Sökresultat:
419 Uppsatser om . outdoor. - Sida 17 av 28
"Alkohol är ett gift" eller "festa rätt" : En undersökning om vad ungdomstidningar förmedlar om alkohol och narkotika
The purpose of this essay was to examine what consequenses of alcohol and narcotics that youth magazines describe and how the user and addict is described. My porpose was also to examine what situations the magazines claim that alcohol and narcotics are related to.The questions for my studie was:1. How is an alcoholic/drug addict /user described in youth magazines?2. What situations are related to alcohol/narcotics in youth magazines?3.
Grön omsorg inom demensvården. En litteraturstudie
Syftet med litteratur studien var att beskriva vilka studier som har gjorts med fokus på ?grön omsorg? /utemiljö i vården av personer med demens, samt att beskriva personalens upplevelse av dessa omvårdnadsåtgärder och eventuella effekter på de boende. Litteratursökningar gjordes i databaserna Medline och Chinal, och resulterade i nio inkluderade studier. Resultatet visade att flertalet av studierna hade som syfte att studera utemiljö och boendes välbefinnande och beteende. Sex studier hade en icke-experimentell design, två studier hade en kvasiexperimentell design och en studie var uppdelad i två delar varav den ena delen hade en icke-experimentell design och den andra delen hade en kvasiexperimentell design.
Analys av mätdata från nätstationer
Fortum has in a pilot project installed metering equipment with wireless communication in secondary substations in Stockholm. So far, the collected data are used only in specific projects.This master thesis was carried out at Fortum Distribution AB in Stockholm during 2013. The purpose of this study is to simplify and enhance the use of data in for example network planning process, by giving suggestions on how data can be managed and giving examples of analyzes that collected data can be used for.The electricity meter which Fortum has installed is a EDMI-Mk10A which is set to measure max/average/min values with a one hour time resolution of the following parameters: voltage (per phase), current (per phase) andactive power and active and reactive energy.In order to analyze the collected data an analysis tool is required. During this thesis two customized tools in Microsoft Excel have been developed, one for sorting data and one for analyzing.One aim of the thesis is to show examples of what collected measurement data can be used for. This work shows an example of analysis of active power, power factor, voltage, occurrence of interrupts and the relationship between outdoor temperature and power.This master thesis has among others resulted in the following advice: Expand the number of secondary substations with measuring equipment.
Djuren i skolans värld
The purpose of this essay is to closely study different studies and texts within the subjects ofanimals and nature in order to, from different themes, analyze and determine whether or not animalsis a useful tool to apply in school as well as preschool. Above all else, this study serves to answerwhat animals and nature can bring children, and when you as an educationalist can benefit from it inyour classes within school and preschool. This study also serves to point out what you should keepin mind when using animals as a tool in your classes, since there are a few obstacles to consider.The method used to analyze the different themes is discourse analysis, which is a sort of textanalysis.About one hundred years ago when our society was industrialized, different theories and theimportance of preserving and to sojourn into nature began to grow among some theorists, biologistsand educators. The value of spending time outdoors was realized, which we today have a greatunderstanding of. Our interest for the impact of animals on us is also starting to grow, and there is alot of research that is of the opinion that animals are good for children in many different ways, andfor many different reasons.
Barns möjlighet till naturkontakt : En kvalitativ studie
Inledning: En stillasittande livsstil blir allt vanligare bland barn, och aktiva utelekar har fått konkurrens från TV- och dataspel. Många familjer bor i städer, med begränsad tillgång till naturkontakt. Naturen erbjuder spontan fysisk aktivitet, likaså ro och mental återhämtning. Barn som har en tidig relation med naturen blir ofta intresserade av naturen som vuxna. Denna studie undersöker möjligheten till naturkontakt för svenska barn i åldrarna 5-12 år.Metod: Tio mödrar intervjuades angående sina barns samspel med naturen.
Kan vistelse i skogs- eller hantverksmiljö sänka stressade personers stressnivå? : en jämförande studie
Den gröna naturens betydelse för människans hälsa har länge diskuterats. I dagens samhälle bor allt fler människor i städer med en begränsad kontakt med naturen. Genom att låta personer med höga stressnivåer tillbringa tid antingen i en skogs- eller en hantverksmiljö, och därefter besvara enkäter om sinnesstämning samt upplevelser av miljön, undersöktes miljöernas påverkan på deltagarna. Både den gröna skogsmiljön och hantverkslokalens inomhusmiljö gjorde deltagarna mer avspända, piggare, gladare, mer harmomiska, lugnare och mer klartänkta efter besöket jämfört med före. Dock utmärkte sig skogen genom att den gjorde deltagarna signifikant gladare efter besöket och lugnare även före besöken över tid.
Friluftsliv i staden : tillfällig landskapsarkitektur på sex platser i Linköping 3-15 april 2012
The subject of this project focuses on how
Landscape Architects by their profession can
explore and directly make a difference in the
cityscape. This paper documents the process of art -
based research practice. The purpose of installing
temporary activities is to encourage people in the
city to discover, participate and invite people to be
more playful in the city.
My experience of interaction in public spaces comes
primarily from the education within landscape
architecture, from site-specific art installations I have
performed in different cities and from observations
of landscape architecture, street art and urban life in
the cities of Vienna, Berlin and Linköping. It is
fascinating and inspiring to see how the urban space
can invite and allow visitors to participate and
therefore feel invited to the open space. As a
landscape architect I wish to create urban spaces
that are useful and inspiring for their visitors.
The projects main question: How can you make
temporary landscapes that encourage outdoorinspired
activities at selected locations in the city? is
answered by practice based research, an approach
in which theoretical research are developed through
practical experiments in the designing- and
implementation process.
Tid för uteskola? : Utomhuspedagogisk verksamhet i den grundläggande utbildningen i åk 1-6 i den åboländska i den åboländska skärgårdsstaden Pargas
Syftet med den här studien är att ta reda på vilka verksamheter som ingår i utomhusundervisningen i åk 1-6 i skolorna i Pargas, vilka möjligheter och vilka hinder lärarna upplever samt hur eleverna upplever utomhusundervisningen. Undersökningen riktar sig till samtliga klasslärare i Pargas stad. Utgående från att allt fler rapporter visar på barns och ungdomars stillasittande, försämrade hälsa och stressymptom behöver vi medvetet fundera på hur vi kan förändra skolans arbetsmetoder för att befrämja välmående och hälsa. Uppsatsen strävar till att ringa in vad utomhuspedagogik innebär, att ge en liten bakgrund samt redogöra för några, främst nordiska forskares syn på utomhusundervisning. Studien innefattar en lärarenkät, några lärarintervjuer samt belyser elevernas åsikter med hjälp av en elevenkät.
?Man ska bli lite beroende av att vara ute? : En studie av utomhuspedagogik och fritidspedagogers förhållningssätt till ämnet
Syfte: Undersöka hur fritidspedagoger arbetar med utomhuspedagogik och deras förhållningssätt till ämnet. Metod: Kvalitativa intervjuer genomfördes med åtta fritidspedagoger, fyra från landsbygden och fyra från staden. Resultat: Samtliga pedagoger fann ett personligt intresse för att vistas utomhus och detta syntes i deras verksamhet. Pedagogerna definierade Utomhuspedagogik som att vara utomhus och att bedriva verksamhet där. De anser att man lär sig lättare och på ett annat sätt utomhus.
OutDoor Office : Ett alternativ till konventionella mötesplatser
Som omva?rdnadsansvarig sjuksko?terska a?r uppgiften att tillgodose patientens olika omva?rdnadsbehov. Nutrition tillho?r ett av de mest basala omva?rdnadsbehoven vilket dessutom har en betydande roll fo?r det postoperativa fo?rloppet. Underna?ring a?r vanligt fo?rekommande bland patienter med cancer varfo?r det a?r viktigt att faststa?lla nutritionsstatus preoperativt och sa?tta in nutritionssto?d vid behov.
Förskolepedagogers syn på utomhuspedagogik - Preschool teachers´ view on outdoor education in different environments
Syftet med vår studie är att belysa aktiva förskolepedagogers tankar och funderingar om utomhuspedagogik. En dag på en förskola är inte den andra lik och inte minst pedagogers syn på utevistelse skiljer sig åt. Studien har utgått från frågeställningarna: Vad anser pedagogerna är positivt respektive negativt med utomhuspedagogik? Hur ser den pedagogiska verksamheten ut utomhus? Hur använder pedagogerna sin närmiljö i sin utomhuspedagogik?
Tidigare forskning inom området visar att pedagoger anser att utomhuspedagogik tillför något till verksamheten men att intresset och kunskapen inte alltid finns för att verksamheten ska kunna bedrivas utomhus. Materialet till empirin kommer från semistrukturerade intervjuer gjorda med fem aktiva förskolepedagoger på tre olika förskolor i olika kommuner.
Hur ett företag kan uppmärksammas genom en grafisk profil och en gerillamarknadsföring
The purpose of this thesis was to create a visual identity to the café Trädgårdscafét. This was to increase the awareness of the cafe among the population of Borlänge. To make the company's visual identity visible, we also organized a guerrilla marketing. The outcome of the guerrilla marketing were then measured by calculating the number of guests during a certain period of time and also through a survey conducted in Borlänge.Graphic material, such as a graphic identity, business cards, feel good-cards, store signs, standing information folders to place on the tables and pavement board was created. Flyers and posters were also created for the guerrilla marketing.
Prevalens av subkliniskt smittade katter med vingelsjuka i Göteborg jämfört med Uppsala :
Borna disease virus (BDV) is a virus with capability to cause neurological
disease in several species of mammals and of ostriches. Also humans are
suspected to be susceptible to the virus, as the viral RNA and antibodies against
BDV have been found in some humans with psychiatric diseases, like
schizophrenia and depression. In Sweden there is a disease called staggering
disease in cats, associated to BDV-infection. This disease often has a fatal
progress. Definite diagnosis is reached by histo-pathological and
immunohistochemical examination of the central nervous system.
Att lära med många sinnen : Pedagogers erfarenheter av att arbeta med elever i gymnasiesärskolan
Syftet med mitt arbete är att ta del av pedagogers erfarenheter av att arbeta med sinnligt lärande på en gymnasiesärskola. Hur skapar pedagogerna en kreativ lärmiljö för sina elever? Använder de sig av några sinnliga lärmetoder och i så fall hur? Min metod består bl.a. avdeltagande observationer och semistrukturerade intervjuer i en etnografisk studie. Analysen har visat att innebörden av ett framgångsrikt pedagogiskt arbete med dessa ungdomar på gymnasiesärskolan kan ses som en god praktik där fenomen som individuella mål, erfarenhet, intresse, delaktighet, sinnligt lärande, upplevelse, synliggörande samt att lära av varandra är centrala och viktiga delar.
Barns lek i inomhus- och utomhusmiljö
Abstract
Härstedt, J & Nilsson, L (2011) Barns lek i inomhus- och utomhusmiljö (How children play in indoor and outdoor environment) Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet är att undersöka om leken varierar inomhus och utomhus på en förskola och i så fall hur samt vad rummet och dess miljö har för betydelse för barnens lek. De metoder vi valde var videoobservationer av barnen och intervjuer med förskollärare på en förskola. Undersökningsgruppen bestod av fyra förskollärare samt fem pojkar och fem flickor i åldern fem år. Vi har studerat tidigare forskning om lek. Vi har tittat närmre på Knutsdotter Olofssons och Pramling Samuelssons teorier om leken för att få en fördjupad kunskap om begrepp som inomhuslek och utomhuslek samt miljöernas påverkan på leken.
Resultatet visade att skillnaden blev annorlunda mellan inomhus- och utomhuslek.