Sök:

Sökresultat:

536 Uppsatser om Ansvarstagande - Sida 2 av 36

Företagens sociala ansvarstagande och dess inverkan på kunders beteende : En kvantitativ studie på sparbankskunder

Titel: Företagens sociala Ansvarstagande och inverkan på kunders beteende- En kvantitativ studie på sparbankskunderNivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Axel Svensson och Robin StoltHandledare: Agneta SundströmExaminator: Jens Eklinder FrickDatum: 2015 ? juni Syfte: Syftet med studien är att förklara och testa om det finns ett positivt samband mellan kunders beteende och sparbankernas arbete med filantropi, strategisk filantropi och Corporate Citizenship. Ett delsyfte är att beskriva vilka specifika aspekter av dessa CSR-perspektiv som påverkar kundernas beteende i störst utsträckning.Metod: Studien utgår från en deduktiv hypotetisk forskningsansats och kvantitativ forskningsmetod. Data har samlats in genom enkäter vilka delats ut på tre olika sparbankskontor. Analys av data sker i programmet SPSS för att kunna undersöka sambandet mellan sparbankernas sociala Ansvarstagande och dess inverkan på kundernas beteende.Resultat & slutsats: Resultatet visar att positiv korrelation på en statistiskt säkerställd nivå föreligger mellan samtliga av våra testade CSR-perspektiv och kundernas beteende.

Ett ytligt Vattenfall. Hur Vattenfallkoncernens framställande av miljö förändrats efter bolagiseringen

År 1992 bolagiserades Vattenfall och gick från att vara ett statligt affärsverk till att bli ett statligt ägt bolag som sedan dess utvecklats till ett av Europas ledande energibolag. Under de senaste åren har miljöfrågan fått en allt större roll i samhället vilket i stor grad omfattar energibolagen. Syftet med den här uppsatsen är att studera vilka förändringar som uppstått i verksamheten efter bolagiseringen med avseende på framställningen av Vattenfalls miljömässiga Ansvarstagande. Genom att studera Vattenfalls årsredovisningar under perioden 1985-2010 kan förändringar studeras i form av exempelvis marknadsföring och miljöpolicys. Genom att skapa en modell med tillhörande hypotes där lönsamhet sätts som motpol till att följa de energipolitiska kraven besvaras syftet.

Gymnasieelevers ansvarstagande för sina studier

Då jag genomförde en verksamhetsförlagd utbildning på gymnasieskolan observerade jag hur väl lärarna bemötte sina elever. Jag såg respektfullhet, engagemang och tydlighet. Ändå fanns det elever som inte tog sin dag i skolan på allvar och jag funderade på vad som var orsaken. Det verkade som om en del elever inte förstod att ansvaret för lärandet var deras eget. Denna studies syfte är: är att beskriva vilka faktorer det är som inverkar till att elever i årskurs 1 och årskurs 3 på ett samhällsprogram i en gymnasieskola tar personligt ansvar för sina studier.

Synen på barn och barns ansvarstagande i familjen i Hathi Tiba : En kvalitativ studie om barns livssituation ur mödrars perspektiv

Tidigare forskning i bland annat barndomssociologi har hävdat att barn är en grupp som måste lyftas fram och synliggöras, kanske framförallt i de länder där risken för utsatthet är hög (Wyness 2006). Även i utvecklingsekologin så nämns att barnet bör ses utifrån omgivningen och dess sammanhang (Andersson 2002). Indien är ett av dessa länder som är under utveckling men som fortfarande behöver omvärldens stöd. Syftet med vår studie är att synliggöra barnens roll i familjen i en kontext som i flera avseenden skiljer sig från det västerländska. Detta har vi undersökt i Hathi Tiba som ligger i Rajasthan, norra Indien.

IT ur ett hållbarhetsperspektiv

Idag är det allt fler företag som arbetar utifrån ett hållbarhetsperspektiv d v s dearbetar med ett ekonomiskt-, socialt och miljömässigt Ansvarstagande. Som det ser ut idagsläget med allt större fokus på att företagen tar sitt sociala och miljömässigaansvar så kommer de Ansvarstagande kundföretagen att behöva öka kraven då deupphandlar IT-relaterande tjänster eller IT-relaterade produkter. Vår studie baseras påen kvalitativ metod där intervjuer har gjorts hos fem svenska företag. Respondenternai de olika företagen var högt uppsatta personer med god insyn i hur derasverksamheter drivs. Studiens fokus har legat på hur IT-avdelningarnas kravställandevid upphandlingar sett ut från ett hållbarhetsperspektiv.

Corporate Social Responsibility : En studie om hur Mälarenergi kan utveckla sitt sociala ansvarstagande

Datum: 2013-01-18Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi 15 HPInstitution: Akademi för hållbar-, samhälls- och teknikutveckling, HSTFörfattare: Niklas Jörgensen Julia Safarova Robin SahaTitel: Corporate Social Responsibility - En studie om hur Mälarenergi kan utveckla sitt sociala AnsvarstagandeHandledare: Birgitta SchwartzNyckelord: CSR, Corporate Social Responsibility, Legitimitet, särkoppling, Carrolls CSR pyramid, CR innovation, CR filantropi, CR integration, kommunikation, intressenterFrågeställning: Hur kan Mälarenergi utveckla sitt CSR arbete?Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka Mälarenergis arbete inom CSR, samt ta fram förslag på hur Mälarenergi kan utveckla sitt CSR-arbete utifrån deras nuvarande arbete.Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie som tillämpat forskningsansatsen abduktion för att studera Mälarenergis CSR arbete. Studien innehåller två personintervjuer med Miljöchefen på Mälarenergi, vilket är vår primärkälla.Slutsats: Företag bör följa samhällets normer om ett ökat CSR ansvar. Filantropiska insatser som går i linje med ett företags kärnverksamhet eller varumärke skapar trovärdighet. Ett företag som samhället är beroende av bör inte satsa på allt för riskfyllda innovationer.

Lärares perspektiv på sitt uppdrag och arbete

Vårt syfte med studien har varit att undersöka hur lärare motiverar sitt val av arbetssätt och innehåll, samt vilken betydelse olika årskurser har i lärares didaktiska val av arbetssätt och undervisningsinnehåll och hur lärare i olika årskurser arbetar för att utveckla Ansvarstagande elever. Vår utgångspunkt har varit några olika aspekter som kan påverka lärare i deras didaktiska val. Genom en kvalitativ forskningsintervju har vi närmat oss några verksamma lärares uppfattningar av sitt uppdrag och arbete. Resultatet visar oss att lärare påverkas av sin lärarutbildning, läroplanen samt deras uppfattning av vad det pedagogiska arbetet innebär. För att utveckla elevernas Ansvarstagande försöker lärarna individualisera sitt arbetssätt och undervisningsinnehåll efter elevernas behov och förutsättningar..

Myten om den lata ungdomen : En uppsats om hur ungdomar möter arbetsmarknadens förändrade kvalifikationskrav

Idag pågår debatter i samhället kring den late och oansvarige 90-talisten som bara vill ha kul på jobbet. En förklaring som ges är att 90-talisterna är den curlade generationen som är vana att få problemen undansopade av sina föräldrar. Dessutom antyder forskning att dagens ungdomar inte har tillräcklig kunskap om vad som krävs av dem på arbetsmarknaden idag (Gabric & McFadden, 2001). Forskningen har även visat att de kvalifikationer som efterfrågas mest bland arbetsgivare också brister i uppvisandet hos nyutexaminerade studenter som anställs (Hesketh, 2000). Kvalifikationerna som funnits var de mest eftertraktade arbetsmoral, Ansvarstagande, problemlösning, kommunikation och teamwork (Gabric & McFadden, 2001:56; Carnevale & Smith, 2013:493; Bennett, 2002:465; Hesketh, 2000:253).

Det ansvarstagande företaget? En språkvetenskaplig studie av årsredovisningstexter och hur svenska storföretag uttrycker ansvarstagande i sociala och miljörelaterade frågor

Årsredovisningen är en textgenre som har präglats av stor förändring de senastetio åren och som har fått allt större uppmärksamhet i olika sammanhang. Desspublik utgörs inte längre enbart av företagets aktieägare, utan av många andraintressenter som till skillnad från aktieägarna i första hand engagerar sig iföretagsverksamhetens kvalitativa mål istället för de rent ekonomiska.Årsredovisningen har därför utvecklats till ett textdokument som med tiden harkommit att omfatta alltfler intresseområden, varav företagets Ansvarstagande iolika frågor kan nämnas som ett exempel.Den här studiens syfte är att åskådliggöra hur företag formulerar sig språkligtför att uttrycka sitt Ansvarstagande i sociala och miljörelaterade frågor.Undersökningsmaterialet består av årsredovisningar från de svenskastorföretagen Hennes & Mauritz, Swedish Match och Trelleborg och uppsatseninnehåller fyra delanalyser som synliggör olika aspekter av det Ansvarstagandesom företagen uttrycker. Årsredovisningstexterna analyseras med avseende påderas deltagare, processer och modalitet, samt vilka omtalsformer de innehåller.Analyserna diskuteras sedan i termer av texternas ideationella ochinterpersonella metafunktion, två systemiskfunktionella, grammatiska begreppsom har använts för att strukturera uppsatsens resultat.Analyserna av texternas deltagare och processer återspeglar deras ideationellabetydelse, d.v.s. den verklighet som avsändaren konstruerar och förmedlar tilltextens mottagare. När textens deltagare analyseras framgår det tydligt att bildenav företagets verksamhet skiftar, beroende på vilken deltagare som för tillfälletär i fokus.

Annorlunda Syskonskap. Att växa upp med en syster eller bror som har ett funktionshinder.

Syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur syskon påverkas av att växa upp med ett funktionshindrat syskon. De flesta av oss kommer att möta människor i skolan och arbetet som växer upp eller har vuxit upp med ett syskon med ett funktionshinder. Denna studie genomfördes med hjälp av 52 öppna och slutna frågor som studerade 16 syskons uppfattning angående Ansvarstagande, hjälpsamhet och uppfattningen av syskonskapet i relation till platsen i syskonskaran. Studien visade att de som har en åldersskillnad på upp till 2,5 år förklarar för andra om syskonets funktionshinder i större utsträckning än ensambarn. Resultat visade även att yngre systrar undviker konflikter med sina föräldrar i större utsträckning än deras äldre systrar.

En medveten grupp om en kritiserad bransch : En receptionsstudie i snabbmatsbranschens CSR-kommunikation

Syfte och frågeställningar: Att undersöka vilka budskap om CSR som företag i en kritiserad bransch förmedlar i marknadskommunikation. Dessutom att få indikationer på hur denna kommunikation uppfattas av studenter som ingår en generation som är kritisk till marknadskommunikation och reklam. Metod och material: En textanalytisk del av ett antal reklamfilmer och annonser från McDonald?s, Max och Burger King, detta utifrån retoriken. Fokusgruppsdiskussioner med ett antal studenter för att få en bild av deras uppfattning av dessa reklamfilmer och annonser.

Medarbetarskap under arbetsplatsträffar

Genom förändringar av organisationsstrukturen, då medarbetare idag arbetar i mer självständiga grupper och en chef inte är ständigt närvarande är, fungerande medarbetarskap önskvärt. Medarbetarskap är ett koncept som består av olika delar såsom samarbete, Ansvarstagande, öppenhet och engagemang. Dessa delar behöver fungera för att ett medarbetarskap ska existera. Arbetsplatsträffar är en mötesform i organisationer som ska ge medarbetare möjlighet att påverka sin arbetssituation. Frågor som diskuteras mellan medarbetarna i deras informella arbetsmiljö riskerar att inte behandlas på arbetsplatsträffar.Studien handlar om hur medarbetarna utövar medarbetarskap under arbetsplatsträffar.

Svenska Spels sociala ansvarstagande : Ett spel för galleriet?

Socialt ansvar är en faktor som har en betydande roll i dagens företagsklimat. Svenska Spel är ett företag som måste ta ett stort socialt ansvar, dels på grund av sina produkter och dels sin ägarstruktur. Deras produkter lockar med spännig och möjligheter till rikedom men produkterna har också en negativ baksida. Spelande kan leda till ett beroende där individen själv och andra människor i dess närhet påverkas och far illa. I och med utvecklandet av snabba spel och dess enkla tillgänglighet över Internet har kraven på spelbolagens sociala ansvar stärkts.

Gemensamt konstruktivt medarbetarskap : en plattform för framtiden

Syftet med studien var att kartlägga åsikter kring ett Gemensamt Konstruktivt Medarbetarskap (GKM) för att lägga grunden till en plattform att stå på inför kommande arbete kring medarbetarskap ute i organisationer. Studien är en kvalitativ undersökning med fallstudie som grundläggande design med en ansats av positiv psykologi, vilken genomfördes på en kemisk industri. Datainsamlingen gjordes genom fokusgruppsintervjuer där fyra-sex deltagare deltog/intervju. Vid intervjuerna diskuterades fyra fokusområden; gemensamt medarbetarskap, ledarskap, medledarskap och coaching. I studien har fem teman definierats vilka kan utgöra en plattform att stå på; Ansvarstagande, förtroende, kommunikation, samarbete och engagemang.

Vem är vi eller vad är vi? : -En studie av identiteter hos ett tjänsteföretag

Ledningen för försäkringsbolaget i denna studie arbetar med att implementera ett nytt kommunikationskoncept som vi kallar ?socialt Ansvarstagande?. Detta koncept ska förankras, både externt ut mot kund samt internt hos personal. Men hur formas uppfattningar kring identiteten inom ett företag? Syftet för denna uppsats är att skapa förståelse för hur personalen på försäkringsbolaget uppfattar vad företaget står för, och dess identitet/identiteter.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->