Sök:

Sökresultat:

8832 Uppsatser om Äldre institutionell teori - Sida 61 av 589

Intellektuellt kapital : En kvalitativ undersökning av hur det intellektuella kapitalet förvaltas, samt utvecklas av företag i olika branscher

Syftet med denna uppsats Àr att öka insikten i hur företag i olika branscher arbetar med, och utvecklar sitt intellektuella kapital, samt Àven visa pÄ de eventuella skillnader och likheter som finns mellan de olika företagen. Avslutningsvis har vi Àven för avsikt att utarbeta ett antal riktlinjer som företag kan ta del av i utvecklingen av sitt intellektuella kapital.Vi har under denna uppsatsskrivning utgÄtt frÄn en kvalitativ forskningsprocess med grund i det hermeneutiska synsÀttet. Teori & empiri har kombinerats i likhet med en abduktiv forskningsansats. Det teoretiska kapitlet Àr grundat pÄ sekundÀrdata i form av teori, och uppsatsens empiriska del Àr baserad pÄ intervjuer med sex olika företag.Samtliga av de studerade företagen jobbar med att ta tillvara och utveckla sitt intellektuella kapital. Arbetet Àr likartat, oavsett vilken bransch de verkar i.

Relationens grund mellan en riskkapitalist och en företagsledare: en experimentell studie

Relationen mellan riskkapitalist och företagsledare kan hÀrröras till industrialismens genombrott i början av 1900-talet, vid den tidpunkten Àgde uppdelning av Àgare och företagsledning rum. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och öka förstÄelsen för grunden i relationen mellan en riskkapitalist och en företagsledare. NÀr Àgandet och styrningen Àr uppdelat kan konflikter uppstÄ vilket gör det intressant att Àven beskriva och öka förstÄelsen för nÀr de bÄda aktörerna i relationen kan ha differentierad riskattityd. I den teoretiska referensramen beskrivs tvÄ teorier som kan anses ligga till grund för ekonomiska relationer, principal ? agent teorin och tillits teori.

Barn, skriftsprÄk och skola : Fyra lÀrare i förskoleklass och Ärskurs 1 berÀttar om sitt arbete med barns literacyutveckling.

Denna uppsats syftar till att belysa och diskutera lÀrares didaktiska val i arbetet med barns literacyutveckling i förskoleklass respektive Ärskurs 1. Som grund ligger ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande samt forskning om barns literacyutveckling, och med utgÄngspunkt i detta samt i min studie har didaktiska val i arbetet med barns literacyutveckling kunnat belysas och diskuteras.Inför min studie stÀllde jag mig den vida forskningsfrÄgan: Hur arbetar ett par lÀrare i förskoleklass respektive Ärskurs 1 i tvÄ olika skolor för att befrÀmja barns literacyutveckling och vilka skÀl anger de till detta? Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med och observationer av fyra olika lÀrare frÄn tvÄ olika skolor, som alla Àr eller nyligen varit verksamma i förskoleklass eller Ärskurs 1. I analysen av lÀrarnas tankar kring arbetet med barns literacyutveckling har olika kategorier vuxit fram, dÀr den mest övergripande, som genomsyrar hela analysen och diskussionen, kom att bli huruvida arbetet med barns literacyutveckling sker i för barnen meningsfulla sammanhang eller ej.I min studie framkom det att lÀrarna delvis arbetar enligt traditionell behavioristisk teori och ett syntetiskt synsÀtt, men ocksÄ enligt en modernare sociokulturell teori och ett analytiskt synsÀtt. Att utgÄ frÄn en meningsfull helhet, som lÀsning med meningsinnehÄll, eget skrivande samt samtal och lek/dramatisering, och att i detta jobba med de viktiga bestÄndsdelarna, det vill sÀga bokstav ljudförhÄllandet, lyfts fram i detta arbete.

Inspirationsbenchmarking för förbÀttrad verksamhet för ABB Components i Ludvika

Offentliga verksamheter har genomgÄtt stora förÀndringar de senaste tvÄ decennierna och forskarnas benÀmning för denna process Àr New Public Management. Offentlig sektor som tidigare varit den största vÀlfÀrdsproducenten har fÄtt en förÀndrad roll och verkar numera tillsammans med privata aktörer. Barnomsorgen Àr en vÀlfÀrdstjÀnst som mÄnga barnfamiljer anvÀnder sig av och utbudet av förskolor har ökat i takt med den fria etableringsrÀtten. EfterfrÄgan av förskolelÀrare har ökat och samtidigt har en rad politiska beslut genomförts som ocksÄ har pÄverkat behovet av att anstÀlla förskolelÀrare, det vill sÀga den nya lÀroplanen och lÀrarutbildningen. Detta har vÀckt ett intresse för hur chefer i förskolor förhÄller sig till lönesÀttningen i en bransch med lönekonkurrens om arbetskraft.

Pedagogers tal om barns tidiga lÀs- och skrivinlÀrning, frÄn teori till praktik

Syftet med vÄr undersökning var att undersöka hur pedagogerna talar om sin inledande lÀs- och skrivundervisning. Vi ville Àven belysa pedagogernas instÀllning till datorn och andra tekniska verktyg som en del i undervisningen..

Den ansvarstagande individualiteten : En kvalitativ studie om hur kvinnor upplever sin psykiska ohÀlsa

Kvinnor upplever sig ha en högre grad av ohÀlsa jÀmfört med mÀn samtidigt som de Àr sjukskrivna i högre omfattning. Jag ville ta reda pÄ hur kvinnor upplever sin psykiska ohÀlsa och hur den lett fram till deras val att sjukskriva sig. Jag har utgÄtt frÄn min frÄgestÀllning; Vad kÀnnetecknar kvinnors ohÀlsa? Vilka omstÀndigheter i kvinnors omgivning kan kopplas till deras ohÀlsa? Vad innebÀr arbetslivet för kvinnors ohÀlsa? Hur medvetna var kvinnorna om sin egen ohÀlsa? Spelar ansvarstagande nÄgon roll för kvinnors ohÀlsa och sjukskrivning? Jag har anvÀnt grundad teori som metod för mitt arbete dÄ jag ville fÄ fatt i kvinnornas egen bild av sin ohÀlsa, utan att utgÄ frÄn nÄgon bestÀmd teori. För att fÄ fram detta har jag intervjuat sju kvinnor som alla Àr eller har varit sjukskrivna.

How does the moving of the family affect the outcome in swedish secondary school?

Mitt syfte med detta arbete har varit att belysa det problem som det kan innebÀra för en skola att hantera elever som flyttat in under grundskoletiden och undersöka hur dessa elevers resultat pÄverkas av det faktum att de har flyttat in frÄn en annan skola. Den teori jag har anvÀnt Àr huvudsakligen systemteorin som den beskrivs i Peter Senges ?Den femte disciplinen?. Jag valde denna teori eftersom frÄgestÀllningen i detta arbete förutsÀtter att man intar ett övergripande perspektiv pÄ frÄgor som rör hela den svenska grundskolan ? hela systemet. I undersökningen anvÀnds till största delen statistiska metoder för att ta fram och analysera hur stor andel av eleverna i tre svenska grundskolor i en kommun som har flyttat under sin grundskoletid och hur det har pÄverkat deras resultat, mÀtt som meritvÀrde i slutet av Ärskurs nio. Undersökningen visar att deras resultat, mÀtt som genomsnittet av meritvÀrdena i Ärskurs nio Àr signifikant lÀgre Àn genomsnittet för den aktuella Ärskullen. Mer studier kommer att behövas för att sÀkerstÀlla reliabiliteten i undersökningsresultatet och framför allt för att kunna diskutera lÀmpliga ÄtgÀrder för att hantera dessa resultat..

Slaget om Malta analyserat i ett militÀrteoretiskt perspektiv : Wardens och Boyds luftmaktsteorier tillÀmpade pÄ ett empiriskt exempel

Slaget om Malta, under andra vÀrldskriget, hade en avgörande roll vad gÀller kriget i Medelhavet. Maltas strategiska lÀge gjorde att det var en ÄtrÄvÀrd ö för axelmakterna och britterna kÀmpade för att försvara sin position. I kampen om sjöherravÀldet hade luftrummet stor betydelse och hur flygstridskrafterna anvÀndes var direkt avgörande. John A. Warden III och John Boyd Àr bÄda framstÄende luftmaktsteoretiker och deras teorier har fÄtt stort genomslag, framförallt i vÀstvÀrlden.

SEX SOM FÖRSVAR MOT ÅNGEST : En enkĂ€tundersökning

Uppsatsen Àr en kvalitativ intervjustudie om destruktiv sexualitet - hypersexualitet. Syftet medstudien Àr att undersöka hur unga personer i Äldern 18 ? 30 Är med Ängestdriven och tvÄngsmÀssigsexualitet upplever sin problematik. Studien tar sin början i ett terapifall. Huvuddelen av uppsatsenutgörs av tre djupintervjuer med unga vuxna i Äldern 21 ? 28 Är.

Teater i Undervisningen : fyra TIU-program ur ett sociokulturellt perspektiv

De sociokulturella teorierna försöker ge en förklaring till hur lÀrande gÄr till. TIU Àr en metod som syftar till lÀrande och dÀrför tittar vi i denna undersökning pÄ vad de sociokulturella teorierna sÀger om fyra valda TIU-program. Materialet till denna studie Àr hÀmtat frÄn eget material, litteratur samt studenter i Oslo. De olika ursprungskÀllorna medförde att materialet ursprungligen sÄg ut pÄ olika sÀtt, men det har bearbetats för att fÄ en enhetlig form. Det bearbetade materialet analyseras utifrÄn Olga Dysthes sex centrala aspekter i sociokulturell teori om lÀrande, samt Vygotskijs teori om ?den nÀrmaste utvecklingszonen?.

KarriÀrdrömmarna- lever de kvar- en studie om nyanlÀnda SFI-elevers framtidsdrömmar i Sverige

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka nyanlÀnda SFI-elevers karriÀrdrömmar i Sverige, vilka de Àr och hur de uppnÄs i Sverige. Vidare Àr syftet att undersöka vilka möjligheter och begrÀsningar det finns för att uppnÄ dessa. FrÄgor som stÀlls Àr vilka uppfattningar om karriÀrdrömmar de nyanlÀnda SFI-eleverna har i Sverige, samt vilka möjligheter och begrÀnsningar det finns för att uppnÄ dessa i Sverige. För att undersöka detta har vi anvÀnts oss av den narrativa livsberÀttelsemetoden, och utfört intervjuer med sex nyanlÀnda SFI-elever. Studiens teoretiska utgÄngspunkter Àr Hodkinson och Sparkes teori om Carrership, och Abdelmalek Sayad?s teori om att ?varje invandrare Àr en utvandrare?.

Det Àr vi som Àr Piratpartiet : - ett system för kollektiv handling

Titel: Det Ă€r vi som Ă€r Piratpartiet ? ett system för kollektiv handlingFörfattare: Jan-Olof RuuskaHandledare: Eva SchmitzExaminator: Lars-Olof HildingUtbildningssĂ€te: Högskolan i HalmstadSektion: HĂ€lsa och SamhĂ€lleKurs: Sociologi C, 61-90 hpDelkurs: C-uppsats, 15 hpÅr: 2010Syfte: Att beskriva och förstĂ„ Piratpartiet utifrĂ„n Alberto Meluccis teorier om kollektivt handlande.Teori: Alberto Meluccis teori om kollektivt handlandeMetod: Kvalitativ metod, teorinĂ€ra förhĂ„llningssĂ€tt, fallstudiedesignResultat: Piratpartiet beskrivs och förstĂ„s i uppsatsen utifrĂ„n Meluccis teorier om kollektivt handlande. UtifrĂ„n sex viktiga processer trĂ€der en bild fram av hur det gĂ„r till nĂ€r systemet för handling kontinuerligt förhandlas fram av aktörerna sjĂ€lva, i det sociala och historiska sammanhang i vilket de befinner sig i opposition mot makten. I och med denna interna förhandling om mĂ„l, medel och metoder, i opposition mot motstĂ„ndaren, formas ett ?vi?, ramverket för vad som Ă€r en piratpartist, ramverket för kollektiv handling.Nyckelord: InformationsĂ„ldern, sociala rörelser, kollektivt handlande, kollektiv identitet, system för handling, social konstruktion.

Dansa matematik : Hur man kan anvÀnda dans som komplement till matematikundervisningen

Dagens samhÀlle stÀller höga krav pÄ individer att vara sociala, kommunikativa och inneha en förmÄga att hantera ett ökande informationsflöde. Samtidigt som det ligger mycket ansvar pÄ den enskilde individen att sÄlla bland stora mÀngder information har olika individer skilda förutsÀttningar att möta dessa krav. Studiens syfte var att undersöka om upplevelse av kontroll och vÀlbefinnande hos medarbetarna pÄverkar kommunikationstillfredsstÀllelse och föredragna kommunikationskanaler. Som teoretisk referensram har teori om kommunikation och subjektivt vÀlbefinnande samt Rotters (1966) teori om Locus of Control anvÀnts. En kvantitativ enkÀtstudie genomfördes pÄ en förvaltning i Tidaholms kommun i VÀstra Götalands lÀn dÀr de upplevt kommunikationsproblem i sin internkommunikation.

Teoretisk mognadsgrad vid konsolideringar av informationssystem: en fallstudie vid ett energiföretag

Vi lever idag i ett informationssamhÀlle, dÀr mÀngden av information och informationssystem tenderar att öka med tiden. Företag strÀvar hela tiden efter en ökad kontroll av sina informationssystem och dÀrför har begreppet ?konsolideringar av informationssystem? blivit ett populÀrt koncept. Begreppet Àr nytt och i dagslÀget finns ingen sammanstÀlld teori med ÄtgÀrdsförslag som företag kan nyttja i sina konsolideringsarbeten, vilket dock författarna till denna uppsats gjort. I uppsatsen sammanstÀlls och kategoriseras de olika konsolideringsteorierna, och en empirisk studie av ett företags teoretiska mognadsgrad gÀllande konsolideringar redovisas.

Slöja, pÄ vems villkor? : En studie av muslimska flickor

Föreliggande studie har som syfte att ta reda pÄ varför en del av de muslimska flickor pÄ grundskolans senare Är bÀr slöja samt ta reda varför den andra delen av de muslimska flickor inte bÀr slöja. Studien tar vidare upp vilka attityder dessa flickor stött pÄ i sin vardag. Studiens metod Àr av kvalitativ metod i form av intervjuer dÀr jag har intervjuat tre muslimska flickor som bÀr slöja samt tre muslimska flickor som inte bÀr slöja. Intervjuerna har sedan transkriberats och med hjÀlp av transkriberingen har ett resultat kunnat genomföras. Elevernas medverkan har godkÀnts av vÄrdnadshavaren.

<- FöregÄende sida 61 NÀsta sida ->