Sök:

Sökresultat:

258 Uppsatser om Östersunds-Posten - Sida 5 av 18

Perspektiv pÄ goodwill : En studie om anvÀndningen av teoretiska begrepp i praktiken

Det finns tvÄ typer av goodwill, den första typen Àr internt upparbetad goodwill och den andra typen Àr goodwill som uppkommer vid förvÀrv av företag. Fokus i denna uppsats kommer att ligga pÄ den förvÀrvade goodwill, som kan upplevas som en svart lÄda dÄ det kan vara oklart vad posten faktiskt bestÄr av.FörvÀrvad goodwill kan definieras pÄ olika sÀtt av företagen, i den akademiska vÀrlden har frÀmst tvÄ perspektiv identifierats, top-downperspektivet och bottom-upperspektivet. Ur den första synvinkeln ses goodwill som en restpost och ur den andra synvinkeln kan goodwill ses som en summa av de komponenter som posten bestÄr av.Genom att betrakta dessa perspektiv Àr tanken att fÄ en inblick i hur företagen vÀljer att redovisa sin goodwill. Det kan vara lÀttare sagt Àn gjort, teori och praktik gÄr inte alltid hand i hand. Det finns ett glapp mellan hur praktiker jobbar med goodwill och teoretikers Äsikt om posten.

Balanserad styrning i Posten : En utvÀrdering av Kompassen pÄ brevterminalen i Alvesta

Bakgrund: Den traditionella ekonomistyrningen kritiserades för att vara kortsiktig och tog inte hÀnsyn till lÄngsiktiga investeringar. Informationen frÄn ekonomistyrsystemen var för sen, för aggregerad och snedvriden för att vara relevant för ledningen nÀr de skulle ta beslut gÀllande planering och styrning. FrÄn denna bakgrund skapades Balanced Scorecard (BSc) som kompletterar de historiska finansiella styrtalen med styrtal pÄ de faktorer som pÄverkar det framtida resultatet. Posten införde 1998 en variant av BSc som de kallar Kompassen i brevnÀtet dÀr Alvesta brevterminal var ett pilotprojekt. Brevterminalen har nu haft Kompassen i snart tio Är och hade olika mÄlsÀttningar vid införandet av styrkortet vilka ocksÄ lÄg till grund för utformningen.

Hinder Bakom stödsystem : En studie över barriÀrer bakom anvÀndning av System C2 pÄ Posten AB

SammanfattningGenom att implementera kontinuerligt förbÀttringsarbete skapas möjligheter för utveckling av företaget. Det Àr viktigt att följa den globalt fluktuerande efterfrÄgan för att kunna bemöta kundens krav och differentiera sig ifrÄn dess konkurrenter. Dock Àr en implementering av förbÀttringsprogram komplext och sÀtter höga krav pÄ organisationen. Detta tvingar ansvariga till att ha förstÄelse, kunskap och drivkraft för konceptet. Denna studie baseras pÄ hur Posten AB i Sverige stÀller sig till förbÀttringsarbete. Idag anvÀnder sig företaget utav stödsystem C2 för att underlÀtta och skapa systematik i deras förbÀttringsarbete.

InnovationsförmÄgans pÄverkan pÄ goodwill

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka i vilken utstrÀckning av goodwillposten som kan förklaras av innovationsförmÄgan i svenska börsnoterade företag.Inledning: Goodwill Àr en immateriell tillgÄng och uppstÄr i samband med företagsförvÀrv. PÄ senare Är har posten fÄtt en stor betydelse och den ger Àven ett uttryck för framtida ekonomiska fördelar. Goodwill Àr svÄrdefinierat eftersom att posten exempelvis kan innehÄlla kundrelationer, varumÀrken, bra rykte etc. I dagslÀget Àr innovation en viktig faktor för företag och har stor betydelse för ekonomisk tillvÀxt. Företagens innovationsförmÄga borde dÀrför ha en pÄverkan pÄ goodwillpostens vÀrde.Metod: I denna studie har en kvantitativ undersökning gjorts.

DN Debatts överskattade inflytande pÄ andra medier : En studie av debattsidans genomslagskraft i Aktuellt, Ekot, Göteborgs Posten och VÀsterbottens-Kuriren

This study intends to examine the impact of a well known debate page in one of Sweden?s biggest newspapers, Dagens Nyheter. We have done this by analysing Ekot, Aktuellt, Göteborgs Posten and VÀsterbottens-Kuriren to see to what extent they ?take? news from the debate page.The method used was content analysis and to describe some of our thoughts about how we placed the hits in different categories we chose eight of our hits to exemplify.The material from the newspapers, radio and television was examined to discover the potential impact from the debate page.To carry out this study we have mainly used theories about how media get influenced by each other?s news and how they do follow-ups and refer to the original media. Other theories of importance for our study are for example those about what kinds of events that become news and how media influences people?s thoughts about what?s important.One of the most important conclusions we were able to draw after carrying out our study was that the debate page in Dagens Nyheter has quite a small impact on what our chosen media reported on.

Har profitkvoten i Sverige fortsatt att falla under 2000-talet? : En marxistisk analys av nationalrÀkenskapsdata 1850-2011

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka i vilken utstrÀckning av goodwillposten som kan förklaras av innovationsförmÄgan i svenska börsnoterade företag.Inledning: Goodwill Àr en immateriell tillgÄng och uppstÄr i samband med företagsförvÀrv. PÄ senare Är har posten fÄtt en stor betydelse och den ger Àven ett uttryck för framtida ekonomiska fördelar. Goodwill Àr svÄrdefinierat eftersom att posten exempelvis kan innehÄlla kundrelationer, varumÀrken, bra rykte etc. I dagslÀget Àr innovation en viktig faktor för företag och har stor betydelse för ekonomisk tillvÀxt. Företagens innovationsförmÄga borde dÀrför ha en pÄverkan pÄ goodwillpostens vÀrde.Metod: I denna studie har en kvantitativ undersökning gjorts.

Tankefigurer som framstÀlls i media om Strömsunds kommun : En ideologikritisk textanalys

Titel: Tankefigurer som framstĂ€lls i media om Strömsunds kommun ? En ideologikritisk textanalysNivĂ„: C-uppsats i Medie-och kommunikationsvetenskap, 15 högskolepoĂ€ngFörfattare: Emelie HolterHandledare: Eva ÅsĂ©n EkstrandExaminator: Mathias SylwanSyfte: Avflyttningsproblemet i Strömsunds kommun Ă€r stort och det Ă€r viktigt att vĂ€nda denna negativa befolkningstrend för att kommunen ska kunna överleva. Med detta som bakgrund Ă€r det intressant att undersöka vilka tankefigurer Östersunds-Posten och LĂ€nstidningen Östersund framstĂ€ller och presenterar av Strömsunds kommun.ForskningsfrĂ„ga: Vilka tankefigurer framstĂ€ller och presenterar tidningarna ÖP och LT av Strömsunds kommun?Metod: Kvalitativ textanalys samt ideologikritisk analys.Empiri: 6 artiklar fĂ„n Östersunds-Posten och 6 artiklar frĂ„n LĂ€nstidningen Östersund.Slutsats: Sammanfattningen av denna analys Ă€r att ÖP och LT framstĂ€ller frĂ€mst negativa tankefigurer om Strömsunds kommun som i slutĂ€ndan kanske kan pĂ„verka kommunen negativt i marknadsföringssyfte och hur invĂ„narna sjĂ€lva och andra ser pĂ„ kommunen. Tankefigurer som landsbygdens underlĂ€gsenhet som aldrig kommer kunna konkurrera med storstĂ€derna, samt landsbygden i sig som tankefigur.

UTANFÖR - Bilden av romer i svensk press

Avslut. MÄnga bra artikeluppslag föds i den plötsliga reaktionen över nÄgot. SÄ Àven hÀr. En text i Göteborgs-Posten satte fart pÄ tankarna om hur romer egentligen behandlas i svensk media..

Kunders relationer till posten : en sociologisk studie

Det blir allt viktigare för verksamheter att följa trender och förÀndringar pÄ den marknad som de verkar pÄ. PÄ den svenska bankmarknaden finns det mÄnga aspekter som aktörerna mÄste ta hÀnsyn till för att kunna nÄ uppsatta mÄl och visioner. Ett viktigt mÄl för en bank Àr att kunna skapa kundnöjdhet.Banker mÄste arbeta med att vÄrda kundrelationer för att behÄlla befintliga kunder samt för att skapa nya relationer. Samtidigt Àr banker verksamheter som mÄste vara lönsamma vilket leder till att banken tar strategiska beslut som inte alltid Àr till fördel för alla kunder. Dock mÄste en bank strÀva efter att möta kunders behov och förvÀntningar för att kunna utföra ett arbete som genererar i en lönsam organisation.Hur skiljer sig bankers kundarbete med kunders bankupplevelse? Uppsatsens syfte Àr att beskriva hur kunder upplever sin bank med utgÄngspunkt i hur banker arbetar med sina kundrelationer.Uppsatsens resultat tyder pÄ att kunders bankupplevelser till viss del stÀmmer överens med det bankerna vill förmedla till sina kunder.

Kvalitet - VÀgen mot stÀndiga förbÀttringar : En studie av kvalitetsarbetet i Posten AB och SKF Mekan AB

Bakgrund: Idag Àr kvalitet ett viktigt konkurrensmedel i mÄnga företag. Koncept som Total Quality Management har utvecklats för att förbÀttra produkt- eller servicekvalitet och har haft stor pÄverkan pÄ hur mÄnga företag arbetar med kvalitet. DÀrutöver ser företag olika pÄ kvalitet och vissa lyckas tillÀmpa en effektiv kvalitetsstyrning medan andra har svÄrigheter med det. DÀrmed Àr det intressant att studera hur dagens kvalitetsstyrning bedrivs och fungerar för att skapa förÀndringar och stÀndiga förbÀttringar.Syfte: Syftet med studien Àr att ur ett ledningsperspektiv beskriva och förklara hur kvalitetsstyrning kan leda till stÀndiga förbÀttringar. Vidare syftar studien till att jÀmföra kvalitetsstyrning mellan tillverknings- och tjÀnsteföretag och att utveckla en generell processmodell för effektivt kvalitetsarbete.Metod: Studien har genomförts med en fallstudieinriktad ansats dÀr Posten AB och SKF Mekan AB har studerats och jÀmförts.

TvÄ dagar senare ... En uppsats om helgens guldkant

About a year ago, Göteborgs-Posten, one of Sweden's largest daily newspapers, decided it was unprofitable to continue producing their feature-style weekend magazine, TvÄ Dagar. Standing at a crossroads,not wanting to stop producing the weekend magazine altogether, they decided to outsource. Spoon Publishing AB, a content agency with strong ties to Göteborg, were assigned with taking over the production.Going forward, Spoon has taken over a majority of the responsibility for the conceptual work and actual production, all with the main purpose of reducing cost and increasing efficiency.Normally Spoon does content marketing for a wide range of customers in an equally wide spectra of channels, from print to radio, television and web.The main purpose of this essay has been to investigate and establish whether the journalistic integrity and quality has in fact been maintained despite the weekend magazine being outsourced. We have analyzed selected editions of the magazine, first and foremost inarticles under the vignette fashion, using a qualitative method for content analysis, scrutinizing everything from the denotation of single words to the big picture. This specific vignette contains the most frequent contributions by in-house, or at least reappearing, journalists.Perusing the material in TvÄ Dagar, we have come to the conclusion that the magazine has indeed retained its level of quality and still reflects the same core values as before being outsourced..

??Konditori med miljöprofil- ett hÄllbart koncept? : En fallstudie av Konditori AB

AnvÀndandet av e-posthantering i arbetet har ökat kraftigt under de senaste Ärtiondena. Studier har visat att alltför hög grad av informationsflöde kan leda till minskad jobbtillfredsstÀllelse och kÀnslor av stress. Individer i chefsposition har rapporterats vara sÀrskilt drabbade av detta informationsöverflöd och syftet med denna studie var att undersöka avdelningschefers upplevelser av e-posthanteringen i arbetet.En kvalitativ ansats har antagits i studien dÄ verkligheten tolkas pÄ olika sÀtt och en kvalitativ studies syfte Àr att förstÄ Àmnet frÄn intervjupersonernas subjektiva perspektiv. Urvalet till denna studie har gjorts strategiskt och valts till att bestÄ av fem personer; tre mÀn och tvÄ kvinnor. StorleksmÀssigt var antalet intervjuade för fÄ för att göra nÄgra könsjÀmförelser, vilket heller inte ingick i studiens syfte.

Ruttplanering med Besparingsmetoden + Externa faktorer -en fallstudie av Posten Meddelande AB

Bakgrund: En effektiv ruttplanering Àr en vÀldigt viktig del av transporterna för dagens företag, inte minst pÄ grund av de möjligheter som finns att uppnÄ besparingar inom bÄde det ekonomiska och det miljömÀssiga planet.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att testa besparingsmetoden nÀr den tillÀmpas tillsammans med flera olika externa restriktioner i ett verkligt fall samt att hjÀlpa fallföretaget undersöka hur en eventuell omstrukturering av distributionsförfarandet gÀllande ODR i GöteborgsomrÄdet skulle kunna utformas.Teori: Ansatsen för denna uppsats Àr att testa Clark and Wrights besparingsmetod nÀr den tillÀmpas tillsammans med flera olika externa restriktioner i en verklig fallstudie. För att genomföra detta sÄ har teorier inom ruttplanering och framför allt teori om besparingsmetoden studerats.Metod: Uppsatsen Àr baserad pÄ en kvantitativ fallstudie av Posten Meddelande AB. Data har insamlats frÄn bÄde fallföretaget och externa kÀllor för bearbetning i syfte att möjligöra de berÀkningar som ska ge svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar.Resultat och Analys: Med utgÄngspunkt i den insamlade datan genomförs berÀkningarna som sex olika scenarier för att testa modellen med dess olika förutsÀttningar. Resultaten visar att besparingsmetoden fungerar, och att satisfierande resultat kan erhÄllas med hjÀlp av denna metod.Slutsats: Besparingsmetoden Àr en fungerande metod för att ta fram rutter i denna fallstudie, Àven dÄ externa faktorer som inte tillhör grundmetoden tillförts..

Krympande journalistik i en globaliserad vÀrld : En studie av utrikesmaterialet i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten med nedslag 2002, 2007 och 2012

I vÄr studie har vi undersökt utrikesjournalistikens förÀndring under de senaste tio Ären, med fokus pÄ mÀngden material och varifrÄn materialet kommer. Vi anser att utrikesrapporteringen har en betydelsefull roll, eftersom den bidrar till att vi förstÄr vÄr omgivning och vÀrlden vi lever i. DÀrför vill vi undersöka om, och i sÄ fall hur, materialet pÄ utrikessidorna har minskat.I vÄr studie ingÄr tre svenska morgontidningar: Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. Vi studerade artiklarna pÄ utrikessidorna under en vecka Ären 2002, 2007 och 2012 utifrÄn följande utgÄngspunkter: VarifrÄn kommer utrikesnyheterna rent geografiskt? Hur mycket material kommer frÄn tidningarnas egna korrespondenter respektive hur mycket köps in frÄn nyhetsbyrÄerna?För att besvara frÄgestÀllningarna gjorde vi en kvantitativ innehÄllsanalys av 785 utrikesartiklar i de tre tidningarna.

Offer, problem eller avhoppare? : Om tre tidningars gestaltning av Sven Otto Littorins avgÄng

Det sÀgs att den moderna politiken Àr medierad, och blir det allt mer. De flesta medborgare nÄs bara av politiska budskap och bilder via olika mediekanaler. DÀrför Àr betydelsen av hur de gestaltas av stor betydelse. Uppsatsen undersöker hur getsaltningen av Sven Otto Littorin sÄg ut i tre svenska dagstidningar veckan efter hans avgÄng i juli 2010. FrÄgestÀllningarna Àr: Hur gestaltas Sven Otto Littorin dagen efter att han avgÄtt? Hur förÀndras gestaltningen under de dagar som gÄr? Hur skiljer sig de olika tidningarnas gestaltningar av Sven Otto Littorin Ät?Undersökningen Àr en kvalitativ innehÄllsanalys med teoretisk utgÄngspunkt i Robert M.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->