Sök:

Sökresultat:

878 Uppsatser om Ćtta punkter - Sida 2 av 59

Snöskotern och dess pÄverkan: enligt Beethams syn pÄ legitimitet

Det har funnits en debatt under mÄnga Är debatt om snöskoterns vara eller icke vara runt om i Norrland. Diskussioner om att förbjuda snöskotertrafik utanför utmÀrkta leder och att bullernivÄn pÄ snöskotrar Àr för höga Àr exempel pÄ problem som finns. Idag finns det omrÄden inom Norrbottens lÀn som har delvis eller totala snöskoterförbud. Syftet med detta arbete Àr att titta pÄ i vilken utstrÀckning det nio punkter som rapporten Snöskotern i Naturen stÀllt upp, detta Àr en rapport som slÀpptes 1994 av Miljö- och Naturresurs Departementet. Syftet med den utredningen var att skydda miljön mot de skadeverkningar som uppstÄr efter snöskotern.

Marknadsundersökning Adecco

År 2004 inledde BokföringsnĂ€mnden K-projektet, som innebĂ€r förĂ€ndringar inom normgivning gĂ€llande redovisning för svenska företag och syftet med projektet Ă€r att Ă„stadkomma förenklingar vid upprĂ€ttande av Ă„rsredovisning. BFNAR 2008:1 Årsredovisning i mindre aktiebolag, Ă€ven benĂ€mnt K2-reglerna, Ă€r andra steget i K?projektet. I samband med införandet av ett nytt regelverk kan det uppstĂ„ bĂ„de positiva och negativa konsekvenser för redovisningen och dens tolkning, vilka kan vara av stor vikt att granska.Syftet med denna studie Ă€r dĂ€rför att undersöka om de nya K2-reglerna avviker frĂ„n allmĂ€nna redovisningsprinciper samt om personer som Ă€r insatta inom redovisning tror att de regler som eventuellt avviker kan komma att pĂ„verka tolkningen av ett företags Ă„rsredovisning.Vi valde att göra en kvalitativ studie dĂ€r vi utgick frĂ„n ett urval av de punkter dĂ€r K2 eventuellt avviker frĂ„n allmĂ€nna redovisningsprinciper. För att uppnĂ„ vĂ„rt syfte genomförde vi sedan djupintervjuer med kreditgivare samt en företagskonsult.Resultatet av vĂ„r studie visar att det nya regelverket faktiskt kan anses avvika frĂ„n allmĂ€nna redovisningsprinciper pĂ„ ett flertal punkter.

Utvecklingssamtal i förskoleklass : Ett viktigt samtal

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att genom intervjuer försöka ta reda pÄ hur man som lÀrare kan utforma det bÀsta utvecklingssamtalet för alla parter i verksamheten förskoleklass. Vi har tittat pÄ viktiga punkter att ha med, vart fokus ligger samt vilka hinder och dilemman som kan uppstÄ. Vi har genomfört tio kvalitativt semistrukturerade intervjuer med utbildade förskollÀrare i fyra olika förskoleklasser. Resultatet har visat att viktiga punkter och det man fokuserar pÄ Àr hur barnet trivs, om den Àr trygg och hur det sociala kring barnet ser ut samt att man framÄt vÄren Àven fokuserar pÄ barnets sprÄkutveckling samt dess matematiska kunskaper. Dilemman och hinder som uppstÄr har visat sig vara allt frÄn vÄrdnadshavarnas instÀllning till lÀrarens instÀllning i olika avseenden.

K2-reglerna : Avvikelser frÄn allmÀnna redovisningsprinciper samt effekter pÄ tolkning av Ärsredovisningar

År 2004 inledde BokföringsnĂ€mnden K-projektet, som innebĂ€r förĂ€ndringar inom normgivning gĂ€llande redovisning för svenska företag och syftet med projektet Ă€r att Ă„stadkomma förenklingar vid upprĂ€ttande av Ă„rsredovisning. BFNAR 2008:1 Årsredovisning i mindre aktiebolag, Ă€ven benĂ€mnt K2-reglerna, Ă€r andra steget i K?projektet. I samband med införandet av ett nytt regelverk kan det uppstĂ„ bĂ„de positiva och negativa konsekvenser för redovisningen och dens tolkning, vilka kan vara av stor vikt att granska.Syftet med denna studie Ă€r dĂ€rför att undersöka om de nya K2-reglerna avviker frĂ„n allmĂ€nna redovisningsprinciper samt om personer som Ă€r insatta inom redovisning tror att de regler som eventuellt avviker kan komma att pĂ„verka tolkningen av ett företags Ă„rsredovisning.Vi valde att göra en kvalitativ studie dĂ€r vi utgick frĂ„n ett urval av de punkter dĂ€r K2 eventuellt avviker frĂ„n allmĂ€nna redovisningsprinciper. För att uppnĂ„ vĂ„rt syfte genomförde vi sedan djupintervjuer med kreditgivare samt en företagskonsult.Resultatet av vĂ„r studie visar att det nya regelverket faktiskt kan anses avvika frĂ„n allmĂ€nna redovisningsprinciper pĂ„ ett flertal punkter.

LÀrarens betydelse vid grupparbete : - en studie i hur lÀrare uppfattar ocherfar grupparbete som arbetsmodell

Denna uppsats avser att undersöka lÀrares betydelse i grupparbete som en arbetsmetod i grundskolans tidigare Är. OmrÄdet har avgrÀnsats till att undersökas utifrÄn tre olika punkter: organisatoriska villkor, gruppuppgifter samt lÀrarens roll och ledning. I bakgrunden presenteras vad det kan finnas för motiv som ligger bakom valet av grupparbete som arbetsmetod i grundskolans tidigare Är. Det redogörs för grupparbetets historia i den svenska skolan de senaste Ärtiondena liksom hur grupparbete gÄr att förstÄ utifrÄn utvecklingspsykologen Vygotskij samt nu gÀllande lÀroplan. DÀrefter redogörs det för Steiners teori om grupprocess och produktivitet och slutligen ett antal centrala begrepp.

MÀtningar inför byte av referenssystem i plan i Ockelbo kommun

MĂ„nga kommuner i Sverige genomför eller planerar att genomföra ett byte av sina geodetiska referenssystem i plan till det nationella referenssystemet Swedish Reference Frame 1999 (SWEREF 99). En av anledningarna till att ett sĂ„dant byte genomförs Ă€r bland annat för att underlĂ€tta all anvĂ€ndning av geografisk information. Arbetet med att byta referenssystem Ă€r dock komplicerat och resurskrĂ€vande, bland annat behövs mĂ€tningsteknisk personal, mĂ€tningsutrustning och kunskap om hur ett sĂ„dant byte skall genomföras. Mindre kommuner som inte har sĂ„dana resurser kan vĂ€lja att vĂ€nda sig till andra större kommuner dĂ€r dessa resurser finns. Ockelbo kommun Ă€r ett sĂ„dant exempel.Denna rapport beskriver hur punkter i stomnĂ€ten i Lingbo och Åmot mĂ€ttes med nĂ€tverks-RTK, enligt LantmĂ€teriets rekommendationer.

UtvÀrdering av ventilerade krypgrundskonstruktioner - Fuktproblem och lösningar

Idag finns det en stor mÀngd information rörande konstruktionen av en krypgrund. Problemet Àr dock att en del information börjar bli förÄldrad eller saknar en sammanfattning av konkreta konstruktionsval. För att förtydliga detta agerar denna rapport som en jÀmförelse och sammanstÀllning av informationen för att kunna ge konkreta exempel pÄ lösningar. Uppsatsen huvudfrÄga Àr: Hur kan de olika ventilerade krypgrunderna konstrueras för att minska risken för fuktskador? Som metod för sammanstÀllning av rapporten har vi valt att göra en litteraturstudie.

Science fiction i spelutveckling

Detta kandidatarbete undersöker science fiction, en av de större och vanligast anvÀnda genrerna inom medier sÄsom spel, film och litteratur, genom att studera dess undergrupper, de sÄ kallade subgenrerna. Dessa Àr specialiserade versioner av genren i frÄga och anvÀnder den inom vissa förutsatta ramar, exempelvis hur samhÀllet ser ut eller vilken typ av teknologi det huvudsakliga fokuset kretsar runt. Genom att studera hur subgenrer Àr beskrivna i The Encyclopedia of Science Fiction kan man avgöra att de bestÄr av sex punkter: plats, tidsperiod, karaktÀrer, teknologi, narrativ och visuell estetik. Dessa punkter har anvÀnts som ramverk för att utveckla en ny subgenre; Mystech, dÀr scenarier utspelar sig i vad som kan ses som en typisk fantasyvÀrld med magi och monster, men dÀr dessa egentligen bara Àr teknologi majoriteten av de pÄverkade inte förstÄr sig pÄ. För att demonstrera Mystech har tvÄ olika miljöer utvecklats, bÄde i bild och skriven form.

Svensk kod för bolagsstyrning : PÄ vilket sÀtt vÀljer företag att avvika frÄn koden och pÄverkar det förtroendet?

Efter ett antal företagsskandaler bestÀmde sig Sverige för, som mÄnga andra lÀnder, att utveckla en kod för bolagsstyrning. Den första kom att trÀda i kraft 2005 och 2008 började en reviderad version gÀlla. Svensk kod för bolagsstyrning Àr ett regelverk för företag registrerade pÄ börsen. Den innehÄller regler och rekommendationer om valberedning, styrelsesammansÀttningar och arbetsuppgifter för styrelser. I arbetet har vi velat ta reda pÄ i vilket avseende bolag vÀljer att frÄngÄ koden och om detta skulle kunna leda till minskat förtroende för bolagen.

Klart man kan snacka i fem minuter : SvensklÀrares konstruktioner av muntlig framstÀllning

Syftet med den hÀr studien Àr att ta reda pÄ om eleverna skriver en annorlunda text pÄ datorn Àn vad de gör för hand. PÄ sÄ vis kan studien Àven visa om datorn kan ha nÄgon pÄverkan pÄ elevernas skrivutveckling. Resultatet av en lingvistisk textanalys av antal ord, antal meningar, meningarnas genomsnittliga lÀngd, antal lÄnga ord, stavfel, utelÀmnade punkter, utelÀmnad stor bokstav efter punkt och anvÀndandet av ord med talsprÄk visade att eleverna skriver en annorlunda text pÄ datorn Àn vad de gör för hand. Förutom att eleverna skrev en lÀngre text pÄ datorn innehöll den datorskrivna texten Àven fler ord, fler meningar, mindre andel stavfel, mindre andel utelÀmnade punkter och utelÀmnad stor bokstav efter punkt.Den handskrivna texten innehöll dÀremot en mindre andel ord med talsprÄk men en större andel lÄnga ord. DÀremot var det ingen direkt skillnad vad gÀller meningarnas genomsnittliga lÀngd..

LÀraren- en supermÀnniska? : En intervjustudie om förÀldrars förvÀntningar pÄ lÀrare

I denna studie vill vi undersöka vilka förvÀntningar förÀldrar har pÄ lÀrare i grundskolans tidigare Är. Studien har anvÀnt sig av förÀldrar till barn i skolÄr fem. Genom gruppintervjuer inhÀmtades förvÀntningarna som sedan analyserades och stÀlldes i jÀmförelse med lÀroplanen för att se om de stÀmde överens eller inte. I lÀroplanens andra kapitel finns 27 punkter som beskriver vad lÀraren skall göra och vilka krav som stÀlls pÄ honom eller henne, det Àr dessa punkter som anvÀndes i jÀmförelsen med förÀldrarnas förvÀntningar. Det som framkommit i denna studie Àr att det finns olikheter mellan förÀldrars förvÀntningar och de krav som stÀlls pÄ lÀraren utifrÄn lÀroplanen.

ONBEAT/OFFBEAT : En o?gonro?relsestudie av audiovisuell synkronisering

Senare forskning har bo?rjat ja?mfo?ra etablerade principer inom filmklippning med ro?n fra?n kognitionsforskning. Ny teknik go?r det mo?jligt att pa? ett adekvatare sa?tt ta del av a?ska?darens upplevelse och interaktion med ro?rlig bildmedia. Tidigare studier som tas upp i texten har varit inriktade pa? visuella aspekter, hur brott mot videoredigerings- principer pa?verkar a?ska?darens o?gonro?relser.

Diskret krökning, en jÀmförelse

I detta kandidatarbete undersöker och jÀmför vi tvÄ olika metoder för att approximera gauss- och medelkrökningen hos en yta i rummet som Àr given som en mÀngd av punkter. Det Àr viktigt att försöka fÄ en bra analogi mellan diskret krökning och analytisk krökning dÄ man ofta startar med en mÀngd punkter i de praktiska fallen, som t ex i tillverkningsindustrin, igenkÀnning av objekt (inscannade bilder) och datorgrafik. Givet dessa punkter och en bra approximation av gauss- och medelkrökningen kan man fÄ mer information om ytans geometri och beteende.För att kunna förstÄ dessa begrepp och metoder/algoritmer sÄ behandlas först den bakomliggande teorin och sedan metoderna.Den första metoden Àr att Äterge ytan med hjÀlp av Bézierytor, vilka vi kan utföra geometriska operationer pÄ utan problem och Àven fÄ fram gauss- och medelkrökningen.Den andra metoden kommer frÄn artikeln ``Discrete Differential-Geometry Operators for Triangulated 2-Manifolds'' av Mark Meyer, Mathieu Desbrun, Peter Schröder och Alan H. Barr. Deras approximationer av krökningarna krÀver en triangulering av ytan, vilket de inte ger nÄgon algoritm för.

Genetik i pedagogisk text : Analys av tre lÀroböcker för biologikurs A

Intresset för de naturvetenskapliga Àmnena tycks under de senare Ären falnat hos svenska ungdomar. En rÄdande uppfattning kring denna företeelse Àr att den grundas i de naturvetenskapliga Àmnenas abstraktion, komplexitet och kunskapsmÀssiga omfÄng. Denna studie fokuserar pÄ hur genetikomrÄdet framstÀlls inom tre lÀroböcker avsedda för biologikurs A.GenetikomrÄdet uppvisar samtliga av ovanstÄende egenskaper vilka anses vara bakomliggande denna avkylande inverkan pÄ elevers intresse. Studien fokuserar medelst en lÀromedelsanalys innehÄllandes diskursanalytiska inslag hur ÀmnesomrÄdets problematiska egenskaper materialiseras och eventuellt motverkas inom modern pedagogisk text. FrÄn studiens redovisade resultat kan vissa gemensamma drag urskiljas i den granskade litteraturen.

Elevinflytande i skolan: Finns det och vill eleverna ha det?

Syftet med arbetet Àr att förstÄ varför det Àr sÄ viktigt och avgörande för eleverna i dagens skola med elevinflytande. Ett elevinflytande som brister pÄ mÄnga punkter pÄ mÄnga skolor..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->