Sök:

Sökresultat:

17115 Uppsatser om 1700-talets opera och teater i Sverige - Sida 2 av 1141

Opera i Stockholm, Galärvarvet

En ny Opera på Galärvarvet i Stockholm. Klippformad volym som landar i vattnet och sveper ner över land. Absolut närhet till Stockholms hjärta, vattnet, samt influenser från kobbar och skär från stockholm yttre skärgård..

Opera i Stockholm, Frihamnen

Projektets ide är främst att göra byggnaden till en spektakulär och funktionell upplevelse förbesökarna. Varför är detta förslag den bästaför den här platsen? För att den är intressant och blir som ett märke och symbol för Stockholm som Sydneyoperan är för Australien. Dessutom kopplar den till omgivningen med sitt reflekterande fasad och den skapar en ny och spännande inre miljö för besökarna. När man har ett så stort program som detta projekt har bör man ta chansen att skapa att skapa monumentala rum och intresseväckande former.

Opera i Stockholm, Stadsgårdskajen : Ljuskub

Kandidatprojekt i arkitektur för ny opera vid Stadsgårdskajen..

Opera i Stockholm, Galärvarvet

En ny opera i Stockholms innerstad.

Opera i Stockholm, Värtahamnen

ritningar över förslag på en ny opera i stocholm, årstafältet.

Operamaskerad i Stockholm 1925

I have examined the conditions for participation in an opera masquerade. Theoretical support has been found in Michail Bachtin, Richard Schechner and Judith Butler. The main study object has been a masquerade organised by the workers of The Royal Opera of Stockholm in 1925. The masquerade is examined as a social practise with distinct aesthetic framing. The analysis shows that the opera masquerade share some characteristics with the medieval carnival culture as described by Bachtin, but differ in many ways as well.

LIKE ROCK : En ny opera vid stadsgårdskajen

En ny opera vid stadsgårdskajen. Formen av ett berg gör att byggnaden väl smälter in i sin fysiska kontext. Operan är uppbyggd likt terrasser, klädda i gröna stråk för att harmonisera med dess omgivning. Interiört vid dess entré möter besökare foajén med dess mäktiga rymd där besökarna i pauserna kommer ut på "svävande" broar för mingel och tilltugg.Operan är inte bara en opera. Flertalet aktiviteter såsaom dans, konstgallerier, föreläsningssalar samt workshops är inhysta i operan vilket inte isolerar operan till att vara just bara en opera..

Mer hyresrätter åt folket! En studie om Hallands hyresbostadsmarknad. : - Att skapa lönsamhet för hyresrätter

A variety of demands have to be considered in the design of a new opera house in Galärvarvet. All possible viewpoints are important to be aware of, as is the need for the new building to be a contrast to the already existing opera house in Stockholm. The restricted site also makes a multitude of demands on the building's design.By rationalizing the layout and structure and also by making the footprint smaller, the complex building of over 30 000 square meters can be fitted and blended into the existing physical context. Unlike the existing opera house in Stockholm, the new opera house shows the rationality and the advanced technology that lies behind the scenes and becomes the character of the entire building. Through the dynamic façade, the new opera can convey any character it so desires, just like scenes do through different settings.

Stabat Mater (1636) versus Stabat Mater (1736): Uppförandepraxis och tolkningsprocess av ?Cujus animam gementem? och ?Vidit suum dulcem natum? ur G. F. Sances respektive G. B. Pergolesis Stabat Mater

Syftet med denna uppsats är att med fokus på uppförandepraxis undersöka satserna ?Cujus animam gementem? och ?Vidit suum dulce natum? ur Giovanni Felice Sances och Giovanni Battista Pergolesis Stabat Mater och ta reda på hur de två tonsättarna utryckte samma textliga innehåll i ett recitativ respektive en aria. Under arbetets gång har jag fördjupat mig i den sakrala musikens utveckling i 16- och 1700-talets Italien för att sedan göra en analys som omfattar olika musikaliska och interpretatoriska verktyg. De slutsatser som jag kommer fram till är att den sakrala vokala musiken i 1600-talets Italien uttrycker dramatik med hjälp av text och den vokala sakrala musiken i 1700-talets Italien utrycker dramatik med hjälp av röstens musikaliska möjligheter. Arbetet resulterade i en inspelning av styckena på Musikhochschule für Künste i Bremen, Tyskland och på Musikhögskolan i Piteå, Sverige..

Scapigliatura - En analys av Puccinis opera Le Villi i ljuset av en poetisk-musikalisk rörelse i 1800-talets Italien

La scapigliatura började som en litterär strömning under andra hälften av 1800-talet i Italien. Arrigo Boito (1842-1918) skapade en plattform för en operareform där han överförde den litterära estetiken inom scapigliatura till musik vilket framkommer i hans opera Mefistofele. I den här uppsatsen undersöks huruvida Giacomo Puccinis (1854-1924) första opera Le Villi kan ha inspirerats av Boitos operareform. Genom musik/textanalys utreds samband mellan musik och text i verket, användandet av återkommande teman och operans övergripande form och struktur. Resultatet visar på många kopplingar mellan Le Villi och scapigliatura.

Opera i Stockholm

En opera uppbyggd av byggställningar. Möljighet till ständig omvandling och förändring..

Opera i Stockholm, Stadsgården

Opera i Stockholm vid stadsgårdskajen. Huvudsakligt koncept går ut på att exponera scenstrukturen..

Balettmapp Kungliga Operan : Operahusens design och arkitektur

En presentation av Kungliga Svenska Baletten. Denna ska distribueras till operahus världen över innan ny turné påbörjas. Shanghais operahus var det första som fick den färdiga produkten.Fördjupningen rör olika operahus design och arkitektur ut- och invändigt. Även en del av husens relevanta historia tas upp..

Tillgänglig teater? : Uppsats om arbetet med och den fysiska tillgängligheten på Wermland Operaoch Västanå Teater

This bachelor thesis is based on how the two cultural institutions in Sweden have been working onincreasing physical accessibility. Based on the three objectives specified by the Swedish Kulturrådet(Swedish Arts Council). These points are 1.forming a workplace strategy, 2. Work to remove simpleobstacles in buildings and 3.Improved Web access in regard to the accessibility for physically disabled.The work regarding the accessibility goals is set on the time frame 2011-2016. The institutions studiedin this paper are Wermland Opera and Västanå Teater and how the two institutions have worked toimplement the three objectives and how the discussion about the accessibility within the two theaters hasbeen organized.The method of information gathering in this paper has been interviews with representatives from the twotheaters.

Opera i Stockholm, Stadsgårdskajen

En nyskapande byggnad, en opera. Trots det perfekta läget mellan berg och mot vattnet så vänder sig byggnaden innåt. Med formen av ett kvarter där innergården är det centrala. Runt den grönskande gården finns de publika rummen och så fort man kommit upp i dessa öppnar sig Stockholms inlopp för besökarna. Byggnaden har ett fokus, besökarna får ett fokus..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->