
Sökresultat:
732 Uppsatser om Adult attachment - Sida 38 av 49
Sagan som genre och andraspråksinlärares grammatiska prestation
AbstractSwedish tuition for immigrants (SFI) is a public adult education program in Sweden that was created in order to provide the immigrants with basic skills in Swedish. People with different backgrounds speaking different languages learn together how they should communicate in Swedish, both orally and in writing. For those who teach SFI it is important to know which factors have positive effects on the Swedish language acquisition. One of the questions to be asked is if the learning materials´ genre has any effect on the SFI students´ proficiency, in particular, oral proficiency. Scientists as von Franz, Vygotskiy and Bettelheim argued that fairy tales, as a genre consciously or subconsciously recognizable by all the people, present texts that are easy to acqiure.
Mångfald i bilderboken ur ett litteratursociologiskt perspektiv.
The purpose of this Master?s thesis is to investigate how diversity takes shape in children?s picture books published in Sweden. Twelve picture books, which touch the aspect of diversity in the categories of gender, ages, culture, nation, ethnicities, language, class, sexuality and functional disorder, were chosen from the Swedish National Council for Cultural Affairs catalogue for youth and children?s books 2006. They have been analysed with the conception of ikonotext and with the theory of Pierre Macherey?s image in the mirror, of how literature reflects the reality of society.
Pragmatisk förmåga hos barn med cochleaimplantat
A cochlear implant (CI) is a hearing device that makes it possible for individuals who are deaf or has a severe hearing impairment to receive auditory information and develop spoken language. The pragmatic ability may be affected. In short, pragmatics may be described as the study of language use in social contexts. Pragmatic ability can be seen as the result of the individual?s behavior as well as the underlying causes.The aim of the present study was to describe the pragmatic ability in children with CI.
Queera Barnbiblar - En narratologisk & queerteoretisk analys av transformationen av berättelsen om David och Jonatan
As humans we transfer norms and values, which we are aware or unaware of, to the children near to us. These children embrace them, and the adult´s norms and values become the child's own ones. When a Bible story is going to be transformed into a children?s bible text it goes through shortening and simplification of the story to fit children´s bible edition. The adjustment will be unconscious and conscious choices that change the meaning of the text and the possibility of contextual interpretation.
Vilka faktorer påverkar patientens känsla av tillfredsställelse och komfort vid en bronkoskopiundersökning?
Många patienter som genomgår en flexibel bronkoskopiundersökning på
operationsavdelningen känner sig inte tillfredsställda med upplevelsen. Syftet
med denna studie var att undersöka vilken forskning som är gjord på
patienternas komfort och känsla av tillfredsställelse under en
bronkoskopiundersökning. Studien är genomförd som en litteraturstudie. Sökning
har gjorts i olika databaser som Cinahl, PubMed och PsykINFO med nyckelord som
bronchoscopy, patientsatisfaction, adult, anesthesia local, information service
och psyocological stress. Efter sökningen valdes åtta studier ut för analys.
Ny i yrket - ny på arbetsplatsen: En undersökning om hur nyutexaminerade sjuksköterskor upplever sin första tid i yrket
Sjuksköterskeutbildningen har sedan dess start i mitten av 1800-talet utvecklats från att ha varit en rent praktiskt inriktad yrkesutbildning till en mer teoretiskt inriktad högskoleutbildning. Denna utveckling har fortsatt vilket innebär att klyftan mellan teori och praktik har ökat ytterligare.Mot denna bakgrund är syftet med uppsatsen att undersöka vilka krav på lärande den nyutexaminerade sjuksköterskan upplever i den situation hon står inför, när hon med en huvudsaklig teoretisk utbildning möter den kliniska praktiken, samt att analysera hur sjuksköterskorna kan stödjas i att hantera situationen. Utifrån vårt syfte har vi valt att utföra en empirisk undersökning, där vi har intervjuat sju sjuksköterskor från Helsingborgs lasarett. Den kvalitativa ansatsen föll naturligt då vi sökte en djupare förståelse för sjuksköterskorna och deras situation.I vår undersökning kommer vi fram till att det är svårt för nyutexaminerade sjuksköterskor att ta sig an de krav på kompetens som yrket ställer. För att klara av situationen behöver de stöd och handledning både från Helsingborgs lasarett och från arbetskamraterna.
Varför hamnar ungdomar respektive vuxna i ett behov av ekonomiskt bistånd? : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare som handlägger ekonomiskt bistånd för ungdomar respektive vuxna beskriver orsaker till biståndsbehovet hos sina klienter
What Places Adolescents and Adults, Respectively, in Need of Social Assistance? A Qualitative Study of How Social Workers Whom Administrate Financial Assistance for Adolescents and Adults, Respectively, Describe Reasons Behind the Need of Social Assistance Amongst Their ClientsThe purpose of this essay was to study and compare how social workers whom administrate social assistance for adolescents and adults, respectively, describe reasons behind the need of social assistance amongst their clients. This was done due to the use of qualitative interviews with a total of six social workers. Of these six, three administrated social assistance for adolescents while the other three did the same for adults. Prior research of poverty attribution greatly inspired this essay.
Lärande som hälsobefrämjande aktivitet inom arbetslivsinriktad rygg- och nackrehabilitering
Vår yrkesmässiga erfarenhet som hälsopedagoger har fått oss intresserade av att undersöka den pedagogiska aspekten av det lärande som rehabiliteringsdeltagare gör som hälsobefrämjande aktivitet i samband med en arbetslivsinriktad rygg- och nackrehabilitering vid Svenska Rygginstitutet AB. Syftet med studien är att undersöka om och i så fall på vilket sätt en arbetslivsinriktad rygg- och nackrehabilitering bidrar till deltagarens lärande, insikter och befrämjande av hälsa. Fyra deltagare som genomgått en sådan rehabilitering intervjuades. Intervjuerna spelades in och transkriberades för vidare analys utifrån kvalitativ narrativ metod. Undersökningens resultat visar att upplägg där aktivt lärande betonas och informationsförmedling samt reflektion varvas med att praktiskt få prova på och erfara, gör förvärvande av såväl nya insikter och kunskaper som ökad förståelse möjligt och tillgängligt.
The possible role of transmissible gastroenteritis virus (TGE) and porcine respiratory corona virus (PRCV) in the mortality of Ugandan back-yard piglets
In Uganda, small scale pig production plays a major role for households to earn a living and to secure their access to meat. Piglet mortality due to diar-rhoea-related dieseases is high. In an attempt to understand the underlying causes for this high mortality this study aims to investigate the role of trans-missible gastroenteritis virus (TGEV) and is a part of a larger project con-ducted at Makerere university in Uganda.
A complicating factor in this investigation is the porcine respiratory corona-virus (PRCV), a stabile mutant form of the TGE virus. The occurrence of this virus had shown to alter the impact of TGEV in e.g. Europe and North Amer-ica.
Skolan som en lärande organisation: En litteraturstudie om hur det kan uppnås
Trots att skolan har lärande som sitt gebit vet man inte särskilt mycket om förutsättningarna för dess organisatoriska lärande, vilket anses nödvändigt för en organisations utveckling. Jag har därför valt att undersöka och identifiera de faktorer som är rimliga att anta att man kan applicera på skolans verksamhet - trots att den som organisation skiljer sig från vinstdrivande företag genom exempelvis begränsade ekonomiska resurser och komplexa organisationsstruktur. Den metod jag har valt är en kvalitativ litteraturstudie och i min teorigenomgång beskriver och förklarar jag begreppen organisation, lärande på individ- och gruppnivå samt lärande organisation. Därefter redogör jag, utifrån ett systemteoretiskt perspektiv, hur en lärande organisation kan uppnås. I min analys diskuterar jag sedan hur dessa förutsättningar kan uppnås i skolan utifrån områdena kultur, organisatoriska förutsättningar såsom struktur, gruppsammansättningar och ledarskap, samt kommunikation och reflektion.
Gravar i stenskepp : Osteologisk analys av brända och obrända ben från skeppssättningar på Gotland
In this study bone material from six stone ship settings and a total of seven deposits of bones from two sites on the island of Gotland have been analyzed. Four ship settings from the burial site at Gålrum in Alskog parish and two from Tängelgårda in Lärbro parish. The ships contained both cremated remains and inhumations. Human remains were identified in five of the analyzed ship settings and a minimum of six individuals was identified in total. Animals were found in three of the ship settings, where one of them contained only the burned remains of a dog. Two of the ships contained inhumations, one in Gålrum and one in Tängelgårda.
Relationen är kunskapens moder. En kvalitativ studie om lärare som kränker elever.
According to reports from the department of education the majority of school children consider school as a place for happiness, security and development. However, one of ten children experience cruelty and abuse on a daily basis and research shows that children are more often violated by their teachers rather than their peers. In year 2006 legislature decided that school children needed to be protected from the harmful abuse and bullying from other children as well as their teachers. Despite the law approximately 50 000 children are the victims of adult abuse in school every year. Meanwhile science also proves that teachers dare not, for different reasons, confront colleagues when witnessing violations of children.
Relationen är kunskapens moder. En kvalitativ studie om lärare som kränker elever.
According to reports from the department of education the majority of school children consider school as a place for happiness, security and development. However, one of ten children experience cruelty and abuse on a daily basis and research shows that children are more often violated by their teachers rather than their peers. In year 2006 legislature decided that school children needed to be protected from the harmful abuse and bullying from other children as well as their teachers. Despite the law approximately 50 000 children are the victims of adult abuse in school every year. Meanwhile science also proves that teachers dare not, for different reasons, confront colleagues when witnessing violations of children.
Livsviktig läsning : En fallstudie av ett biblioterapeutiskt projekt på ett finskt äldreboende i Stockholms län
The purpose of this two years master thesis is to examine the potential benefits of using bibliotherapy on elderly Finnish immigrants residing in Sweden and living in geriatric care. The basis of the study is a four week long bibliotherapeutic project implemented at a nursing home for Finnish-speaking people in Stockholm County.Participants were men and women spanning in age from 70 to 90 years old. Common for all the participants was that they had lived their entire adult life in Sweden, their only language was Finnish, and they had the diagnosis of dementia. The study examines the bibliotherapeutic model of Arleen McCarty Hynes and Mary Hynes-Berry, as well as Inger Eriksson?s approach for the use of bibliotherapy in nursing homes and hospices.The empirical analysis is based on field notes from the bibliotherapeutic sessions and from interviews with librarians and nurses involved in the project.
Barns pedagogiska material : En kvalitativ studie om barns användning av det pedagogiska materialet som finns på fem förskolor och om sex pedagogers tankar kring placeringen av det pedagogiska materialet
?Childs pedagogic material ? A qualitative study of child?s use of pedagogic materials available at five nursery schools and about their teachers thoughts about the display of the pedagogic material?In the nursery preschool the environment and the educational materials have always had a central place. That's why it has been chosen to study and observe five preschools and interview sex teachers, in an attempt to understand the teachers thought about the choice of material and the choices of material that the children used. The reason I do this is to see what the underlying idea about the materials the children use is, and why educators choose to make certain materials visible. The purpose of this study is to examine the educational materials that are used to stimulate children´s learning and examine what determines the choice of educational materials.