbranschen
Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka och skapa en förståelse för hur konsumenter uppfattar samt värderar LMV jämfört med EMV. Vår undersökning kommer att mynna ut i en konsumentbaserad varumärkeskapitalmodell som är anpassad för livsmedelsbranschen. Vi har använt oss av kvalitativa konsumentintervjuer för att uppnå vårt syfte. Empirin som insamlats från djupintervjuer har analyserats och tolkats med hjälp av teorin. Baserat på slutsatserna vi dragit från intervjuerna har vi konstruerat en varumärkeskapitalmodell för livsmedelsbranschen sett utifrån ett konsument perspektiv.
Framgångsfaktorer för svensk livsmedelsexport : tre fallstudier
I takt med att exporten av livsmedel från Sverige ökar, ökar också konkurrensen både nationellt och internationellt. För att livsmedelsföretag ska kunna satsa på rätt strategier och stärka sin marknadsposition är det viktigt att identifiera speciella och fördelaktiga egenskaper hos svenska livsmedelsprodukter. Examensarbetet syftar till att ringa in faktorer som gjort att tre framgångsrika företag lyckats med sin livsmedelsexport, samt undersöka betydelsen av att produkterna kommer från Sverige och bär svenska mervärden. Det empiriska materialet insamlades dels genom en intervjubaserad förstudie med representanter från LRF, Li och Food From Sweden och dels genom fallstudier av livsmedelsföretagen Ceba Foods AB, Gillebagaren AB och Wasabröd AB.
Framgångsfaktorer som framkom i studien var bland annat att produkterna är unika, ligger i ändamålsenliga förpackningar, har lång hållbarhet och håller hög kvalitet. Två av fallföretagen ansåg att kontinuerlig bearbetning av importörer är viktigt.
OMSTÄLLNING VID NEDLÄGGNING - En kvalitativ nulägesanalys av omställningsprogrammet på Arla Falkenberg
Huvudsyftet med studien är att skapa förståelse för huromställningsåtgärder bidrar till medarbetares möjligheter att få ettnytt arbete. Genom en nulägesanalys av omställningsarbetet på ArlaFalkenberg vill vi beskriva hur medarbetare uppfattaromställningsåtgärder och analysera hur detta påverkar derasmöjligheter att hitta ett nytt arbete samt deras inställning till att arbetakvar på arbetsplatsen under nedläggningen.Häsänen, Hellgren och Hansson (2011) menar att större delen avforskningen om fabriksnedläggning har fokuserat på produktivitet.Denna studie fokuserar däremot på omställning vidfabriksnedläggning. Dessutom har denna studie formen av ennulägesanalys för att inte likt till exempel Edström ochAronescu (2004) i efterhand utvärdera ett omställningsprogram.För att analysera det empiriska materialet användes teorier kringanställningsbarhet, system- och driftsångest, information och kravkontrollmodellen.Studien genomfördes med en kvalitativ metod där semistruktureradeintervjuer användes som tillvägagångssätt för att samla in empirisktmaterial. 17 intervjuer med medarbetare genomfördes samt treinformantintervjuer för att klarlägga studiens bakgrund.Bland medarbetarna går det att dela in deras reaktioner påomställningsprogrammet i fyra olika grupper. En grupp medarbetareanvänder omställningsprogrammet aktivt, ser det som en stormöjlighet att förbättra sin anställningsbarhet och arbetar därför vidarepå fabriken.
Kartläggning av behovet av bärighetshöjande åtgärder på mindre vägar
Detta examensarbete är utfört på uppdrag av Vägverket Region Syd. Sveriges vägnät håller på att anpassas till den europeiska standarden, men det finns fortfarande en hel del begränsningar kvar på mindre vägar. Vi har inte tillräcklig kunskap om vilka problem dessa begränsningar medför för tunga transporter och Vägverket är angeläget om att klarlägga, vilken nytta det skulle vara att göra förstärkningsåtgärder. Jag har undersökt ett landsbygdsområde i södra Östergötland och de begränsningar som finns här på flera vägar är dålig bärighet i första hand för broarna och hög tjälfarlighet. Syftet med undersökningen är att göra en kartläggning av de tunga godstransporterna och de problem begränsningarna på vägarna medför för näringslivet.
Design and performance of Small scale sensory consumer tests
Small scale internal consumer tests provide a company with a cheap way to get valuable information regarding their products advantages and flaws. Therefore the demand for possibilities to do this kind of test has increased. This report is part of a new sensory project at Unilever. It presents a method for sensory comparison of the company?s own products with the corresponding competitor products.
Järnberikning av mjöl : exemplifierat med Egypten och Iran
The purpose of this study is to give an overview about iron fortification from the view of technique and health. Example of a technical aspect is different iron compounds which are used for fortification like ferrous sulfate, ferrous fumarate and elemental iron. In the aspect of health the big question is if iron fortification can improve the health in reducing the prevalence of anemia. The study focuses on flour fortification with iron in Egypt and Iran and involves a literature study with scientific articles. Also information from WHO (World Health Organization), FAO (Food and Agriculture Organization) and FFI (Flour Fortification Initiative) are used.Fortification means an intentionally increasing of the content of micronutrient in foods with the aim to improve the food quality and deliver a nutritional benefit to the consumer.
Marknadsföring av lokal mat : en fallstudie av tre livsmedelsproducenter
The process of food production has changed dramatically over the past one hundred years. Industrialization has led to large units of production, manufacturing, distribution, marketing and retail business. The final food product, in this system, is quite often fairly anonymous and the consumer will most likely know very little concerning the origin of the product. In recent years, the market for locally produced food has grown. There is an increasing interest in and demand for locally produced food items.
I love eco : en fallstudie gällande positioneringsvalets emotionella aspekter och konsumenternas uppfattning
The current estimations in regards to the increase in environmental threats underline the importance of influencing individual behavior towards a more sustainable lifestyle. At the same time current trends show an increasing interest into ecologically produced foods around the world and that the consumption has seen a major rise in the 20th century. It is therefore of great importance that companies show their interest and commitment in order to offer and influence the consumer into choosing the environmentally sustainable alternative. Also, in order to properly reach out to the consumers, it is of outmost importance to map out their attitude towards these types of products. It is equally important, in order to fully realize the potential of successful positioning, to show an understanding for the underlying decision processes that dictates purchase.
Ekologiska livsmedel i kommunal verksamhet : Fallstudie över Ludvika kommuns satsning på ekologiska livsmedel inom skola och äldreomsorg
Organic food is produced in a way that strives towards maintaining and improving natural resources. The welfare of both producers and consumers is central, also taking both animals and the environment into account. The Swedish government finds this important and in 2006 they made a resolution that the consumption of organic food should be stimulated. The goal was that 25 % of the municipalities? consumption of food should be organic in 2010.The municipality of Ludvika reached the government's target in 2011 and is currently increasing their proportion of organic food by one new product every year. Ludvika is a member of The National Association of Swedish Eco-municipalities and the town of Ludvika is also a Fairtrade city.
Livsmedelssäkerhet för skolor, förskolor och äldreomsorg i Varbergs kommun; HACCP för tillagnings- och mottagningskök
One of the main objectives of all food production is to produce foods that can safely beconsumed without fear of being sick. Despite this hundreds of people are affected in Sweden offood poisoning almost every day. Most cases are caused by a small group of so-called pathogenicmicroorganisms. The most frequently affected are the small children, the elderly, persons withreduced resistance and pregnant. The reasons behind the food poisoning are often ignorance andlack of food hygiene.
Kassaflödesanalys : till nytta för vem?
Bakgrund: Vissa företag skall enligt årsredovisningslagen bifoga en kassaflödesanalys i sin årsredovisning för att redovisa företagets likviditetsförändring under perioden. De företag som upprättar en kassaflödesanalys följer Redovisningsrådets rekommendation, som till största del är en översättning av IASCs "Cash Flow Statements". Detta innebär att den svenska rekommendationen är harmoniserad mot internationell standard. Kassaflödesanalysen kan användas internt av företaget för att få kontroll över de likvida medel som strömmar in och ut ur företages verksamhet. Även andra intressenter, såsom investerare och långivare, kan vara intresserade av företages finansiella situation, eftersom de vill beräkna lönsamheten samt studera företagets förmåga att betala sina skulder.
Det växer så det knakar! Vad påverkar konsumentens val av återhämtningstillskott
Syfte Vi har för avsikt att öka förståelsen för hur valet av återhämtningstillskott styrs av konsumentens beteende och analysera i vilken grad olika faktorer påverkar detta val. Vår förhoppning är att denna insikt skall kunna bidra till att minska det informationsbehov som företag i denna bransch ställs inför där de idag kan ha bristfällig information. Metod För att besvara de frågeställningar som uppkommit under problemdiskussionen har vi använt oss av både primär och sekundär data. Vi har utgått från den sekundärdata vi insamlat för att få en teoretisk bas att stå på. Den primärdata vi insamlat baserar på kvalitativa djupintervjuer och samtal med sakkunniga.
Implementation of a quality management system in food production
The aim of this study was to investigate how the process of implementing a quality management system for food safety was handled in four different food producing companies in Sweden. The aim was also to analyze what difficulties the companies face and the possibilities that arise when certified. Furthermore, the reason for implementation was discussed as well as the main expectations on the certificate. Implementing a quality management system is a good way of ensuring the quality and hygiene of the food production and it also increases the traceability of food products through the whole food chain. A food safety standard provides a method of preventing problems and crisis and it can also help to handle requirements from authorities, the market and others.
Nutrition and health claim labelling of food: Understanding the unique relationship between consumers, companies and legal instruments involved
Problem formulation: Recent results from the European Food Information Council?s consumer research on nutrition information and food labelling revealed that most consumers have little understanding of the nutrition information found on food products, feel that there is little authority regulating these matters and wish for a more trusted source of information and regulation and lastly it was found that consumers accept their limitations and have little motivation to even read or learn about nutrition information. Thus what are the reactions of the various legal authorities to this problem? How are food retailers and producers responding to the needs of the consumer? How are consumers then reacting to these two players in the industry and the changes they are making?Purpose: The purpose of this research is to gain new perspective and a better understanding of relationship between consumers, companies and legal instruments in relation to nutrition and health claim labelling of food products. Method: The nature of this multi-disciplinary research has led to the study of all three areas, business administration (containing consumer behaviour) and business law, which are contained in this paper.