Sök:

Sökresultat:

1211 Uppsatser om Aktiv utemiljö - Sida 21 av 81

Omega - En passiv och vacker tillvaro : Ett passivt bostadshus

Idag projekteras byggnader för att spara energi och minimera vÀrmeförluster som sker genom klimatskal. För att kunna minska behovet av aktiv uppvÀrmning för de boende utvecklades en idé om att byggnaden skulle uppvÀrmas med hjÀlp av passivvÀrme. Detta ledde till skapandet av passiv och lÄgenergihus.Det har funnits passivhus i mer Àn 20 Är och vanligen anvÀnds denna princip av privatvillor. PÄ senare tid har dock passivhustekniken börjat integreras vid uppförandet av flerbostadshus. Syftet Àr naturligtvis att minska Ärsbehovet av aktiv uppvÀrmning för byggnader och samtidigt minska vÀrmeeffektbehovet.

Bilderboken i förskolan - vila eller upplevelse? : En studie om hur pedagoger anvÀnder bilderboken i sitt pedagogiska arbete.

Studiens syfte Àr att undersöka om den planerade höglÀsningen i förskolan tar fasta pÄ lÀroplanens tankar om vad den Àr tÀnkt att leda till och om det Àr en passiv eller aktiv aktivitet för barnen. Tre pedagoger pÄ olika förskolor har blivit observerade och intervjuade angÄende sin bilderbokslÀsning, dÄ de under intervjuerna fÄtt frÄgor rörande deras syfte med lÀsningen och varför man lÀser bilderböcker i förskolan. Anledningen till att jag valde intervju som metod var för att jag var intresserad av hur pedagoger egentligen tÀnker angÄende bilderbokslÀsningen i förskolan, men likasÄ om lÀroplanens mÄl synliggörs i verksamheten. Resultatet jag fÄtt fram i min forskning Àr att den planerade höglÀsningen i det stora hela innebÀr vila och sprÄkutveckling för barnen. DÀremot skiljer sig de berörda pedagogernas lÀsstrategier Ät och de har olika Äsikter om hur boklÀsningen ska gÄ till, samt vad de vÀrderar som professionella lÀrare gÀllande höglÀsningen i förskolan..

Studie av miljön i förskolan utifrÄn ett genusperspektiv : En jÀmförelse mellan en konventionell förskola och en Reggio Emilia-inspirerad förskola.

Syftet med den hÀr litteraturstudien Àr att titta pÄ livsfrÄgors roll i gymnasieskolans religionskunskapsundervisning, samt hur samtal kring en berÀttelse som SmÄtrollen och den stora översvÀmningen kan anvÀndas för att tematisera dem. Studien orienterar sig lika vÀl mot religionsdidaktisk och litteraturvetenskaplig teori som undervisningspraktik ? men vilar pÄ en hermeneutisk grund dÀr olika tolkningsprocesser stÄr i fokus.SmÄtrollen och den stora översvÀmningen Àr en del av ett stÀndigt pÄgÄende kontextuellt och intertextuellt samtal kring de grundlÀggande villkoren för livet. I texten förhÄller sig Jansson till sitt sammanhang, liksom varje lÀsare i sin lÀsning förhÄller sig till sitt. I tolkningsprocessen Àr lÀsaren en aktiv del i formandet av textens mening.

Palliativ vÄd - NÀrstÄendes upplevelser

Vid palliativ vÄrd Àr det ofta de nÀrstÄende som stÄr patienten nÀrmast. Det Àr inte alltid som patienten kan uttrycka sig sjÀlv under vÄrd vid livets slut vilket gör de nÀrstÄendes upplevelser och Äsikter vÀldigt viktiga. För att vÄrden kring den döende ska bli sÄ bra som möjligt krÀvs bl a god omvÄrdnad, bra bemötande, god kommunikation och ödmjukhet. VÄrden vid livets slut innebÀr inte endast vÄrd av patienten utan Àven av nÀrstÄende. Studiens syfte var att undersöka hur nÀrstÄende upplever palliativ vÄrd.

LÀromedlet Aktiv svenska för gymnasiets kura A ur ett genusperspektiv

Detta examensarbete visar resultatet av en undersökning om hur sprÄklÀrare i engelska, franska och tyska pÄ gymnasieskolan anvÀnder sig av autentiskt material i undervisningen och hur de tror att detta pÄverkar eleverna.En kvalitativ forskningsmetod har anvÀnts och dÀrefter har resultaten analyserats med ad hoc-metoden.Resultaten visade att nÀstan samtliga lÀrare blandade lÀroböcker och autentiskt material i sin undervisning för att ge variation. Den frÀmsta anledningen till detta var att lÀrarna upplever att elevernas motivation ökar dÄundervisningen varieras och om eleverna kan se en viss verklighetsanknytning. Vissa skillnader mellan sprÄken pÄvisades, dÄ engelsklÀrarna i större grad uppgav att de anvÀnde autentiskt material i undervisningen. LÀrare ityska och franska menade oftare att brist pÄ material och elevernas kunskapsnivÄ förhindrade arbetet med autentiskt material. LÀrarna pÄpekade Àven att kursplanen inte hade nÄgon pÄverkan gÀllande materialet, utan attdet var varje lÀrares beslut att ta..

Effektförluster i semipassiva H-bryggor

AbstraktUppsala Universitet hÄller för tillfÀllet pÄ med ett nytt slags svÀnghjul som utnyttjar stor vinkelhastighet istÀllet för stort tröghetsmoment för att buffra rörelseenergi.  För att kunna nÄ hög hastighet hÄlls svÀnghjulet svÀvande med permanentmagneter och horisontellt hÄlls svÀnghjulet rakt med hjÀlp av 8 stycken aktiva magneter. Varje aktiv magnet regleras med hjÀlp av semipassiva h-bryggor. Syftet med detta projekt var att ta reda pÄ effektförlusterna i en enskild semipassiv h-brygga och sedan beskriva det med en formel med ström och spÀnning som inparameter. Den framhÄllna ekvationen: sÀger oss att med vÀrden pÄ spÀnning och ström som svÀnghjulet drivs med kommer en effektförlust ligga mellan 0.5-3.5 W i varje h-brygga. Detta ger en effektförlust i hela systemet för alla aktiva magneter mellan 3-28 W beroende pÄ inspÀnningen och inströmmen.  En tydlig slutsats som kan dras Àr att den procentuella effektförlusten minskar desto större ström och spÀnning som anvÀnds i systemet..

Living the brand : En varumÀrkesbyggande företagskulturstrategi

Denna uppsats behandlar ledarskap och organisationsförÀndring. I rapporten undersöks hur fyra chefer har handskats med de svÄrigheter och utmaningar som uppstÄtt dÄ organisationen de verkar i ska driva igenom förÀndringsprojekt. De undersökta organisationerna Àr Försvarsmakten Visby garnison, Scania AB Falun, Apoteket AB och Nacka kommun. I de tvÄ förstnÀmnda bestÄr förÀndringsprocessen av mer eller mindre total avveckling och i de andra tvÄ rör det sig om omfattande förÀndringar i struktur eller arbetssÀtt. Undersökningen Àr baserad pÄ djupintervjuer med dessa chefer och svaren har analyserats utifrÄn existerande modeller för förÀndring.

Analys av Tjocklut med Akustisk Spektroskopi : Prediktering av Torrhalt

Att driva av vatten ur anvÀnd kokvÀtska (lut) frÄn massakokarna kallas indunstning och Àr den mest energikrÀvande processen inom den kemiska massaindustrin. Dock mÄste det göras för att dessa lutar ska kunna förbrÀnnas i sodapannan och kemikalierna Ätervinnas. PÄ Gruvöns bruk i Grums innebÀr samÄtervinningen av svartlut och rödlut att belÀggningar lÀttare uppstÄr pÄ utrustningen och arbetet med att förbÀttra och effektivisera processen pÄgÄr stÀndigt. Som ett led i detta arbete har luten undersökts med en mÀtare som bygger pÄ aktiv akustisk spektroskopi. I detta examensarbete har ljudspektrum undersökts i syfte att korrelera dessa till lutens egenskaper med den frÀmsta mÄlsÀttningen att skapa en modell som kan prediktera torrhalten.

FrÄn intryck till uttryck

Denna undersökning mÄlar upp en översiktlig bild av det exopolitiska fÀltet och nÄgra av frontfigurerna har lyfts fram, speciellt tvÄ personer i en separat temasektion. Exopolitiken strÀvar efter att pÄ ett disciplinerat sÀtt studera politiska processer och aktörer förknippade med interstellÀrt samhÀlle.Dessa frontfigurer drivs av gemensamma mÄl, men de har bitvis olika metoder hur att nÄ dessa mÄl. De kompletterar dock varandra bra, eftersom de tÀcker in olika omrÄden av exopolitiken. Det exopolitiska fÀltet framstÄr till viss del som fragmenterat.Den större bilden visar pÄ mÄnga likheter med ufo-fÀltet, och Àven pÄ vissa likheter med New Age och nyandliga rörelser. Utöver likheterna har exopolitiken Àven sina egna sÀrdrag och en komplex bild av framtrÀder.

AP-fondernas utveckling : en jÀmförande studie om avkastning och risk mellan Ären 2002-2010

Bakgrund: Det rÄdande pensionssystemet i Sverige bestÄr av sex sÄ kallade AP-fonder. Genom Ären har pensionssystemet flertalet gÄnger kritiserats för dess lÄga avkastning.Problem: VÄr huvudfrÄga Àr att jÀmföra AP-fondernas risk och avkastning med aktiemarknaden som helhet, detta ska ske med hjÀlp av tvÄ jÀmförelseindex: MSCI World och SIXRX.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att jÀmföra de fyra första AP-fondernas risk och avkastning med aktiemarknaden som helhet under Ären 2002-2010.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ metod, genom att samla in information frÄn AP-fondernas Ärsredovisningar och hemsidor. Vi har samlat in historisk data, som vi sedan har bearbetat och analyserat.Slutsats: De studerade AP-fonderna har presterat sÀmre Àn aktiemarknaden..

?Jag sökte er alltid, överallt? : Samtal kring Tove Janssons SmÄtrollen och den stora översvÀmningen som metod för att tematisera livsfrÄgor inom gymnasieskolans religionskunskapsundervisning

Syftet med den hÀr litteraturstudien Àr att titta pÄ livsfrÄgors roll i gymnasieskolans religionskunskapsundervisning, samt hur samtal kring en berÀttelse som SmÄtrollen och den stora översvÀmningen kan anvÀndas för att tematisera dem. Studien orienterar sig lika vÀl mot religionsdidaktisk och litteraturvetenskaplig teori som undervisningspraktik ? men vilar pÄ en hermeneutisk grund dÀr olika tolkningsprocesser stÄr i fokus.SmÄtrollen och den stora översvÀmningen Àr en del av ett stÀndigt pÄgÄende kontextuellt och intertextuellt samtal kring de grundlÀggande villkoren för livet. I texten förhÄller sig Jansson till sitt sammanhang, liksom varje lÀsare i sin lÀsning förhÄller sig till sitt. I tolkningsprocessen Àr lÀsaren en aktiv del i formandet av textens mening.

Organiserad ungdomskriminalitet i SkÄne : En kartlÀggning av gÀngbildning bland ungdomar

Arbetet syftar till att uppmÀrksamma om en gÀngrelaterad, organiserad ungdomsbrottslighet börjat fÄ fÀste i SkÄneregionen och vill i sÄ fall belysa karaktÀren pÄ brottsligheten och gÀngen. Vidare belyses offren, lokalisation och tidpunkter samt om polisen uppmÀrksammar det eventuella problemet och tar fram strategier. Material pÄ omrÄdet visar att den brottsaktive ungdomen Àr mellan 15-17 Är och företrÀdesvis en pojke av utlÀndskt ursprung. Han umgÄs i gÀng med interna hierarkier dÀr gÀngen mÀrker ut omrÄden som sina. Brotten Àr frÀmst stöld/skadegörelse, vÄldsbrott, narkotikabrott och vapen Àr vanligt förekommande.

Energiövervakning och styrning av snarta hem

EnergimÀtning och övervakning kan bidra till minskad energiförbrukning genom att hjÀlpa en anvÀndare att ta beslut över energianvÀndandet. Valet av examensarbete gjordes p.g.a. behovet att ge anvÀndarna möjlighet att pÄverka sin energiförbrukning och övervaka sina elprodukter. Ett koncept togs fram dÀr toppvÀrden pÄ spÀnning och ström, effektfaktor, spÀnning-ens vÄgform, aktiv, reaktiv och skenbar effekt mÀttes. Samtliga vÀrden skickades till en server som lagrade informationen och innehöll en hem-sida för presentation.

Fysisk aktivitet förenar nytta med nöje : en studie om motivation

Fysisk aktivitet kan frĂ€mja bĂ„de fysisk och psykisk hĂ€lsa. PĂ„ senare tid har uppmĂ€rksamhet Ă€gnats Ă„t att nĂ„ förstĂ„else för vilka faktorer som pĂ„verkar individers fysiska aktivitet. Syftet med studien var att, bland fysiskt aktiva personer, fĂ„ ökad förstĂ„else i vilka faktorer som motiverar till fysisk aktivitet samt vilka eventuella försvĂ„rande omstĂ€ndigheter som finns och vad individerna gör för att överkomma dem. Åtta intervjuer genomfördes och analyserades genom induktiv tematisk analys. I enlighet med tidigare forskning och beteende- och motivationsteorier visade resultatet att det var viktigt att det var nöjesfyllt att vara fysiskt aktiv, att individerna upplevde att deras fysiska och mentala hĂ€lsa pĂ„verkades positivt samt att det var en betydelsefull social aktivitet.

Individanpassat lÀrande : en studie om pedagogiskt gÄngbara vÀgar i det senmoderna samhÀllet

Individanpassning Àr ett begrepp som har blivit Àn mer aktuellt i takt med rÄdande samhÀllsförÀndring. Syftet med denna studie var att synliggöra gymnasieelevers tankar och funderingar kring begreppet och arbetsmetoderna individanpassat lÀrande samt att intensifiera utvecklingsarbetet med detsamma genom att ge förslag pÄ hur pedagoger konkret kan arbeta individanpassat i skolmiljö. Via en fenomenografisk kvalitativ intervju har 7 elever pÄ ett NV-program intervjuats med avsikt att identifiera deras uppfattning om vad individanpassning kan vara och hur den bör utformas. Elevernas tankar har sedermera satts i relation till diverse teorier med syftet att förstÄ och problematisera desamma. Konstateras kan att ett individanpassat arbetssÀtt Àr ett aktivt val i en lÀrandeprocess och kan innebÀra olika tillvÀgagÄngssÀtt beroende pÄ vilka individer som Àr involverade.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->