
Sökresultat:
2171 Uppsatser om Animated educational film - Sida 27 av 145
Nivågruppering
The aim of this essay is to examine if the attitudes and the experiences of Ability Grouping are the same on different levels of the school organisation.I have chosen to answer the following two questions:· Have the teachers, the students and the headmaster the same idea concerning the educational model at the school, that is, the pros and cons of Ability Grouping?· Does the intentions of the curriculum agree with this educational model?I knew what I thought about the educational model at the school that is the object of this essay, after spending ten weeks at it as a trainee, but I felt that I would be interesting to know what the people who are part of that system everyday think about it.In order to be able to answer my questions, I used both the qualitative and the quantitative method. I interviewed the headmaster and five teachers to find out what they thought about Ability Grouping. I also distributed inquiries to 70 students from 6th to 9th grade to get their point of view. In the theoretical discussion I explain the meaning of different conceptions that I use throughout this essay.
Spela roll: filmregissör : Om tolkning, kommunikation och duktiga flickor
This text deals with the shooting of a movie comedy. The author of this text was script writer as well as director. The film was extremely dependent upon the interpretation of the role of the leading female character, but the director and the leading actress, in spite of their willingness to cooperate, were unable to understand each other, and no creative meeting ever occurred.The film dealt, in amused distance, with male and female strategies and shortcomings, but the lack of understanding between the director and the leading actress caused the subtleties of the text disappear, so that when the film was ready it was possible to interpret it in a way that partly opposed its intentions.From the director?s point of view different aspects of the situation are investigated: what could she /should she have done? What are the obstacles for a better understanding? Is ?understanding? dependant only upon that which is verbal? Should the director not only be a director but also a kind of therapist? What is professional and what is private? Could a director who wasn´t also the script writer have seen other solutions? And how does it affect you as a female director never to have role models, only a very clear idea of what you don?t want your professional role to look like.The director thought she was being constantly compromising, but finds out she was not, she had only a different, and in appearance, friendly but manipulative strategy in trying to reach her goal: that of enforcing and implementing her personal interpretation of the script. The role of director is also a role, and must be played.
Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vår frågeställning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.
Landskapet genom linsen : ett panorama över bakgrundens betydelse i dukens odysséer
En ofta förbisedd aspekt inom filmkonsten är hur
landskapet kan samspela med och inverka på
handlingen och manifestera huvudkaraktärernas
känsloliv.
Uppsatsen syftar till att skapa en djupare förståelse
för den roll landskapet spelar i film utifrån en
detaljstudie av två personligt utvalada roadmovies;
Återkomsten (A. Zvyagintsev, 2003) och The Straight
Story (D. Lynch, 1999).
Jag redogör för hur landskapsbilden har utvecklats
ur bildkonsten sedan århundraden tillbaka, långt
innan kinematografins uppkomst.
Utifrån mina studier har jag utvecklat och sammanställt
en samling metoder och frågeställningar som
används för att tydligare beskriva och ge svar på
vilken roll landskapet spelar i de två filmerna - och
som i förlängningen kan tillämpas på film i allmänhet.
Undersökningen visar att det finns en mängd
moment inom film för att signalera en allegorisk
avsikt till publiken; vissa mer konventionella och
närmast schablonmässiga medan andra är subtila
och fungerar som en allegorisk beståndsdel i filmberättandet.
Precis som människan präglar landskapet, präglar
landskapet också människan i en slags växelverkan
i de studerade filmerna. Landskap ger oss möjlighet
att skapa mening i filmiska händelser och det kan
symbolisera och uttrycka det som inte kan sägas
i ord. Landskapet kan understryka och förstärka
känslor som yttras och har förmågan att återspegla
våra allra innersta subjektiva upplevelser av
världen..
Janus ala Cuba : Filmiska gestaltningar av den kubanska revolutionen
Denna uppsats undersöker hur samma historiska händelse kan ha olika betydelser i film. Idag är människor mer benägna att se en film om en historisk händelse än att läsa en historiebok, och detta innebär att vi måste lära oss att förstå de konventioner som används för att placera historia på film. Historiefilmen kan sägas besitta en palimpsestisk historiskt medvetenhet där lager av fakta och myt smälter samman, hellre än att skiljas åt. Men för att en historisk händelse ska passa in i filmens tidsram måste den bearbetas och detta resulterar i att vissa människor, händelser och rörelser prioriteras, medan andra utesluts. Därför undersöker denna uppsats vad som lagts till / uteslutits och effekterna på sammanhanget och trovärdighet, hur filmen hävdar sin autenticitet, och hur upphovsmannen påverkar trovärdigheten.
Matte Painting - Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte
Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra
delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare
kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang.
Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll
eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö.
Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte
Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den
idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö.
Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör
jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar
fram en slutsats som besvarar vår frågeställning:
?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man
tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka
helhetsupplevelsen av en filmscen??
---
This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we
will also roam around the subject and introduce other elements of the film
production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in
a relevant context.
We compare Matte Painting with a theatrical backdrop, a background that closely
or viewed from the wrong angle can break the illusion that it is a real world
environment. We will investigate and present how to build a digitally created
Matte Painting that enables not having to travel across the country for the
ideal film location, but can shoot the scene in a studio environment.
We analyze existing film scenes that have made use of Matte Painting, making
comparisons between different uses for Matte painting and discuss a conclusion
that answers our main question:
"How has the evolution of the film technology, Matte Painting, looked like and
how you can apply a digital matte paint in post production to enhance the
overall experience of a movie scene?".
Det kommer en dag, när vi alla biter försiktigt i brödet. En studie av motivet tänder i svensk arbetarlitteratur utifrån ett intersektionellt och litteraturdidaktiskt perspektiv
The purpose of this text is to show how social class is (re)produced and created in the short stories?Draksådd? byMaria Sandel and Ivar Lo Johanssons ?Nya tänder? from Statarna I and to point out ways that the short storiesmay be useful from an Educational Perspective. Maria Sandel was the first (recognized) female author to writein the genre of Working-Class Literature in Sweden and Ivar Lo-Johansson is a recognized authorship who ismost famous for his novels portraying Statarna. The analysis focuses on how the teeth motif is portrayed in theshort stories. My analysis proves how the teeth motif is important in portraying the construction of class.
Svensk Filmmarknad VS Illegal Fildelning
Att den illegala fildelningen är ett problem för den svenska filmmarknaden som måste bekämpas är något som Antipiratbyrån vill framhålla. Piratbyrån å andra sidan menar att problemet inte är så stort och inte ens värt att lägga energi på. Vi ville därför undersöka hur den illegala fildelningen verkligen påverkar den svenska filmmarknaden. Detta gjordes genom att först intervjua både Antipiratbyrån och Piratbyrån för att få fram olika synsätt på problemområdet. Vi gjorde även en litteraturgenomgång där vi fann relevanta teorier som vi utformade vissa antaganden utifrån.
Mediekompetensen i läroboken ?Hur läroböcker i svenska förhåller sig till film och rörlig bild som en del av ett vidgat textbegrepp?
Uppsatsen syfte är att granska ett antal läroböcker i svenska för grundskolans senare år, för att där se hur det vidgade textbegreppet ? film och rörliga bilder ? uttrycks och behandlas. Enheten för styrdokument nämner i sitt tillägg till kursplanerna, Ett vidgat textbegrepp, ?mediekompetens? som en utgångspunkt för det vidgade textbegreppet. Detta begrepp granskas närmare i uppsatsen utifrån ett internationellt och nationellt perspektiv för att sedan relateras till styrdokumenten.
Syntes och karakterisering av katalytiska zeolitfilmer på inerta packningsmaterial.
Detta projektet syftar till att studera om syntes av katalytisk zeolitfilm på inerta packningsmaterial är möjlig. De packningsmaterial som har studerats sfärer med diametern 6 mm och porösa kroppar, båda dessa packningsmaterial innehåller huvudsakligen Al2O3. De zeoliter som har använts är ZSM-5 och Silkalit-1. Den metod som används för syntes av zeolitfilmen är "the Seed Film Method", för att kunna använda metoden har vissa modifieringar av den skett. Proven har karakteriserats med svepelektronmikroskopi, gasadsorption, röntgendiffraktion, dynamisk ljusspridning och termisk analys.
Modern marknadsföring - filmproduktion
I contacted the production company Salmonfox in the hope that they would have any projects that they needed help with. It showed that Salmonfox just started up an old project that they needed to complete. They wanted my help to edit some trailers and one crowdfundingfilm for the short film called, Captain Sweden (Kapten Sverige). Salmonfox are hopefully going to use the different trailers and crowdfundingfilm to promote the short film and get help with the funding to make a feature. The project began with a pilot study in which I made a time plan and a requirements plan, where the different requirements were set.
Modellbaserad systemutveckling i komplexa verksamheter. En fallstudie av Coremetoden
In system development it is today increasingly common to use a model-based system development method. These methods that are suited for Agile work with simple and quick updates and implementations of new applications in systems conform to the requirements that are becoming more important today, namely more flexible and less expensive system that still maintain high quality and safety.A company that has been working with this type of system development method for a long time is Genicore AB, which also has developed their own tools and model language in order to better model the information management systems in complex and abstract operations. Genicore AB is trying to spread their method other developers and have therefore taken the initiative to start this study. The method is evaluated and tested by two students with relatively little experience in model-based systems engineering in order to gain a new perspective on how the method functions. The method has been applied to an educational activity in order to test it in a new domain, and this led us to our research question;?What criteria are of particular relevance in the implementation of a MBSD method on on complex businesses??Through literature reviews and interviews, we formed an idea of how model-based system development works from a theoretical perspective, and then continued to the case study conducted on the educational activities at the faculty of IT at University of Gothenburg.
Filmens plats i svenskämnets läroböcker för gymnasieskolan
Det här examensarbetet är en textstudie som handlar om filmens plats i svenskämnets lärome-del för gymnasieskolan. Målsättningen med uppsatsen är att beskriva och analysera hur filminslag används i läromedel som utkommit under de senaste åren, i relation till vad som står i läroplan, kursplan och i andra artiklar från skolverket. Uppsatsen behandlar filmbilder, filmtips, analysverktyg, övningsuppgifter och alla andra inslag av film som kan upptäckas i de undersökta läromedlen.Kursplanen, och andra publikationer från skolverket, omfattar ett vidgat textbegrepp och uppmuntrar en ökad användning av film, dessutom ges tydliga signaler om hur viktig filmen är i skolarbetet och vid de nationella proven. Det vidgade textbegreppet medför att uppsatsen måste förhålla sig till ?literacybegreppet? och i viss mån till den moderna receptionsforskningen.
AD/HD i förskolan
In this work, I have studied whether if one can detect AD / HD in preschool. I have read some literature and searched on the Internet. I have also tried to get to interview people who are familiar with this topic, which has not been easy. I have questioned 13 persons if they would participate in an interview, but most have refused because they do not have time. I succeeded anyhow to get three persons, two special educators and a nurse on the BVC.
Interaktiva, digitala lärresurser : Med underhållning kommer motivation
Earlier research has shown that combining education with entertainment can improve students motivation in school. With this study we aim to learn more about interactive digital learning resources and how they should be designed to entertain and thereby contribute to motivation. We have identified aspects of educational games that also could be considered when developing interactive digital learning resources, to make them more entertaining and motivating. We have chosen to study and evaluate an interactive digital learning resource called ?Grasp the Disaster?, a fictional online adventure created for students in the ages between 13-15.