Sök:

Sökresultat:

2379 Uppsatser om Akademiska normer och värderingar - Sida 11 av 159

Homo- bi- och transperspektivet kvar i garderoben? - En kvalitativ studie i de lÀgre skolÄren

Syftet med arbetet Àr att försöka identifiera normer och vÀrderingar som kan finnas i dagens skola med inriktning pÄ de lÀgre skolÄren ur ett homo- bi- och transperspektiv. Med hjÀlp av djupintervjuer och textanalys försöka fÄ fram ett resultat som redovisar detta. Samtidigt ger Àven arbetet en översikt av tidigare forskning gÀllande attityder gentemot homosexuella och hur antagandet att alla Àr heterosexuella kan pÄverka HBT-personer. Sammanfattningsvis pekar mina resultat pÄ att den undersökta skolan inte har ett HBT-perspektiv i sÄ stor utstrÀckning i sin undervisning och att det delvis har sin förklaring i skolans styrdokument, förvÀntningarna pÄ pojkar och flickor samt den rÄdande heteronormativiteten..

?Du förstör leken!? : En studie om hur normativa praktiker i barns skolvardag skapas och upprÀtthÄlls

Syftet med denna studie var att undersöka hur olika exkluderingsprocesser verkstÀlls och förhandlas fram under en vanlig skoldag ur barnens eget perspektiv. Empirin utgjordes av intervjuer och observationer av Ätta mellanstadieelever. Studien tog sitt teoretiska avstamp i Goffmans teorier om sociala situationer, Garfinkels etnometodologi, Corsaros barndomssociologi och en fenomenologisk syn pÄ barns perspektiv. Intervjuerna visade att utanförskap konstitueras i interaktionen i elevgruppen. Intervjuerna och observationerna visade att eleverna gjorde motstÄnd bÄde mot skolans normer och sina inbördes normer i kamratgruppen.

Kategoriseringar av hen : Genusperspektiv pa? bruket av hen pa? Twitter

I den ha?r underso?kningen tittar jag na?rmare pa? hur ordet hen anva?nds i interaktioner pa? Twitter. Jag fra?gar mig i vilka sammanhang och om vem som hen kan anva?ndas i dessa konversationer. Vad tycks gynna eller begra?nsa anva?ndningen av hen? Ha?r a?r jag, fo?rst och fra?mst, intresserad av att se pa? hur olika typer av normer kring ko?n och sexualitet kan ta?nkas pa?verka anva?ndningen, och vilka sa?dana normer som a?r relevanta i konversationerna.Fo?r att go?ra detta anva?nder jag mig av metoden Membership categorization analysis.

Biblioteket pÄ Facebook. En studie av hur akademiska bibliotek och folkbibliotek i Sverige anvÀnder sig av Facebook.

This study investigates the use of the social network Facebook among 67 Swedish libraries; 27 academic libraries and 40 public libraries. Data is collected through an analysis of the libraries? Facebook pages and through an email survey. To analyze the data, a series of statistical analyses were performed.The results indicate that the public libraries more actively posted Facebook updates than the academic libraries and that the libraries that had a policy for use of Facebook/social media more actively posted updates than those libraries that did not have such policy. The libraries use Facebook mainly to post links and photos and to announce events, provide book recommendations, and to emphasize special occasions.

Den akademiska vÀgen mot uppdragstaktik och utvecklande ledarskap : En analys av kursplanerna vid OP 08-11

Ledningsmetoden Försvarsmakten anvÀnder sig av Àr uppdragstaktik och utbildningen mot den har kunnat riktats ganska fritt. NÀr kadetternas utbildning nu strÀvar mot akademiska mÄl, snarare Àn praktiska, kan innehÄllet av uppdragstaktik i den numera teoritunga utbildningen ifrÄgasÀttas. Ytterligare en aspekt som kan ifrÄgasÀttas i den teoritunga utbildningen Àr det ledarskap som kadetterna utbildas mot.Det övergripande syftet Àr att undersöka om kadetterna vid officersprogrammet utbildas mot den ledningsmetod och ledarstil som Försvarsmakten anvÀnder sig av, det utvecklande ledarskapet och uppdragstaktik.UtifrÄn kursplanerna, utbildas kadetterna vid OP 08-11 mot utbildningsmÄl som kan hÀrledas mot uppdragstaktik och utvecklande ledarskap?I vilken mÀngd Äterspeglas dessa i sÄdant fall?Förenandet av uppdragstaktik och utvecklande ledarskap möjliggörs vetenskapligt i en rapport av Lena Stenlund och Gerry Larsson. Den utgör grund för det analysverktyg som anvÀnds i granskandet av kursplanerna.Studien Àr att betrakta som att en kvalitativ innehÄllsanalys gjorts av kursplanerna för OP 08-11, dÀr en deskriptiv jÀmförelse har gjorts mellan varje kursplan och analysverktyget.Sett till frÄgestÀllningarna kan diskussion knappast vÀckas enligt denna studie om att lÀrandemÄlen vid officersprogrammet inte kan hÀrledas mot uppdragstaktik eller utvecklande ledarskap.

PredikoÀmbete och vÀckelse i Skara stift 1850-1900: Tolkningar av E.J. Ekman och Arvid Norberg

Den ha?r uppsatsen analyserar demokratidiskursen i de parlamentariska dokument som fra?n och med 2002 ledde fram till spra?klagens stiftande 2009. Den go?r detta utifra?n teorifa?lten kritisk diskursanalys och systemisk-funktionell grammatik. Materialet besta?r av utdrag ur de parlamentariska dokumenten. Utdragen besta?r av de tillfa?llen da? vissa nyckelord knutna till demokrati anva?nds ga?llande omra?det klarspra?k.

Företagskultur och produktivitet ? Normer och vÀrderingars pÄverkan pÄ produktiviteten

Denna rapport Àr en litteraturstudie i geometri, topologi och fysik, skri- ven med avsikten att förbereda för studier i allmÀn relativitetsteori. Den har karaktÀren av en lÀrobok och dess mÄlgrupp Àr personer med kunskaper likvÀrdiga med en kandidatexamen i teknisk fysik, teknisk matematik eller liknande. Rapportens fokus ligger pÄ matematiska metoder för allmÀn relativitetsteori och förkunskaper nödvÀndiga för att förstÄ detta. Texten avslutas med nÄgra inledande exempel pÄ allmÀn relativitet som demonstrerar nÄgra av begreppen som avhandlas i rapporten. Rapporten behandlar sitt Àmne pÄ en inledande nivÄ och dess frÀmsta syfte Àr att ge en överblick och en motivation för fortsatta studier..

"Jag vÀgrar sÀtta in mig i en norm!" : En studie av "BRYT! - ett metodmaterial om normer i allmÀnhet och heteronormen i synnerhet"

In this essay I examine how the norm-critical material ?BRYT! ett metodmaterial om normer i allmÀnhet och heteronormen i synnerhet? is used by HyresgÀstföreningen in Stockholm in their education of personnel in the perspective of equalisation. I?ve mostly been interested in how the personnel who takes part in workshops about the material react and reflect in relation to the purpose of the material. How do they discuss about norms and the connection to discrimination and how do they look upon the power and responsibility that comes with power in relation to norms?  Earlier research in norm critical pedagogy and the critic of tolerans pedagogy perspective helps me to analyse how critical pedagogy stands above non-critical pedagogy in many perspectives.By observing workshops and by interviewing personnels taking part in these workshops I?ve examined how they react on both the practical and theoretical parts of the material.To summarise my examination I find the personnel who is educated in working with the material discover new experiences in knowledge and on how norms and discrimination functions.

Identifierbara risker vid vÄrd av intoxikerade patienter pÄ akutmottagningen. : En enkÀtstudie.

Varje dag vĂ„rdas ett antal intoxikerade patienter pĂ„ landets akutmottagningar. Av antalet akutbesök var 2-45% alkohol- och drogrelaterade. Intoxikerade patienter kan utgöra ett stort hot mot vĂ„rdpersonal pĂ„ grund av intag av droger som leder till aggressivitet. Patienter med misstanke om intoxikation löper risk att felbedömas dĂ„ de inte vill medverka till vĂ„rd samt förmedlar inte hela bilden av sin sjukdom/symtom. Återkommande intoxikerade patienter kan leda till försĂ€mrad attityd hos vĂ„rdpersonal gentemot denna patientgrupp.

Företags publika ansvarskommunikation: En fallstudie om ansvarskommunikation i den svenska amorteringsdebatten och dess konsekvenser pÄ operativ nivÄ

Bakgrund och problem: Fo?retagskommunikation a?r en del av det som pa?verkar intressenterna na?r de skapar sig en bild av ett fo?retags identitet, image och rykte. Fo?retag vill genom ansvarskommunikation pa?verka ma?nniskors uppfattningar om dem och pa? sa? sa?tt skapa sig legitimitet. Da? bankbranschen oftast direkt kopplas till den finansiella infrastrukturen kommer andra fra?gor som etik, miljo? och socialt ansvar la?tt i skymundan.

UppnÄs gÀllande kvalitetsmÄl för smÀrtbehandling pÄ avdelningen för blodsjukdomar pÄ Akademiska sjukdomar?

Introduktion: SmÀrta, smÀrtskattning samt smÀrtbehandling Àr centrala begrepp inom hematologin. Intresset att genomföra en studie huruvida kvalitetsmÄl för smÀrtbehandling som finns utarbetade pÄ Akademiska sjukhuset (AS) i Uppsala följs, vÀcktes med anledning av detta. Syfte: Författarna valde i denna uppsats att undersöka om gÀllande kvalitetsmÄl för smÀrtbehandling uppnÄs pÄ hematologen pÄ AS för patienter med maligna blodsjukdomar. De mÄl som undersöks Àr dokumentation, kunskap hos behandlande personal pÄ avdelningen, smÀrtskattning samt smÀrtbehandling.Metod: Studien Àr en journal- och enkÀtstudie med deskriptiv design. 30 journalers dokumentation pÄ inneliggande patienter frÄn november 2008 har granskats under en period med fokus pÄ smÀrta.

Oj vad pinsamt, hÀr har jag tjejklÀder nÀr killarna kommer!:
om elevers tankar kring genus i barnlitteratur

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur elever i Är 2 och 3 uppfattar genus utifrÄn barnlitteratur som bryter mot stereotypa genusmönster och normer. Centrala frÄgestÀllningar var sÄledes: Vad anser eleverna Àr typiska normer för pojkar och flickor i barnlitteratur? Hur uppfattar elever genus utifrÄn barnlitteratur som bryter mot stereotypa genusmönster? Hur uppfattar eleverna pojkars och flickors möjligheter och rÀttigheter utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv i de valda böckerna? För att besvara forskningsfrÄgorna gjorde vi kvalitativa intervjuer som genomfördes i tvÄ kommuner i Norrbotten. Fyra intervjuer med Ätta elever som intervjuades i par ligger till grund för vÄrt resultat. Det sammanfattade resultatet visar att eleverna anser att pojkar och flickor har samma rÀttigheter och möjligheter i teorin, men enligt elevernas svar finns i verkliga livet en annan uppfattning.

OmvÀxling förnöjer

Den analytiska och teoretiska delen av arbetet presenterar begreppet intersektionalitet och undersöker humoristisk gestaltning av musikdramatik utifrÄn detta synsÀtt. Studien undersöker vilka normer och maktordningar som visar sig genom den humoristiska gestaltningen och stÀller frÄgor runt varför dessa uppstÄr och hur man skulle kunna förÀndra detta. Det konstnÀrliga processarbetet och den sceniska presentationen redogör för hur jag utforskat mina egna fördomar om mig sjÀlv och det fÀlt som jag befinner mig inom som musikdramatisk scenkonstnÀr och student i musikdramatik. HÀr presenteras metoder jag anvÀnt mig av vokalt, textuellt, dramatiskt, musikaliskt, fysiskt, mentalt och pedagogiskt för att expandera mitt fÀlt som musikdramatisk scenkonstnÀr..

Socialisation av kvinnor pÄ en mansdominerad arbetsplats

Uppsatsen faller inom ÀmnesomrÄdet organisation och vÄr undersökning handlar om kvinnor inom organisationer sett utifrÄn ett feministiskt perspektiv. Det feministiska perspektivet betraktar samhÀllet som ett könssystem och med det menar vi att de strukturer som finns i samhÀllet, liksom inom organisationer, inte Àr könsneutrala. FrÄn den stÄndpunkten har vi valt att studera socialisation av kvinnor och vad som kan tÀnkas ligga bakom den processen pÄ en mansdominerad arbetsplats. Valet av mansdominerad arbetsplats beror pÄ att vi tror att den kvinnliga socialisationen dÀr blir tydligare. För att komma fram till socialisationsprocessen har vi analyserat fram arbetsplatsens organisationskultur med de normer, vÀrderingar och ideal som rÄder.

Gymnasieungdomars tankar om sexuella normer

Det hĂ€r Ă€r en kandidatuppsats vars syfte Ă€r att undersöka gymnasieungdomars attityder till och Ă„sikter om vad som Ă€r normen i sexuella sammanhang samt hur deras syn pĂ„ olika sexuella lĂ€ggningar ser ut. Ämnet som har valts för undersökning beror pĂ„ författarnas egna intressen samt att vi anser att det Ă€r relevant för socialt arbete att ha kunskap om de sexuella normer som finns bland ungdomar idag. Detta för att man ska kunna bemöta dem pĂ„ ett korrekt och kompetent vis. Sex stycken semistrukturerade intervjuer med gymnasieungdomar har genomförts. Sedan har en kvalitativ innehĂ„llsanalys gjorts dĂ€r materialet har analyserats med hjĂ€lp av tre teorier: socialkonstruktionism, queerteori och sexuella script.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->