Sök:

Sökresultat:

329 Uppsatser om Ćterfall i brottslighet - Sida 16 av 22

Vad förklarar Sverigedemokraternas valframgÄng 2006? : En samhÀllsekonomisk studie av partiets resultat i kommunvalen

Valet 2006 blev en stor framgÄng för Sverigedemokraterna. Partiet gick starkt framÄt och Àr numera representerat i ungefÀr varannan svensk kommun. Sverigedemokraterna kan betecknas som ett högerpopulistiskt frÀmlingsfientligt parti, och dess framgÄngar har vÀckt oro hos mÄnga. Denna uppsats söker efter förklaringar till Sverigedemokraternas valframgÄngar med utgÄngspunkt i nationalekonomisk teori om invandringens effekt pÄ samhÀllsekonomin och ekonomisk forskning kring attityder mot invandring. LinjÀra sannolikhetsmodeller skattas för en rad olika variabler av frÀmst socioekonomisk art och Sverigedemokraternas valresultat i kommunvalen 2006 som beroende variabel.

Felaktiga skatteupplÀgg pÄ Skatteverkets hemsida

Den 1 april 2006 trĂ€dde en ny lag i kraft, lagen (SFS 2005:1117) om deklarationsombud. Lagen trĂ€dde i kraft som ett led i Skatteverket som en 24-timmars myndighet. Lagen kom till efter en lĂ„ng tids diskussioner i frĂ„gan. Initiativet togs av Skatteverket för att minska den administrativa bördan för bĂ„de dem sjĂ€lva och företagen, Ă€ven kostnaderna förvĂ€ntades minska. Ombudsförfarandet anvĂ€nds endast vid inlĂ€mning av elektroniska skattedeklarationer.Även om skattedeklarationen upprĂ€ttas och skrivs under av ombudet Ă€ndras inte den deklarationsskyldiges ansvar för de lĂ€mnade uppgifterna.

Trafficking : Handel med kvinnor för sexuell exploatering

Syftet med denna rapport Àr att samla in sÄ mycket kunskap som vi kan om hur pass organiserat det Àr med mÀnniskohandel, och just handel med kvinnor. Med hjÀlp av denna kunskap som vi förskansar oss pÄ detta omrÄde ge tankar och reflektioner över vad man som polis i yttre tjÀnst kan tÀnka pÄ att göra vid pÄtrÀffandet av utlÀndska kvinnor som prostituerar sig hÀr i Sverige. I det inledande kapitlet har vi valt att förklara en teori som vi tycker passar in pÄ varför man vÀljer att ?handla med mÀnniskor?. Vi har tittat nÀrmare pÄ Strainteorin som Merton skrev pÄ 30-talet.

Vittnesplikt, vittnesskydd och den organiserade brottsligheten : Är den organiserade brottsligheten ett hot mot rĂ€ttssĂ€kerhet och rĂ€ttstryggheten?

Syftet med uppsatsen Àr att klarlÀgga om de skydd som finns att tillgÄ för vittnen Àr tillrÀckliga i förhÄllande till hotbilden för dessa. I Sverige rÄder allmÀn vittnesplikt vilket innebÀr att det Äligger envar en absolut skyldighet att vittna inför domstol. Problematiken som finns i vÄrt samhÀlle nÀr det gÀller att fÄ folk att vittna Àr inget nytt fenomen men situationen har under de senaste Ären förvÀrrats. En bidragande och stor aktör som skrÀmmer allmÀnheten frÄn att vittna Àr den organiserade brottsligheten och som har huvudfokus pÄ att Àgna sig Ät kriminella affÀrsverksamheter men Àven att skydda dessa genom bland annat hot och vÄldsbrott. Den organiserade brottsligheten har oftast stor kapacitet att anvÀnda sig av otillÄten pÄverkan pÄ vittnen.

Kriminellt belastade individers möjligheter och begrÀnsningar pÄ arbetsmarknaden

I denna studie undersöks huruvida kriminellt belastade individer uppfattar sina möjligheter pĂ„ en alltmer begrĂ€nsad arbetsmarknad samt deras uppfattningar kring samhĂ€llets eventuella stigmatisering av kriminellt belastade individer. Syftet med studien Ă€r att undersöka kriminellt belastade individers övergĂ„ng frĂ„n kriminalitet till arbetsmarknaden. För att uppnĂ„ förstĂ„else för informanternas bakgrund och dess pĂ„verkan undersöks huruvida deras vĂ€ndpunkt, frĂ„n att leva pĂ„ ett fĂ€lt baserat pĂ„ kriminalitet till att leva i ett fĂ€lt fritt frĂ„n brottslighet. Även informantens syn pĂ„ eventuell social exkludering, baserat pĂ„ de normer som finns i samhĂ€llet och som avgör vem som anses vara stigmatiserad, Ă€r nĂ„got som granskas i studien. Sex stycken kvalitativa djupintervjuer har genomförts med informanter frĂ„n tvĂ„ organisationer som arbetar med kriminellt belastade individer.

FörestÀllningar om revisorers anmÀlningsplikt

Den 1 januari 1999 infördes lagen om revisors anmÀlningsplikt vid misstanke om brott. Denna lag innebÀr att revisorer Àr skyldiga att anmÀla till Äklagare eller polis om styrelseledamot eller verkstÀllande direktör kan misstÀnkas för nÄgot av de i lagen upprÀknade brotten. Syftet med lagen Àr att revisorn ska bli mer instÀlld pÄ granskning. En revisor som dröjer med att anmÀla vid misstanke om brott, utsÀtter sig sjÀlv för en risk. Han/hon kan nÀmligen bedömas vara ansvarig för medhjÀlp vid bokföringsbrott och kan Àven, i vissa fall, vara att betrakta som gÀrningsman.

Lagen om deklarationsombud : Öppen för tolkning

Den 1 april 2006 trĂ€dde en ny lag i kraft, lagen (SFS 2005:1117) om deklarationsombud. Lagen trĂ€dde i kraft som ett led i Skatteverket som en 24-timmars myndighet. Lagen kom till efter en lĂ„ng tids diskussioner i frĂ„gan. Initiativet togs av Skatteverket för att minska den administrativa bördan för bĂ„de dem sjĂ€lva och företagen, Ă€ven kostnaderna förvĂ€ntades minska. Ombudsförfarandet anvĂ€nds endast vid inlĂ€mning av elektroniska skattedeklarationer.Även om skattedeklarationen upprĂ€ttas och skrivs under av ombudet Ă€ndras inte den deklarationsskyldiges ansvar för de lĂ€mnade uppgifterna.

Kriminell kultur? : Om individens stÀllning i samhÀllet, och dess betydelse för brottslighet bland invandrade svenskar

Inledningsvis beskriver jag bakgrunden till att jag valt detta omrÄde att skriva om, att försöka fÄ kunskap om hur skillnader i kultur kan ge en ökad risk för kriminalitet, detta Àr ocksÄ syftet och frÄgestÀllningen i rapporten. Den teori jag i huvudsak behandlar pekar pÄ skillnader mellan grupp och individinriktade samhÀllen, och de problem det kan innebÀra att förflyttas mellan dessa kulturer. Holism och individualism beskrivs utifrÄn dess inverkan pÄ individen, och utifrÄn individens stÀllning till det allmÀnna. Vidare berörs skillnader i rÀttssystem och skillnader i hur reaktioner mot avvikelser kan te sig. Konsekvenserna av resonemanget om holism/individualism förs vidare till en tanke kring hur ungdomar anammar normsystem, om det i samhÀllet vedertagna systemet kÀnns otillgÀngligt.

Lagen om anmÀlningsskyldighet - kan den vara effektiv utan anmÀlningar?

Bakgrund Lagen om anmÀlningsskyldigheten infördes 1999 och dess konsekvenser har diskuterats flitigt. Införandet har gjort att revisorerna fÄtt en svÄrare roll. De förvÀntas agera i samhÀllets intresse samtidigt som de löper risken av att sjÀlva drabbas av negativa effekter nÀr de anmÀler brott.Syfte Mot denna bakgrund tyckte vi det var intressant att undersöka om lagen visat sig vara effektiv. För att mÀta dess effektivitet har vi tagit fram modellen AGUFE. Vidare ansÄg vi det intressant att jÀmföra revisorskÄrens instÀllning till lagen med revisorer som anmÀlt brott.

Vilka problem finns det med förfalskade lÀkemedel?

VÀrldsmarknaden för lÀkemedlen berÀknades Är 2011 till 900 miljarder US$ enligt IMS-health. Marknaden för illegala lÀkemedel uppskattas vara vÀrd mellan 75-200 miljarder dollar. I Sverige uppskattas den illegala lÀkemedelsmarknaden till motsvarande ?0,5 %. Straffet för insmuggling av lÀkemedel till Sverige Àr böter eller max 2 Ärs fÀngelse.

VÀrdet av stadsodlingen i RosengÄrd : utifrÄn fastighetsÀgares perspektiv

MKB fastighets AB förvaltar stora delar av Malmö stads utrymmen vilket ger dem stort inflytande och möjlighet att utveckla stadsmiljön. Det finns intresse bland aktörer, bland annat Odla i stan, att visa pÄ fördelar med stadsodling/ boendenÀra odling. Forskning kring stadsodlingens vÀrde behövs för att motivera stadsodlingsprojekt och anstÀllningar nu och i framtiden. Denna studie utreder vilka vÀrden som skapas av stadsodlingen i stadsdelen RosengÄrd i Malmö och hur det kan gynna de fastighetsÀgare som verkar i omrÄdet. Begreppet stadsodling började anvÀndas i Sverige runt 2009 men det finns en tradition att odla i staden för egen konsumtion.

Borde jag vara rÀdd? : En studie om kameraövervakning i trygghetskapande syfte

Undersökningar utförda av Brottsförebyggande rĂ„det beskriver att kameraövervakning skapar trygghet för mĂ€nniskor. Den hĂ€r studien granskar det pĂ„stĂ„endet dĂ€r syftet Ă€r att genom en kvalitativ textanalys, av RisksamhĂ€llet och Flytande rĂ€dsla tillsammans med annat vetenskap-ligt kĂ€llmaterial, undersöka huruvida kameraövervakningen uppfyller sitt trygghetsskapande syfte. Vetenskapliga resultat visar att kameraövervakningen Ă€r ineffektiv vad gĂ€ller brottspre-vention, trots det fortsĂ€tter installationen av övervakningskameror. För att legitimera den fort-satta installationen tillskrivs övervakningskameran ett ny egenskap i form av trygghet. Den egenskapen bygger bland annat pĂ„ BRÅ:s rapporter vilka skapar trygghetsundersökningar dĂ€r enkĂ€ter anvĂ€nds.

En förÀndring av arbetslösheten i Sverige, pÄverkar det brottsligheten? : En ekonometrisk ansats

Finanskrisens intrÀde i mitten av 2008 utsattes Sveriges ekonomi för kraftiga pÄfrestningar. BNP-tillvÀxten mattades av och vi har till och med sett en negativ tillvÀxt för första gÄngen sedan krisen i 90-talets början. Samtidigt har bÄde hushÄllens konsumtion och nÀringslivets produktion rasat vilket har bidragit till kÀnnbara effekter och en osÀker tid för bÄda parter. Till en följd av detta har mÄnga företag tvingats avveckla sin verksamhet helt medan andra fÄtt se över sina kostnader. Detta har i sin tur bidragit till att arbetslösheten ökat med cirka tre procentenheter mellan 2008 och 2010.

Robusthetsanalys DjurÀngen & Rinkabyholm i Kalmar kommun

Inledning: Detta Àr ett examensarbete pÄ 20 poÀng inom Programmet för Fysisk planering, vid Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona. Arbetet innefattar en Robusthetsanalys över DjurÀngen och Rinkabyholm i Kalmar kommun efter en metod framtagen av Expertgruppen för sÀkerhet och förvaltning, ny- och ombyggnad. Arbetet har utförts i grupp om tvÄ studenter. Analysen grundar sig pÄ fördjupade studier inom olika ÀmnesomrÄden, vilka presenteras i sÄrbarhetsbedömningen del 2 kapitel 3. Den individuella delen avser fördjupningarna i nÀmnda kapitel.

Revisorns anmÀlningsskyldighet vid misstanke om brott - fyller lagen sin funktion?

En mycket vanlig arbetsuppgift för mÄnga revisorer Àr att revidera, vilket gÄr ut pÄ att bedriva kontroll, granska och ge rÄdgivning i klientens nÀringsverksamhet. För att revisorn skall kunna revidera ett företag behöver han/hon ha tillgÄng till företagets alla rÀkenskaper och annan intern företagsinformation. Detta gör att revisorn fÄr en djup insyn i företagets rörelse och Àven fÄr ta del av kÀnslig och hemlig information, som i fel hÀnder skulle kunna skada företaget. PÄ grund av detta har tystnadsplikten alltid varit en av revisorns viktigaste regel. Den 1 januari 1999 infördes Àndringar i Aktiebolagslagen som innebÀr att revisorn har anmÀlningsskyldighet nÀr han misstÀnker ett ekonomiskt brott.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->