Sök:

Sökresultat:

822 Uppsatser om Affärsdrivande verk - Sida 2 av 55

Karteller- Bör de kriminaliseras?

UpphovsrÀtt Àr den rÀtt som författare, kompositörer, konstnÀrer och andra upphovsmÀn har till sina verk. BestÀmmelserna om detta finns i lagen (1960:729) om upphovsrÀtt till litterÀra och konstnÀrliga verk. UpphovsrÀtt avser att ge rÀttsligt skydd för resultat av andligt skapande i vilken form det Àn föreligger samt en rÀtt till ersÀttning för skapade verk. UpphovsrÀtten har emellertid tvingats genomgÄ omfattande förÀndringar pÄ grund av den tekniska utvecklingen som sker pÄ omrÄdet. Den digitala teknologin möjliggör idag att det snabbt, billigt och enkelt gÄr att framstÀlla nÀstan exakta kopior av skyddade verk i alla former och att överföra dem till ett stort antal mottagare med hjÀlp av internationella nÀtverk som Internet.

Vardaglighet, övergivenhet och meningslöshet : med utgÄngspunkt frÄn Edward Hoppers och nÄgra superrealisters konstverk

Med utgÄngspunkt frÄn fyra olika verk av den amerikanske konstnÀren Edward Hopper diskuteras och analyseras tecken för vardaglighet, övergivenhet och meningslöshet. Edward Hoppers verk jÀmförs med verk av fyra olika superrealister. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur Edward Hoppers konst kom att pÄverka superreaalisterna. Ett annat syfte Àr att försöka ge ord Ät konstupplevelsen och enligt Howard Gardners metod att gÄ djupare in pÄ ett omrÄde och pÄ sÄ sÀtt lÀra sig en metod som gör det möjligt att fördjupa sig i andra Àmnen.FrÄgestÀllningar som diskuteras i min fördjupning Àr: Hur kan vardaglighet, övergivenhet och meningslöshet gestaltas i konst? I arbetets gestaltande del ger jag, med tvÄ- och tredimentionell konst utgÄende frÄn sjÀlvupplevda motiv inspirerat av Hopper och superrealister, uttryck för begreppen vardaglighet, övergivenhet och meningslöshet..

Återbruk av formgivet material : Juridiska och moraliska perspektiv

Syftet med studien Àr att undersöka vad som Àr legitimt Äterbruk och anvÀndning av nÄgon annans tidigare designat material, i nya formgivna produkter eller verk. FrÄgestÀllningarna som diskuterats i arbetet Àr; Hur mycket av nÄgon annans tidigare formgivna material fÄr ÄteranvÀndas i kommersiella Äterbruksprodukter?Vad Àr legitimt bruk av ?ready-mades? i konstnÀrliga verk?Anses det vara ett konstnÀrligt verk nÀr konstnÀren inte sjÀlv Ästadkommit alla delar av verket? Dessa frÄgestÀllningar har diskuterats utifrÄn juridiska och moraliska perspektiv. Som metod anvÀndes en litteraturbaserad studie av juridisk litteratur som behandlar immaterialrÀtt, avgrÀnsat till bestÀmmelser av lag i Sverige. De juridiska reglerna jÀmfördes sedan med etiska teorier.

August Strindberg infernokris : Vad kan Hjalmar Sundéns rollteori bidra med i förstÄelsen av Strindbergs religiösa upplevelser och erfarenheter?

Huvudsyftet med vÄr uppsats Àr att undersöka vad Hjalmar Sundéns rollteori kan bidra med i förstÄelsen av August Strindbergs religiösa upplevelser och erfarenheter under infernokrisen i Paris 1894-1896 (97). Materialet utgörs av Strindbergs egna sÄ kallade sjÀlvbiografiska verk Inferno, Legender och Klostret samt litteratur om Strindbergs infernokris och hans liv inklusive hans korrespondens. Metoderna vi anvÀnder Àr textanalys av Strindbergs litterÀra verk och komparativa studier av Strindbergs verk och korrespondens. Dessutom görs textstudier av material skrivet om honom. Vi tillÀmpar Hjalmar Sundéns rollteori för att fÄ förstÄelse för de erfarenheter och upplevelser som Strindberg behandlar i sina sjÀlvbiografiska verk, dramer och brev.

Illegal fildelning : Ur ett materiellt och processuellt perspektiv.

UpphovsrÀtt Àr den rÀtt som författare, kompositörer, konstnÀrer och andra upphovsmÀn har till sina verk. BestÀmmelserna om detta finns i lagen (1960:729) om upphovsrÀtt till litterÀra och konstnÀrliga verk. UpphovsrÀtt avser att ge rÀttsligt skydd för resultat av andligt skapande i vilken form det Àn föreligger samt en rÀtt till ersÀttning för skapade verk. UpphovsrÀtten har emellertid tvingats genomgÄ omfattande förÀndringar pÄ grund av den tekniska utvecklingen som sker pÄ omrÄdet. Den digitala teknologin möjliggör idag att det snabbt, billigt och enkelt gÄr att framstÀlla nÀstan exakta kopior av skyddade verk i alla former och att överföra dem till ett stort antal mottagare med hjÀlp av internationella nÀtverk som Internet.

Skapandet och uppsÀttningen av verket Siempre perdue : erfarenheter av att samtidigt vara komponist, koreograf, scenograf och reggissör

I den hÀr uppsatsen sammanfattar jag de lÀrdomar jag fick av att skapa och framstÀlla ett verk för fyra sÄngare och tvÄ dansare. Verket, Siempre  perdue, ingick i mitt konstnÀrliga projekt under mitt sista Är pÄ programmet för musiklÀrare med profil rytmik. Jag hade förkunskaper inom komposition, rytmik och viss koreografi, men att sammanstÀlla dessa och ge dom lika vÀrde i ett verk var för mig helt nytt. Den hÀr uppsatsen har för mig blivit ett sÀtt att reflektera kring det jag gÄtt igenom och att ringa in det man mÄste tÀnka pÄ om man ska skapa och framföra ett liknande verk. LÀrdomarna handlar bÄde om sjÀlva kompositionen och repetitionerna  och förestÀllningarna.

Ett verk blir kosmopolitiskt : Representerar Louise Bourgeois verk Maman nÄgonting "universellt"?

The aim of this work is to give an example of how archaeoacoustics can broaden our understanding of archaeological remains and to further contribute to the almost non-existing research of ringing stones. With a theoretical discussion about sound from three different perspectives and by means of using different kinds of analysis, this essay will show that there are unknown relations between the three known ölandic ringing stones and the cultural landscape of Öland. Possible patterns in the placement of the stones and the possibility of the sound in this soundscape will be investigated. The essay will also suggest a resonant stone typology and discuss the necessity of one. Finally, the intention is also to shed new light upon the discussion on what the uses of the ringing stones might have been..

Litteraturkritik i SvD och DN : - Kriterier för omnÀmningar pÄ kultursidorna

Problembeskrivning: Det finns nÀrmare 500 förlag i Sverige, ca 70 av dessa Àr anslutna till Svenska FörlÀggarföreningen som uppger att det ges ut ca 1000 nya skönlitterÀra titlar i Sverige under ett Är. Enligt Nationalbiografin utges ca 2300 titlar under ett Är. Endast en brÄkdel av all skönlitteratur som ges ut fÄr publicitet i dagstidningar. Varken titlar, författare eller förlag. Syfte: Syftet Àr att undersöka om det gÄr att urskilja om det finns kriterier och mönster för vilka författare och verk som fÄr uppmÀrksamhet i pressen.Metod: Kvalitativ forskningsintervjuSlutsats: Vissa författare och förlag har en högre status hos kulturredaktionerna.

Den ansiktslösa rösten : Analyser av Jenny Holzers verk och en studie i den konsthistoriska bilden av henne.

Denna uppsats tittar nÀrmare pÄ fyra verk av Jenny Holzer. Hennes konstnÀrskap jÀmförs Àven med Guerilla Girls. Huvudmetoden utgörs av bildanalyser och jag presenterar ocksÄ tolkningsmöjligheter utifrÄn ett genusperspektiv. Utöver detta har jag med en konsthistoriografisk undersökning fÄtt fram hur den generella bilden av Holzer ser ut..

InskrÀnkning i upphovsmannens ensamrÀtt : En utredning om gÀllande rÀtt enligt UpphovsrÀttslagen 12 §

SammanfattningSyftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ vad gÀllande rÀtt Àr betrÀffande privatpersoners rÀtt att framstÀlla exemplar av verk för privat bruk enligt URL 12 §. Upphovsmannens rÀttigheter till sitt verk har inte alltid varit sjÀlvklara men har ökat i takt med den tekniska utvecklingen. AllmÀnheten har lÀnge haft rÀtt att göra kopior av verk för sitt privata bruk dÄ sÄdan kopiering inte ansetts skada upphovsmannens rÀtt. Den digitala utvecklingen möjliggör dock fler snabba och lÀtta sÀtt för allmÀnheten att kopiera verk i den privata sfÀren. För att skydda upphovsmannens rÀttigheter och möjligheter att fÄ ersÀttning för sina verk har upphovsmannen fÄtt allt fler rÀttigheter.

Arbetsbiens kÀrlek i Sverige : Alexandra Kollontaj i svensk debatt under mellankrigstiden

Uppsatsen tar sin utgÄngspunkt i det svenska mottagandet av Alexandra Kollontajs novellsamling Arbetsbiens kÀrlek, och undersöker vidare hur hennes texter i svensk press infogades i den svenska mellankrigstidens debatt om kvinnofrÄgor. Som bakgrund anvÀnds ocksÄ Kollontajs teoretiska verk Den nya moralen och arbetarklassen (1923) samt Kvinnans stÀllning i den ekonomiska samhÀllsutvecklingen (1926), de tvÄ verk av Kollontaj som fanns tillgÀngliga pÄ svenska vid denna tid..

City Sound Generator: Processen kring skapandet av ett interaktivt och generativt elektroakustiskt verk

Uppsatsen fokuserar pÄ skapandeprocessen kring prototypen av det interaktiva och generativa elektroakustiska verket City Sound Generator. De konstnÀrliga beslut som togs under arbetsprocessen kommer att diskuteras i relation till rÄdande tekniska och konceptuella restriktioner, tidigare forskning samt andra kompositörers verk. Vidare kommer dessa beslutsreflektioner ligga till grund för en diskussion kring huruvida prototypens klingande resultat bör benÀmnas som musik eller inte..

GlÀntan : ett sökande efter gemensamma ytor

I grÀnslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och Ähörare finns nÄgot som inte gÄr att sa?tta ord pÄ. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frÄgan vara 'varför?'.

Sensing Space : En undersökning av rum och perception utifrÄn ett verk av Olafur Eliasson

Uppsatsen behandlar relationen rum, verk och betraktare utifrÄn et verk av konstnÀren Olafur Eliasson. Undersökningen styrs av frÄgan om vilka fysiska faktorer som pÄverkar betraktaren i mötet med rummet och genom att studera verket Beauty (1993). Dessutom diskuteras Olafur Eliasson relation till betraktaren som en del av verket. Metoden har varit en kombination av litteraturstudier och fallstudie av verket Beauty som visades pÄ AroS 2005. GrundlÀggande för hela undersökningen Àr ett receptionsteoretiskt perspektiv, dÀr fokus Àr flyttat frÄn verket till betraktaren.  De fysiska faktorer som anses pÄverka vÄr visuella perception Àr ljus, fÀrg, form, rum och rörelse.

La vendetta : hÀmnd, opera och dess tolkningsmöjligheter

I grÀnslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och Ähörare finns nÄgot som inte gÄr att sa?tta ord pÄ. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frÄgan vara 'varför?'.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->