Sök:

Sökresultat:

2108 Uppsatser om Ämnesdidaktiskt urval - Sida 45 av 141

Bilder av lÀrare: en kvalitativ studie av lÀrargestaltningar i svenska tv-serier för barn och unga

Detta examensarbete handlar om lÀrarskildringar, hur de ser ut, hur de kan förstÄs och vilken betydelse de kan tÀnkas ha. Syftet Àr att visa och analysera de bilder av lÀrare som gestaltas i ett urval av svenska tv-serier för barn och unga. Undersökningens frÄgestÀllningar Àr följande: Vad Àr det för bilder av lÀrare och skola som skildras i svenska tv-serier för barn och unga? Vilka utmÀrkande egenskaper och karaktÀrsdrag har de lÀrare som gestaltas? Vad finns det för likheter och skillnader mellan lÀrarna? Hur pÄverkas skildringarna av den tid som Äterspeglas? För att besvara dessa frÄgor har scener i skolmiljö studerats genom observation. Den teoretiska grunden vilar pÄ en socialkonstruktivistisk teori och dÀrtill begrepp som narrativ, diskurs, identitet och genus.

Burberry - En studie om byggandet och profileringen av ett varumÀrke utifrÄn visuell metodologi.

?Burberry - En studie om byggandet och profileringen av ett varumÀrke utifrÄn visuell metodologi? Àr skriven av Charlotte Wennström, student pÄ institutionen för journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap pÄ Stockholms universitet.I denna uppsats analyseras den visuella framstÀllningen av ett varumÀrke i reklamannonser sÀnda av Burberry under hösten 2009 respektive vÄren 2010. Uppsatsen undersöker huruvida stereotypa framstÀllningar av varumÀrket speglas i bildmaterialet utifrÄn semiotisk analys, vad det avser att förmedla och till vilken mÄlgrupp. Arbetet genomförs med hjÀlp av bildanalys som Àr en kvalitativ metod. Uppsatsen utgÄr ifrÄn de semiotiska begreppen denotation och konnotation.

Arbetsterapeutens roll vid demensutredningar

Sammanfattning: Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeutens roll viddemensutredningar. Inklusionskriterierna för deltagarna varyrkesverksamma legitimerade arbetsterapeuter som arbetar meddemensutredning. Deltagarna valdes genom ett ÀndamÄlsenligt urval ochÀven ett snöbollurval tillÀmpades. De sex arbetsterapeuterna som deltog istudien var verksamma inom primÀrvÄrd, slutenvÄrd och öppenvÄrd pÄminnesmottagning. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuermed stöd av en intervjuguide.

Har eleverna nÄgon pÄverkan i skolan dÄ mobbning ska lösas? : - en kvalitativ studie i skolÄr sex

Syftet med studien var att ta reda pÄ om eleverna har nÄgra Äsikter om mobbning och nÄgot inflytande dÄ mobbning ska lösas i skolan. Vi har Àven undersökt elevernas demokratiska möjligheter samt om pojkar och flickor mobbar pÄ olika sÀtt. Vi har gjort en kvalitativ undersökning med barn i skolÄr sex i form av intervjuer. För att kunna analyserna vÄra intervjusvar ansÄg vi att det var viktigt att ta reda pÄ hur barn definierar mobbning. Undersökningens urval har varit generell och den har inte inriktat sig till en specifik grupp elever, sÄ som mobbare eller de som har utsatts för mobbning.

FörutsÀttningar till delaktighet : En intervjustudie om idrottslÀrares syn pÄ grundsÀrskolelevers förutsÀttningar till delaktighet i grundskolans idrott och hÀlsa

Syftet med denna uppsats Àr att öka kunskapen om idrottslÀrares arbetssÀtt med fokus pÄ delaktighet för inkluderade grundsÀrskolelever i den kommunala grundskolan.En kvalitativ halvstrukturerad intervjuform har anvÀnds med ett systematiskt urval av informanter baserat pÄ grundsÀrskolelevers deltagande i undervisningen samt en spridning över flera kommuner.Resultatet visar att resurser i form av elevassistenter och specialgymnastik saknas i högstadiets idrott och hÀlsa, enligt lÀrarna, vilket leder till att en lyckad inkludering för alla grundsÀrskoleelever i undervisningen inte kan genomföras. IdrottslÀrarnas arbetssÀtt för att möjliggöra delaktighet uppgavs bestÄ av nivÄanpassning av aktiviteter, olika aktiviteter att vÀlja bland, fokus pÄ struktur i undervisningen samt konkreta och upprepade instruktioner.Slutsatser Àr att förutsÀttningarna till delaktighet för grundsÀrskolelever i högstadiets idrottsundervisning Àr begrÀnsad. Kommunens resurstilldelning till den enskilda skolan, anses enligt lÀrarna, avgöra om rÀtt förutsÀttningar kan ges till enskilda grundsÀrskoleelever och till de aktiva idrottslÀrarna. I och med detta lÀggs ett stort ansvar pÄ idrottslÀrarna och deras kunskaper för att utföra inkluderande undervisning och möjliggöra delaktighet..

Autonomi - En begreppsanalys

Autonomi Àr ett etiskt begrepp och etiken Äterfinns alltid som en dimension i omvÄrdnaden. En specifik del av omvÄrdnaden Àr vÄrdrelationen dÀr fenomenet autonomi synliggörs. För att som sjuksköterska kunna ge omvÄrdnad pÄ ett underbyggt och reflekterat sÀtt anser vi att innebörder i begreppet autonomi bör belysas. Syftet med denna uppsats Àr att belysa innebörder i begreppet autonomi för att dÀrmed fÄ en fördjupad förstÄelse av och kunskap av autonomi som fenomen i en vÄrdrelation. Begreppets innebörder belystes genom att identifiera dess karaktÀristika, antecendenter och konsekvenser.

En studie om rekryteringspolicyns betydelse vid intervjuer och urval av arbetssökande

Syftet med uppsatsen var att undersöka om det spelar nÄgon roll vilken rekryteringspolicy en rekryterare arbetar utifrÄn nÀr han eller hon vÀljer ut frÄgor att stÀlla till en arbetssökande. Den grundlÀggande hypotesen var att det skulle bli en skillnad mellan vilka frÄgor man vÀljer att stÀlla om man förses med en rekryteringspolicy som betonar lojalitet jÀmfört med en som betonar rÀttvisa. Hypotesen testades pÄ 79 studenter vid Lunds universitet och Malmö högskola. FormulÀret innehöll en jobbannons som beskrev ett fiktivt företag och dess rekryteringspolicy. Analysen visade en signifikant huvudeffekt för skillnaden mellan lojalitets- och rÀttvisebetingelserna (p=.049) sÄvÀl som en signifikant effekt för beskrivningen av den ideale medarbetaren (p=.031).

En fallstudie om Àldres uppfattningar om mÄltiden pÄ ett Àldreboende

VÄrt syfte med denna fallstudie har varit att undersöka hur nÄgra individer pÄ ett Àldreboendeuppfattar mÄltiden utifrÄn FAMM.Fallstudien Àr uppbyggd pÄ semistrukturella intervjuer och icke deltagande observationer.Urval: Det var totalt 10 medverkande som var i Äldern 85-100 Är. Alla medverkande boddepermanent pÄ Àldreboendet och var utvalda utifrÄn deras förmÄga att kunna kommunicera dÄstor del av de boende hade utvecklat demens. Intervjuerna samt observationerna analyseradesmed en kvalitativ analysmetod.I resultatet framgick att mÄltiden Àr ett komplext Àmne och de Àldre hade svÄrt att uttrycka sinÄsikt gÀllande den. UtifrÄn intervjuerna framgick att de Àldre pÄ detta specifika boende varnöjda med de flesta aspekterna gÀllande mÄltiden. De var nöjda med rummet dÀr mÄltiden Äts,personalens engagemang uppskattades och de var nöjda med maten som serverades.

Den nya lÀroboken? : En studie av urval i gymnasieskolans lÀroböcker i historia före och efter Gy 2011

Detta examensarbete handlar om hur den pedagogiska miljön pÄverkar barns fria lek i tvÄ av förskolans klassiska lekrum; byggrummet samt hemvrÄn. Vidare handlar det om hur fyra pedagoger ser pÄ den pedagogiska miljön och dess utformning.  Syftet med arbetet Àr att belysa den pedagogiska miljön i tvÄ av förskolans lekrum samt dess betydelse för barnens fria lek och pedagogerna förhÄllningssÀtt i rummen. FrÄgestÀllningarna till arbetet Àr följande:Hur ser den fria leken ut i tvÄ klassiska lekrum pÄ förskolan idag samt vilka leker i respektive rum ur ett genusperspektiv?Hur förhÄller sig pedagogerna i de tvÄ olika rummen?Hur ser pedagogerna pÄ den pedagogiska miljön och utformningen av denna?  De metoder som jag har valt att anvÀnda i detta arbete Àr sÄ kallade kvalitativa intervjuer samt observationer. DÀrefter har jag jÀmfört observationerna med intervjusvaren för att urskilja skillnader samt likheter och fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar. Resultatet tar upp det viktigaste frÄn det empiriska materialet och den sammanfattande diskussionen sÀger bland annat att pojkarna mest leker i byggrummet och blir mer uppmÀrksammade av pedagogerna.

Nedskrivning av goodwill : En studie om faktorer som pÄverkar nedskrivning av goodwill i svenska börnoterade bolag.

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till hur sociala medier har förÀndrat den traditionella rekryteringsprocessen. Sociala medier Àr ett Àmne och omrÄde i rekryteringssammanhang som Àr relativt outforskat och nytt och dÀrmed har studien en explorativ och induktiv karaktÀr. Studien syftar till att kartlÀgga, beskriva samt att undersöka hur tre globala, ett internationellt, och ett nationellt företag anvÀnder sig utav sociala medier i sina rekryteringsprocesser.  Genom kvalitativa intervjuer har fyra frÄgestÀllningar besvarats som berör hur sociala medier anvÀnds i företagens rekryteringsprocesser, om sociala medier har pÄverkat det traditionella tillvÀgagÄngssÀttet att rekrytera, problem som kan uppstÄ nÀr sociala medier anvÀnds i rekryteringsarbetet samt hur anvÀndandet av sociala medier kommer se ut i framtiden. Studiens resultat visar att sociala medier anvÀnds som komplement inom den traditionella rekryteringsprocessen. Annonsering, urval och referenstagning kan idag utföras via sociala medier till mindre kostnader och med högre effektivitet gentemot traditionella tillvÀgagÄngssÀtt.

VÄrdpersonalens följsamhet till handhygienrutiner : Faktorer som hindrar och möjliggör

Syftet med studien var att beskriva vilka faktorer som hindrar och möjliggör följsamhet till handhygienrutiner hos vÄrdpersonal inom slutenvÄrden. Vidare var syftet att utreda hur urvalen och bortfallen beskrevs i litteraturen. Metoden som anvÀndes var beskrivande litteraturstudie. Datainsamlingen gjordes via databaserna: PubMed, Chinal och PsycINFO och gav 15 artiklar som resultatet byggdes pÄ. Resultatet sammanstÀlldes och gav de sex rubrikerna: Tidsaspekt; personalens kunskap och attityder; miljö och tillgÄng till material; hudkondition; vanor och kollegors inflytande.

Kritisk granskning av RR 17

Bakgrund: Företag Àr beroende av en mÀngd olika intressenter som alla har ett behov av att de tillgÄngar som redovisas Àr korrekt vÀrderade Detta gÀller inte minst fastighetsbolag vars tillgÄngsmassa till största del bestÄr av fastigheter vilka ligger till grund för vÀrderingen av bolaget. RR 17 innebÀr att företagen inför varje rapporttillfÀlle mÄste göra en bedömning av sina tillgÄngar och nÀr det redovisade vÀrdet överstiger ÄtervinningsvÀrdet ska det skrivas ned. Rekommendationen Àr mycket omfattande och innehÄller bland annat riktlinjer för hur berÀkning av ÄtervinningsvÀrdet ska ske.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn ett redovisningsperspektiv genomföra en kritisk granskning av RR 17. TillvÀgagÄngssÀtt: HÀr redogör vi för varför vi valt fastigheter. Vi beskriver hur vi har sökt information, gjort urval bland bolag och personer samt hur vi har lagt upp och genomfört vÄra intervjuer.

Förintelser - en studie av svenska historielÀromedels framstÀllning av 1900-talets folkmord (Holocausts - a study of how the genocides of the 20th century are represented in Swedish history textbooks)

Med utgĂ„ngspunkt i det förnyade politiska intresse för historieundervisningens innehĂ„ll, som följde pĂ„ regeringens informationssatsning ?Levande historia?, undersöks bilden av 1900-talets folkmord i ett antal lĂ€roböcker i historia för gymnasiet frĂ„n 1990-talet och början av 2000-talet, med sĂ€rskild tonvikt pĂ„ vilket urval författarna gör samt vilka förklaringar som presenteras till att de kunde Ă€ga rum. Även principerna för urvalet av det kunskapsstoff som förmedlas samt möjliga konsekvenser av detta diskuteras. Den kvalitativa textanalysen utgĂ„r frĂ„n teoretiska begrepp som historiemedvetande och historiebruk, med vissa referenser till orientalismperspektiv som diskuterats i tidigare forskning. Undersökningen visar att styrdokumentens inflytande över lĂ€romedlens framstĂ€llning har ökat sedan 1994 och att förĂ€ndringen ocksĂ„ tagit sig uttryck i en renodling av det europeiska perspektivet i urvalet samt i ett ökat intresse för i första hand Förintelsen, bĂ„de före och efter 1997 dĂ„ ?Levande historia? initierades..

Bosniska ungdomar i Sverige : en kvalitativ studie om bosniska ungdomars upplevelse och hantering av sin livssituation i Sverige

Syftet med denna uppsats var att studera bosniska ungdomars upplevelse och hantering av sin livssituation i Sverige. Studiens frÄgestÀllning var: Hur beskriver ett mindre urval bosniska ungdomar sin upplevelse och hantering av sin livssituation i Sverige i de tvÄ kulturella vÀrldar de lever i - den svenska och den bosniska? För att besvara frÄgestÀllningen tillÀmpades en kvalitativ metod dÀr djupintervjuer genomfördes med fyra ungdomar ? tvÄ flickor och tvÄ pojkar i Äldern 15 ? 19 Är. Samtliga ungdomar Àr födda i Bosnien och kom till Sverige i början av 90-talet pÄ grund av kriget i Bosnien. Ungdomarna befann sig i olika faser nÀr det gÀller deras etniska identitet.

Bedömning av praktiska moment i idrott och hÀlsa? : En kvalitativ studie om bedömning i idrott och hÀlsa

Denna kvalitativa studie har som syfte att undersöka hur fem stycken olika betygssÀttande lÀrare bedömer de praktiska momenten i skolÀmnet idrott och hÀlsa hos elever i Ättonde och nionde klass. Dessutom vill jag undersöka hur de betraktar sin bedömningsmetodik. För att ta reda pÄ detta har jag genomfört fem stycken djupintervjuer med fem stycken olika betygsÀttande lÀrare i idrott och hÀlsa. I denna studie har jag inte gjort ansprÄk pÄ att hitta fynd som Àr representativa för en population. Resultaten Àr sÄledes endast representativa för mitt urval.

<- FöregÄende sida 45 NÀsta sida ->