Sökresultat:
724 Uppsatser om Äldre invandrare - Sida 24 av 49
LÀrare med invandrarbakgrund för invandrarelever? ? En livsvÀrldsfenomenologisk intervjustudie om hur 15 invandrarelever i Är 8 och 9 uppfattar lÀrare
Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka uppfattningar invandrarelever har av lÀrare. Dessutom har syftet varit att utröna om det finns nÄgon skillnad pÄ hur invandrarelever uppfattar en lÀrare med invandrarbakgrund och en lÀrare med svensk bakgrund. Vidare ville jag veta hur eleverna ser pÄ en förebild, samt om de uppfattar sin lÀrare som förebild.Teori: Min forskningsansats har varit den livsvÀrldsfenomenologiska, och den teori som anvÀndes vid analysen och tolkningarna av data var hermeneutisk metod. Dessa ansatser kompletterar varandra vÀl, eftersom den livsvÀrldsfenomenologiska ansatsen vill fÄ fram mÀnniskans individuella och subjektiva uppfattningar av ett fenomen, och hermeneutiken ser pÄ hela sammanhanget och bakgrunden vid en tolkning av mÀnniskans uppfattningar.Metod: Studien har genomförts pÄ tvÄ invandrardominerade skolor i tvÄ av Göteborgs förorter. Djupintervjuer har gjorts med totalt 16 elever i Är 8 och 9.
Med arbete i sikte : En studie om sfi-bransch i Linköpings kommun
Syftet med uppsatsen Àr att analysera huruvida sfi (svenskundervisning för invandrare)-bransch har varit en lyckad socialpolitisk satsning frÄn Linköpings kommuns sida. Med intervjuer som det största empiriska materialet behandlar uppsatsen Àmnen som anses vara relevanta för eleven pÄ sfi-bransch. Sfi-bransch framtrÀder som en plats för lÀrdom men ocksÄ som en del av en kedja av restriktioner som tillsammans motverkar syftet med sfi, det vill sÀga att berÀttiga sig ett arbete och i vidare mening integreras. Uppsatsen diskuterar Àven enheter som under studien framtrÀtt som betydelsefulla för eleven, utifrÄn syftet med sfi. Med teoretisk utgÄngspunkt i Bourdieus symboliska kapital ger sig mÄnga intressanta aspekter inom sfi-utbildningen tillkÀnna..
Individanpassad undervisning i svenska för invandrare : En studie om tre pedagogers arbetsmetoder
I föreliggande studie har tre verksamma sfi-lĂ€rares individualiseringsmetoder granskats. Studien fokuserar pĂ„ deras verksamhet utifrĂ„n de didaktiska frĂ„gorna vad?, varför? och hur? För att nĂ„ fram till resultatet har den kvalitativa ansatsen i form av intervju anvĂ€nts.Resultatet tyder pĂ„ att lĂ€rarnas arbetsbörda Ă€r enorm, de upplever individualiseringsuppdraget som viktigt men svĂ„rt att genomföra under rĂ„dande omstĂ€ndigheter inom sfi. Graden av individualisering stĂ„r Ă€ven i beroende av lĂ€rarens engagemang, likasom variationen av tillĂ€mpade individialiseringsmetoder. Denna godtycklighet resulterar bland annat i att undervisningens upplĂ€ggning sĂ€llan möter individuella behov, samt i att deltagarna Ă€r tvungna att studera mycket pĂ„ egen hand, vilket negativt pĂ„verkar utbildningens kvalitĂ©.Ăverlag stĂ€mmer studiens slutsatser med dem av tidigare forskning..
MÄngkulturell vÀgledning-finns den? : En undersökning om mÄngkulturell vÀgledning pÄ Komvux
Denna studie handlar om mÄngkulturell vÀgledning. Syftet med vÄrt forskningsarbete Àr att ta reda pÄ om mÄngkulturell vÀgledning finns i verkligheten och i sÄ fall hur tre studie- och yrkesvÀgledare definierar mÄngkulturell vÀgledning och hur det bedrivs pÄ Komvux. Men vidare Àr det ÀndÄ viktigt att undersöka hur en verklig situation stÀmmer överens med den litteratur som finns pÄ ÀmnesomrÄdet. Vi har arbetat med den kvalitativa metoden. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre studie- och yrkesvÀgledare.
Facket och invandrarna : en postkolonial diskursanalys
Racial discrimination can occur in many ways ? intentional and non intentional ? and in many places ? perhaps most observed in the labor market. The Swedish labor union, LO, is an important party in this market, and discusses the issue frequently in a number of different documents. These documents are being analyzed as discourse in this study, with attention paid to the rhetoric regarding ?immigrants?, i.e.
Hur pÄverkas kvinnligt arbetskraftsdeltagande? : En jÀmförelse mellan svenskor och olika invandrargrupper
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur ett antal olika faktorer pÄverkar arbetskraftsdeltagandet för kvinnor i Sverige frÄn olika etniciteter. För detta har datamaterialet LINDA för Är 2005 anvÀnts för att skatta probit-modeller.Uppsatsen visar att variablerna antal barn i hushÄllet, Älder, civilstÄnd, utbildningsnivÄ, makes lön och förmögenhet, egen förmögenhet samt antal Är i Sverige pÄverkar arbetskraftsdeltagandet olika beroende pÄ var kvinnorna kommer ifrÄn. Vi tror dock inte att det enbart Àr dessa variabler som pÄverkar engagemanget i arbetskraften. Andra variabler som kunde tÀnkas vara viktiga sÄ som tillgÀnglighet pÄ dagisplatser och lediga jobb i nÀromrÄdet, hade vi tyvÀrr inte tillgÄng till..
"Etnisk diskriminering i affÀrer". En kvalitativ studie i hur nÄgra kunder med annan etnicitet Àn svensk upplever affÀrsanstÀlldas bemötande
Syftet med studien Àr att fördjupa förstÄelsen för hur nÄgra kunder med annan etnicitet Àn svensk upplever bemötandet av affÀrsanstÀllda. Fokus riktas mot affÀrsanstÀlldas bemötande av kunder med annan etnicitet Àn svensk nÀr de ska handla dagligvaror eller klÀder. För att kunna uppfylla syftet med studien, genomfördes kvalitativa intervjuer med fyra invandrare, tvÄ kvinnor och tvÄ mÀn. Informanterna var i Äldrarna mellan 22 till 57 Är gamla och kom till Sverige frÄn Afghanistan, Kosova och Portugal för mellan tvÄ till 16 Är sedan. Begrepp som omnÀmns i studien upprepade gÄnger Àr diskriminering och fördomar, vilka ocksÄ definieras utförligt och behandlas i arbetet.
?Om samhÀllet lÀmnar dig utanför ? sÄ klart du gör brott? : en kvalitativ studie av sex ungdomars upplevelser om segregation och kriminalitet
VÄr rapport bygger pÄ nÄgra invandrarungdomars syn pÄ kriminalitet och segregation, vi intervjuade tre tjejer och tre killar, i Äldern 18-23, om deras erfarenheter. VÄr förförstÄelse var att invandrarungdomar som lever i segregerade omrÄden oftare ses som kriminella Àn svenska ungdomar. Analysen av ungdomarna har skett utifrÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv (subkultursteori och stÀmplingsteori) och objektivistiskt perspektiv (teorin om svaga sociala band). Resultatet visade att utanförskap, identitetsbrist, dÄlig anknytning till förÀldrar och andra vuxna Àr faktorer som kan leda till att invandrarungdomar begÄr kriminella handlingar. I vÄr slutdiskussion uppmÀrksammar vi kopplingen som ungdomarna kÀnner att det finns mellan segregation och kriminalitet.
Vart ska vi mötas? : En studie om hur invandrarföreningar bedriver integrationsarbete
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur invandrarföreningar arbetar med integration samtidigt som de vill motverka splittringar inom den egna folkgruppen. Genom kvalitativa intervjuer har jag varit i kontakt med tre föreningar vars ordföranden jag intervjuat. DÀrefter har intervjuerna analyserats genom metoden grundad teori. Vidare har jag med hjÀlp av studiens teoretiska utgÄngspunkter: Socialt kapital, etnicitet och kultur samt integration tolkat materialet och satt det i bredare sammanhang vilket har bidragit till en analys. Den övergripande slutsatsen Àr att föreningarna har en vÀldigt central och betydande roll i mÀnniskors liv.
"Utan sprÄket blir man bÄde döv och stum" : En studie av avbrottsorsaker pÄ grundlÀggande vuxenutbildning
 The aim of this paper was to investigate how many students studying Swesdish as a foreign language, at secondary school level, in Tierps kommun, that have dropped out and their reasons for doing so. The reason for this is the report from Skolverket, stating that the rate of drop outs at this level is very high. To investigate this, a quantitative method was used. A questionnaire was sent out to all the students that dropped out 2005-2008. The result showed that the two main reasons for leaving their studies were that the individuals had found a job or thought the studies were too hard. The research also showed that the majority of the students had not been in contact with Career counseller prior to ending their studies. We came to the conclusion that there might be a need for developing the teaching and to work out routines for guidance at drop out situations.
Ăkta dans : en studie av förĂ€ndringar i konst och konstnĂ€rskap beroende pĂ„ kulturbyte, fallet Abdul Rahim Ghafori
This study examines the nature and possible causes of the changes in the art and artistry of Abdul Rahim Ghafori, an Afghan artist who has migrated to Sweden. The premise of this paper is that over time a person who migrates to another culture will undergo change. In an artist this change should manifest itself in his art and artistry. The study examines this process of change and how it is manifested in the artistry and art of Abdul Rahim Ghafori. The study intends to increase knowledge and understanding of the changes a person undergoes when experiencing a culture change..
Vardag pÄ ett sÀrskilt boende för en Àldre invandrare som inte kan det svenska sprÄket : En observationsstudieAn observation study of the everyday life of an immigrant unable to speak swedish and living in a home for elderly
In Sweden the social assistance from a historical perspective, has been a part of the social legislation, since the 18th century. In that time called poor relief. Through the centuries this has established the social assistance we have today. With focus on the child, we have attempted to illustrate how the social workers consider the child perspective when they are dealing with the social assistance. We wanted to get a view of how the social worker reasons about needs the children have and how they can see that the benefit has been provided for.
Samverkan mellan regional och kommunal prim?rv?rd avseende v?rden av personer med diabetes typ 2 ? Sjuksk?terskors erfarenheter
Bakgrund: Antalet ?ldre multisjuka ?kar vilket st?ller kompetenskrav p? personal som v?rdar
dessa personer. M?nga har insatser av kommunal prim?rv?rd vilket inneb?r att samverkan
mellan regional och kommunal prim?rv?rd ?r central f?r god, s?ker och personcentrerad v?rd,
vilket uppn?s bl.a. genom uppr?ttande av individuell v?rdplan.
Integration. Lika men ÀndÄ olika
MÄnga elever anser att SO-Àmnena Àr trista och jobbiga. Som blivande SO-lÀrare kÀnns detta faktum inte bra och mina tankar gÄr direkt till att det mÄste gÄ att göras nÄgot Ät. Jag har med mitt examensarbete satt mig in i om inte lokalhistoria skulle kunna vara ett sÀtt att höja intresset. Lokalhistoria Àr inte bara ett sÀtt att lÀsa historia utan det finns förutsÀttningar att integrera alla skolans Àmnen för att försöka skapa engagemang och komma fram till sammanhang och helhetsbilder för eleverna. I lokalhistoriska studier börjar man att arbeta med det som ligger nÀra eleven och möjligheter finns att pÄ ett sÀtt vÀva in praktiska studier.
ThailÀndska kvinnor och mötet med den svenska kulturen : Har det sekulariserade svenska samhÀllet pÄverkat deras buddhistiska tro?
The purpose of the study is to observe how the participants of the study interacted musically through verbal, non-verbal and musically resonant expressions. Verbal communication was expressed in discussion of the music's tempo and to clarify for ensemble participants from where they we?re going to play and sing. Non-verbal communication could be used to gesticulate an instrument or a melody. For example, the movement of a hand could symbolize notes on a musical stave to indicate the notes placements.