Sök:

Sökresultat:

329 Uppsatser om Ćterfall i brottslighet - Sida 22 av 22

Jakten pÄ svartjobben : - större krafttag med ny lagstiftning?

SammanfattningSvartjobb utgör majoriteten av det skattefusk som förekommer i Sverige ochRestaurangbranschen berÀknas stÄ för en femtedel av det totala skattefelet. SKV presenterade iÄrsredovisningen för 2007, att staten Ärligen förlorar 66 miljarder kronor pÄ grund avsvartjobbens förekomst. Sverige Àr Àven det land i Europa med störst omfattning av svartjobb.Teorierna Àr mÄnga till varför man anstÀller och arbetar svart. En del anser att för högaarbetsgivaravgifter och höga kostnader, vad gÀller livsmedel och löneutveckling, har bidragittill att mÄnga smÄföretag lever pÄ marginalerna och tvingas anstÀlla svart för att överleva.Andra sÀger att mÄlet Àr stor ekonomisk framgÄng, vilket gör att redan framgÄngsrikanÀringsidkare undandrar skatt för att bÀttra pÄ vinsten ytterligare. Ett tredje sÀtt att se det pÄ, Àralla de tillfÀllen som ges att undandra skatt eftersom kontrollsystemen Àr för brÀckliga.Orsakerna tycks vara mÄnga.Det uppstÄr dessvÀrre flertalet svÄrigheter att motverka svartjobb.

Revisionsplikt - en utredning om eventuella konsekvenser för Skatteverket och revisionsbyrÄerna vid ett avskaffande

Hur stÀller sig Skatteverket till ett slopande av revisionsplikten för smÄ aktiebolag och vilka blir konsekvenserna för Skatteverket om en slopad revisionsplikt blir verklighet? Alla respondenter frÄn Skatteverket Àr emot ett slopande av revisionsplikten. En av respondenterna uttryckte det som att det finns tvÄ ben varav det ena utgörs av Skatteverket och det andra av revisorerna. Det gÄr dÄ inte bara att ta bort ett ben utan att ersÀtta det med ett annat. Vidare har alla vÄra tillfrÄgade respondenter svarat att de inte fÄr nÄgon kÀnnedom om företagen.

Ungdomsbrottslighet - Varför och det förebyggande arbetet

?FÄ samhÀllsproblem har under de senaste Ären rönt sÄ allmÀn uppmÀrksamhet som den ungdomliga brottsligheten och asocialiteten. Orsakerna till detta stora intresse Àr inte helt klara. Det faktum att Àven vuxenbrottsligheten sedan lÄng tid tillbaka befinner sig i kraftig tillvÀxt lÀmnar mÀnniskor tÀmligen oberörda. Indignationen över en lönande kassaskÄpskupp av garvade yrkesförbrytare Àr obetydlig i jÀmförelse till den upprördhet som skapas av att en trettonÄring rycker vÀskan frÄn en Àldre dam.

Revisionsplikt - en utredning om eventuella konsekvenser för Skatteverket och revisionsbyrÄerna vid ett avskaffande

Hur stÀller sig Skatteverket till ett slopande av revisionsplikten för smÄ aktiebolag och vilka blir konsekvenserna för Skatteverket om en slopad revisionsplikt blir verklighet? Alla respondenter frÄn Skatteverket Àr emot ett slopande av revisionsplikten. En av respondenterna uttryckte det som att det finns tvÄ ben varav det ena utgörs av Skatteverket och det andra av revisorerna. Det gÄr dÄ inte bara att ta bort ett ben utan att ersÀtta det med ett annat. Vidare har alla vÄra tillfrÄgade respondenter svarat att de inte fÄr nÄgon kÀnnedom om företagen.

VÄld i nÀra relationer - Om mÀns och kvinnors vÄld mot varandra

Syftet med detta examensarbete Àr att rikta uppmÀrksamhet pÄ ett problem som kanske inte Àr ett stort samhÀllsproblem, men som likvÀl Àr ett problem för dem som drabbas, nÀmligen de mÀn som utsÀtts för vÄld av en kvinna som de lever i en nÀra relation med. Tanken med detta Àr naturligtvis att synliggöra dessa mÀn, men ocksÄ att eventuellt synen pÄ orsaker och framförallt lösningar Àven för andra grupper som utsÀtts för vÄld i nÀra relationer kan vidgas och pÄ sikt bli mer flexibel. Till en början tar jag upp kvinnors brottslighet i allmÀnhet och i samband med detta olika teorier om denna. DÀrefter handlar det lite mer ingÄende om just vÄldsbrottslighet i de fall dÄ förövaren Àr en kvinna. Sedan behandlas vÄld i nÀra relationer och i slutet av detta avsnitt lyfter jag fram den kunskap som finns rörande de mÀn som rÄkar ut för detta vÄld.

RÀttspsykiatrisk vÄrd som pÄföljd

I de flesta rÀttssystem i vÀrlden kan en förövare stÀllas till ansvar endast dÄ denne Àr tillrÀknelig, eller med andra ord dÄ denne Àr tillrÀckligt psykiskt frisk för att ha en handlings- och konsekvensförstÄelse. Sverige Àr ett av vÀldigt fÄ lÀnder som gör avsteg frÄn denna princip, och Àven en person som vid gÀrningen var pÄverkad av en allvarlig psykisk störning mÄste ta sitt straffrÀttsliga ansvar. Den rÀttsliga sÀrstÀllningen ligger istÀllet vid pÄföljdsbestÀmningen dÀr möjligheten att dömas till rÀttspsykiatrisk vÄrd finns under vissa givna förutsÀttningar.Syftet med denna framstÀllning har varit undersöka rÀttspsykiatrisk vÄrd som pÄföljd för brott och dess straffrÀttsliga betydelse ur ett straffmÀtningsperspektiv, samt att uppmÀrksamma den problematik som finns kring den rÀttsliga hanteringen av psykiskt störda lagövertrÀdare. Var gÄr grÀnsen mellan vÄrd och straff och finns det en proportionalitet och likformighet i pÄföljdssystemet för psykiskt sjuka brottslingar? Jag har vidare undersökt vad som ligger till grund för rÀttens bedömning av en eventuellt psykiskt störd gÀrningsman och om sÄvÀl rÀttssÀkerhet som förutsÀgbarhet kan upprÀtthÄllas med den lagstiftning som finns idag.All tvÄngsvÄrd Àr som namnet visar ? en vÄrd som ska genomföras oavsett patientens medgivande eller ej.

Ett snedsteg - vad hÀnder sedan? - -en uppsats om (pÄ)följder för unga lagövertrÀdare

Det har, de senaste Ären, skett stora förÀndringar gÀllande pÄföljder för unga lagövertrÀdare. Förevarande uppsats berör den utveckling som har skett inom omrÄdet och huruvida de intentioner som ligger bakom förÀndringarna har uppfyllts. Störst fokus ligger pÄ ungdomar mellan 15 och 17 Är men Àven yngre lagövertrÀdare och Àldre upp till 21 Är berörs. Ungdomsbrottsligheten verkar, i motsats till vad som ofta pÄstÄs i media, ha minskat de senaste decennierna, bÄde enligt lagföringsstatistik och sjÀlvdeklarationsstudier. Det verkar dock ha skett en ökning av uppklarade vÄldsbrott.

Sveriges införande av den internationella konventionen om kontroll och hantering av fartygs barlastvatten och sediment

I de flesta rÀttssystem i vÀrlden kan en förövare stÀllas till ansvar endast dÄ denne Àr tillrÀknelig, eller med andra ord dÄ denne Àr tillrÀckligt psykiskt frisk för att ha en handlings- och konsekvensförstÄelse. Sverige Àr ett av vÀldigt fÄ lÀnder som gör avsteg frÄn denna princip, och Àven en person som vid gÀrningen var pÄverkad av en allvarlig psykisk störning mÄste ta sitt straffrÀttsliga ansvar. Den rÀttsliga sÀrstÀllningen ligger istÀllet vid pÄföljdsbestÀmningen dÀr möjligheten att dömas till rÀttspsykiatrisk vÄrd finns under vissa givna förutsÀttningar.Syftet med denna framstÀllning har varit undersöka rÀttspsykiatrisk vÄrd som pÄföljd för brott och dess straffrÀttsliga betydelse ur ett straffmÀtningsperspektiv, samt att uppmÀrksamma den problematik som finns kring den rÀttsliga hanteringen av psykiskt störda lagövertrÀdare. Var gÄr grÀnsen mellan vÄrd och straff och finns det en proportionalitet och likformighet i pÄföljdssystemet för psykiskt sjuka brottslingar? Jag har vidare undersökt vad som ligger till grund för rÀttens bedömning av en eventuellt psykiskt störd gÀrningsman och om sÄvÀl rÀttssÀkerhet som förutsÀgbarhet kan upprÀtthÄllas med den lagstiftning som finns idag.All tvÄngsvÄrd Àr som namnet visar ? en vÄrd som ska genomföras oavsett patientens medgivande eller ej.

Med staden som kuliss. Ungdomars berÀttelser om att vara i polisens sökarljus i Göteborgs socialt utsatta omrÄden

Resultatet av undersökningen visar att ungdomarna i fokusgrupperna sÄg sina socialt utsattastadsdelar som segregerade och trista miljonprogramsomrÄden och Ä andra sidan farliga och ibland spÀnnande förorter. Man hade högt stÀllda förvÀntningar pÄ polisen som denna oftastinte lyckades leva upp till. Polisen betraktades istÀllet som oengagerad, provocerande ochibland direkt krÀnkande. Ungdomarnas förestÀllningar var stÀndigt mÄl för intrycksstyrning och kontroll av kamratgruppen men ocksÄ av polisens agerande i interaktionen med ungdomarna(jfr. Heidegren & WÀsterfors 2008, s.

Trygg och sÀker : förbÀttringar av Karlskronas huvudstrÄk för gÄng- och cykeltrafik

Detta examensarbete belyser trygghetsdiskussionen inom den fysiska planeringen och ger förslag pÄ förbÀttringar av den fysiska miljön pÄ otrygga platser, med fokus pÄ gÄng- och cykelstrÄk. Idag Àr trygghet och sÀkerhet en viktig faktor för trivsel, oavsett om man bor i staden eller pÄ landsbygden. SjÀlva rÀdslan för att bli utsatt för brott Àr i sig ett problem. För mÄnga mÀnniskor begrÀnsar rÀdslan pÄtagligt vardagens möjligheter att anvÀnda stadens miljöer. RÀdslan för att drabbas av vÄld eller annan brottslighet gör att mÄnga mÀnniskor hÄller sig borta frÄn offentliga platser och allmÀnna kommunikationer, speciellt efter det har blivit mörkt.

Trygg och sÀker - förbÀttringar av Karlskronas huvudstrÄk för gÄng- och cykeltrafik

Detta examensarbete belyser trygghetsdiskussionen inom den fysiska planeringen och ger förslag pÄ förbÀttringar av den fysiska miljön pÄ otrygga platser, med fokus pÄ gÄng- och cykelstrÄk. Idag Àr trygghet och sÀkerhet en viktig faktor för trivsel, oavsett om man bor i staden eller pÄ landsbygden. SjÀlva rÀdslan för att bli utsatt för brott Àr i sig ett problem. För mÄnga mÀnniskor begrÀnsar rÀdslan pÄtagligt vardagens möjligheter att anvÀnda stadens miljöer. RÀdslan för att drabbas av vÄld eller annan brottslighet gör att mÄnga mÀnniskor hÄller sig borta frÄn offentliga platser och allmÀnna kommunikationer, speciellt efter det har blivit mörkt. RÀdslan Àr beroende av olika sociala relationer som finns mellan olika grupper i samhÀllet. Den förestÀllda rÀdslan Àr bl.

En revisors agerande : Inför tillÀmpningen av anmÀlningsplikt och tystnadsplikt

Under slutet av 1970-talet började det hÄllas debatter angÄende den dÄliga redovisningskvalitén samt den ökade ekonomiska brottsligheten. I och med detta började debattörer Àven diskutera revisorns roll och funktion. Detta medförde att man först införde en upplysningsplikt som senare utvecklades till en anmÀlningsplikt som lagstadgades den 1 januari 1999. Tystnadsplikten som sedan lÀnge varit förankrad i revisorns yrkesroll kom nu i konflikt med den nya lagen. DÀribland revisorerna sjÀlva, som menade att de inte ville agera som en moralisk polis.

?En vingklippt Àngel? : om problemen vid tolkningen och tillÀmpningen av bestÀmmelsen om mÀnniskohandel i 4 kap. 1 a § brottsbalken samt förslag pÄ hur bestÀmmelsen bör revideras

I denna examensuppsats har jag granskat bestÀmmelsen om mÀnniskohandel i 4 kap. 1 a § brottsbalken (1962:700) (BrB) samt undersökt vilket eller vilka rekvisit i lag­stift­ning­en som medför sÀrskilda pro­blem för dess tolkning och tillÀmpning. Syftet med upp­satsen har varit att presentera förslag pÄ hur problemen kan lösas genom att ta fram ett lag­förslag med de Àndringar som jag anser Àr nöd­vÀn­di­ga för att fÄ en mer lÀttil­lÀmpad lag­­stiftning. Syftet har Àven varit att undersöka hur dessa Àn­dring­ar bör göras för att sÀker­stÀlla att bestÀmmelsen överensstÀmmer med de Ànda­mÄl som Sverige Äta­git genom ett antal inter­natio­n­ella instrument. Lagförslaget presenteras i en bilaga nedan (Bilaga A).UtifrÄn det ovan beskrivna syftet Àr uppsatsen upplÀgg enligt följande.

Svensk gÀrningsmannaprofilering - vetenskaplig legitimitet, samarbete och metoder

Sammanfattande diskussionDenna uppsats har handlat om den svenska GMP-gruppen och frÄgan om deras GMP-metoder Àr vetenskapligt utformade och ifall egna tolkningar anvÀnds av profilerarna i sitt arbete. Den har Àven behandlat den anvÀndbarhet en GMP upplevs ha och hur mycket den tillför en utredning. Slutligen har Àven samarbetet mellan de tvÄ grupperna tagits upp i syfte att se hur vÀl detta fungerar och faktorerna bakom detta möte mellan centralt och lokalt placerade polisenheter.Det visade sig i resultatet att GMP-gruppens frÀmsta funktion Àr att vara ett stöd till utredningen och att se pÄ en utredning med nya ögon för att ge en slags second opinion. Arbetet gÀllde alltsÄ inte frÀmst att göra en GMP pÄ en okÀnd gÀrningsman utan att ge en ny syn eller vinkling pÄ Àrendet som inte Àr fÀrgad av lokala faktorer. Ordet bollplank Àr nÄgot som alla IP yttrade och detta Àr en metafor för att GMP-gruppen i kommunikationen med de lokala utredarna skall diskutera, utbyta idéer, tankar och förslag som för utredningen framÄt.

<- FöregÄende sida