Sök:

Sökresultat:

48 Uppsatser om Annons - Sida 2 av 4

Vem ser vad? : Annonsbilden ur ett genusperspektiv

Syfte:Syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns skillnader i hur män och kvinnor påverkas av Annonsbilder. Ser män och kvinnor i generation Y samma saker i Annonsbilden, eller finns här olikheter som påverkar deras syn på Annonsbilden.Metodik: Uppsatsen är genomförd utifrån en kvalitativ forskningsansats. Det empiriska underlaget tagits fram utifrån fyra stycken semi-strukturerade intervjuer och två stycken köns-indelade fokusgrupper.Slutsats:Uppsatsens slutsatser är att respondenterna påverkades av Annonsbilderna oavsett kön. Männen i studien gav oftare uttryck för känslor kring Annonsbilderna som sedan kunde uttryckas i en fantasi. Kvinnorna däremot lät sin fantasi spegla deras syn och tolkning av Annonsbilden som i sin tur väckte olika känslor hos dem..

Annonsering och produktplacering i sociala medier : En studie i hur annons- och produktplaceringsmarknaden fungerar i bloggvärlden

Today it is very common to use different kinds of social media to connect with each other and get the latest updates on things. Some people today also feel that they want to share their lives by writing a public blog. The blog-market has exploited the last few years and today blogging is about a lot more than just getting attention by writing about your day. Many young bloggers make money by having advertisements and by doing product placements on their blogs. This study investigates the relationship between companies and bloggers.

Reklam med god kvalitet : ? en studie av fem guldäggsbelönade annonser

In this thesis, high quality adverts are examined from the perspective of the advertisement contest Guldägget. The study discusses award-winning advertisement, both in terms of content and design, according to Guldägget?s jury members, industry experts and various theorists. Semiotics is used to analyse Guldägget?s winning adverts.

Betydelsen av att kandidaten är motiverad till att söka tjänsten: Rekryteringskällans relation till attityder efter anställning

Rekryteringsbranschen hävdar att kandidater som svarar på Annonser eller söker spontant är mer motiverade till att söka ett arbete vilket ger högre arbetsprestation efter anställning. Mot bakgrund av det har 163 anställda på ett energiföretag undersökts i frågan om motivation till att ansöka tjänsten i förhållande till valet av rekryteringskälla och deras engagemang, arbetsinlevelse, arbetstrivsel och commitment till organisationen efter anställning. I en variansanalys med kovariater visades att rekryteringskällor där kandidaten har ett aktivt beteende som att svara på en Annons var mer motiverade än de som haft ett passivt beteende, ex. genom att bli rekommenderad. Attityderna till organisationen skiljde sig inte åt beroende på vilken rekryteringskälla medarbetaren rekryterats från.

Kommunikation och layoutmönster inom reklam : En layoutundersökning av tio annonser från Metro Student Magazine

Syftet med denna undersökning är att ta reda påom det finns speciella mönster i layouten mellan tio olika Annonser fråntidningen Metro Student Magazine. Genom att undersöka hur rubriker, bilder ochlogotyper är placerade samt göra färg-, text- och retorikanalyser på Annonsernavill jag ta reda på om det finns samband - likheter och/eller skillnader -mellan deras layout. Annonsernas färger, teckensnitt, genomsnittliga meningslängdersamt mottagartilltal undersöks för att slutsatser ska kunna dras om deraslayout. Undersökningen visar att det finns vissa likheter och skillnader mellanAnnonserna beroende på om de kommer från företag som vill rekrytera personaleller om de kommer från företag som vill sälja en speciell produkt.Resultatetvisar även att det finns ett mönster angående Annonsernas placering i tidningenoch att samtliga Annonser, som grupp, har vissa likheter, vilket kan visa påatt Annonser i Metro Student Magazine har speciella layoutmönster..

Extern marknadskommunikation - Uppfattas företagets budskap rätt av målgruppen?

En ekonomisk utveckling har skett på marknaden under de senaste åren där människan gått från att endast köpa det nödvändigaste till att idag köpa mer än vad som behövs. Samtidigt massproduceras produkter till att det blir ett överskott på marknaden, vilket leder till låga priser och större konkurrans där olika medel används. Reklam är ett medel som används i konkurrensen att locka kunder till butiken. Marknadskommunikationen bör därför anpassas till där målgruppen rör sig samt hur samhället ser ut. Det är viktigt att lära känna sin målgrupp för att få en så effektiv marknadsföring som möjligt.Företaget sänder ett budskap till mottagaren som är konsumenten för att påverka till en handling.

En studie i avtalsslutande mellan privatpersoner : Med inriktning på viljeförklaringens betydelse vid handel genom annons

As trading through advertisements increases, for example via advertisement websites such as Blocket, trading and contracting between individuals also increases. The contract law is the applicable legislation when individuals are trading between one another, because of the fact that individuals are to be considered equal against each another, and no consumer protection provisions are applicable. The contract law is not compelling, and general principles of contract law are therefore frequently applied within the legal area of contract law.Consistent declarations of intent shall have been delivered from both parties for a binding agreement to have been concluded. The declaration of intent, for example tender and acceptance are examples of a will to legally act. Other than tender and acceptance, the declaration of intent is usually difficult to establish and determine.In the event of the commencement of a negotiation stage between the parties, the declarations of intent are not deemed to be binding, but rather binding in the sense of a moral attachment for the parties.

En förundersökning om vilka marknadsstrategier man kan använda för ved/pelletskaminer

Företaget TräEnergi Teknik AB säljer pelletskaminer. Försäljningen av produkten går inte så bra, men ägaren Carl-Axel Fagerström tycker att produkten borde vara efterfrågad av kunderna eftersom den är både miljövänlig och prisvärd. I denna rapport undersöks hur företaget kan ändra sina marknadsföringsstrategier för att nå ut till potentiella köpare. En enkätundersökning har gjorts hos återförsäljare för att ta reda på slutkundernas behov och önskemål. Ur undersökningen framgick att även om kunden är miljömedveten går priset alltid före.

Hypersexuell störning och livskvalitet, psykiskt lidande samt negativa konsekvenser

APA har föreslagit den nya diagnostiska kategorin, hypersexuell störning, för att effektivisera forskning kring individer med normativa men omåttliga sexuella beteenden associerade med lidande. Pilotstudiens syfte var att undersöka om symptomnivå mätt med Hypersexual Disorder Screening Inventory (HDSI), var relaterat till upplevelsen av livskvalitet, psykiskt lidande och nedstämdhet samt förekomst av negativa konsekvenser. Syftet var även att utforska HDSI?s samstämmiga validitet. Deltagarna, vilka rekryterades genom Annons, besvärades av omåttliga sexuella beteenden.

Brad Pitt, Chanels nya No.1 : - En undersökning av ambassadörens trovärdighet, attraktivitet, expertis och dess samband till annons- och varumärkesattityd för Chanel No. 5 

Forskningen kring marknadsföring med kändisar har fokuserat på hur företag väljer den lämpligaste endorsern för just sitt varumärke och hur associationerna mellan produkten och kändisen spelar in på Annonseffekter. Det har visats i flera studier att konsumenternas uppfattning av kändisen som person återspeglas i betraktarens Annonsattityd och varumärkesattityd. Vi har valt att fokusera vår uppsats på effekterna av marknadsföringen av kvinnoparfymen Chanel No. 5 och jämfört konsumenternas uppfattning för en manlig respektive en kvinnlig ambassadör.Studien är uppdelad i två enkäter där vi med kvantitativa metoder undersöker två olika ambassadörersom marknadsfört produktenChanel No. 5.

Nitrat i dricksvatten : jämförelse av nitrathalter, mellan åren 1975 och 2005

Ronneby Miljö- och hälsoskyddskontor ville genom undersökningen få information om nitrathalter ienskilda dricksvattenbrunnar inom kommunen, med bakgrund av den nya miljökvalitetsnormen.Riktvärdet för nitrat är 50 mg/l. Halter som överstiger detta bör inte ges till barn under ett års ålder pågrund av risk för methemoglobinemi. Jämförelsen skulle ske mellan områden präglade av jordbrukrespektive skogsbruk, samt mellan grävda och borrade brunnar. Jämförelsen skulle även ske över tiden,mellan 1975-1990 till 2005. Urvalet av provtagningspunkter baserades på en sammanställning frånbefintligt arkiv samt efter en Annons i dagspressen.

Den passionerade arbetssökaren : En textanalys av jobbannonser i svenska data och tvspelsbranschen

Data och tvspelsbranschen är mansdominerad och har fått en hel del uppmärksamhet i media på senare tid. Dels för bristen av kvinnor som arbetar inom den och dels för kvinnosynen som uttrycker sig i spelen. Vi kommer använda ordet spelbranschen som synonym till data och tvspelsbranschen i resten av uppsatsen. Tidigare forskning har visat att utformningen av jobbAnnonser kan vara en bidragande faktor till att kvinnor inte söker sig till vissa arbeten. I denna studie har vi undersökt om jobbAnnonserna i spelbranschen i Sverige är maskulint könskodade och hur detta i sådana fall formulerats.

Nitrat i dricksvatten : jämförelse av nitrathalter, mellan åren 1975 och 2005

Ronneby Miljö- och hälsoskyddskontor ville genom undersökningen få information om nitrathalter ienskilda dricksvattenbrunnar inom kommunen, med bakgrund av den nya miljökvalitetsnormen.Riktvärdet för nitrat är 50 mg/l. Halter som överstiger detta bör inte ges till barn under ett års ålder pågrund av risk för methemoglobinemi. Jämförelsen skulle ske mellan områden präglade av jordbrukrespektive skogsbruk, samt mellan grävda och borrade brunnar. Jämförelsen skulle även ske över tiden,mellan 1975-1990 till 2005. Urvalet av provtagningspunkter baserades på en sammanställning frånbefintligt arkiv samt efter en Annons i dagspressen.

Annons eller PR : hur vet kommunikatören vad som skall väljas?

Problem Faith in the power of advertising has varied largely through the ages, and since we know that advertising is paid for, it therefore has less weight than the usual news. Publicity through promotional activities is in turn difficult to control. The question which of these two ways to communicate with the market that is the most effective, is equally entitled to ask, as difficult to answer. Purpose/Aim This paper is designed as a pilot study with two different objectives that go hand in hand. The first overall aim is to investigate how advertising and PR / publicity can be measured with the same tools while designing this metric.

Kort, lättsamt och dramatiskt : en undersökning av tv-nyheternas utveckling 1990-2010

Jag har gjort en kvantitativ innehållsanalys av inslag i SVT:s Rapport och TV4:s Nyheterna under tre perioder. Undersökningen fokuserade på hur pass snuttifierade, trivialiserade och dramatiserade nyhetsinslagen är. Syftet var att se på utvecklingen under tjugo års tid sedan tv-monopolet avskaffades och en kommersiell tv-kanal infördes och utgångspunkten för undersökningen var Kent Asps tidigare forskning som anser att dessa tre begrepp, inklusive begreppet personifiering, är utmärkande för kommersialiserad tv.De tv-nyheter som har ingått i min undersökning är Rapports och TV4-nyheternas sändningar från första veckan i december 1990, 2000 och 2010. De olika delarna som analyserades var längden på inslag, längden på soundbites, längden på bildbitar, vilka personer som intervjuas, vilka ämnesområden som sändningarna rapporterar om, om rapporteringen handlar om brott och om den tar upp dramatiska händelser.Resultaten visar att det skett en utveckling mot en viss form av kommersialisering inom tv-nyheterna, men att den inte skiljer de olika nyhetsprogrammen åt så mycket som teorierna om kommersialisering tycks tro.Min slutsats var att även om båda nyhetsprogrammen har blivit mer kommersiella enligt Asps definitioner, betyder det inte att det journalistiska innehållet har blivit lidande. Störst skillnader visade snuttifiering och trivialisering.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->