Sök:

Sökresultat:

848 Uppsatser om Äldre omsorg - Sida 2 av 57

Konsten att implementera jÀmstÀlldhet.

Syftet med uppsatsen a?r att ta reda pa? bista?ndshandla?ggares syn pa? a?ldre med missbruksproblematik, samt deras syn pa? samarbetet med andra enheter ga?llande denna grupp. Underso?kningen a?r baserad pa? kvalitativa intervjuer med fyra bista?ndshandla?ggare fra?n tva? olika stadsdelar. Empirin a?r uppdelad i tre olika teman och dessa a?r o?verla?mning och samarbete mellan enheter, riktlinjer fo?r bemo?tande samt fo?rha?llningssa?tt och bista?ndshandla?ggares uppfattning kring arbetet med missbrukare.

Grön omsorg : entreprenörskap pÄ landsbygden

Grön omsorg Àr ett relativt nytt begrepp i Sverige och definieras av LRF som meningsfull sysselsÀttning pÄ gÄrdar i lantlig miljö för mÀnniskor med behov av sÀrskilt stöd (www, LRF, 2012,1). Det innebÀr i stora drag att mÀnniskor som berörs av socialtjÀnstlagen fÄr möjlighet att arbeta pÄ lantbruk. Ur lantbrukarens perspektiv betyder det nya kunder. Grön omsorg gör det möjligt för lantbrukare att fÄ ta del av kommuners budget för omsorgsarbete. Det innebÀr en stor omstÀllning vad gÀller den sociala situationen pÄ gÄrden, och lantbrukaren mÄste anpassa arbetet pÄ gÄrden efter varje brukares individuella behov.

"Man mÄste kunna argumentera för den Àldres behov" : En studie om bistÄndshandlÀggares utmaningar och dilemman i bedömningen av de Àldres behov av vÄrd- och omsorgsboende

Syftet med uppsatsen a?r att o?ka kunskapen om bista?ndshandla?ggares erfarenheter av utredningar av insatsen va?rd- och omsorgsboende fo?r a?ldre. Bista?ndshandla?ggningen inom a?ldreomsorgen i Stockholms stad har genomga?tt flera fo?ra?ndringar de senaste a?ren. De fo?ra?ndringar vi koncentrerat oss pa? att studera, a?r info?randet av kartla?ggnings- och bedo?mningsinstrumentet som bista?ndshandla?ggarna anva?nder fo?r att utreda a?ldres anso?kningar om va?rd- och omsorgsboende enligt socialtja?nstlagen 4 kap.

Omsorg som begrepp belyst och problimatiserat ur ett sociologiskt perspektiv

Syfte med detta arbete Àr att utifrÄn ett sociologiskt perspektiv belysa begreppet omsorg och den eventuella problematik som begreppet genom olika tolkningar av dess innebörd kan medföra för dem som arbetar inom vÄrd och omsorgssektorn. Ansatsen i studien Àr kvalitativ och det empiriska materialet bestÄr av intervjuer med personal inom vÄrd- och omsorgssektorn samt fÀltanteckningar. Vi har utgÄtt frÄn fenomenologin vilket innebÀr att empirin och analysen utgÄr frÄn vÄra intervjupersoners beskrivningar och upplevelser av omsorgen. De teoretiska infallsvinklar som anvÀnds i analysen utgÄr frÄn bland annat Goffmans dramaturgiska perspektiv och Johan Asplunds begrepp socialitet.Studien visar att begreppet omsorg Àr svÄrt att definiera och saknar klara grÀnser, dÄ omsorg Àr kontextbundet och beroende av de mÄnga relationer som existerar i omsorgssituationen och pÄverkar den omsorgs som ges. Detta innebÀr att förvÀntningarna pÄ omsorgens karaktÀr skiljer sig Ät, dÄ olika omsorgssituationer uppfattas, tolkas och genomförs olika beroende pÄ individers olikhet och aktuell situation.

Trygghet - hur dÄ? Pedagogers syn pÄ trygghet i förskolan

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur pedagoger ser pÄ trygghet inom förskolan. Vi vill ta reda pÄ om och i sÄ fall hur deras syn pÄ trygghet pÄverkar deras arbetssÀtt i relation till omsorg och pedagogisk verksamhet. Vi vill ocksÄ undersöka hur pedagogerna ser pÄ förskolans uppdrag i samhÀllet och hur det pÄverkar hur de ser pÄ trygghet i förskolan. Genom kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger pÄ tvÄ olika förskolor kan vi se att bÄda förskolorna i sitt arbete med att skapa trygghet anvÀnder sig bÄde av en pedagogisk verksamhet men ocksÄ av omsorg. Det Àr i samspelet mellan de bÄda som tryggheten skapas.

Att frÀmja barns intresse och omsorg för naturen
- genom lekar och skapande aktiviteter

Syftet med examensarbetet var att undersöka om vi kan frÀmja barns intresse och omsorg för naturen genom skapande aktiviteter och lekar. Undersökningen genomförde vi i tvÄ lÄgstadie klasser en i norr och en i södra Sverige. Vi valde det för att vi bÄda ville göra den praktiska delen av examensarbetet pÄ orter dÀr vi kommer ifrÄn. Vi genomförde vÄr undersökning med hjÀlp av en kvalitativ metod för att vi skulle göra obsevationer av barn och de skulle ge oss ett bra resultat. De aktiviteter och lekar vi arrangerade, hade en betydelse för barnens inresse och omsorg för naturen skulle frÀmjas.

Omsorg och lÀrande (Elevers och pedagogers uppfattningar om den lilla gruppen)

Fredrik Höglund (2008). Omsorg och lÀrande, Elevers och pedagogers uppfattningar av den lilla gruppen (Caring and learning, students and teachers conceptions about the small group). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med följande studie Àr att undersöka vilka uppfattningar elever i en liten undervisningsgrupp har omkring tillhörighet och bemötande. Vidare Àr syftet att lyfta fram pedagogers uppfattning hur de tror att eleverna uppfattar omsorg. Jag intervjuade sex elever som gÄr i Är Ätta och nio, samt de tre pedagoger som arbetar i den lilla gruppen.

AnhörigvÄrdares behov av stöd: tÀnk en lördag eller söndag...

Syftet med denna studie var att undersöka hur anhöriga som ger omsorg till sin partner med demenssjukdom upplever sin situation utifrÄn stöd och information. De sista Ären har antalet makar som ger omsorg ökat och prognoser visar att ökningen kommer att fortsÀtta. Antalet Àldre personer kommer de nÀrmaste Ären att öka vilket innebÀr att antalet personer med demenssjukdom ocksÄ ökar. Metoden som har anvÀnts har kvalitativ ansats dÀr fyra intervjuer Àr gjorda med anhöriga vilka ger sin partner omsorg pÄ grund av demenssjukdom. Tidigare forskning har visat pÄ stöd och information som tvÄ viktiga kÀllor för att ge anhöriga som ger omsorg möjlighet att fortsÀtta med denna omsorg.

Social omsorg - arbetsfÀltet, yrkesomrÄdet och Àmnet speglat i yrkestidskriften Social Omsorg under 1990-talet

Studiens syfte har varit att beskriva och analysera hur arbetsfÀltet, yrkes- omrÄdet och Àmnet social omsorg speglats i den svenska yrkestidskriften Social Omsorg under 1990-talet. Tidskriften har analyserats dels, via en kvantifiering av tidskriftens genre, innehÄllsfokus och produktion. Dels via en mer kvalitativt inriktad del, grundad pÄ en analys av ett strategiskt urval av tidskriftens enheter. De genre som dominerat tidskriften frekvensiellt har varit notiser, referat, debattartiklar och annonser som tillsammans motsvarat 85% av de analyserade enheterna. Tidskriftens innehÄllsfokus har dominerats av Àldre och Àldreomsorg, allmÀn socialpolitik samt utbildning/forskning som tillsammans motsvarat 73% av de studerade enheterna.

FörskollÀrares intentioner med barnens utomhusvistelse

Denna rapport Àr resultatet av en studie vars syfte var att beskriva förskollÀrares intentioner med barnens utomhusvistelse. Undersökningsmetoden Àr kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollÀrare. Resultatet redovisas i olika kategorier som framkom i databearbetningen av intervjuerna. VÄra frÄgestÀllningar var vilka pedagogiska samt omsorgs intentioner förskollÀrare hade med barnens utomhusvistelse? I vÄr studie har vi kommit fram till att omsorg och pedagogiska intentioner gÄr hand i hand och det Àr mycket tack vare att förskollÀrarnas intentioner med utomhusvistelsen precis som i all övrig verksamhet Àr fostrande.

KÀnsla av sammanhang, self-efficacy och den psykosociala arbetsmiljön inom vÄrd och omsorg

Psykiska besvÀr har de senaste Ären framtrÀtt som en av de ledande orsakerna till sjukfrÄnvaro för personal inom vÄrd och omsorg, och det finns en tydlig koppling till den psykosociala arbetsmiljön. KÀnsla av sammanhang (KASAM) och self-efficacy har i tidigare forskning haft ett samband den psykosociala arbetsmiljön och syftet med nuvarande studie Àr att undersöka om sambandet Äterfinns Àven för anstÀllda inom vÄrd och omsorg. I undersökningen anvÀndes en enkÀt bestÄende av work related sense of coherence (WSOC), Occupational Self-Efficacy Scale (OSES) samt för psykosocial arbetsmiljö Karasek och Theorells krav, kontroll och stöd baserat pÄ items frÄn QPSNordic -34. EnkÀten administrerades till 155 anstÀllda inom vÄrd och omsorg och 54 besvarades. Resultatet visade signifikanta positiva korrelationer mellan KASAM, self-efficacy och kontroll samt stöd.

Livskunskap - fostran eller omsorg?

SamhĂ€llets rĂ„dande styrningsmentalitet innebĂ€r att medborgarna ska styra sig sjĂ€lva genom sjĂ€lvförstĂ„else, sjĂ€lvkontroll och sjĂ€lvomsorg (Öhman, 2007). Skolan har alltid brottats med ordningsproblem, men disciplineringsverktygen har skiljt sig Ă„t genom tiderna (Granath, 2008). Även dagens skola brottas med ordningsproblem (sr.se) och dessutom med en allt mer utbredd psykisk ohĂ€lsa hos eleverna (bo.se). För att fĂ„ bukt med dessa problem introducerads under 1980-talet i USA olika typer av program som skulle trĂ€na emotionell och social kompetens (Wennberg, 2000). Denna typ av program kom till Sveriges skolor i mitten pĂ„ 1990-talet bl.a.

Transitioner frÄn ett skoldaghem till gymnasiet - elevers upplevelser kring vilka fÀrdigheter de behöver för att hantera transitionen pÄ bÀsta sÀtt

Syftet med denna undersökning var att utifrÄn ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka nio elevers upplevelser av transitionen frÄn ett skoldaghem Är 9 till gymnasiet. Vidare har syftet med undersökningen ocksÄ varit att skapa en bild av vilka fÀrdigheter eleverna behöver för att hantera transitionen. Metoden Àr en kvalitativ forskningsintervju som syftar till att fÄnga fenomenet ur ett elevperspektiv. Undersökningen lutar sig pÄ Meads teori om den symboliska interaktionismen, dÀr vi lÀr oss om oss sjÀlva genom av att spegla oss i andra och Bowlbys anknytningsteori och om vikten av denna. Resultatet visar att eleverna upplever omsorg och trygghet frÄn personalen som en stor del i arbetet kring transitionen.

Sensorteknik som hjÀlpmedel inom vÄrd och omsorg? : En kvalitativ datavetenskaplig studie kring risker och möjligheter med sensorteknik som hjÀlpmedel inom vÄrd och omsorg

Syftet med denna studie Ă€r att kartlĂ€gga eventuella risker och möjligheter med sensorteknik som hjĂ€lpmedel inom vĂ„rd och omsorg. Studien anvĂ€nder en kvalitativ metod med kvantitativa inslag dĂ€r semistrukturerade intervjuer tillsammans med frĂ„geformulĂ€r utnyttjades. Åtta personer med olika eventuella relationer till sensortekniken intervjuades och resultatet har visat pĂ„ att bĂ„de risker och möjligheter kan ses.Studien visar att vad respondenterna kan anse anvĂ€ndbart att sensortekniken utför eller hjĂ€lper till med, inte nödvĂ€ndigtvis ses som acceptabelt. Den visar Ă€ven pĂ„ att personal och ledning inom vĂ„rd och omsorg inte alltid Ă€r överens om t.ex. hur mycket utbildning av personalen som behövs vid införande av ny teknik eller hur kvalitĂ©n pĂ„ utbildningen Ă€r.

Att vara eller icke vara - det Àr frÄgan. : En studie om vikarier inom offentlig sektor.

Studiens syfte Àr att belysa det sociala samspelet mellan vikarier och ordinarie personal inom vÄrd och omsorg i kommunen. Hur upplever vikarien sin roll och hur upplever de att de blir mottagna pÄ arbetsplatsen? Vi speglar Àven den ordinarie personalens tankar och kÀnslor kring att ofta arbeta med vikarier. Hur pÄverkas de av att en ny medlem kommer in i gruppen? Hur ser de pÄ vikarien och hur förÀndras deras arbetssituation?.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->